کد خبر 547495
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

رئیس جمهوری سودان در مصاحبه‌ای با بیان اینکه عربستان برای ما از اهمیتی بسزا برخوردار است به طوری که من به عنوان رییس جمهور سودان اهمیت عربستان را پراهمیت تر از کشور خودم می دانم.

به گزارش مشرق،عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ روابط خود با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی را رابطه‌ای قدیمی و عالی توصیف کرد و گفت که پادشاه سعودی به مسائل سودان و مسائل کشورهای عربی و اسلامی اهمیت می‌دهد و آنها را دنبال می‌کند.

وی درخصوص عملیات موسوم به طوفان قاطعیت که برخی از کشورها با رهبری عربستان سعودی علیه یمن به راه انداخته‌اند، گفت: امنیت عربستان بر امنیت سودان مقدم است و نقض‌هایی از سوی حوثی‌ها از زمان ملک عبدالله رخ داد و من از آن زمان با عربستان تماس برقرار کرده و آمادگی خود را اعلام نمودم چرا که عربستان برای ما خط قرمز است و ما برای مشارکت در عملیات طوفان قاطعیت تردیدی به خود راه ندادیم چرا که "وضعیت یمن نه فقط خطری علیه عربستان بلکه خطری علیه تمام منطقه بوده است."

عمرالبشیر در پاسخ به این سوال که آیا هنوز با دوستش علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن در تماس است یا خیر یا اینکه رابطه پایان یافته است، گفت: این مرد دوست و شخصی نزدیک به ما بود و همچنین دوست و فردی نزدیک به عربستان بود اما متاسفانه نتوانست دوری از قدرت را تحمل کند و ائتلافش با حوثی‌ها اشتباهی بزرگ بود و وی متحمل نتایج آن خواهد بود.

وی روابط سودان با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را عالی توصیف کرد و گفت که مشکلات بین دو کشور وجود ندارد، اما مشکلات مرزی با مصر هنوز حل نشده است.

عمر البشیر در مورد راه حل سوریه نیز تصریح کرد: باور ما از نخستین روز این بود که راه حل در سوریه یک راه حل مسالمت آمیز است چرا که وضعیت سوریه با وضعیت هر کشور دیگری فرق دارد.

وی مدعی شد: حاکم در سوریه طائفه اقلیت است و اقلیت از خودش دفاع می‌کند و بشار اسد با ایران و حزب الله و روس‌ها همکاری می‌کند و باید راه حل مسالمت آمیز حاصل شود. ما راه حل مسالمت آمیز را از سه سال قبل مطرح کردیم و ما در آن هنگام با اسد تماس گرفتیم و وی راه حل مسالمت آمیز را پذیرفت اما خون همچنان ریخته می‌شود. من به شخصه بر این باورم که بشار اسد جز با زور کنار نخواهد رفت و خودش کنار نمی‌رود و شرایط در این کشور عربی بسیار دشوار است.

عمر البشیر تصریح کرد: من دیداری با مخالفان در نشست سران عربی در دوحه در سال 2013 داشتم و به آنها گفتم که طرف‌های زیادی در سوریه مداخله می‌کنند و می‌گویند که توازن نظامی در داخل سوریه برایشان مهم است و این به معنای ادامه تخریب و کشتار و آشوب است یعنی اگر اسرائیل امروز سوریه را اشغال می‌کرد سوریه آنگونه که الان ویران شده است ویران نمی‌شد و این تعداد که الان کشته‌ شده‌اند، کشته نمی‌شدند.

وی که به دلیل جنایت‌های جنگی‌اش در دارفور تحت پیگرد دادگاه کیفری بین‌المللی است، در مواضعی خصمانه و در راستای حمایت از مواضع عربستان سعودی در قبال سوریه در پاسخ به این سوال که چرا که از اسد نخواسته است که کنار برود، مدعی شد: به این دلیل که وی کنار نخواهد رفت او با تمام طائفه‌اش می‌جنگد این طائفه منسجم است و در کنار یکدیگر در سوریه یا در لبنان و عراق می‌جنگد. من می‌گویم که بشار کنار نخواهد رفت او خواهد جنگید تا کشته شود و حزب الله و ایران و روسیه با وی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفارت سودان در دمشق باز هست یا خیر، عنوان داشت، بلکه همچنان باز است.

عمر البشیر تصریح کرد: داعش در سودان وجود ندارد اما کسانی هستند که آن را تایید می‌کنند و ما توانسته‌ایم افکار بیش از 80 درصد از این حامیان داعش را تغییر دهیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب است اما وی به کشورهای مختلف سفر می‌کند و این که آیا این سفرها بی‌توجهی به دستور دادگاه کیفری یا برای به چالش کشیدن آن است، عنوان داشت: من دادگاه کیفری بین‌المللی و تصمیمات آن را به رسمیت نمی‌شناسم.

عمر البشیر در پاسخ به این سوال که رابطه‌اش با واشنگتن در حال بهتر شدن است، گفت اقدام شایان ذکری در این زمینه صورت نگرفته است و تلاش‌های جدی انجام نشده است فشارهای بسیار زیادی از سوی عربستان و امارات برای بهبود روابط وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشور سودان جنوبی را چگونه می‌بیند، گفت: سودان جنوبی یک کشور "شکست خورده" است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حق مولا علی ع است ولاغیر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بله البته سودان مهم نیست اگر مهم بود که عمر البشیر خائن ،جنوب کشورش را شوهر نمی داد . او دیکتا توری است جنایتکار که عاشق قدرت است . وپاچه خواری اش به همین دلیل است .
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    وطن فروش خائن. حيف ازحمايتهائي كه ايران ازتوابلح كرد.
  • عبدالله امیر تهرانی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    واقعا هم همینطور است... اگر جز این بود نباید سودان پاره پاره می شد و امروز شاهد تجزیه چند باره آن باشیم. دیروز سودان جنوبی، امروز دارفور و فردا هم لابد جایی دیگر!! وسیعترین کشور شمال آفریقا چند پاره شد. چرا؟ چون آقای عمر به امنیت عربستان بیش از امنیت سودان اهمیت می دهد!! بله آقای عمر! اگر به امنیت سودان فکر کرده بودی الان در سیاه چال تجزیه نیفتاده بودی احمق جان!!!!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    این و امثال این سگایی هستند که هر کی بهش بیشتر نان بده برای اون واق واق میکنن . هر وقت خود دیکتاتورش و دوستای خونخوار عربش از قدرت کنار رفتن بعد در باره سوریه حرف بزنن.
  • محمدرضا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    ای کاش دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در حمایت از این آقای عمر البشیر بیشتر دقت و تعمق می کردند...
  • مردمی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    ازاوبپرسید پول بیزبان این مملکت راچه کرد حالاچقدر گرفته تااینطور متکبرانه سخن میگوید امیدوارم روزی دریوزگی امثال این سیاه پوست کودن راببینیم
  • امیرسعیدابوزهرا ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    به به عمرعبدالبشیر ،رفیق فابریک دکترشریعتی......آی جونوم
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    راست مي گويد كه امنيت سعودي بر امنيت سودان برتري دارد. چون با همين طرز فكر بود كه نيمه جنوبي كشورش را از دست داد.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    رفیق فابریک دوست مرحوم چاوز.
  • حامد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    وقتی به زور پول برای خودت متحد درست کنی یکی دیگه که پول بیشتری میده برات دردسرساز میشه
  • سروش ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    چرا به رنگش توهین کردی؟ چرا نژاد پرستی؟ مگر نه اینکه مسلمان در ایمان بر مسلمان دیگر برتری دارد؟ نه به خاطر رنگ و رو نژاد!!!
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    چقدر حقیر خاک بر سر سودان که این رئیس جمهورش است مزدور ناچیز
  • علی ایذه ای ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تف به روت سگ کثیف نمک خورده نمکدان شکسته
  • مهدی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    حالاکه امنیت عربستان مقدم بر امنیت شماست در این صورت...
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    این همونی نبود که وقتی به جنایت علیه بشریت محکوم شد از ایران داد زدید محکومیت نقشه استکبار است و قربان صدقه اش میرفتید?????
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    اولا چقدر گرفتی؟ دوما خوب برو زیر پرچم آل سعود--- سودان جنوبی رو که دادی شمالی رو هم بده به آل سعود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس