اظهارات انتخاباتی دولتمردان در میتینگ های انتخاباتی و سخنرانی در همایش های تبلیغاتی نشان دهنده این است که انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تا چه حد برای دولت حائز اهمیت است.

تداوم دخالت دولت در انتخابات/ دولتی‌ها به کدام فهرست تمایل بیشتری دارند؟به گزارش مشرق، وزیر اطلاعات دولت یازدهم روز گذشته در همایش انتخاباتی «صدای ملت» در ورزشگاه شهید شیرودی حضور پیدا کرد تا سلسله دخالت های دولت یازدهم در رقابت های انتخاباتی مجلس را کامل کند.

وزیر اطلاعات در این همایش اظهار داشت: کسانی را به مجلس بفرستیم که به جای هیجانات و فریادهای عاطفی با سرپنجه عقلانیت و در پیش گرفتن اعتدال سؤال‌های کشور را عاقلانه حل کند و ان‌شاءالله با مشارکت حداکثری مردم «یاران اعتدال» وارد مجلس شوند.

این اولین بار نیست که وزرای دولت یازدهم در قامت یک چهره تمام حزبی ظاهر می شوند و موضع گیری های سیاسی خود را از تریبون های عمومی مطرح می کنند.

۱- اولین سخن انتخاباتی از سوی دولت توسط رئیس جمهور در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ از رسانه ملی مطرح شد و حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: «مردم عزیز ایران! سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است». این جملات، بخشی از صحبت های ریاست جمهوری با مردم در ابتدای سال ۹۴ بود. سخنانی که به وضوح از نگاه ویژه‌ی دولتی ها به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خبر میداد.

۲- حجت الاسلام حسن روحانی در همایشی تحت عنوان « زنان، اعتدال و توسعه» خطاب به کسانی که سال ۹۲ به او رای دادند؛ گفت برخی مطالبات آنها محقق نشده اما او تا همین جا هم هزینه داده است. روحانی همچنین گفت باید هواداران او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ در انتخابات ۷ اسفند نیز پای صندوق‌ها حاضر شوند و به لیستی که برای این هواداران «دلچسب» نیست، رای دهند! روحانی در دومین همایش اعتدال با عنوان زنان، اعتدال و توسعه موضوع انتخابات ۷ اسفند را مورد توجه قرار داد و گفت: در آستانه انتخابات هستیم، باید خیلی حواس‌مان جمع باشد. خیلی نامه و پیغام و بعضا برخی حضوری نزد من می‌آیند که چرا آن‌جور و این‌جور نشد. چرا کاری نمی‌کنید؟ می‌دانم. همه مشکلات را می‌دانم، می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها می‌خواستند مطلوب آنان در پیش چشمان‌شان نیست، اما ما هدف بلندی داریم. تدبیر همین است، یعنی پایان کار را نگاه می‌کنیم.

۳- اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران روز ۲۹ فروردین در جلسه انتخاباتی شورای مرکزی این حزب شرکت و اظهاراتی انتخاباتی را مطرح کرد. وی با اشاره به "ضعف کار حزبی در ایران" بر نقش آفرینی حزب متبوع خود در فضای سیاسی کشور تاکید کرد و گفت: "کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود

۴- جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه انتخاباتی حزب کارگزاران از فعالیت گروههای رقیب اظهار نگرانی کرد و گفت: "خبرهایی که به ما می رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌نها مشغول فعالیت های انتخاباتی شده اند". وی می افزاید: "تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می شود. «اصلاح طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت» توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی ها را بخورند. باید مقاومت کرد. "

۵- اقدامات و حرف‌های انتخاباتی دولتی‌ها به جهانگیری و روحانی ختم نشد و علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز از فعالیت‌های ستاد انتخاباتی روحانی برای انتخابات مجلس حرف زد و از تلاش برای کسب کرسی‌های مجلس گفت. یونسی در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند

۶- محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم و از جمله اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال وتوسعه نیز عنوان کرد: ورود اصلاح‌طلبان معتدل به مجلس به نفع دولت است.

۷- سید حسین هاشمی استاندار تهران نفر بعدی از لیست چهره های دولتی بود که با دخالت در امر انتخابات، عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برد. وی با بیان اینکه انتظار این تعداد رد صلاحیت‌ها را توسط هیات‌های نظارت بر انتخابات نداشته است، گفت: مسئولان وزارت کشور با اعضای شورای نگهبان مذاکره خواهند کرد تا افرادی که صلاحیت لازم را داشته اند اما از سوی هیأت های نظارت و انتخابات احراز نشده است به حق خود دست یابند.

۸-عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با به کار بردن واژه «تقلب» عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برد و اظهار داشت: کسی حق مهندسی انتخابات را ندارد. وی همچنین با زیر سوال بردن شورای نگهبان پا را فراتر گذاشت و ردصلاحیت های شورای نگهبان را غیرموجه خواند و گفت: ردصلاحیت های غیر موجه داوطلبان تفاوتی با تقلب ندارد.

۹- پس از اظهارات عجیب استاندار تهران و استاندار خوزستان، شاهد حمله استاندار هرمزگان به شورای نگهبان قانون اساسی بودیم. استاندار هرمزگان نیز ضمن زیر سوال بردن عملکرد شورای نگهبان گفت: انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی توان با چنین "نگاه تنگ نظرانه" ای به توسعه و پویایی کشورکمک کرد. تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعارمشارکت حداکثری همخوانی ندارد.

۱۰-  پس از تلاش های بی وقفه چهره های دولتی برای تاییدصلاحیت فتنه‌گران و اصلا‌ح‌طلبان تندرو، اشرفی‌اصفهانی از پیگیری رئیس جمهور برای گرفتن حکم حکومتی خبر دادو گفت: «آقاي روحاني بسيار محكم براي حل و فصل ماجراي رد صلاحيت‌ها ایستاده و تا آنجايي كه اطلاع دارم فهرستي از برخي اسامي را خدمت مقام معظم رهبري برده‌اند تا حكم حكومتي بگيرند واين مساله را حل كنند، از همين رو نبايد خيلي نگران بود. » اما چند روز بعد بر اثر فشارهای پشت‌پرده اینطور حرفهایش را پس گرفت و اظهار داشت: «این موضوع را شنیده بودیم و تنها به نقل از شنیده ها آن را نقل کردیم، لذا صحت این موضوع پیگیری کردیم و متوجه شدیم که چنین درخواستی صحت ندارد. »

۱۱- سلسله دخالت های انتخاباتی دولت به این اظهارات ختم نشد و مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری در ۲۶ بهمن ماه، ریاست ستاد انتخاباتی یک حزب نزدیک به دولت را به عهده گرفت. مرتضی بانک  که با حکم نهاوندیان، از ابتدای آغاز به کار دولت حجت‌الاسلام روحانی، معاونت کل نهاد ریاست‌جمهوری را به عهده داشت، ریاست ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه(حزب نزدیک به دولت) را به عهده گرفت.

۱۲-وزیر اطلاعات عصر روز گذشته در یک همایش کاملا انتخاباتی در ورزشگاه شیرودی حضور یافت،  تا مهر تاییدی بر تمامی انتقادات شخصیت های سیاسی بر دخالت دولتمردان در انتخابات بزند. حجت الاسلام علوی وزیر دولت یازدهم در این همایش انتخاباتی پشت تریبون رفت و طی سخنانی اظهار داشت: کسانی را به مجلس بفرستیم که به جای هیجانات و فریادهای عاطفی با سرپنجه عقلانیت و در پیش گرفتن اعتدال سؤال‌های کشور را عاقلانه حل کند و ان‌شاءالله با مشارکت حداکثری مردم «یاران اعتدال» وارد مجلس شوند.

این اقدام وزیر اطلاعات با قانون انتخابات مجلس کاملا مغایرت دارد، در ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس آمده است:

«انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صداوسیما و میز خطابه نمازجمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود. » بر اساس این ماده‌قانونی اقدام وزیر اطلاعات در تبلیغ فهرست صدای ملت و حضور در این همایش انتخاباتی غیرقانونی بوده است.

دولت یازدهم بارها و بارها شعار قانون‌گرایی را مطرح کرده است، اما در عمل به این شعار عمل نکرده است. طی هفته های اخیر امید می‌رفت که دولتمردان از این دست اقدامات دست کشیده و از ورود حزبی دولتمردان به عرصه سیاست جلوگیری کنند تا شائبه دخالت دولت در انتخابات از میان برود. ولی سلسله وار شدن اظهارات انتخاباتی دولت مردان و حضور چهره‌های رسمی دولت در میتینگ های انتخاباتی و سخنرانی در همایش های رسمی انتخابات در روزهای پایانی تبلیغات نشان دهنده این است که انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تا چه حد برای دولت حائز اهمیت است، که حاضر است موج گسترده «انتقادات» را به جان بخرد تا تاثیری حتی جزئی بر ترکیب مجلس دهم بگذارد.

در این میان حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی با اینکه در دوره پنجم انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان یک چهره حقیقی شرکت کرده است و حق تبلیغات انتخاباتی را دارد ولی حضور وی به عنوان وزیر اطلاعات در همایش انتخاباتی یک جریانی سیاسی آنهم مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود نه مجلس خبرگان رهبری، شائبه دخالت و حمایت دولت از یک جریان سیاسی خاص را بوجود می‌آورد.

گفتنی است حضور وزیر مهم دولت در همایش انتخاباتی این فهرست، مهر تایید دیگری بر نزدیکی این فهرست به دولت و تمایل آنها به رای آوری لیست مطهری است.


خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • دولتی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط ائتلاف اصولگریان و برادر جنتی.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط نظر خودم را قبول دارم. اما نمیدهم چون با پدرم قهر کردم و شناسنامه ندارم
  • علی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ چه جمعیتی هم رفتن؟!!!!!!!!!!!!!
  • حقوقی ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    این به معنی خروج از بیطرفی وزارت اطلاعات است.
  • رضا ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    آقا خلاصش کنم، بعضی ها توهم ورشون داشته فکر کردن میتونن با کمک آمریکا و انگلیس به جایی برسن. این از صبر حضرت آقاست. اگه اشاره کنه سر اینا بدتر از بنی صدر میاریم. نظام با هیچ کس عقد اخوت نبسته. هرکی راهش کج شه مرخصه. میگی نه نیگا کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس