کد خبر 547555
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

آمارهایی که در رسانه های سعودی درباره مشارکت 350 هزار نظامی در تمرینات «رعد الشمال» منتشر شده است، اغراق آمیز به نظر می رسد.

به گزارش مشرق،  فرانک گاردنر خبرنگار "بی بی سی" با اعلام این موضوع در گزارشی از داخل عربستان خاطرنشان کرد، اخیرا در صحرای بزرگ عربستان نزدیک مرز عراق و کویت تمرینات نظامی «رعد الشمال» به پایان رسید.

عربستان تقریبا یک ماه میزبان نیروهایی از 20 کشور هم پیمان بود. این اولین فرصت برای تمرین یکپارچه سازی ائتلاف به رهبری عربستان است که سال گذشته برای مبارزه با تروریسم تشکیل شد.  

به گفته سعودی ها، این بزرگترین تجمع نیروهای مسلح در منطقه از زمان عملیات «طوفان صحرا» است که در سال 1991 نیروهای عراقی را از کویت بیرون راند.

رقم اغراق آمیز مشارکت 350 هزار نفر در تمرین نظامی عربستان

گاردنر افزود: آمارهایی که در رسانه های محلی سعودی درباره مشارکت 350 هزار نظامی در این تمرینات منتشر شده است، اغراق آمیز به نظر می رسد و تنها شواهد اندکی از وجود گروههای انبوهی از نیروهای پیاده نظام دیدم. همچنین یک فرمانده سعودی از بیان تعداد کلی نظامیان شرکت کننده در این مانور خودداری و به این سخن بسنده کرد که تعداد مهم نیست. این نشان می دهد که تعداد واقعی کمتر از میزان پیش بینی بوده است.  

اما این در مورد نیروهای هوایی که مشارکت آن ها واقعا زیاد بود، صدق نمی کند.  

به گفته این خبرنگار، در پایگاه هوایی ملک سعود نزدیک منطقه حفر الباطن، گروههایی از هواپیماهای اف 16 مصری، اردنی و بحرینی و هواپیماهای میراژ قطری مشاهده کردم که در کنار هواپیماهای تایفون عربستانی تمرین می کردند.

عربستان، کشوری که بزرگ ترین تهدید را احساس می کند
اما کشوری که بزرگترین تهدید را احساس می کند خود عربستان است و نیروهای آن سرگرم درگیری در یمن در مرزهای جنوبی عربستان هستند و نیروی هوایی آن در عملیات علیه گروه داعش در سوریه مشارکت دارد.

گاردنر تأکید کرد: آیا عربستان می تواند در آن واحد وارد دو جنگ شود؟ این سوال را از سرتیپ العسیری پرسیدم که پاسخ داد می دانم که این کار از نظر منابع و نیروی انسانی خسته کننده است به طوری که امروز با چالش هایی در جنوب مواجه هستیم و نیروهای ما از سال 2014 در شمال مستقر هستند و همه این ها برای این است که احساس می کنیم امنیت ملی ما در معرض تهدید قرار دارد.

کشته شدن 12هزار یمنی در جنگ عربستان

در ادامه این گزارش آمده است جنگ یمن بودجه عربستان را با سرعت می بلعد اما عامل دیگری وجود دارد که باید رهبری عربستان به آن توجه کند و آن مخالفت بین المللی روزافزون با حمله هوایی این کشور در یمن است. تا جایی که حدود 6 هزار یمنی در 12 ماه گذشته در این جنگ کشته شده اند. 

گزارش ها حاکی است حدود نیمی از این افراد در حملات هوایی کشته شده اند اما سعودی ها آن را تکذیب می کنند.

در فوریه گذشته پارلمان اروپا با اکثریت به نفع پیش نویس قانونی رای داد که به موجب آن صادرات سلاح به عربستان ممنوع می شود. نمایندگان اروپایی، عربستان و حملات هوایی این کشور را مسئول اوضاع فاجعه بار انسانی در یمن می دانند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا جگوار ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بابا مشرق احمق ال سعود سگ کیه دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس