کد خبر 548844
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸

مخاطبان نوروزی رسانه ملی می توانند با سریال های تدارک دیده شده قصه های اجتماعی سال جدید را در فضایی مفرح و عیدانه به تماشا بنشینند.

به گزارش مشرق، «بیمار استاندارد» به کارگردانی سعید آقاخانی، «زعفرانی» ساخته حامد محمدی، «قرعه» کاری از برزو نیک نژاد و «دورهمی» ظاهرا به کارگردانی گروهی جزو مجموعه های پر اما و اگر نوروز ۹۵ هستند که با رویکردهای جدید مرکز امور نمایشی سیما و بخش خصوصی در مسیر تولید قدم های جدی برداشته و سازندگان شان سخت در تلاشند این آثار را آماده پخش در ایام نوروز کنند.

پس از شکل گیری مرکز امور نمایشی سیما به ریاست محمودرضا تخشید و مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صدا و سیما با مدیریت امین صدیقی، انتظار می رفت اتفاقات خوبی حول محور نوشتارهای از پیش فکر شده فیلمنامه ها و تولید آثار در مدت زمانی معقول به دور از استرس کمبود زمان و هماهنگی برای تشکیل گروهی قابل اعتنا در پشت صحنه آثار رقم بخورد.

البته این روند بعد از خداحافظی تخشید و روی کار آمدن رحمان سیفی آزاد شدت بیشتری به خود گرفت و همانطور که در دو ماه اخیر شاهد بودیم مدت هاست اخبار مربوط به سریال های مناسبتی نوروز در رسانه ها منعکس می شوند و امسال کمتر از دل نگرانی های صاحبان اثر مبنی بر تولید یک مجموعه با کمترین زمان ممکن و با استرس شنیده شد. هر چند که این مهم توقع دوست داران رسانه ملی را تا حدی بالا می برد و طبیعی است که با بهتر شدن شرایط تولید انتظار مجموعه هایی دیدنی تر را داشته باشند.

تنها نکته قابل تامل اینکه به نظر می رسد کشمکش های مدیران در رسانه ای کردن عنوان سریال ها و تفاوت سلیقه های درون گروهی شرایط پخش آثار را کمی غیرمنصفانه کرد و «پادری» که مخاطبان چشم انتظار زیادی داشت و سیفی آزاد هم خبر پخش قطعی آن را در نوروز داده بود از دور رقابت های نوروزی به یکباره کنار گذاشته شد تا «بیمار استاندارد» و «قرعه» بیشتر در تکاپوی جذب بیننده باشند.

از میان سیل آثاری که این روزها شاهد به ثمر رسیدن شان هستیم تا کنون نام های «بیمار استاندارد»، «زعفرانی»، «قرعه» و «دورهمی» برای پخش نوروزی زیاد شنیده شد که در این گزارش به مرور آنها می پردازیم.

«بیمار استاندارد» با سعید آقاخانی

سریال «بیمار استاندارد» را سعید آقاخانی كارگردانی می كند و تهیه كنندگی آن را مسعود ردایی برعهد دارد و برای پخش ساعت ۲۰:۴۵ شبکه یک سیما در نظر گرفته شده است و اولین قسمت آن ۲۹ اسفند روی آنتن می رود. این مجموعه قصه بهنام تحصیل كرده بازیگری است كه با یک شیوه درمانی درگیر شده و وارد ماجراهایی می شود كه تا به حال تجربه شان نكرده است. بهرام توکلی نویسنده این مجموعه سال گذشته با فیلم سینمایی «من دیگه گو مارادونا هستم» نوعی از فضای طنز را تجربه کرده بود.

بازیگران این سریال عبارتند از: بابک حمیدیان در نقش بهنام، جواد عزتی در نقش مسعود، اصغر سمسارزاده در نقش پوربنا، شیلا خداداد در نقش ترانه، پوریا پورسرخ در نقش حامد، روح الله کمانی در نقش شهاب، خاطره حاتمی در نقش فریبا، نیما شاهرخ شاهی در نقش مهرداد، حسین محب اهری در نقش پدر بهنام، هومن حاجی عبداللهی در نقش داوود، امیر غفارمنش در نقش بابک، سیروس میمنت در نقش پدر سحر، امید روحانی در نقش دکتر نادری، بهناز اکبریان در نقش نگار، عاطفه باقری در نقش گلاره، افسانه ناصری در نقش مادر سحر، بهزاد کریمی در نقش شعبده باز، بهزاد خرازی در نقش بیژن، عزت الله مهرآوران در نقش پدر بهنام و علی میلانی در نقش اسماعیلی.

با توجه به اینکه بعد از فصل اول مجموعه پرحاشیه «درحاشیه ۱» تلویزیون با ساخت این مجموعه بار دیگر فضای پزشکی کشور را دستمایه یک کار تلویزیونی قرار داده است. آقاخانی این مجموعه را در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای که در مركز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی تهیه و تولید می شود کارگردانی می کند.

«زعفرانی» با طعم خانه و چاشنی خانواده

«زعفرانی» ها به تهیه کنندگی ایرج محمدی به تازگی بازی در لوکیشن خانه اصلی واقع در فرحزاد را به پایان رسانده و در حال ضبط سکانس های خارجی هستند. ماجراهای این سریال که بستر اصلی آن در خانه ناصر و نسرین با بازی مهدی هاشمی و ستاره اسکندری اتفاق می افتد بسیار متنوع و دارای پیام های اجتماعی و آموزشی زیاد است که در فضایی مفرح به تصویر می آیند. قصه این اثر شاد و پرهیاهو اشاره ای به نوروز ندارد و در یك قهوه خانه می گذرد كه اداره آن را مهدی هاشمی برعهده دارد.

تصویربرداری این سریال تقریبا به روزهای آخر رسیده و همزمان تدوین نیز انجام می شود. این داستان از لحاظ تنوع میان قصه های سریال ها كار متفاوتی محسوب می شود و مهدی هاشمی در این كار شخصیت جدیدی از خودش خلق كرده است. او در این كار نقش مردی اهل خانواده و شوخ را بازی می کند که در جوانی اش قهرمان کشتی بود. نرگس محمدی دختر بزرگ ناصر و نسرین با نقشی کاملا متفاوت از آنچه در «ستایش» و سایر آثار تلویزیونی اش دیدیم داستانك های زیادی دارد و با حدیث میرامینی، شیدا خلیق، مهران احمدی، ستاره اسكندری، حسام محمودی و... همبازی است.

سریال «زعفرانی» به كارگردانی حامد محمدی برای پخش ساعت ۲۱:۱۵ شبكه دو ساخته شد و سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی گروه نویسندگان این سریال را تشكیل می دهند.

به نام «قرعه» به کام دیگری؟

مجموعه تلویزیونی «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد اولین تجربه تهیه کنندگی محمود اتحادی است که نوروز ۹۵ روی آنتن شبکه ۳ سیما ساعت ۲۲:۱۵به نمایش درمی آید. داستان سریال تلویزیونی «قرعه» که به سفارش امور نمایش سیما برای نوروز تولید می‌شود درباره قرعه‌کشی میان چند خانواده تهرانی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز به مشکلاتی بر می‌خورند. یکی از این خانواده ها زوج حمیدرضا آذرنگ و فریبا متخصص هستند که اتفاقا هر دو نام شان در این مجموعه نصرت است و قابلیت آن را دارد با پردازشی متفاوت بار طنز قصه را بالا ببرد.

فیلمنامه این سریال را با موضوع صیانت از خانواده و سبک زندگی ایرانی محمد تنابنده نوشته و بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، هدایت‌ هاشمی، نسرین نصرتی، سحر ولدبیگی، پرستو گلستانی، غلامرضا نیکخواه، علی صالحی، فروغ قجابگلی، میثاق جمشیدی، اشکان اشتیاق، امیر کربلایی‌زاده، مصطفی ساسانی، سارا همتی، نازنین کریمی، صبا محمدی، فرانک تمنایی و محمدرضا علیمردانی به ایفای نقش می‌پردازند.

«پنج دری» ویژه شبکه اقتصاد

مجموعه طنز نمایشی «پنج دری» با رویکرد خانوادگی و تربیتی در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. این مجموعه طنز نمایشی در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای به کارگردانی امین امانی و تهیه کنندگی حامد یوسف زاده تهیه شده است.

فیلمنامه «پنج دری» به قلم مهدی پور بلاسی نوشته شده و بخش اول این برنامه یک آیتم نمایشی درباره یک خانواده پر جمعیت است که دور هم در خانه پدری زندگی می کنند. در بخش دوم «پنج دری»، موضوع نمایش هر قسمت توسط یکی از کارشناسان نقد و تحلیل می شود.

عباس محبوب، عباس جمشیدی فر، شهربانو موسوی، بهراد خرازی، سولماز حصاری، آرش اسد، آزاده ریاضی، سحرنظام دوست، جواد زیتونی، شیوا عدالت خواه، مسلم آقایی، سیاوش قاسمی، سعید سالمی، امیر ناخدازاده، عرشیا انصاری و … بازیگران اصلی این سریال هستند.

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی « پنج دری» در خانه ای حوالی محله کن سولقان انجام شده است. این مجموعه ترکیبی نمایشی کاری از گروه اقتصاد و جامعه با بخش های نمایشی، مصاحبه با بازیگران و تحلیل کارشناس برنامه دکتر سیما فردوسی پور در مدت ۴۵ دقیقه پخش می شود.

سایر عوامل این مجموعه نمایشی عبارتند از: مدیر تصویربرداری و نور: مجید طرقی، صدابردار: بهروز عابدینی، طراح گریم: هانی گلشاهی، طراح صحنه و لباس: نوید صفاریان، منشی صحنه: بهاره نائینی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مینا شهبازی، مدیران تولید: حامد محمدآبادی، مهدی رضایی، عکاس: مصطفی معارف، ناظر کیفی: محمد قنبری و... .

این مجموعه در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۶ پخش و ساعت ۸:۴۵ دقیقه بازپخش می شود.

«دورهمی» های بی صاحب

یکی از اتفاقات قابل توجهی که در رسانه ملی رخ داده و بعد از این هم قرار است بیشتر شاهدش باشیم تولید مجموعه های تلویزیونی در شبکه نسیم است. این شبکه که چندی پیش سریال «حالت خاص» را تولید و پخش کرده بود این روزها مجموعه جدیدی به نام «دورهمی» را کلید زده است که البته پیش از این «زعفرون» نام داشت اما به نظر می رسد چون جزو گزینه های باکس نوروزی است برای اینکه با سریال شبکه دو سیما مشابهت اسمی نداشته باشد تغییر نام داد.

یکی از نکات عجیب این مجموعه صلاحدید مدیران این شبکه برای رسانه ای شدن تولید آن بدون نام کارگردان است. نکته دیگر اینکه این مجموعه در فضایی تقریبا متفاوت از فضای یک خطی روایت می شود و بیشتر به صحنه تئاتر نزدیک است و جدا از اینکه ۳۰۰ نفر از مردم عادی هم می توانند در هر قسمت این مجموعه حضور داشته باشند هر شب یک بازیگر مهمان نیز دارد.

این مجموعه طنز ۱۵۶ قسمتی برای اولین بار جمعه ۲۸ اسفند ساعت ۲۳شب روی آنتن می رود و قسمت بعدی آن یکشنبه اول فروردین پخش خواهد شد اما از قسمت های سوم به بعد جمعه ها و شنبه ها که «خندوانه» روی آنتن نیست ساعت ۲۳ پخش خواهد شد. «دورهمی» قسمت به قسمت توسط امیر مهدی ژوله نگارش می شود و علاوه بر بازی این نویسنده؛ سیامک انصاری، الیکا عبدالرزاقی، مهران رنجبر، محمد نادری، شقایق دهقان و مهران مدیری به ایفای نقش می‌پردازند.

 جدا از حذف مجموعه آماده پخش «پادری»؛ قرار بود مهران مهام به کارگردانی مرضیه برومند سریال «ویلا» را کلید بزنند که به دلیل انصراف سیامک انصاری بازیگر نقش اصلی صاحبان از تولید دست کشیدند. مهام قصد دارد این مجموعه را با کارگردان دیگری تهیه کند و سال جدید به آنتن برساند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس