کد خبر 543202
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹

رئیس جمهور روسیه از توافق تولیدکنندگان داخلی این کشور بر سر حفظ سقف تولید نفت ژانویه در سال 2016 خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رئیس جمهور روسیه در نخستین موضع گیری عمومی درباره ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت خام از توافق تولیدکنندگان داخلی این کشور بر سر حفظ سقف تولید ژانویه در سال 2016 خبر داد.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد در نشستی که روز سه شنبه در کرملین با تولید کنندگان نفت روسی داشته توافق شده است « در سال 2016 سقف تولید ژانویه ثابت نگه داشته شود.»

پس از آنکه سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی ماه ها ادامه پیدا کرد اواسط فوریه توافقی ابتدایی بدست آمد که بر اساس آن روسیه و چند کشور بزرگ تولید کننده سقف تولید خود را ثابت سازی کنند. اما تاکنون پوتین درباره این توافق موضع گیری علنی نکرده بود.

همین موضع گیری نکردن پوتین ، بازارهای جهانی را در زمینه میزان حمایت صنعت نفت روسیه که کرملین در آن نفوذ زیادی دارد از توافق در حالت ابهام نگاه داشته بود.

قیمت نفت بیش از 70 درصد از بالاترین میزان در ماه ژوئن 2014 سقوط کرده و این سقوط به علت مازاد یک میلیون بشکه ای در هر روز در بازار اتفاق افتاده است.

اقتصاد روسیه سال گذشته به علت کاهش قیمت نفت 3.7 درصد کوچکتر شده است. نیمی از بودجه دولتی روسیه از محل فروش نفت و گاز طبیعی محقق می شود. تحریم های بین المللی بر سر نقش مسکو در بحران اوکراین نیز به اقتصاد روسیه آسیب رسانده است.

آمارها نشان می دهد روسیه بدون تغییر در فوریه  روزانه دو میلیون و هشتصد و هشتاد هزار بشکه نفت تولید کرده است.

وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک گفته بود در تصمیم گیری بر سر ثابت سازی سقف تولید در میان تولید کنندگان بزرگ شاید برای ایران استثناء قائل شویم.

وی افزود روسیه قصد دارد با تولید کنندگان عضو اوپک و غیر اوپک برای هماهنگ کردن نشستی در ماه مارس مذاکره کند تا در آن نشست تصمیم نهایی بر سر ثابت سازی سقف تولید اتخاذ شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس