با کنترل کامل منطقه الجزیره ، نیروهای مشترک عراقی به دستاورهای مهمی رسیدند که شامل تکمیل حلقه محاصره عناصر داعش در مثلث فلوجه، صقلاویه و گرمه و فلج کردن این عناصر در این مثلث امنیتی است.

به گزارش مشرق، نبرد بین نیروهای مردمی و ارتش عراق با ترویست ها همچنان ادامه دارد. ارتش عراق به دنبال آن است که با پاکسازی مناطق مختلف از جمله فلوجه خود را برای عملیات بزرگ آزادسازی موصل آماده کند.
ارتش عراق در آخرین عملیات موفق خود توانست جزیره سامرا در جنوب تکریت را کاملا آزاد کند. ابومهدی المهندس، جانشین فرماندهی نیروهای بسیح مردمی عراق از آزادی کامل جزیره سامرا در جنوب تکریت و ۱۷۰ کیلومتری شمال بغداد خبر داد. وی تاکید کرد که در این عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش حضور نداشتند. بنا بر اعلام مقامات عراقی، تا چند هفته دیگر نیز منطقه «الشرقاط» آزاد خواهد شد و قرار است بسیج مردمی عراق به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور، در عملیات آزادسازی شهر فلوجه نیز مشارکت کنند.
ارتش عراق بعد از گذشت سه روز از انجام عملیات "امنیت جزیره" امنیت کامل استان صلاح الدین از جنوب شرقاط تا دجله در شمال بغداد را تامین کرد. این منطقه پنج هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از ۲۰۰۳ تاکنون از پایگاه‌های اصلی تروریست‌ها بوده است. جزیره سامراء استان الانبار را به صلاح الدین و موصل مرتبط می سازد.
عملیات بزرگ پاکسازی مناطق غربی استان «صلاح‌الدین» از ساعت ۶ صبح سه شنبه اول مارس با مشارکت تعدادی از گرو‌ه‌های بسیج مردمی و نیروهای گردان طلائی ارتش عراق و پلیس فدرال از ۶ محورِ غرب شهرک الصینیة، روستای السلام، اسپایکر، جزیرة تکریت، مکیشیفة و جزیرة سامراءآغاز شد.  نیروهای بسیج مردمی شرکت کننده در عملیات عبارت بودند از:  سپاه بدر، «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر، تیپ سیدالشهداء، تیپ جندالامام و ...

تداوم پیروزی ها در فاصله ای رکوردشکن

با کنترل کامل منطقه الجزیره که دریاچه راهبردی 'الثرثار' را در قلب عراق در بر می گیرد، نیروهای مشترک عراقی به دستاورهای مهمی رسیدند که شامل تکمیل حلقه محاصره عناصر داعش در مثلث فلوجه، صقلاویه و گرمه و فلج کردن این عناصر در این مثلث امنیتی است. از طرفی امنیت خط استراتژیک انتقال نفت از بغداد به پالایشگاه بیجی و شمال عراق تامین شد و خطوط ارتباطی فلوجه با موصل و دیگر هسته های تروریستی موجود در استان صلاح الدین بطور کامل قطع شد. منطقه راهبردی 'الجزیره' مربعی است که از ۱۵۰ کیلومتری شمال بغداد در شهرستان سامرا از توابع استان صلاح الدین آغاز و تا نزدیکی شهرستان 'حدیثه' در شمال غربی رمادی مرکز استان الانبار ادامه دارد و به منطقه موسوم به کمربند امنیتی بغداد در شمال پایتخت خاتمه می یابد. 'سازمان بدر' یکی از گروه های مقاومت اسلامی وابسته به تشکیلات داوطلب مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' در اواسط ۲۰۱۵ قصد کنترل این منطقه را داشت که بواسطه اهمیت حیاتی آن برای تروریست های داعش، نتوانست در آن توفیق یابد و شهدای زیادی را در این منطقه داد که برخی از آنان از فرماندهان ارشد سازمان بدر بودند که در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله علیه رژیم بعث صدام جنگیده بودند.
پیروزی های اخیر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مثلث فلوجه، صقلاویه و گرمه، زمینه پیروزی سریع آزاد سازی موصل را در مرحله بعد و تصفیه هسته های خفته تروریستی را در استان صلاح الدین فراهم می کند و بستر مناسب برای آزادی شهر فلوجه و تامین کامل امنیت پایتخت عراق را ایجاد می کند. تامین امنیت کامل شهر مقدس سامراء و امامین عسکریین (ع) در این شهر و دور کردن خطر حمله احتمالی تروریستی به این شهر مقدس نیز کاملا برقرار شده است.

عملیات آزادسازی فلوجه
پیروزی ارزشمند ارتش و نیروهای مردمی عراق در سامرا باعث شده است پاکسازی فلوجه از تروریست ها به هدف بعدی ارتش و مردم عراق تبدیل شود. اکنون شهر فلوجه واقع در غرب عراق شاهد فراهم شدن مقدمات برای اجرای عملیات نظامی جهت آزاد سازی این شهر از وجود تروریست های داعش است و نیروهای عراقی توانستند با حمایت بسیج مردمی و نیروی هوایی، منطقه البودعیج در محور جنوبی را پاکسازی کرده و قبل از ورود به منطقه، گذرگاه امنی را برای خارج کردن اهالی منطقه ایجاد کنند.
  سرهنگ محمد خلف در این باره اعلام کرد، اواخر هفته گذشته به طرف مناطق البودعیج و الفحیلات پیشروی کردیم و این مناطق را به طور کامل به کنترل خود درآوردیم. همچنین امنیت را در مسیر العامریه به الخالدیه از طرف الفلاحات برقرار کردیم. گردان مهندسی نیز در حال پاکسازی منطقه از بمب های کار گذاشته شده توسط داعش است. در همین حال، شماری از گردان های ارتش و نیروهای مردمی در مناطق استراتژیک مستقر شده اند تا بدین وسیله از بازگشت تروریست های داعش به این مناطق جلوگیری کنند. همچنین از چند محور یک خط مستمر و متصل تشکیل شده است تا در روزهای آینده بتوانند شهر فلوجه را از وجود تروریست های داعش پاکسازی کنند.

تداوم پیروزی ها در فاصله ای رکوردشکن

عملیات بزرگ موصل
پیروزی اخیر ارتش و نیروهای مردمی عراق زمینه را برای عملیات موصل آماده کرده است. البته در ابتدا باید شهر فلوجه نیز پاکسازی شود. در این میان آمریکا نیز به دنبال سهیم کردن خود در پیروزی های ارتش عراق است و به مناسبت های مختلف از مشارکت در عملیات موصل می گوید. این در حالی است که آمریکا از حامیان داعش در منطقه بوده و در شرایط کنونی برای انحراف افکار عمومی به دنبال دخیل کردن خود در مبارزه با داعش است.
نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "هلن کوپر" و "متیو روزنبرگ" نوشت: مسدود شدن راه‌های انتقال تجهیزات به داعش در عراق موجب شد پنتاگون بر روی طرح آزادسازی موصل، یکی از مهمترین شهرهای عراق که در اشغال تروریست‌ها است، متمرکز شود. ژنرال " جوزف دانفورد،" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کنفرانس خبری پنتاگون گفت: نیروهای تحت حمایت آمریکا را به سمت موصل اعزام خواهیم کرد تا ارتباط این شهر را به طور کامل با شهر رقه سوریه، پایگاه اصلی خلیفه خودخوانده داعش، قطع کنیم. البته کارشناسان نظامی بر این باورند بازپس‌گیری شهر موصل احتمالا چندین ماه به طول می‌انجامد. موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دومین شهر بزرگ عراق است و مبارزه با داعش با در نظر گرفتن امنیت ساکنان آن، کاری دشوار خواهد بود.

ماهی گیری آمریکائی ها از آب گل آلود "سد موصل"

در کنار این اخبار، گزارش هایی نیز در مورد خراب شدن سد موصل و تهدیدات آن منتشر شده است که کارشناسان آن را غیر عادی می دانند.
سد موصل در ۱۹۸۳ میلادی با طول ۳,۲ کیلومتر و ارتفاع ۱۳۱ متر در ۵۰ کیلومتری شهر موصل احداث شد و بعد از سقوط شهر موصل در ژوئن ۲۰۱۴ در اختیار تروریست های داعش قرار گرفت، اما نیروهای ارتش عراق و مبارزان کُرد دو هفته پس از به تصرف درآمدن سد موصل، آن را آزاد کردند، لیکن مقامات امریکا معتقدند با توجه به این‌که داعش تجهیزات تعمیر سد را به سرقت برد و موجب فرار تکنسین‌ها شد، از همان زمان خطر شکسته شدن سد کماکان پابرجا بوده است.

تداوم پیروزی ها در زمانی رکوردشکن

 این روزها ماجرای سد موصل به یک سناریوی تازه آمریکا برای عراقی ها تبدیل شده است و برخی آن را پوششی برای اهدافی دیگر از سوی آمریکا می دانند، چرا که اخبار درباره احتمال شکسته شدن این سد که در آخرین روزهای ۲۰۱۵ از مبدا واشنگتن رسانه ای شد، همچنان ادامه دارد، اما در عین حال خیلی ها در عراق آن را داستانی وهم انگیز توصیف می کنند و اعتقاد دارند که این سد جز با یک حمله نظامی تخریب نخواهد شد. 
در اولین روزها برای این که خبر جدی تر گرفته شود، 'باراک اوباما'، با نخست وزیر عراق تماس گرفت و نسبت به خطرات نابودی سد به دولت عراق هشدار داد. در ادامه، روزنامه سعودی 'شرق الاوسط' برای وحشت افکنی داخلی در عراق، در خصوص جزییات این تماس تلفنی بین رییس جمهور آمریکا و 'حیدری العبادی'، ادعا کرد که اوباما در این تماس گفته است که "شب ها، کابوس نابودی سد موصل و مرگ مردم عراق را می بیند".
همسو با این جریان، یکی از ژنرال های آمریکایی در ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم در منطقه مدعی شد که خطر نابودی سد موصل جدی است. بعد از آن روزنامه 'نیویورک تایمز' در گزارشی در یازدهم ژانویه نوشت که اگر سد موصل ویران شود، جان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطر است. در حالی که این خط خبری وحشت افکنی در خصوص سد موصل دنبال می شد و آمریکایی ها اصرار داشته اند که سد موصل در حال فروپاشی است، دولت عراق همان یک ماه پیش اعلام کرد که هیچ خطری از حیث فروپاشی، سد موصل را تهدید نمی کند. 'مهدی رشید' یک مقام عالی رتبه در وزارت منابع آبی عراق آن روزها در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ گونه علائمی مبنی بر احتمال فروپاشی سد موصل وجود ندارد. 'سیف الخیاط' و 'جلال عاشور' دو خبرنگار عراقی اما در گزارشی برای روزنامه 'العالم الجدید' ادعا کردند که کل قضیه سد، به سفیر عراق در رم پایتخت ایتالیا برمی گردد که از اعضای برجسته حزب دمکرات کردستان عراق است. بنا به نوشته این دو خبرنگارعراقی، 'احمد بامرنی' برای اینکه امضای قراردادی را با شرکت های ایتالیایی در زمینه ترمیم سد موصل تسریع کند نیازمند یک موج خبری بود. براساس این گزارش، با اعطای عملیات ترمیم سد موصل به شرکت 'تریفی' ایتالیا، به ارزش ۲ میلیارد دلار، نخست وزیر ایتالیا با ارسال ۴۵۰ نظامی خود به عراق و پیوستن به نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا موافقت کرد، در حالی که تا پیش از این همواره مخالف این ائتلاف بوده است.
گزارش مربوطه ادامه می دهد که بامرنی با این اقدام اولا سبب انجام ترمیم سد با هزینه دولت مرکزی شده و در عین حال درآمد های حاصل از سد در زمینه تولید برق به حساب دولت اقلیم کردستان در اربیل می رود. این گزارش، ادعاهای کاذب را در خصوص خطرات فروپاشی سد که آمریکا هم در آن شرکت داشت، آشکار کرد و گزارش وزارت منابع آبی عراق بیش از پیش نشان داد که سد چندان خطری نداشته و نیازمند تعمیرات دوره ای طبیعی است.
به هرحال پس از گذشت یک ماه از جنجال های اولیه، اکنون یک بار دیگر کابوس سد موصل به رسانه ها بازگشته و این بار برای جنجالی تر کردن ماجرا رسانه های خبری آمریکا به نقل از منابعی که هویت آنان مشخص نیست، از خروج کارکنان سفارت این کشور از عراق، از ترس ریزش سد موصل خبر دادند که اگرچه سفارت آمریکا ساعاتی بعد این گزارش ها را تکذیب کرد، اما موج رسانه ای کار خود را کرده بود و دوباره فیلم های هالیوودی به نام فروپاشی سد موصل به شبکه های اجتماعی برگشت.
آیا موضوع سد موصل به افزایش تعداد شرکت های پیمانکار آمریکایی در عراق هم ربط دارد؟ روزنامه آمریکایی فیزیکال تایمز در ۲۳ فوریه فاش کرد که تعداد پیمانکاران آمریکایی که با وزارت دفاع آمریکا کار می کنند، از ۲۵۰ شرکت در سال گذشته به ۲ هزار و ۲۸ شرکت افزایش یافته است. این رقم، تعداد پیمانکاران آمریکایی را نشان می دهد که با ارتش عراق فعالیت می کنند و در مقایسه با پیمانکارانی که دولت آمریکا در عراق بکار گرفته، عدد ناچیزی است. با توجه به اینکه روزنامه آمریکایی اعلام می کند، در حال حاضر ۷۰ درصد پیمانکاران فعال در عراق آمریکایی هستند، آیا نباید به اصل ماجرای سد موصل کمی شک کرد؟
در مجموع عملیات ارتش عراق با مشارکت نیروهای مردمی با تمام توان برای پاک سازی داعش از عراق ادامه دارد. شبکه العالم معتقد است: شدت نبردهای جاری در عراق نشان می دهد که نیروهای بسیج و ارتش عراق عزم خود را جزم کرده اند تا سرنوشت میدان های نبرد توسط عراقی ها رقم بخورد. روند نبرد از توان بالای ارتش و نیروهای همپیمانش برای دستیابی به پیروزی نهایی در یک مدت زمان رکوردشکن حکایت دارد.
در این وضعیت اما، آمریکائی ها با سناریوهای مختلف سعی دارند خود را بازیگری فعال در جنگ مبارزه با داعش در عراق نشان دهند، در حالی که اقدامات آن ها در حد تبلیغات است و البته سعی در به حاشیه بردن پیروزی های ارتش و مردم عراق با خبرسازی های مبهم دارند./

*بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس