کد خبر 543437
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴

شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ای برای گسترش قابل توجه تحریم های بین المللی علیه کره شمالی را تصویب کرده است.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد جدیدترین تحریم های خود را علیه پیونگ یانگ وضع کده است.

بنابر این گزارش، تدابیر تازه بعضی از سخت ترین اقداماتی است که در دو دهه گذشته علیه کره شمالی اتخاذ می شود.

این قطعنامه در واکنش به آزمایش ماه پیش اتمی در کره شمالی تصویب می شود.

با تصویب این قطعنامه، کشورهای عضو سازمان ملل ملزم خواهند شد تا کشتی‌ها و هواپیماهای حامل محموله‌های مختلف به مقصد کره شمالی را مورد بازرسی قرار دهند تا از غیرنظامی بودن محتوای این محموله‌ها اطمینان حاصل کنند.

به گزارش سی ان ان، این قطعنامه همچنین شامل ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ و سنگ آهن به کره شمالی یا خرید آن از این کشور است مگر به میزانی که برای "تامین معیشت" مردم و نه استفاده در برنامه‌های نظامی ضرورت داشته باشد.

با تصویب این قطعنامه، فروش طلا، تیتانیم و مواد معدنی کمیاب، سوخت هواپیما و سوخت موشکی به کره شمالی ممنوع خواهد بود، محدودیت‌های بیشتری در مورد ارتباط بانکی کره شمالی و خارج به اجرا گذاشته خواهد شد و پرواز هواپیماهای حامل مواد تحریم شده به آن کشور نیز مجاز نخواهد بود.

علاوه بر این، ۱۷ فرد و ۱۲ موسسه دیگر از جمله سازمان فضایی، سازمان اطلاعات و دفتر تجسس دولتی کره شمالی مشمول تحریم بین‌المللی خواهند شد.

این تحریم ها همچنین شامل منع فروش یا انتقال کلیه سلاح های سبک به کره شمالی و اخراج دیپلمات های این کشور در صورت "فعالیت های نامشروع" است.

چین روشن کرده بود که تدابیر تازه علیه کره شمالی نباید باعث بی ثباتی کره شمالی و فروپاشی احتمالی اقتصاد آن شود.

قطعنامه تازه تاکید می کند که این تحریم ها با هدف به وجود آوردن "عواقب منفی" برای غیرنظامیان وضع نشده است. مردم این کشور با شرایط بسیار دشوار مالی و حتی کمبود آذوقه روبرو هستند.

کره‌شمالی پیشتر در روز چهارشنبه گفت در صورتیکه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بخواهد وضعیت حقوق بشر این کشور را بررسی کند، دیگر در نشست‌های این شورا حضور نخواهد یافت.

ری سو یونگ، وزیر خارجه کره‌شمالی این شورا متهم کرد که با "سیاسی‎کاری، نگاه گزینشی و سیاست‌های دوگانه" کره شمالی را زیر ذره‌بین قرار داده است.

در روز ۶ ژانویه سال جاری، کره شمالی برای چهارمین بار اعلام کرد که یک بمب هسته‌ای را آزمایش کرده و منابع غربی نیز آزمایش یک وسیله انفجاری اتمی را تایید کردند. همچنین، روز ۷ فوریه، کره شمالی گفت دست به آزمایش موشکی زده است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس