وزیر خارجه آمریکا در نشستی که روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برگزار شد تهدید کرد در صورت شکست توافق مسکو و واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور وجود دارد.

 به گزارش مشرق، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همچنین توافق آتش‌بس در سوریه به طور مفصل اظهارنظر کرد.

«کری» در این نشست با تکرار ادعاها درباره ایران گفت توافق هسته‌ای مسیرهای دست‌یابی این کشور به سلاح‌های اتمی را بسته است.

او گفت: «به دلیل وجود بازرسی‌هایی که ایران با آنها موافقت کرده است، تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای کاهش یافته و متحدان ما امن‌تر هستند، همان‌طور که خود ما امن‌تر هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «و اگر در این مورد شک دارید، متن صحبت‌های ژنرال ایزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را بخوانید که اخیراض در کنفرانسی در اسرائیل گفت که در حال حاضر، به خاطر وجود این توافق، دیگر از جانب ایران تهدید هسته‌ای علیه موجودیت اسرائیل وجود ندارد.»

جان کری، اضافه کرد دولت آمریکا در ماه‌های پیش رو، رایزنی‌های نزدیک با کنگره برای نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و همچنین اتحاد با متحدانش در برابر «اقدامات و سیاست‌های ثبات‌زدای ایران» را ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: «تا اندازه‌ای به دلیل چالش‌های ناشی از ایران و سایر تهدیدها، ما وارد همکاری‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل، در سطحی بی‌سابقه شده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد کشورش به کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های امنیتی و حفظ برتری نظامی در منطقه کمک خواهد کرد.

کری ادامه داد: «ما هر روز با اسرائیل برای وضع تحریم‌ها و جلوگیری از دست‌یابی سازمان‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله به منابع مالی و سلاح همکاری می‌کنیم.»

کری تصریح کرد: «از سال 2009، ما بیش از 23 میلیارد دلار در قالب کمک نظامی خارجی به اسرائیل کمک کرده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره میزان پولی که ایران در نتیجه اجرای برجام به آن دست خواهد یافت گفت این رقم کمتر از 50 میلیارد دلار خواهد بود.

پیش از این مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بودند که رقم کل آزاد شده برای ایران، پس از اجرای برجام، 100 میلیارد دلار خواهد بود که بیش از نیمی از این رقم صرف بدهی‌های ایران خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارتش گفت که دست‌یابی به توافق سوریه بدون همکاری روسیه امکان‌پذیر نبوده است.

جان کری گفت که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید تصمیم‌های مهمی درباره دوره انتقالی در سوریه بگیرد. او گفت: «اسد باید تصمیم‌هایی واقعی درباره تشکیل دولت انتقالی بگیرد.»

وی تصریح کرد در روزهای آینده بار دیگر با مقامات روسیه و سایر کشورها برای تعیین مدالیته «توقف خصومت‌ها» در ژنو دیدار خواهد کرد.

جان کری، در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که واشنگتن به روسیه و ایران گوشزد کرده که پایان دادن به جنگ در سوریا با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک سناتور خاطرنشان کرد که  فرایند انتقال سیاسی در سوریه، در صورت پابرجا ماندن توافق آتش‌بس، ظرف چند ماه آینده محقق خواهد شد.

کری گفت: «اگر این فرایند زیاد طول بکشد، مردم خواهند گفت این نمایشی مضحک است و (مذاکرات) را ترک خواهند کرد.»

وزیر خارجه آمریکا، همچنین در این نشست چندین بار بر اینکه شرط پایان دادن به جنگ در سوریه کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت است، تأکید کرد.

«کری» با اشاره به حملات هوایی روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه گفت که روس‌ها ممکن است قادر به تصرف حلب هم بشوند، اما تجربه نشان داده نگاه داشتن سرزمین‌های تصرف‌شده در جنگ 5 ساله سوریه، کاری دشوار است.

او با بیان اینکه افزایش بمباران‌های هوایی روسیه قادر به پایان دادن به جنگ در این کشور نخواهد بود، گفت که دولت آمریکا در حال انجام رایزنی‌های لازم برای تعیین طرح جایگزین (پلان بی) برای حالت عدم پایبندی روسیه به توافق آتش‌بس است.

جان کری گفت: «بحث‌های قابل ملاحظه‌ای در حال حاضر درباره پلان B، در صورت عدم موفقیت ما در میز (مذاکرات) در جریان است.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور پوتین اینقدر باهوش هست که بفهمد اگر فقط برای مدت معینی در آنجا بنشیند، آن افرادی که از معارضان حمایت کرده‌اند، سلاح‌های متفاوت و بیشتری خواهند رساند و آنها (معارضان) این جنگ را ادامه خواهند داد.»

جان کری، در ادامه تهدید کرد در صورت عدم تحقق طرح آتش‌بس و یا دولت انتقالی در ماه‌های آینده امکان تجزیه سوریه وجود دارد. او گفت: «اگر برای مدت بیشتر، دست روی دست بگذاریم، ممکن است برای یکپارچه نگاه داشتن سوریه، خیلی دیر باشد.»

او از روسیه خواست در صورت عدم پایبندی به آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور را در محاسباتش در نظر بگیرد. کری گفت: «این، _جنگ) می‌تواند صورت بسیار زشت‌تری به خودش بگیرد و روسیه باید در آنجا بنشیند و اینها را هم در نظر بگیرد.»

سناتور «ران پال»، در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به جان کری که گفته بود معارضان قبول نمی‌کنند که بشار اسد در انتخابات سوریه کاندید شود گفت: «بالاخره معارضان باید برخی شرایط را قبول کنند، هر چه باشد الان بشار اسد دست برتر را در درگیری‌های سوریه دارد و معارضان نمی‌توانند هیچ چیز را قبول نکنند.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد معارضان، امتیازهای زیادی در مذاکرات واگذار کرده‌اند و آنها به اینکه بشار اسد بتواند کشور را متحد کرده و به جنگ پایان بدهد، اعتماد ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره عدم حضور بشار اسد در انتخابات سوریه گفت: «چهار کلمه می‌تواند این جنگ را تمام کند: من کاندید نخواهم شد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس