وزير امور اقتصادي و دارايی می‌گوید کاهش شديد و پيش‎بيني‎نشده قيمت نفت و طولاني‎شدن فرآيند مذاکرات، انجام تفاهم و اجرايي‎شدن توافق هسته‎اي موجب شد تا آثار مثبت اجراي سياست‎‎هاي مذکور تا حدي کاهش يابد.

تغيير روند افزايش رشد نقدينگي موقتي است/ در كاهش سود بانكي ترديدي ندارم/ بخشي از رشد شاخص بورس هيجاني است/ آماده انتشار براي عيد/// پنج شنبه شبگروه اقتصادی مشرق- دولت يازدهم از ابتداي تبليغات انتخاباتي خود يکي از مهم‎ترين برنامه‎‎هاي خود را با توجه به وضع نابه‌سامان اقتصادي کشور بر مبناي کنترل تورم، خروج از رکود و تلاش براي رفع تحريم‎‎هاي ظالمانه بنا نهاد.

اين اتفاق در ادامه و پس از روي کار آمدن دولت در برخي حوزه‎ها کليد خورد و اتفاقا موفقيت‎آميز بود ولي در برخي حوزه‎ها يا معطل حصول توافق هسته‎اي ماند يا به‎دليل برخي ناهماهنگي‎ها در بدنه دولت اساسا عملياتي نشد.

در اين ميان وزارت امور اقتصادي و دارايي به‎عنوان فرمانده اقتصادي دولت از همان ابتدا زير همين فشار‎ها قرار گرفت و درست يا غلط، بخش بزرگي از ناکامي‎‎هاي اقتصادي دولت بر گردن وزير اين وزارتخانه افتاد.

دکتر علي طيب نيا که به‎عنوان وزير اقتصاد از همان ابتدا توسط رئيس دولت يازدهم به مجلس معرفي شده بود توانست بيشترين ميزان راي اعتماد طول تاريخ انقلاب را از آن خود کرده و با اعتقاد کامل به اصول اقتصاد مقاومتي برنامه‎‎هاي خود را براي رسيدن به وعده‎‎هاي داده شده آغاز کند.

اما وي در ادامه کار درحالي‎که براساس راهبرد کلي مد نظر خود هشت ابر پروژه را در اين وزارتخانه کليد زده بود، به دلايل متعدد بار‎ها به مجلس فراخوانده شد و با دليل و بي‎دليل از مجلس شوراي اسلامي کارت زرد گرفت.

اکنون در پايان سال 94 که چيزي بيش از دو سال و نيم از عمر دولت يازدهم مي‎گذرد و در دوراني که به‎واسطه اجرايي شدن برجام شرايط جديدي بر فضاي سياسي ـ اقتصادي کشور هم در داخل و هم در خارج پديد آمده است، نشريه پنجره گفت‎وگويي با وزير اقتصاد و دارایی انجام داده‎ که خلاصه آن به انتخاب مشرق از نظرتان مي‎گذرد:

*دولت به شرايط پسابرجام به‎عنوان يک فرصت براي ايجاد رونق اقتصادي و کاهش آسيب‎پذيري اقتصاد کشور نگاه مي‎کند.

*تحقق هدف ميانگين رشد اقتصادي هشت درصدي که در برنامه ششم توسعه پيش‎بيني شده است، نيازمند الزاماتي از نظر محيط مساعد داخلي و بين‎المللي، بهبود محيط کسب و کار و بهبود فضا براي سرمايه‎گذاران داخلي و خارجي است.

*افزايش سرمايه بانک‎‎هاي دولتي در دستور کار دولت قرار دارد و به‎طور جدي پيگيري مي‎شود. علاوه بر اين دولت خود را متعهد مي‎داند تا با ابزار‎هاي مختلف بدهي‎‎هاي خود به سيستم بانکي را بازپرداخت کند. در واقع با انجام اين اقدامات و نيز کاهش نرخ ذخيره قانوني، توان تسهيلات‎دهي بانک‎‎ها افزايش مي‎يابد. 

تغيير روند افزايش رشد نقدينگي موقتي است/ در كاهش سود بانكي ترديدي ندارم/ بخشي از رشد شاخص بورس هيجاني است/ آماده انتشار براي عيد/// پنج شنبه شب

*از نظام بانکي هم انتظار داريم که توان افزايش يافته اعطاي تسهيلات را به‎صورت هدفمند به‎سمت بخش توليد ببرد تا هم از اتلاف منابع جلوگيري شود و هم اين منابع در چرخه‎اي مفيد به‎کار گرفته شود.

*سياست‎‎هاي خروج غيرتورمي از رکود مجموعه‎اي از سياست‎‎ها براي انجام اصلاحات کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اقتصادي بود.اخيرا وزارت اقتصاد گزارشي از چگونگي اجراي اين سياست‎‎ها به دولت ارائه کرد.

*کاهش شديد و پيش‎بيني‎نشده قيمت نفت و طولاني‎شدن فرآيند مذاکرات، انجام تفاهم و اجرايي‎شدن توافق هسته‎اي موجب شد تا آثار مثبت اجراي سياست‎‎هاي مذکور تا حدي کاهش يابد و روند بهبود اوضاع اقتصادي که در سال 93 آغاز شده بود قدري کند شود.

*از طرفي گرچه مشکل مربوط به کاهش قيمت نفت هنوز پابرجاست، با خاتمه يافتن تحريم‎‎ها و سياست‎‎هايي که در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 پيش‎بيني کرده‎ايم، اميدواريم بتوانيم شاهد بازگشت به رونق اقتصادي در سال آتي باشيم. هدف‎گذاري ما براي سال آتي دستيابي به رونق غيرتورمي است.

*تحقق رشد پنج درصدي و نرخ تورم 3/ 11 درصدي، از اهداف ما در سال 1395 است و اميدواريم از اين اهداف فراتر هم برويم.

تغيير روند افزايش رشد نقدينگي موقتي است/ در كاهش سود بانكي ترديدي ندارم/ بخشي از رشد شاخص بورس هيجاني است/ آماده انتشار براي عيد/// پنج شنبه شب*در اين باره بايد به اين نکته توجه داشت که سياست ما افزايش درآمد‎هاي مالياتي از طريق افزايش نرخ‎‎هاي مالياتي نيست بلکه اين افزايش از طريق گسترش پايه‎‎هاي مالياتي، شناسايي مؤديان، خروج بنگاه‎‎هاي وابسته به نهاد‎هاي عمومي از معافيت مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي است.

*اجراي موفق اين سياست‎‎ها نه تنها مي‎تواند کاهش درآمد‎هاي مالياتي ناشي از رکود اقتصادي را جبران کند، بلکه مي‎تواند افزايش درآمد‎هاي مالياتي را نيز در پي داشته باشد.

*نرخ رشد نقدينگي در سال 1391 معادل 30 درصد بوده که در سال 1392 به 8/ 38 درصد افزايش يافته اما در سال 1393 موفق شديم آن را به 3/ 22 درصد محدود کنيم؛ يعني حدود 5/ 16 واحد درصد کاهش نسبت به سال 92 داشتيم.

*نرخ رشد پايه پولي در سال 1391 هم معادل 6/ 27 درصد بوده که در سال 1392 به 4/ 21 درصد کاهش يافته و در سال 1393 به 7/ 10 درصد تنزل يافته است. يعني حدود 17 واحد درصد کاهش نسبت به سال 91.

*از سويي در ماه‎‎هاي اخير به‎ دلايل مختلف و از جمله بسته سياستي جديد دولت براي خروج از رکود و گشايش‎‎‎هاي پولي مبتني بر آن، شاهد تغيير اين روند و افزايش نرخ رشد نقدينگي هستيم که البته اين تغيير روند موقتي است.

تغيير روند افزايش رشد نقدينگي موقتي است/ در كاهش سود بانكي ترديدي ندارم/ بخشي از رشد شاخص بورس هيجاني است/ آماده انتشار براي عيد/// پنج شنبه شب*در اظهارنظر‎هايي که مي‎شود نوعا يا به تغييرات ناشي از گسترش پوشش آماري بانک مرکزي توجه نمي‎شود (حدود 25 درصد از افزايش نقدينگي که در دولت يازدهم اتفاق افتاده ناشي از اين عامل است) يا به اشتباه، اعداد مطلق نقدينگي را ملاک قرار مي‎دهند.

*در اينکه نرخ سود بانکي بايد کاهش يابد ترديدي نيست. هم من، هم تيم اقتصادي دولت، هم رئيس‎جمهور محترم و هم هيئت دولت در اين زمينه اتفاق نظر دارند.

*ديدار‎هاي هيئت هاي خارجي زمينه‎ساز تفاهم‎‎هاي خوب و ثمربخشي براي جذب سرمايه، انتقال دانش فني و گسترش بازار‎هاي صادراتي براي کشور شده است که به‎زودي و در کوتاه‎مدت و ميان‎مدت، مردم ثمرات آن را براي رونق اقتصادي لمس خواهند کرد. 

* افزايش تنوع توليد صادرات‎گرا و گسترش بازار‎هاي صادراتي مسيري است که براي کاهش وابستگي به درآمد ارزي حاصل از صادرات نفت تعقيب خواهيم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    همه چیز رو از این مردم بگیرید شما نمی دونید که برخی از این مردم با این پول سود بانکی دارن امورات زندگی معیشتتشون رو تامین می کنند چقدر مسیولین بی فکر هستند
  • عباس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    انقدر سوده الكي دادن كه نقدينگي رو تركوندن، بعدش هم تورم منفجر ميشه، آخر سر هم ميندازن گردن احمدي نژاد
  • ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر سود ها کاهش داده بشه مردم لزومی نداره پولشان را در بانک بخوابونند! من که خودم حساب بلند مدتی که باز کرده بودم خالی میکنم.
  • علی ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    اصلا نیازی به مشاغل هزینه دار نداریم...وزبر امور اقتصادی چیه؟ اقتصاد رو بازار تنظیم میکنه .خلاص بهتره شغلایی که باعث لطمه به اقتصاد میشه و عواتم فریببه و فقط دلالی دلار و سفته بازی بلده زودتر حذف بشه
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    برخی از این مردم با این پول سود بانکی دارن امورات زندگی معیشتتشون رو تامین می کنند و بخش خیلی خیلی خیلی بزرگتری دارن امورات زندگی معیشتتشون رو از دست می دن
  • حسین ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    بانظر شما موافقم
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    اقاي وزير بيخيال بچه که نیستیم جالبه که هیچوقت سود وامها نمیاد پایین
  • عباس ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    انقدر سوده الكي دادن كه نقدينگي رو تركوندن، بعدش هم تورم منفجر ميشه، آخر سر هم ميندازن گردن احمدي نژاد
  • سعید ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    قطع یارانه ها و کاهش سود سپرده های مردمی و رکود گسترده به بهانه کاهش تورم و عن قریب افزایش سن بازنشستگی و هزاران گرفتاری دیگر ارمغان دولت امید ما که پاک ناامید شدیم.خدایا خودت به فریادمون برس.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    همه ش وعده های توخالی ...رشد اقتصادی 5 درصد ! چه حرفها!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس