کد خبر 545366
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه مبارزه با تروریسم و افراطی گری به تنهایی امکانپذیر نیست، گفت که امنیت از طریق ناامن کردن دیگران حاصل نمی شود.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی در سلسه نشست های موسسه خاورمیانه سنگاپور که در هتل four season و با حضور اندیشمندان و کارشناسان این موسسه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه های سنگاپور و همچنین دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور برگزار شد، درباره تغییر پارادایم از بازی با حاصل جمع صفر تا رهیافت برد - برد؛ تجربه برجام برای فهم بهتر و حل مشکلات جهانی و منطقه ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نمی توان به بهای ناامن کردن دیگران، امنیت ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح روند پرونده هسته ای ایران پرداخت و اشاره به شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران عنوان کرد: همه قطعنامه ها توسط پنج عضو شورای امنیت تصویب و تحریم های یکجانبه نیز علیه ایران اعمال شد، ولی اینها حاصلی نداشت، زیرا براساس استراتژی بازی با حاصل جمع صفر بود.

وزیر خارجه ادامه داد: بازی با حاصل جمع صفر نتیجه ای به همراه نداشت.

وی به روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 نیز اشاره ای کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به شکل گیری داعش و النصره پرداخت. 

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود بر حل بحران های موجود در منطقه از طریق راهکار سیاسی و نه نظامی تأکید کرد.

وی در ادامه به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: تروریسم تهدیدی جهانی است و همه کشورها و مردم را با خطر مواجه می کند.

وزیر خارجه گفت که مبارزه با تروریسم و افراطی گری نیازمند مشارکت همگانی است.

ظریف در ادامه به سوالات حاضران در این نشست پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مناسبات تهران و سنگاپور عنوان کرد که زمینه های خوبی برای همکاری ایران و سنگاپور وجود دارد از جمله در زمینه توریسم.

وزیر خارجه درباره مناسبات تهران و ریاض با بیان اینکه ما اقدام به قطع رابطه نکردیم، به حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران اشاره کرد و افزود: هیچ یک از اتباع سعودی صدمه ای ندیدند و هم من، هم رئیس جمهور ایران و هم مقامات ایرانی حمله به سفارت عربستان را محکوم کردیم.

ظریف افزود: ما معتقد به ضرورت گفت وگو هستیم. 

یکی از اساتید این موسسه که اصالتا اهل عربستان بود و شیخ نمر را فردی آزاده نامید، عنوان کرد که چرا دولت ایران اقدامی برای ممانعت از حمله به سفارت عربستان صورت نداد؟ که ظریف عنوان کرد: ما این اقدام را محکوم و عاملان حمله را دستگیر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال مواجهه با عربستان نبودیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه عنوان کرد: ما معتقدیم که مردم سوریه تصمیم گیر نهایی درباره سرنوشت این کشور هستند.

وی بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و آمریکا با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد که اکثریت مردم ایران به آمریکا بی اعتماد هستند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی گفت وگو بین مذاهب را مفید خواند. 

وی به سوالات دیگری درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اهل سنت در ایران، بحران سوریه، انتخاب رئیس جمهور لبنان و ... پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار فارس، در ابتدای این نشست نیز «لی زو یانگ» رئیس موسسه خاورمیانه سنگاپور طی سخنانی ضمن خیرمقدم به ظریف و اشاره ای به بیوگرافی وزیر خارجه ایران به عمده ترین تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران  پرداخت.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و توافق وین (برجام) نسبت به نتایج مثبت حاصل از این توافق ابراز امیدواری کرد.

رئیس این موسسه خطاب به ظریف گفت من مطمئن نیستم که شما ترجیح بدهید یک دیپلمات یا یک سیاستمدار شناخته شوید ولی به نظر من شما یک دولتمرد هستید.

پس از آن هم سفیر غیرمقیم سنگاپور در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس