کد خبر 543510
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

عباس واعظ طبسی یکی از موفق‌ترین روحانیونی است که در مناصب مدیریتی در جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، آیت‌الله عباس واعظ طبسی در سوم تیرماه سال ۱۳۱۴ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش، غلامرضا واعظ طبسی از روحانیون تأثیرگذار زمان خود به شمار می‌آمد و یکی  از مبلغان مشهد بود. طبسی، در یک سالگی پدرش را از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سر گذاشت.

طبسی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تحصیل در علوم حوزوی علاقمند شد و در سن ۱۶ سالگی با حضور در حوزه علمیه مشهد دروس مقدمات، سطح و خارج را در محضر اساتید این حوزه گذراند. وی از محضر افرادی همچون محمدتقی ادیب نیشابوری، مدرس یزدی، حاج شیخ هاشم قزوینی، میرزا جواد آقا تهرانی، آیت الله میلانی، برخوردار گردید و فلسفه، فقه، اصول، کلام و سایر علوم اسلامی را نزد آنان با موفقیت آموخت.


مبارزات انقلابی 

آشنایی وی با سید مجتبی نواب صفوی در سال ۱۳۳۰، باعث به وجود آمدن روحیه‌ای قوی برای مبارزه با خاندان پهلوی شد. دیدار او با سید سیدعلی خامنه‌ای و سید مجتبی نواب صفوی موجب شد تا برای مبارزه علیه رژیم با هم یک گروه را تشکیل دهند و از آن پس مبارزه علنی آیت الله واعظ طبسی با دودمان پهلوی آغاز شد.  این مبارز انقلابی به همراه سیدعلی خامنه‌ای و هاشمی نژاد روحانیونی بودند که هسته مرکزی فعالیتهای انقلابی در مشهد با محوریت حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) را مدیریت می‌کردند. وی شدیداً تحت تأثیر نواب صفوی بود و در طول سالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۴ در سخنرانیهای خود به مخالفت با رژیم پهلوی برخاست و سرانجام در سال ۱۳۳۴  ممنوع المنبر شد و این منع تا هنگام سقوط رژیم پهلوی ادامه یافت. طبسی اولین بار در سال ۱۳۴۱ دستگیر و راهی زندان ساواک شد.


مروری بر زندگی آیت الله واعظ طبسی

وی در سال ۱۳۴۳ به همراه سیدحسن میردامادی نجف‌آبادی (از منسوبین سیدعلی خامنه‌ای)، سیدمحمود مجتهدی برادر آقای سیدعلی سیستانی مرجع تقلید و مرحوم مدرس یزدی نزد امام خمینی(ره) رفت و در جلسه‌ای با حضور خیل کثیری از مردم سخنرانی در خصوص اتفاقات ۱۵ خرداد کرد. در این دیدار امام خمینی در مورد ایشان گفت: من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادی غیرمسلمان بودند که تحت تأثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهای عربی موقعیت ویژه‌ای داشت.  پس از پیروزی انقلاب  توسط امام خمینی(ره) سرپرستی آستان قدس رضوی به واعظ طبسی محول شد. دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۹، وی حکم تولیت آستان قدس رضوی را از روح‌الله خمینی دریافت کرد.

مدیریت انقلابی واعظ طبسی

در طول دوران مدیریت واعظ طبسی بر آستان قدس رضوی فضاهای عبادی و زیارتی حرم امام رضا چندین برابر شد.افزایش تصاعدی زائران، عدم گنجایش فضاهای باز و سرپوشیده حوزه حرم و رواق‌ها، عدم سهولت زیارت و آمد و رفت انبوه زائران و ... ، واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی را وا داشت به راه‌هایی فکر کند که ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، فرهنگی زیارتی و خدماتی، بهترین و آرام‌ترین فضاهای لازم برای زیارت و نیایش زائران فراهم شود. روند احداث فضاهای زیارتی، فرهنگی و خدماتی به‌سرعت افزایش یافت، به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر، حجم عملیات اجرایی بالغ بر پنج برابر بناهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. زیربنای اماکن در طول ۱۲ قرن، حدود ۱۲ هکتار بود، در صورتی که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ۹۰ هکتار رسیده است. احداث بناهای سرپوشیده و فضاهای باز جدید، همراه با توسعه و ترمیم بناهای گذشته، از رویکردهای اصلی این ساخت و سازها بوده، ضمن این‌که آستان قدس رضوی در این سال‌ها از توسعه فضاهای فرهنگی هم غافل نمانده است. با احتساب تلاش‌های اخیر، از آغاز پیدایش حرم تاکنون، ۲۶ بنای سرپوشیده به نام رواق، ۹ فضای باز به نام صحن و ۴ مدخل ورودی به نام بست در اطراف مضجع شریف رضوی ساخته شده است.

عباس واعظ طبسی یکی از موفق‌ترین روحانیونی است که در مناصب مدیریتی در جمهوری اسلامی قرار گرفته است. وی با ایجاد جریان مدیریت موفق اسلامی به عنوان یک سبک مدیریتی جدید تمامی موفقیت‌های آستان قدس رضوی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به این سبک مدیریت نسبت داد.


مروری بر زندگی آیت الله واعظ طبسی

طبسی با بهره‌گیری از معارف اهل بیت و سیستم مدیریتی که بعدها به مدیریت موفق اسلامی مشهور شد در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، به پشتوانه درآمد حاصل از نذورات زائرین و وقف‌کنندگان آستان قدس رضوی، با ایجاد یک تشکیلات نظارتی منسجم اقتصادی این سازمان را به یکی از موفق‌ترین سازمانهای جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌است که هم اکنون آستان قدس رضوی علاوه بر ایجاد تسهیلات فراوان برای زائران علی بن موسی الرضا مدیریت بزرگترین هلدینگ اقتصادی شرق کشور را برعهده دارد.

مروری بر زندگی آیت الله واعظ طبسی

وی در  ۷ اسفند ۱۳۹۴ پس از شرکت در انتخابات ، دچار عارضه مغزی و وقفه تنفسی شد و به سرعت به اورژانس بیمارستان امام رضا مشهد انتقال داده شد .


مروری بر زندگی آیت الله واعظ طبسی

در نهایت  پس از تحمل چند روز درد و رنج بیماری در بامداد چهاردهمین روز اسفند ماه به دیدار معبودش لبیک گفت .
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خدابیامرزشون
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خدابیامرزشون.به خاطرحمایت بحقشان ازآیت الله هاشمی درمشهدبسیارهزینه دادند.به همین خاطربه محضرمبارک آیت الله هاشمی وهمچنین رهبرمعظم انقلاب تسلیت میگویم
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    یکی ازیاران آیت الله هاشمی بودند.خدابیامرزشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس