واقعیت تلخ این است که حتی وقتی قرار است دولت ترکیه، اتحادیه اروپا یا سازمان ملل به آوارگان جنگ‌زده رسیدگی کند، کمترین مزایا از میان اتباع کشورهای مختلف نصیب افغان‌ها می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- «مصاحبه نمی‌کنم». این تنها جمله‌ای بود که مهاجر افغان در ترکیه به خبرنگار رویترز گفته است چرا که در چند سال اخیر از مصاحبه با خبرگزاری‌ها و آژانس مهاجرت سازمان ملل منع شده‌اند. این مصاحبه می‌توانست اولین قدم برای به‌رسمیت‌شناختن حضور ده‌ها هزار افغان مهاجر در ترکیه و رسیدگی به مشکلات آنان باشد.

کسی به داد مهاجران افغان در ترکیه نمی‌رسد

از تابستان، مهاجران و مهاجرت به یکی از پرکاردبردترین واژه‌ها در رسانه‌های جهان تبدیل شده و جدا از رسانه‌ها، بسیاری از سیاستمداران را نیز در خاورمیانه و اروپا به خود مشغول داشته است. با این همه شاید کمتر سخنی از مهاجران افغان شنیده باشید، کسانی که حدود یک‌چهارم از سیل کنونی مهاجران به اروپا را تشکیل می‌دهند و عمدتاً از سواحل اروپا و از طریق دریای اژه، عزم یونان می‌کنند.

پایگاه «شبکه همبستگی با مهاجران» اعلام کرده حدود 35% از مهاجران غیرسوری در ترکیه را افغان‌ها تشکیل می‌دهند اما حتی پس از تصویب قانون حمایت از مهاجران در ترکیه، همچنان عمده بار رسیدگی به افغان‌ها بر دوش سمن‌های بین‌المللی (INGO ها) است. افغان‌ها نه شانس زیادی برای به دست‌آوردن شغل و یا حمایت سیاسی در ترکیه دارند و نه می‌توانند امید زیادی به اسکان در اروپا داشته باشند. انتهای داستان آوارگی آنها از کوه‌های هندوکش تا کوهستان آلپ، در دیدرس هیچ‌کس نیست.

{$sepehr_media_1425303_400_300}
گزارشی از وضعیت مهاجران افغان‌ در ترکیه و اروپا

اتحادیه اروپا روز دوشنبه و در آستانه برگزاری نشست اضطراری خود، اعلام کرد سه میلیارد یورو معادل با 3.3 میلیارد دلار به ترکیه پرداخت شده تا برنامه مؤثری را برای جلوگیری از خروج آوارگان به سمت اروپا به اجرا گذارد. قرار است باز هم کمک‌های مالی ادامه یاید زیرا برآوردها نشان می‌دهد هنوز حدود 2.7 میلیون نفر از مهاجران سوری در راه اروپا هستند. اما نکته اینجاست که تمرکز اصلی اتحادیه نیز بر همین افراد است. این را «کتی پیری» گزارشگر اتحادیه اروپا در ترکیه گفته و اضافه کرده که «اصلاً حرفی در مورد افغان‌ها در جلسات زده نشده است».

مشکل این نیست که مراکز درمانی و خدماتی که اروپاییان در ترکیه تأسیس کرده‌اند، از پذیرفتن افغان‌‌ها خودداری می‌کنند چرا که دو سال پیش قانونی در این زمینه به تصویب رسید. دغدغه اصلی این است که حتی در همین مرحله نیز فکری به حال زبان متفاوت آنها با عربی که دری و پشتو است، نشده است. پس از این اولین مشکلی که خود را نشان می‌دهد، اشتغال است. ترکیه تازه در ژانویه سال جاری قانونی را برای حل مشکل اشتغال مهاجران تصویب کرد، اما هنوز عملی نشده و تا به حال نمایشی برای جلب تعریفات اتحادیه اروپا بوده است. عمده افغان‌ها کارگرهای غیرقانونی شده و به میوه‌چینی و مانند آن مشغولند.

کسی به داد مهاجران افغان در ترکیه نمی‌رسد
بسیاری افغان‌ها در مسیر سفر پرمخاطره به اروپا جان می‌دهند

پیری ادامه می‌هد که «اصلاً آمدیم و مشکل سوریه را حل کردیم. هنوز بسیاری از مهاجران غیرسوری در ترکیه خواهند بود که در آنجا به حقوق اولیه خود دسترسی ندارند». ظاهراً اغلب افغان‌ها به حقوق خود مطلع نیستند و کسی نیز به فکر مطلع‌کردن آنها نیست.

برنور ایسن روان‌شناس شاغل در سازمان IMECE که وسایل ضروری مانند پوشاک میان مهاجران نجات‌یافته از دریا توزیع می‌کند، تنها راه جلوگیری از تلفات سفرهای مخاطره‌آمیز افغان‌ها را بهترکردن وضعیت آنان در ترکیه می‌داند و اینکه برای آنها وضعیت وخیم مهاجران در اروپا توضیح داده شود. او می‌گوید در تلاش برای اقناع اتحادیه اروپا برای تغییر سیاست‌های آن است.

پولات کیزیلداگ که یک مدیر برنامه در ASAM (سازمان ثبت احوال پناهجویان در ترکیه) است، اذعان می‌کند که به آنها گفته شده از پذیرش افغان‌ها خودداری کنند. سلین اونال، سخنگوی آژانس مهاجرت سازمان ملل می‌گوید در کل سال 2015 میلادی تنها 500 افغان مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند (که از این تعداد نیز برخی از آنها دیپورت شده‌اند) در حالی که آمار ورود آنها در همان دوزه زمانی نشان می‌دهد بیش از 63000 افغان یعنی چهار برابر سال 2014 میلادی وارد ترکیه شده‌اند.

دلیلی که عموماً مطرح می‌شود، این است که ترکیه اولین کشوری نیست که آنها به عنوان مهاجر وارد آن شده‌اند. پس باید در مقصد قبلی که برای بیشتر آنها ایران است ثبت نام شوند. از آن سو برخی گروه‌های حقوق بشری مدعی‌اند دولت ایران بسیاری از افغان‌ها را دیپورت می‌کند، بدون اینکه اجازه دهد به عنوان پناهجو ثبت‌نام شوند.

مهاجران افغان نه راهِ پیش دارند، نه راهِ پس و نه می‌‌توانند با این وضعیت در ترکیه بمانند. حکیمه رضایی که کمتر از 40 سال سن دارد،‌ در میان مهاجران افغان در نزدیکی آنکارا زندگی می‌‌کند. او سال پیش، چهار فرزندش را روانه اروپا کرده اما حالا به هر دری می‌زند، کسی او را به فرزندانش نمی‌رساند. حکیمه اتاق کوچک خود را با زغال گرم می‌‌کند. سمن‌های بین‌المللی (INGO ها) به بسیاری از مهاجران سوری کارت اعتباری موقت برای گذران زندگی داده‌‌اند، اما کسی به داد افغان‌ها از جمله حکیمه نرسیده است. او عکس فرزندانش را نشان می‌‌دهد و می‌گوید «هر روز گریه می‌کنم».

کسی به داد مهاجران افغان در ترکیه نمی‌رسد
وضعیت اسکان افغان‌ها در ترکیه مناسب نیست

شاید کسی بپرسد با این احوالات چرا افغان‌ها شهر و دیار خود را رها می‌‌کنند و دسته دسته به کشورهای دیگر مهاجرت می‌‌کنند؟ اما هر کس چنین بپرسد، حتماً تجربه‌ای از جنگ داخلی ندارد. در همین سال 2015 میلادی، حدود 11 هزار افغان در کشور خود کشته یا مجروح شدند، بسیاری از مسئولان دولتی به اختلاس متهم هستند و فرصت‌های شغلی روزبه‌روز کمیاب‌تر می‌شود. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از سال 2014 میلادی تعدادی از مناطق را خالی کرده‌‌اند و طالبان و حتی داعش در حال پیشروی هستند. دست‌کم یک‌سوم مملکت افغان‌ها در اختیار این گروه‌های تندرو یا در معرض تهدیدهای روزانه آنها است.

ناجب‌الله که با چهار فرزندش از کابل تا سواحل اژه در ترکیه را پیموده است، حالا مانند بسیاری از هموطنانش عازم یونان است. وی گله دارد که «می‌خواهم اینجا در ترکیه بمانم اما هیچ کس از ما حمایت نمی‌کند. خیلی برای ما هزینه دارد». به سلامت ناجب‌الله! سفرت پرمخاطره است اما به هر حال اینجا کسی به داد تو و فرزندانت نمی‌رسد.

منابع:





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    3 7
    در رفتن برن اروپا که زندگی خوب و خوشی را شروع کنن بزدل ها برگردین بجنگین کشورتونو بسازین
  • مهاجر ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    7 2
    مشرق جان اگر دولت ایران کمی برخورد بهتری با نسل جدید افغانستان مهاجر میکرد این جوانان مجبور به مهاجرت به اروپا نبودن من یک من به ایران نیامدم پدرم تقریبا چهل سال قبل وارد ایران شده است و هنوز فقط همان تکه کارت اقامت که به هیچ دردی نمیخورد مهاجر من میخورد نسل سوم ما هم به دنیا اما امان از حقوق شهروندی که وجود ندارد ما از ترکیه انتظار نداریم ولی از ایرانی که به پاییش خون دادیم و میدهیم انتظار داریم
  • unknown ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    6 0
    اروپا در قبال مهاجران افغان تبعیض قایل میشود کشور نرویژ سال گذشته تعداد زیادی از مهاجران سوری را پذیرفته بود اما تعداد افغان ها بسیار کم بود و با ان هم درخواست بیشتر شان رد شده بود و این کشور هشدار داده بود که 90% افغانها را به کشور شان بر میگرداند. الان ترکیه نیز به مشکلات پناهجویان افغان بخوبی رسیدگی نمیکند اگرچه کمک های هنکفتی را نیز از اروپا بدست آورده است و در مقابل به سوری ها و عراقی ها بیشتر کمک میکند.
  • ali ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    3 2
    مثلا توی ایران خیلی به دادمان می رسد که در ترکیه نمی رسد
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 1
    آنقدر در ایران به دادشان رسیده شد که راهی ترکیه شدند
  • ناشناس ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    16 0
    داداش تو تو شرایط اونا نیستی.ضمنا همشون که مرد نیستن.زن و کودک هم بینشون هست.ضمنا مضمون یکی از آیات قرآن هم همینه که مگر زمین را برای شما فراخ نساختیم که اگر در سرزمینی به شما ظلم شد به سرزمینی دیگر مهاجرت کنید...زود قضاوت نکنیم داداش
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 1
    نسل های دوم و سوم رو دیگه نمیشه افغان دونست دیگه ایرانی محسوب میشن. به امید ایران بزرگ و واحد
  • ali ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    5 0
    البته حرف شما کاملا بر عکس دارد اجرا میشه
  • به مهاجر ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    3 2
    مگه شماایرانی هستین که دولت ایران بایدبه شمارسیدگی کنه ؟! شماافغانستانی هستی وبایدازدولت خودت طلبکارباشی نه ازدولت ما!
  • عزت ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 4
    برگرديد ايران پيش برادرانتان !!!!!!!!!
  • فرزند خمینی ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 3
    افغانستان جزو خاک ایران است وجوانان افغان در سوریه میدرخشن
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 6
    مهاجر 11:55عزيزم منم ايرانيم هفت جد و ابادم هم ايرانين اما به خدا قسم من ايراني هيچ فرقي با شما غير از يك تكه شناسنامه به قول خودت نداريم..... ياد اون فيلمه افتادم پسر ايرانيه كه كارگر بود عاشق دختر افغانيه شده بود بعدش واسه اينكه بهش برسه شناسنامشو فروخت
  • احمدی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 5
    اصلا تواینران چه کارمیکنندما درکشوزخودمان کلی بیکارداریم ازاین طرف نیزاین میهمانان ناخوانده وارد کشورعزیزایران شده اندبهتراست بروند کشورخودشان راآبادکنند
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    4 0
    مهاجر درست می گوید در حق آنها کوتاهی شده
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 1
    افغانها باید برگردن سرزمین خودشان اروپاهم اعلام کرده به افغانها جا نمیدهد چون قسمتهای کمی ازافغانستان دردسته طالبان است وقسمتهای عظیمی درارامش است بعدهم افغانها به جای اینکه از دولت خودشون طلبکارباشن چرا درکامنتهای بالا از دولت ما طلبکارن ؟! ان کسی که بایدبه وضع افغانها رسیدگی کند دولت خودتان است . دولت ایران هم هیچ وقت به مهاجران افغان وتابعیت نمیدهد چون منتظرست افغانستان ارام شود وانهارابه خانه هایشان بفرستد. مشرق چراهمش کامنتهای درحمایت ازافغانهارا منتشرمیکنی نه مخالفهای ان را
  • به کامنتهای بالا ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 6
    من به عنوان یه ایرانی فکرنمیکنم که نسلهای دوم وسوم افغانها ایرانی باشن اونها افغانی هستن . همیشه یه ایرانی ایرانیست یه عراقی عراقی یه امریکایی امریکایی ویه روس روس ویه افغانی افغانی !
  • داوود ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    8 1
    وقتی که مهاجر از هیچگونه حقوقی برخوردار نباشد نتیجه اش همین است
  • ساسان ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 6
    خخخخخخخخ
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 1
    مگه تو ایران به افغانی ها که از نژاد پارس و از نسل کوروش هستند و با برخی اقوام ایران از یک نژادن احترام میگذارند که حالا گیر دادی به کشورهایی که هم نژاد افغانیها نیستن انتظار داری اونها چطور باشند
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 5
    دوست عزیز و مهاجر در ایران کار برای خود جوانان ایرانی نیز نیست چه برسه به شماعزیزان خیلی از ایرانی ها هم از این به سمت اروپا می روند چه کنند اینه وضعمون
  • حسین ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 1
    مردم و دولت ترکیه با مهاجرین افغان بسیار مهربان هستند و با احترام برخورد میکنند.مخصوصا اگر از ازبک های افغانستان باشی.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    3 4
    ببخشید، کی و کجا به پای ایران خون دادید و می دهید؟
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    زرنزن ساسان
  • حسام الدین احدی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    چرا وضعیت مهاجیر ین افغان درترکیه خوب نیست
  • سرور ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    افغان ها کشور شون بیشتر بیسواد هست در این زمان بیشتر مردم افغانستان دارن درس میخوانن ودارن پیشرفت میکنند واین خیلی خوبه مردم قدیم افغانستان بیشتر به شکم خود یا شکم بچه ها شون فکر میکردن و این جور افغانستان پیشرفت نکرد اگر طالبان نبود خیلی پیشرفته شده بود
  • ناشناس ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 4
    افغانیها ترک وتاتار وچینیایی صورتند.وهمانند خویشاوندان ترک ومغولشان سابقه یورش به ایران راهم دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس