سرهنگ «استیون وارن»، سخنگوی نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، اخیرا گفته بود که آزادسازی موصل «نیازمند دست کم هشت تیپ کارآزموده به استعداد سه هزار سرباز عراقی در هر تیپ است. در این عملیات باید نیروهایی به کار گرفته شوند که علاوه بر آمادگی رزمی، به لحاظ روانی و از همه مهم‌تر از ایدئولوژیک، آمادگی این جنگ سخت را داشته باشند.

گروه بین‌الملل مشرق - در یک پایگاه ارتش عراق، چند مایل دورتر از خط مقدم، سرلشکر «نجیم الجبوری» در حال تشریح پیشروی نیروهایش در عملیات آزادسازی موصل، دومین شهر بزرگ عراق از دست داعش، آرام و مطمئن به نظر می‌رسد.

در 24 مارچ، دولت عراق شروع عملیاتی را اعلام کرد که مردم عراق مدت‌ها منتظر آن بودند. سربازان ارتش عراق سوار بر خودروهای زرهی آمریکایی و مسلح به تسلیحات آمریکایی به همراه مشاوران آمریکایی اکنون در پایگاه شهر مخمور (واقع در 100 کیلومتری جنوب شهر اربیل، مرکز اقلیم خودگردان کردستان) مستقر هستند. پایگاهی که در ماه ژانویه برای آماده‌سازی مقدماتی عملیات بزرگ ساخته شد. سرلشکر الجبوری فرمانده عملیات می گوید که نیروهایش تقریبا مرحله نخست را به انجام رسانده‌اند: «خدا را شکر که اهداف نیروهای ما محقق شده است.»

آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
سرلشکر نجیم الجبوری

گرچه لحن سرلشکر عراقی مطمئن به نظر می‌رسد، ولی مصاحبه‌های میدانی با نیروهای عملیاتی آشکار می‌کند که پیشرفت‌های مختصری صورت گرفته است. در عوض، میدان نبرد پر است از «بی‌کفایتی»، عدم اعتماد از سوی جمعیت محلی و انشقاق میان نیروهای مختلف عمل می کنند، که روی هم باعث کندی بیش از حد عملیات شده‌اند.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

«میسر حسن»، سرباز سابق ارتش عراق که روستایش هفته پیش توسط ارتش آزاد شد، نظری کاملا مخالف سرلشکر عراقی دارد:

« آن چه من این‌جا می‌بینم، آماتورها هستند. آزادسازی روستای ما که سرجمع هزار متر مربع وسعت داشت، سه روز طول کشید.»

در واقع، آهنگ عملیات بسیار کند است. 5 روز پس از اعلام شروع حمله توسط دولت، نیروهای عراقی کم‌تر از 10 روستا را آزاد کرده‌اند، آن هم روستاهایی که عمدتا از قبل از نیروهای داعش خالی شده بود.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

این می‌تواند محصول تاکتیک‌های اشتباه باشد. الجبوری به صراحت گفته است که انتظار دارد که مردم عادی در جریان عملیات ارتش به طور خودجوش هسته‌های شبه‌نظامی مقاومت ایجاد کنند: «ما امیدواریم که وقتی به روستاها نزدیک می‌شویم، در آن‌ها شاهد خیزش (مردمی) باشیم.»


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

لیکن میان ساکنان روستاهای اطراف موصل و نیروهای عملیات آزادسازی اعتماد چندانی وجود ندارد. وقتی داعش به سمت موصل و مناطق اطراف آن حرکت کرد (ژوئن 2014)، هزاران سرباز عراقی به راحتی فرار را برقرار ترجیح دادند و از آن بدتر تسلیحات و خودروهای آمریکایی خود را برای داعشی‌ها به جا گذاشتند.

عامل دیگر در کندی پیشرفت، اختلافات اساسی میان نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد است. نیروهای پیشمرگه نسبت به ارتش عراق تجربه و مهارت بسیار بیشتری در جنگ با داعش دارند، چرا که آن‌ها ماه‌هاست (بعد از بیرون راندن داعش از مخمور)، در حال نبرد با این گروه هستند.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

حال نیروهای ارتش عراق در روند پیشروی‌های خود، از پیشمرگه‌ها استفاده نمی‌کنند. «احمد انور»، افسر مطبوعاتی یک پایگاه نیروهای پیشمرگه، چند صد متر دورتر از پایگاه نیروهای الجبوری می‌گوید: «لازم است که که پیشمرگه‌ها به ارتش عراق کمک کنند، ولی ما منتظر دستور رهبرانمان هستیم. پیشمرگه‌ها اعتراض دارند که آمریکایی‌ها سلاح‌های بهتری به نیروهای ارتش عراق داده‌اند.»


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

البته اگر هم این ادعای پیشمرگه‌ها درست باشد، یک دلیل کاملا منطقی دارد. »کریس هارمر»، تحلیل‌گر ارشد موسسه مطالعات جنگ در واشینگتن، بر این عقیده است که قطعا آمریکا در اختصاص سلاح و تجهیزات همچنان دولت فدرال عراق را در اولویت قرار می‌دهد، چرا که «فارغ از هر خوش‌بینی یا بدبینی، توهم یا واقع‌نگری، عراق یک دولت ملی یکپارچه محسوب می‌شود.» به نظر او، مسؤولیت دادن به پیشمرگه‌ها نوعی اذعان به این مطلب است که اقلیم کردستان عملا یک دولت مستقل است.

اما احتمال بالاگرفتن اختلافات میان کردهای عراقی و عرب‌های عراقی در این نبرد دشوار پیچیده متاسفانه بالاست. برای مثال، مخمور یک ناحیه مورد مناقشه از سوی دولت عراق و حکومت منطقه‌ای اقلیم کردستان، مستقر در اربیل است. کردها از مسلح شدن اهالی منطقه (که عمدتا عرب های سنی هستند) بیمناک هستند.

حدود 2000 عرب سنی که در مرحله اول عملیات موصل مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. در یک مرکز جوانان تحت مراقبت پیشمرگه‌ها قرار دارند. مردان را در یک چادر جداگانه نگهداری می‌کنند و پیشمرگه‌ها برای دریافت غذا و استفاده از توالت دو تا دو تا به آن‌ها اجازه خروج از چادرها را می‌دهند.

یکی از نگهبانان پیشمرگه می‌گوید: «این کار برای امنیت ضروری است. ما تلفن‌های همراه آن ها را گرفتیم.»

مردان عرب سنی توسط افسران امنیتی کرد سوال و جواب می‌شوند، چرا که بیم آن می‌روند بین این جمعیت نیروهای وابسته به داعش یا ستون پنجم حضور داشته باشند.

«خیزش» مورد نظر الجبوری اگر قرار است اتفاق بیافتد، باید مورد حمایت سنی‌های محلی باشد که اکنون تحت مراقبت شدید کردها هستند. رهبران قبیله‌ای می‌گویند که مشتاقند نقشی در نبرد علیه داعش داشته باشند و به بازپس‌گیری روستاهایشان یاری برسانند، ولی گلایه دارند که به حاشیه رانده شده‌اند و از سلاح و حمایت کافی برخوردار نیستند.

«حسن سبعاوی»، عضو شورای استان نینوا، که عمدتا تحت کنترل داعش است، می‌گوید: «قبایل سنی باید در این عملیات شریک باشند. یا دست کم باید درها را به روی این جوانان گشود چرا که آن‌ها جنگجویان تاثیرگذاری علیه داعش خواهند بود.»

گر چه به هر حال راه‌هایی برای همکاری میان این نیروهای ناهمگون وجود دارد، ولی انجام یک پیشرفت چشمگیر توسط ارتش عراق، دست کم در حال حاضر، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. کریس هامر در این باره می‌گوید: «ارتش عراق پایین ترین کیفیت سازمان رزم را در عراق دارد. آن‌ها به همه کمک‌هایی که می‌توانند بگیرند، نیاز دارند.»

سرهنگ «استیون وارن»، سخنگوی نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، اخیرا گفته بود که آزادسازی موصل «نیازمند دست کم 8 تیپ کارآزموده به استعداد 3000 سرباز عراقی در هر تیپ است (برخی منابع رقم اعلام شده توسط او را در مجموع 36000 سرباز عراقی گفته اند.)


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
سرهنگ استیون وارن، سخنگوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا

واقعیت این است که کیفیت نیروهای ارتش عراق، بعد از تقریبا یک دهه آموزش مستمر توسط آمریکایی‌ها، همچنان پایین‌تر از حد انتظار است. از این رو، در اختیار داشتن دست کم 24 هزار سرباز آموزش دیده که برای حفاظت از مناطق شهری در نبردهای سهمگین و خونبار با گروه‌های تروریستی لازم است، چندان در چشم انداز نزدیک دیده نمی‌شود.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

گرچه بازپس گیری شهر الرمادی یک تمرین خوب برای عملیات بزرگ آزادسازی موصل محسوب می‌شد، لیکن سنگینی و پیچیدگی عملیات موصل اصلا قابل مقایسه با رمادی نیست. شاید مهم‌ترین تفاوت در این میان، حضور ده‌ها هزار غیرنظامی در موصل است که به کارگیری نیروی هوایی را به شدت محدود می‌کند، در حالی که بخش عمده رمادی از قبل از جمعیت خالی شده بود.

در حال حاضر، در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود 5000 سرباز عراقی در قرارگاه عملیاتی استان نینوا مستقر هستند، رقمی که اختلاف فاحشی با برآوردها درباره کف نیروهای مورد نیاز برای آزادی موصل دارد.

ژنرال «وینسنت استیوارت» رییس «آژانس اطلاعات نظامی»DIA آمریکا، در کنفرانسی در ماه فوریه، درباره چشم انداز آزادی موصل گفته بود:


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
ژنرال وارن استیوارت، رییس آژانس اطلاعات نظامی آمریکا

«عملیات موصل یک عملیات پیچیده خواهد بود. من چندان به این که در کوتاه مدت قادر به انجام آن باشیم، خوش بین نیستم، نه دست کم در امسال. ما شاید بتوانیم کارزار آزادسازی را شروع کنیم و برخی عملیات ایزوله‌سازی را در اطراف موصل انجام دهیم، ولی تامین یا بازپس‌گیری موصل، عملیات گسترده‌ای است که من در چشم‌انداز سال آینده و حتی بیش از آن نمی‌بینم.»

از آن جا که نیروهای داعش هیچ راه خروجی به غرب، شرق و جنوب ندارند و تنها راه فرار آن‌ها به شمال را هم می‌تواند با سنگربندی‌های مستحکم و بمباران های هوایی مسدود نمود، آن ها عملا راهی جز تسلیم یا جنگیدن تا پای جان ندارند. از این رو، یک نبرد سنگین، خونین، پرتلفات و پرهزینه برای از بین بردن این غده سرطانی در عراق در پیش خواهد بود. هم اکنون تاکتیک‌های چون استفاده از تک تیراندازها، بمب‌های کنار جاده‌ای و خودروها و افراد انتحاری از سوی داعش، روند پیشروی به سوی موصل را با مشکل مواجه کرده است.

باید یادآور شد که حدود دو سال پیش، در ژوئن 2014، وقتی نیروهای داعش با چند تویوتای بمب‌گذاری شده و چند ده نیروی عملیاتی به موصل حمله کرد، نیروهای امنیتی و ارتش عراق ظرف یکی دوساعت، بدون مقاومت منطقه را ترک کردند و از آن بدتر بسیاری از آن‌ها سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی خود را برای داعش جا گذاشتند.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
ورود داعش به موصل در ژوئن 2014

از این رو، عملیات موصل یک عملیات حیثیتی برای ارتش و نیروهای امنیتی عراق نیز محسوب می‌شود. اکنون پیروزی در موصل نه تنها یک ضربه مهلک و اساسی بر داعش خواهد بود (که کار نابودی نهایی آن را بسیار تسهیل خواهد کرد)، که نقطه عطفی برای ترمیم وجهه و اعتبار ارتش عراق نیز هست. مضاف بر این که، روح ناسیونالیستی ملت عراق (که اکنون بیش از همیشه به آن نیاز دارد) به خوبی برانگیخته خواهد شد. در عین حال، شکست در این عملیات تبعات سنگینی برای ارتش و دولت عراق در پی خواهد داشت.

در چنین اوضاع و احوالی، طبیعی است که نیروهایی باید در این عملیات به کار گرفته شوند که علاوه بر آمادگی رزمی صد در صد به لحاظ ذهنی و روانی و از همه مهم تر از لحاظ ایدئولوژیک آمادگی این جنگ سخت را داشته باشند. شکی نیست که از این لحاظ، نیروهای حشد الشعبی شیعیان عراق، آماده‌ترین نیروهای حال حاضر در عراق هستند (که بارها در این دو سال این مساله را ثابت کرده‌اند).

آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی

آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
نیروهای حشد الشعبی

در حال حاضر، حیدرالعبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق، بنا بر پاره‌ای مصالح و دلایل، برای جلوگیری از آن چه تعمیق اختلافات خوانده می‌شود، و البته فشار سنگین آمریکایی‌ها، کشورهای عرب خلیج فارس و حتی ترکیه، قصد میدان دادن به نیروهای حشد الشعبی را ندارد. در عملیات بازپس‌گیری الرمادی، حضور نیروهای حشدالشعبی محدود و غیرآشکار بود و آمریکایی‌ها تمام سعی خود را کردند تا آن عملیات را به نام خود بزنند.


آزمون بزرگ ارتش عراق در موصل در غیاب حشد الشعبی
حیدر العبادی، به همراه فرماندهان ارتش عراق

حال باید منتظر روزهای آینده ماند و با امید به پیروزی دید که نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی تسلیحاتی، مستشاری و میدانی نیروهای آمریکایی، در کنار پیشمرگه‌های کرد و نیروهای قبایلی چه طرح و نقشه‌ای برای پیشبرد این عملیات سنگین و سرنوشت ساز در پیش خواهند گرفت.

منابع:


http://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-operation-to-retake-mosul-has-started-but-dont-exp-1766871837

http://time.com/4275445/iraq-mosul-operation

http://www.usatoday.com/story/news/world/2016/03/24/iraq-army-starts-operation-recapture-mosul-isil/82198526

http://www.thedailybeast.com/articles/2016/03/26/iraqi-soldiers-flee-again-in-iraq-army-s-first-mosul-operation.html

http://intpolicydigest.org/2015/02/27/the-problem-with-retaking-mosul

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    تنها در این عملیات به کردها میتوان امید بست که آنها هم تجهیزات مناسب ندارند.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    اگر حشد الشعبی نباشه ارتش عراق تکریت رو هم از دست میده.
  • فرزند سرباز امام ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    قطعا عراق به حشدالشعبی نیازمنده دیدید که یه بار این کارو کردند و حشد الشعبی رو کنار گذاشتند و اون بلاها به سر الرمادی و تکریت اومد
  • محمد مهدی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    عمرا ! این ارتش عراق فقط بلد بود واسه ما شاخ باشه . ماشالله تو این ده پونزده سال هم ما عراق رو نگه داشتیم و گرنه که ...
  • شکیب ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    چند روز پیش عملیات ارتش عراق به خاطر تلفات بسیار متوقف شد .به نظرم ارتش عراق که اموزش داده شده از طرف امریکاست قدرت ازادسازی موصل رو نخواهد داشت واین یعنی شکست اموزشهای نظامی امریکا .
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    اين العبادى كلا گند زده صد رحمت به نورى مالكى
  • بهروز ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    کرد ها در طول تاریخ نشان دادن که هر طرف باد بیاد میرن ، این بار هم انواع و اقسام کارشکنی و خیانت ازشون بعید نیست با توجه به این آدمی (بارزانی ) که افسارشون رو بدست گرفته .
  • حمیدان ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    اعتماد به امریکا اشتباه بزرگی هست . مثل فرستادن سلاح های پیشرفته که به صورت مخفیانه برای داعشی ها ارسال می کرد
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    آزاد سازی موصل حداقل صدهزار سرباز میخواد. کمتر از این تعداد محکوم به شکسته. خطهای تدارکاتی موصل که قطع بشه، این شهر ۲ میلیون نفری، روزهای زیادی نمی تونند دوام بیارند و مسلما خود مردم علیه داعش قیام میکنه. استفاده از هواپیما جنگنده های پیشرفته، کار بیهوده ای هست. پهپادهای مسلح و حداکثر، استفاده از A10 آمریکایی. ستونهای حرکتی داعش در خیابانها، با ابزارهای مختلف، متوقف بشه. حداقل ۱۰۰ پهپاد مسلح به طور دایم بالای سر این شهر پرواز داشته باشند. جنگ رسانه ای و پخش اخبار علیه داعش، برای مردم موصل اجرا بشه. استفاده از اسلحه با کالیبر مناسب جهت بالا بردن تلفات دشمن. فراموش نکنید موصل، ابعاد و اندازه ای مثل اصفهان یا مشهد داره، گرفتنش مثل الرمادی و یا محاصره اش مثل فلوجه نیست.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    بدون حشد الشعبی نمی تونن موصل رو آزاد کنن به 4 دلیل : 1 . بسیج یعنی روحیه یعنی جنگندگی یعنی شهادت یعنی نترس بزنی تو دل دشمن ، این روحیه تو تمام یگان های ارتش عراق وجود نداره 2 . جنگ فعلی با تروریست ها یک جنگ عقیدتی سیاسیه نیروهای موفق مبارز مثل حزب الله و ... رو دقت کنید عقیدتی سیاسی قوی هستند ، بعضی فرماندهان ارتش عراق هنوز روش های غلطی مثل حساب کردن رو ارتش آمریکا دارند . 3 . جنگ با حرامزاده ها یک جنگ کلاسیک نیست ارتش عراق هنوز یک ارتش کلاسیکه . 4 . داخل عراق در سطح سیاسیون ، تجار و فرماندهان نظامی بنی صدر زیاد داریم ولی بسیج مردمی در از موارد نادر بگذریم خالصه .
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    برای امنیت عراق ابتدا باید کرد ها را سرکوب کرد بعد داعش. موصل را کردها تقدیم داعش کردند
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    تشکیل حشد الشعبی در عراق یعنی بوجود امدن نیروهای قانون گریز و ایجاد هرج و مرج دائمی در عراق.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    البته ارتش عراق همان است كه با ما مي جنگيد ، پس ساده لوحانه است اينقدر دست كم گرفته شود ،
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    استفاده از نیروهای پیشمرگه کرد از این نظر می تونه در این عملیات خیلی مفید باشه که قسمتی از موضل کرد هست و به محض رسیدن پیشمرگه ها به استقبال آنها خواهند رفت. حضور نیروهای حشد شعبی می تونه رسانه ای نشه اون موقع خیلی مفید هست در صورتی که رسانه ای شود عملیات را سخت تر خواهد کرد.
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    آخه وقتی که صدام داشت با ایران می جنگید از روح ملی گرایی اعراب استفاده کرد، فلسطینی هایی که ایران بهشون کمک می کرد اونها هم به ارتش صدام پیوسته بودند. یاسر عرفات هم از صدام حسین حمایت می کرد.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    اوضاع عراق خیلی خرابه!!! کردها که به عربهای سنی موصل اعتمادندارند وبه نوعی اونها رو زندانی کردن البته ازترس حمایت اونها ازداعش!! که شاید به نوعی غیرانسانی باشه ولی ازطرفیم قابل توجیه چون عربهای سنی از داعش رو به اندازه ای که کردها وشیعیان و بقیه دنیا ازش نفرت دارند، متنفر نیستند وگاها از داعش به عنوان جوانهایی که کمی در مبارزه زیاده روی کردند یاد میکنند!!! واحتمال داره اگه ببینند داعش توسط کردها یا شیعیان نابود میشه حس ناسیونالیستی عربیشون گل کنه به کمکش بیان این یک واقعیت هستش!!! از طرف دیگه ارتش عراق نه اجازه میده پیشمرگه دخالت اساسی کنه و نه شیعیان چون از عکس العمل عربهای سنی و قدرت گرفتن ومعرفی شدن شیعیان یا کردها به عنوان نجاتبخش اصلی موصل وعراق میترسه!!! امریکاهم که حاضر نیست نیروهاش بخاطر نابود کردن داعش خسارت ببینن پس به جز پشتیبانی کار موثری نمیکنه پس عملا بااین شرایط ازادسازی موصل بعیدهم نباشه خیلی سخت وخونبارخواهد بود مگر اینکه رقه هم همزمان مورد حمله قرار بگیره دراونصورت برای داعش رقه مهمتره پس نیروهاشو به سوریه گسیل میکنه تا اونجا رونگه داره!!! تاکتیک خوبیه که حشدالشعبی وکردهای عراق به سوریه برن وبجای موصل به رقه حمله کنن اینجوری نه غرورعرب های سنی عراق جریحه دار میشه وهمینطور ارتش عراق میتونه راحتتر موصلو ازادکنه ولی بدیش اینکه دراونصورت امریکا پیروزیو به اسم خودش میزنه
  • صادق پور حسین معلم باز نشسته تبریزی ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    تا زمانیکه دولت عراق به امریکا وابسته است نخواهد توانست خاک کشورش را از لوس پلید تروریستها ازاد کند.این چه دولتی است که نمی تواند بدون اجازه امریکا (شیطان بزرگ)از نیروهای زبده و از جان گذشته رزمندگان شیعه (حشد الشعبی)برای ازادی کشورش استفاده کند؟مگر حیدرالعبادی دست نشانده امریکاست؟
  • سروش ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    نخست وزیر عراق چوب اعتماد به امریکارا خواهد خورد امریکا نمیذاره موصل ازادبشه فقط میخواد جنگ فرسایشی بشه
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    اولویت گروه های مقاومت عراق مناطق شیعه نشین باشد که تا بحال در این زمینه موفق بودند
  • رحمن ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    آمریکا برای ضربه نهایی به ارتش عراق آماده شده است که بعد از شکست در عملیات موصل ارتش بی کفایت اعلام شده و برای انحلال آن در گیری درست خواهد شد و این همان چیزی است که آمریکا بدنبال آن است تا داعش را بر عراق مسلط کنند این دولت مردان عراقی سر را در برف کرده اند سرهایشان بر باد و آبرویشان خواهد رفت کی گفته باید به حرف آمریکا حشد الشعبی باید از خط مقدم و عملیات دور باشد این عراقیهای بد بخت آمریکای دشمن اسلام را برای خود ولی گرفته اید و به امر و نهی آمریکا گوش می دهیدوای بر شما که قران را بزیر پاهای خود قرار دادید و باید باز هم منتظر عذاب دیگری باشید .بچشید عذاب نفاق را
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    بجز کردها ارتش عراق عرضه جنگیدن نداره تازه نقش منفی هم بازی میکنه بجایی گذاشتن سلاح مهمات برای داعش .....
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    کسانی که منفی می دید چشم دیدن کردها و موفقیت شونو ندارید؟
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    دوستان عزیز من کرد نیستم ولی متاسفانه افکار اونایی که میگن قبل داعش باید این کردها رو از بین برد درست نمیدونم این افراد یا کرد ندیدن یا تحت تاثیر یه حرفایی هستند و گاها برنامه ریزی شده این حرفارو میزنن اگه بنا بر پیروزی عراق و سوریه باشه باید ملتش وحدت داشته باشند این حرفا بوی تفرقه میده و ان شاءالله به مذاق هموطنان کردمون بد نیاد اگرچه با تجربه ای که از دوستی شان داشتم آن ها را انسان های منطقی می دانم که به این نکات بیش از حقیر واقفند.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    تمام پیروی های بدست اومده تو عراق تو این مدت توسط نیروهای مردمی بوده چه کرد چه الشعبی ها و فبیله ها و عشایر ......زیاد نمی توان رو ارتش عراق حساب کرد .................یادمان نرفته موقع حمله داعش ارتش تمام تجهیزاتش را زمین گذاشت و تا بغداد عقب نشست
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    صدهزار سرباز آذوقه و مهمات و سکونت میخواد. یعنی حالا حالا ها موصل آزاد نمیشه.
  • مجید ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    تا وقتی که امریکا در عراق باشه نمیذاره داعش نابود بشه... چون هم نفت ارزون شده هم سلاحشو میفروشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس