استان قصیم به دلیل نزدیکی به شهر ریاض پایتخت عربستان و نیز نفوذ بسیار زیاد فرقه وهابیت در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

گروه بین‌الملل مشرق - عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است.

رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست.

اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه

**استان قصیم**

استان قصیم یکی از استان های مرکزی عربستان می باشد که به دلیل موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به شهر ریاض پایتخت عربستان و نیز نفوذ فوق العاده فرقه وهابیت در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

قصیم؛ قطب کشاورزی عربستان

استان قصیم که مرکز آن شهر بریده است، در مرکز عربستان قرار دارد، حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر که حدود پنج درصد جمعیت عربستان را تشکیل می دهند، در 73 هزار کیلومتر مربع مساحت استان قصیم زندگی می کنند.

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
مناطق زراعی استان قصیم

استان قصیم به دلیل داشتن منابع آب زیرزمینی زیاد در میان های استان های عربستان متمایز است. ساکنان این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی استان قصیم بیشتر در حوزه های تجارت، کشاورزی و صنعت به کار مشغول هستند.

استان قصیم یکی از مناطق اصلی عربستان در حوزه کشاورزی است، اطراف شهر بریده مرکز استان قصیم یکی از بزرگترین مناطق زراعی عربستان است و حدود بیست درصد از زمین های زراعی عربستان در اطراف شهر بریده قرار دارد. شهر بریده به دلیل داشتن مزارع بزرگ گندم، سبزیجات و نیز نخلستان های خرما به عنوان انبار غذای عربستان شناخته می شود و یکی از بزرگترین بازارهای خرمای جهان در این شهر قرار دارد.


پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
جشنواره خرما در استان قصیم

نفوذ فرقه وهابیت در قصیم

بخشی از استان قصیم در واقع جزئی از منطقه قدیمی نجد به شمار می رود، منطقه ای که زادگاه فرقه وهابیت و خاندان آل سعود بود، همین مساله باعث شده که فرقه وهابیت در استان قصیم نفوذ زیادی پیدا کند و نزدیکی قصیم به نجد به گسترش زیاد طرافداران فرقه وهابیت در استان قصیم منجر شده است. نسبت پیروان فرقه وهابیت به جمعیت استان در استان قصیم بیش از هر استان دیگری در عربستان است و استان قصیم په عنوان پایتخت فرقه وهابیت در این کشور شناخته می شود.

حضور افراد وهابی متعصب در استان قصیم به حدی پررنگ است که مردم عربستان این استان را به تشدد و تعصب دینی می شناسند. علاوه بر این حضور پررنگ قصیمی ها در نهادهای دینی و قضایی عربستان همچون وزارت اوقاف، هیئت امر به معروف و نهی از منکر و وزارت دادگستری و عملکرد این نهادها در ترویج و تطبیق تعالیم متحجرانه فرقه وهابیت باعث شده تا باور به تشدد مردم استان قصیم در ذهن مردم عربستان قوی تر شود.

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
نماز میت بر افسر کشته شده ارتش عربستان از استان قصیم در جنگ یمن

حضور داعش در قصیم

نفوذ بالای فرقه وهابیت در استان قصیم باعث شده که گروه های تروریستی مثل داعش هم در این استان پایگاه و طرافدار داشته باشند. طرافدارانی که سلاح و تجهیزات نظامی هم دارند و حتی عملیات هایی را همچون قتل افسران نظامی در استان قصیم انجام داده اند.

طی سال های اخیر تعداد زیادی از جوانان استان قصیم تحت تاثیر مبلغین وهابی فعال در این استان به عراق و سوریه سفر کردند و به عضویت گروه های تروریستی مختلف به خصوص داعش و جبهه النصره درآمدند. تاکنون صدها تن از این تروریست های اهل استان قصیم در عراق و سوریه کشته شدند که تعدادی از آنها در هنگام انجام عملیات انتحاری به هلاکت رسیدند.

شیعیان در استان قصیم

تعدادی از رسانه های وهابی در چند سال اخیر خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه در استان قصیم تعدادی از جوانان وهابی به مذهب تشیع گرویدند، این رسانه ها با اعلام این خبر در خصوص گسترش مذهب تشیع در این استان هشدار دادند، البته صحت وقوع چنین اتفاقی هنوز کاملا تائید نشده است.همچنین طی سال های اخیر تعداد کمی از شیعیان مناطق مختلف عربستان برای کار یا تحصیل به استان قصیم مهاجرت کردند، البته این شیعیان با توجه به نفوذ شدید جریان وهابیت در این استان به شدت تقیه می کنند.


پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
نقشه استان قصیم

علمای وهابی در استان قصیم

استان قصیم به خصوص شهر بریده زادگاه بسیار از علمای وهابی عربستان است، و بسیاری از علمای وهابی درگذشته همچون ابن عثیمین و علمای زنده این فرقه همچون سلمان عوده در این استان قصیم بدنیا آمدند، همچنین تعدادی از مسئولان ارشد عربستان هم از اهالی این استان هستند.

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
ابن عثیمین

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
سلمان عوده

در استان قصیم تعداد زیادی از مراکز آموزشی فرقه وهابیت قرار دارد و مردان این استان پس از فراگیری تعالیم این فرقه تکفیری در این مراکز آموزشی برای تبلیغ وهابیت به مناطق دیگر عربستان و کشورهای مختلف جهان سفر می کنند.

تجارت و صنعت در قصیم

شهر بریده مرکز استان قصیم یکی به عنوان یکی از شهرهای صنعتی عربستان هم شناخته می شود. یکی از شهرک های صنعتی بزرگ عربستان در قصیم است، شهرکی که در آن بسیاری از کارخانه های بزرگ و خاص در سطح عربستان و منطقه در آن قرار دارد.

بسیاری از تاجران اصلی عربستان از اهالی استان قصیم هستند، این تجار توانستند با برقراری ارتباط نزدیک با خاندان آل سعود و استفاده از نفوذ شاهزادگان این خاندان به ثروت های زیادی دست پیدا کنند.

پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
پایتخت فرقه وهابیت در عربستان کجاست/ استانی که تمام قد پشت آل‌سعود ایستاد +عکس و نقشه
شهر بریده مرکز استان قصیم

خدمت مردم قصیم به آل سعود

اهالی استان قصیم در حدود یک قرن پیش خاندان آل سعود را در تشکیل رژیم سعودی و تصرف مناطق مختلف عربستان از همه لحاظ حمایت کردند، به همین دلیل خاندان آل سعود به استان قصیم و مردم آن توجه ویژه ای دارد.

وفاداری مردم استان قصیم به آل سعود باعث شده تا آنها بودجه های سنگینی را به این استان اختصاص بدهند و اهالی استان قصیم را در رده‌های بالا به کار گیرند. این مساله اعتراض اهالی مناطق جنوبی و شمالی عربستان را در پی داشته است.اگر توجه آل سعود به این استان نبود، استان قصیم و شهر بریده به این سرعت گسترش پیدا نمی‌کردند و بر جمعیت این مناطق افزوده نمی‌شد.

مردم مناطق مختلف عربستان نگاه بدی به افراد با نفوذ استان قصیم دارند، این نگاه به دو دلیل است، یکی اینکه مردم معتقد هستند که صاحب منصبان اهل قصیم در کار و مسئولیت خودشان تنها اهالی قصیم را به کار می گیرند و توجهی به مردم مناطق دیگر ندارند، دوم هم اینکه شخصیت های صاحب نفوذ قصیمی به داشتن فساد های مالی در حکومت عربستان و کسب ثروت های زیاد از طریق ارتباط با شاهزادگان آل سعود معروف هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 2
    ایشا الله در آینده ی نزدیک کل عربستان رو حلاجی میکنیم...به جز مسجد الحرام ، مسجد النبی و بقاء متبرکه و همینطور تمامی مراکز صنعتی ، نفتی و توریستی پ.ن : موارد ذکر شده قابل استفاده ی مجدد است، خراب کردن آن ها بیهوده است.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    2 0
    الهم لعن ال سعود
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    خدایا آل سعود چه آفتی برای اسلام و کشورهای منطقه بوده اند و با ثروتی که از طریق نفت بدست آوردند این آفت و زیان تشدید شده و می شود
  • محمد البصیر ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    2 3
    چه شهر زیبایی است
  • علی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 3
    الآن اینها واقعا چه ربطی به ما دارن ؟؟!!
  • حسام ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 1
    سلمان عوده از جریان صحوه است و با علمای وهابی اختلاف نظر زیادی دارد
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 1
    شهر های قوم عاد که همچون سعودی ها گمراه بودند هم زیبا بود لکن نابود شدند به خاطر ظلمشان!!. البته این را هم اضافه کنم که شهر های قوم عاد نزدیک همین مناطق قصیم بوده است بهتر است وهابی ها بروند آنجا و عبرت بگیرند.
  • مهدی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    جریان صحوه هم یک جریان وهابی هست که فقط سر حکومت با آل سعود مشکل دارد و گرنه سر مسائل اعتقادی پیرو جریان وهابیت هستند
  • حمید ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله
  • پسر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 3
    آخه وهابی چیه تا علما داشته باشه!! مشرق چیه نوشتی علمای وهابی؟؟ لعنت خداوند بر اعراب وهابی نحس نجس وحشی
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    توی عنوان مطلبتون نوشتید 9...کاشکی 1 تا 8 را هم توی قسمت مطالب مرتبط معرفی میکردید چون منبع خوبی برای مطالعه هست
  • سینا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    ممنون از سایت خوب مشرق برای اطلاع رسانی و آگاهی مردم سایت مشرق نیوز مطالب های اجتماعی سیاسی رو بی طرفانه و بفراجناحی می نویسد و این خوب است بنده علیرغم گرایش سیاسی متفاوت با بچه های سایت ولی این سایت رو دوست دارم
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    1 0
    شهر زیبا و آدمهای نازیبا
  • عبدالحفیظ AF ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    چنانیکه در طول تاریخ دست از توطئه و خود صفتی بر نداشته اید حال هم در مورد نظریات شخصی خود تون را انتشار داده اید که قابل قبول نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس