کد خبر 545924
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴

در دو سال گذشته گروه تروریستی داعش هزاران تن از نیروهای خود را از دست داده است و این مساله قابلیت این گروه برای پیشبرد جنگ متعارف در عراق و سوریه را به شدت تضعیف کرده است؛ در نتیجه این گروه مجبور شده وارد فاز افزایش حملات انتحاری شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دویچه وله، دو سال پیش تروریست‌های داعش با تصرف مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه باعث تعجب فراوان درجهان شده و حتی تا چند کیلومتری شهر بغداد، پایتخت عراق نیز پیش رفتند.

امروز این گروه تروریستی که همچنان به دنبال ایجاد یک خلافت است با وجود آنکه تاحد زیادی قدرت خود را از دست داده اما همچنان به عنوان یک سازمان تروریستی قدرتمند مطرح است.

کارشناسان نظامی از جمله حسن حسن، کارشناس موسسه "پژوهش‌های امور خاورمیانه" در واشنگتن معتقدند که حملات هوایی تحت رهبری آمریکا به همراه پشتیبانی نظامی نیروهای محلی تا حد زیادی توانستند قدرت نظامی متعارف داعش را خنثی کند.

حسن حسن با اشاره به این وضعیت گفت: آنها (شبه نظامیان داعش) هم به لحاظ تاکتیکی و هم به لحاظ عملیاتی تضعیف شده‌اند. آنها دیگر نمی‌توانند کاری را که در سال 2014 انجام دادند یعنی تصرف موصل و رسیدن به دروازه‌های بغداد را تکرار کنند. حباب قدرت آنها ترکیده اما این گروه همچنان قدرتمند است.

به گفته وی داعش قرار نیست از میدان جنگ خارج شود بلکه با توجه به ظرفیت تضعیف شده‌اش برای دست زدن به حملات نظامی متعارف به دنبال آن است که در غالب یک سازمان تروریستی محدود تغییر شکل دهد.

حسن اظهار داشت: در چهار ماه گذشته داعش دست به صدها عملیات انتحاری زده است. این به شما نشان می‌دهد که آنها همچنان از حمایت زیادی برخوردار هستند.

رابرت ایت واک، کارشناس مرکز "وودرو ویلسون" در واشنگتن نیز با استناد به یکسری آمارهای وزارت امور خارجه آمریکا گفت: داعش 40 درصد از اراضی خود در عراق را از دست داده است.

به گفته وی اکنون این امید و یا حتی انتظار وجود داردکه به زودی داعش را وادار به خارج شدن از اراضی بیشتر کنیم.

وی اظهار کرد: ارتش عراق در حال آماده شدن برای حمله قابل انتظاری به منظور آزاد کردن موصل دومین شهر بزرگ این کشور است. اما مساله بغرنج این است که آزاد کردن موصل نیاز به یک جنگ‌ شهری بسیار سخت خواهد داشت.

مقام‌های آمریکایی معتقدند بازپس‌گیری موصل نه فقط برای ساکنان این شهر بلکه از لحاظ راهبردی یک امر حیاتی است. گروه‌های تروریستی در میان توانایی‌های خود به علت کنترل شهرهای بزرگ و مناطق وسیع از ابزارهای قدرتمندی به منظور جذب تروریست‌های بالقوه به خود برخوردار هستند.

لیت واک خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش برای آمریکا ایجاد یک نیروی نظامی محلی موثر در عراق است تا رهبری عملیات برای بازپس‌گیری موصل را به عهده بگیرد. این کار می‌تواند یک ضربه روانی مهلک به داعش وارد کند. نیروهای نظامی محلی چه در قالب ارتش عراق در مرکز این کشور و چه در قالب نظامیان کرد در شمال نقشی کلیدی در موفقیت‌های نظامی علیه داعش دارند. به همین دلیل است که داعش بیشتر در عراق متحمل شکست شده است تا سوریه.

از نظر واشنگتن بدون پشتیبانی یک نیروی نظامی محلی در منطقه قدرت هوایی کشورهای غربی برای عقب راندن تروریست‌ها چه داعش و چه القاعده محدود خواهد بود. 9 ماه پیش با مداخله نیروی هوایی روسیه در سوریه به یکباره وضعیت در این کشور نیز تغییر کرد.

با این حال حسن حسن معتقد است: ورود روسیه به سوریه باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت شده و کار را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی دشوارتر کرده است.

غرب در حال حاضر امیدوار به یک راه حل سیاسی برای سوریه است و همزمان نیز در حال پیشبرد راه حل نظامی خود در عراق است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس