کد خبر 551346
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

رئیس جمهوری فیلیپین از شتاب گرفتن روند نوسازی تجهیزات نظامی این کشور با هدف حفاظت از قلمرو تحت حاکمیت فیلیپین در دریای جنوبی چین خبر داد.

به گزارش مشرق، «بنیگنو آکینو» روز چهارشنبه با تاکید بر این موضوع که پکن ادعای مالکیت بر کل آب های سواحل غربی فیلیپین را دارد، افزود: ما هم اکنون در حال بررسی الحاق ناوگان زیردریایی به تجهیزات نظامی کشور هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: احتمال ایجاد اخلال در عبور و مرور کشتی های تجاری در دریای جنوبی چین موضوعی نگران کننده برای تمام کشور های منطقه و جهان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی در این زمینه نتیجه ای جز بی ثباتی در پی نخواهد داشت و این به نفع هیچ کشوری نیست.

آکینو در عین حال گفت که فیلیپین هیچ گاه قصد مسابقه یا رقابت در عرصه تسلیحات نظامی با هیچ کشوری را ندارد.

فیلیپین تنها 2.5 میلیارد دلار برای بودجه نظامی خود در سال 2016 در نظر گرفته است. این در حالی است که پکن رقمی بالغ بر 147 میلیارد دلار را در بخش تسلیحاتی و نظامی سرمایه گذاری کرده است و برای سال پیش روی میلادی در این زمینه برنامه ریزی دقیقی کرده است.

از سوی دیگر فیلیپین در نظر دارد تا یک سامانه ماهواره ای یک میلیون دلاری را برای نظارت بر پرواز های تجاری دریای جنوبی چین در جزیره «تیتو» در آب های این منطقه مستقر نماید.

این کشور با وجود مخالفت پکن، همچنین موضوع اختلاف های ارضی خود در دریای جنوبی چین را در دیوان دادگستری بین المللی لاهه مطرح کرده است.

چین بر بخش عمده ای از دریای جنوبی ادعای مالکیت دارد. این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز و محل عبور کشتی های تجاری به ارزش بیش از پنج هزار میلیارد دلار در سال است.

علاوه بر فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام نیز بر سر مالکیت این جزایر و آب های آن با چین اختلاف دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس