کد خبر 544609
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱

پیگیری‌ها در مورد مذاکرات صلح حاکی است که مذاکرات مستقیم دولت افغانستان و نمایندگان طالبان تا 2 هفته دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، پس از پایان 4 مرحله نشست 4 جانبه ببن نمایندگان دولت‌های افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین قرار شد تا هفته اول ماه مارس نمایندگان گروه طالبان با نمایندگان کابل در «اسلام‌آباد» روی در روی یکدیگر و گرد میز مذاکره بنشینند.

در همین راستا دولت کابل فهرست 10 نفری را که شامل «شیرمحمد عباس ستانیکزی»، «سید طیب‌آغا»، «نیک محمد»، «عبدالسلام حنفی» از دفتر سیاسی طالبان در قطر، «اخترمحمد منصور» و 2 نفر دیگر از فرماندهان طالبان که با رهبر این گروه همراه هستند، «محمد رسول» و «عبدالمنان نیازی» از گروه ملا رسول طالبان، و «سراج‌الدین حقانی» یا «حاجی ابراهیم» از شبکه حقانی را به پاکستان ارائه کرد و خواستار حضور این نمایندگان طالبان در مذاکرات مستقیم دولت کابل با طالبان شد.

همزمان با اعلام این فهرست، دفتر سیاسی طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد، اما این موضوع توسط یک عضو ارشد شورای عالی صلح تکذیب شد.

این عضو ارشد شورای عالی صلح که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ما گفت: قرار است در یک یا 2 هفته آینده مذاکرات مستقیم دولت کابل با نمایندگان طالبان به صورت عملی آغاز شود.

این منبع آگاه افزود: تلاش‌هایی از سوی شورای عالی صلح و دولت کابل برای آغاز این مذاکرات جریان دارد و فشارهایی هم از سوی واشنگتن و پکن به اسلام‌آباد و طالبان وارد شده تا نمایندگان طالبان با دولت کابل وارد مذاکره شوند.

وی اعلام کرد: با وجود اطلاعیه منتشر شده از سوی دفتر قطر طالبان، نمایندگان این گروه با دولت کابل وارد مذاکره خواهند شد و این موضوع را به زودی تمام مردم افغانستان شاهد خواهند بود.

برخی اخبار هم از آغاز مذاکرات پنهانی بین نمایندگان دولت کابل و طالبان آغاز شده است تا جایی که زمزمه‌هایی وجود دارد که نمایندگان وزارت خارجه افغانستان روز گذشته (شنبه) با سفر به قطر با نمایندگان طالبان وارد گفت‌وگو شده و اعضای ارشد این گروه را متقاعد به مذاکره با دولت کابل کرده‌اند.

بر اساس این زمزمه‌ها، طالبان از تمام پیش‌شرط‌های اعلام شده برای آغاز مذاکره عبور کرده اما خواستار اعلام زمان خروج سربازان خارجی از افغانستان شده‌ است.

برای تداوم و تضمین تصمیمات اتخاذ شده در مذاکرات صلح، دولت افغانستان خواستار حضور نمایندگان کشورهای ایران، روسیه و هند در نشست‌های موسوم به مذاکرات صلح شده و حتی فرمول 1+6 نیز در این راستا پیشنهاد شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس