کد خبر 545593
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

وزیر امور خارجه ایران در رایزنی با مقامات سنگاپور در خصوص گسترش مناسبات به ویژه در زمینه اقتصادی به گفت وگو پرداخت.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد سفر آسیایی اش پس از شرکت در پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی دوشنبه شب 17 اسفند وارد سنگاپور شد تا با مقامات این کشور پس از اجرایی شدن برجام راه های گسترش مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دهد.

شانموگاموزیر خارجه سابق سنگاپور اسفند 1392 سفری چهار روزه به تهران و اصفهان داشت و با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی از ظریف برای سفر به سنگاپور دعوت به عمل آورد که این سفر پس از دو سال انجام شد.

وزیر خارجه صبح سه شنبه 18 اسفند در اولین برنامه حضورش در سنگاپور با ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور دیدار و گفت وگو کرد.

پیش از سخنان ظریف، جواد انصاری سفیر غیرمقیم ایران در سنگاپور نیز به ایراد سخن پرداخت و نماینده ایرانیان مقیم و یک نفر نیز به نمایندگی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار تاسیس کنسولگری و سفارتخانه ایران در سنگاپور به منظور تسهیل امور مربوط به هموطنان ایرانی شدند.

آنگونه که سفیر ایران در سنگاپور اعلام کرد به دلیل نبود کنسولگری ایران در سنگاپور نمی توان رقم دقیقی از ایرانیان مقیم در این کشور ارائه کرد، ولی برخی ایرانیان مقیم از حضور بیش از 300 نفر از هموطنان ایرانی در این کشور سخن می گویند که برخی از آنها سالهاست در این کشور سکنی گزیده اند و اغلب هم به داد و ستد و فعالیت اقتصادی مشغول هستند و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل هم از دانشجویان نخبه و بورسیه دولت سنگاپور می باشند.

ظریف در پایان اظهاراتش در جمع ایرانیان مقیم با اشاره به حضور علی چگنی مدیرکل کنسولی و سید جواد قوام شهیدی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در هیأت همراهش عنوان کرد که ایرانیان مقیم در مدت حضور مدیران کل کنسولی و امور ایرانیان در سنگاپور می توانند مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند.

ظریف پس از این دیدار به منظور ملاقات و گفت وگو با «ویویان بالاکریشنان» همتای سنگاپوری خود در محل وزارت خارجه این کشور حضور یافت و دو طرف در این ملاقات در خصوص زمینه های گسترش روابط دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین مسائل منطقه ای مورد اهتمام به رایزنی پرداختند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ایران و فعال شدن روابط کشورهای آسیایی با ایران در مرحله پسابرجام گفت: ایران از فعال سازی روابط با سنگاپور در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه انرژی، بانکی، حمل و نقل دریایی، علمی، بهداشتی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی و سرمایه گذاری استقبال می کند.

وزیر خارجه سنگاپور نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات عالیرتبه سنگاپور به تهران و امضاء موافقتنامه سرمایه گذاری بین دو کشور، علاقمندی سنگاپور برای همکاری و سرمایه گذاری با ایران در زمینه های مختلف به ویژه پتروشیمی را اعلام کرد.

رایزنی و گفت وگو با «تارمان شانموگاراتنام» معاون اقتصادی نخست وزیر و رئیس بانک مرکزی سنگاپور از دیگر برنامه های ظریف در این سفر بود.

ظریف در این ملاقات ظرفیت های متعدد موجود جهت گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور را برشمرد و خواهان فعال سازی روابط در این حوزه ها شد. معاون اقتصادی نخست وزیر سنگاپور نیز در این دیدار بر آمادگی کشورش برای گشایش در همکاری های اقتصادی با ایران در زمینه های مختلف تأکید کرد.

وزیر خارجه ایران ناهار را نیز مهمان «شانموگام» وزیر کشور و وزیر دادگستری سنگاپور که پیش از این عهده دار وزارت خارجه بوده، بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بعدازظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی در سلسه نشست های موسسه خاورمیانه سنگاپور که در هتل four season و با حضور اندیشمندان و کارشناسان این موسسه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه های سنگاپور و همچنین دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور برگزار شد، درباره تغییر پارادایم از بازی با حاصل جمع صفر تا رهیافت برد - برد؛ تجربه برجام برای فهم بهتر و حل مشکلات جهانی و منطقه ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نمی توان به بهای ناامن کردن دیگران، امنیت ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح روند پرونده هسته ای ایران پرداخت.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود بر حل بحران های موجود در منطقه از طریق راهکار سیاسی و نه نظامی تأکید کرد.

ظریف در ادامه به سوالات حاضران در این نشست درباره مناسبات تهران و سنگاپور، انتخابات آمریکا، روابط تهران و ریاض، بحران سوریه، انتخاب رئیس جمهور لبنان و... پاسخ داد.

در ابتدای این نشست نیز «پیتر اسلاگلت» مدیر موسسه خاورمیانه سنگاپور طی سخنانی ضمن خیرمقدم به ظریف و اشاره ای به بیوگرافی وزیر خارجه ایران به عمده ترین تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پرداخت.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و توافق وین (برجام) نسبت به نتایج مثبت حاصل از این توافق ابراز امیدواری کرد.

رئیس این موسسه خطاب به ظریف گفت من مطمئن نیستم که شما ترجیح بدهید یک دیپلمات یا یک سیاستمدار شناخته شوید، ولی به نظر من شما یک دولتمرد هستید.

پس از آن هم سفیر غیرمقیم سنگاپور در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه ایران پس از شرکت در این نشست و در ادامه دیدارهایش، با «لی هسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور دیدار و در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداخت.

وزیر امور خارجه در این ملاقات ظرفیت های موجود در زمینه های مختلف اقتصادی جهت گسترش همکاری های دو کشور در شرایط پسابرجام را برشمرد.

نخست وزیر سنگاپور نیز با اشاره به رفع تحریم های اعمالی علیه ایران گفت که کشورش آماده است در شرایط جدید در تمامی این زمینه ها روابط و همکاری های اقتصادی با ایران را گسترش دهد.

آخرین رایزنی یک روزه ظریف با مقامات سنگاپور با «حلیمه یعقوب» رئیس مجلس سنگاپور بود و در این دیدار طرفین در خصوص راه های گسترش روابط دو کشور گفت و گو و رایزنی کردند.

رئیس پارلمان سنگاپور در این دیدار، اداره موفق مذاکرات هسته ای بین ایران و مجموعه 1+5 را به ظریف تبریک گفت.

ظریف همچنین در مراسم ضیافت شام «ویویان بالاکریشنان» وزیر خارجه سنگاپور شرکت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قرار است صبح فردا (چهارشنبه) نیز برای دیدار با مقامات برونئی راهی این کشور شود.

چهارمین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه ظریف پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) هم تایلند است و وزیر خارجه پس از شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی و دیدار و گفت وگو با مقامات تایلند، راهی نیوزیلند شده و از آنجا هم به استرالیا سفر خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بالب ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    چرا نوشتند جواد ظریف ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! محمدش کو ؟؟؟؟؟؟؟؟ بی شرفا به اسم مبارک پیامبر هم رحم نمیکنند این یهودیای نفوذی حیوون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس