کارشناس روابط بین الملل: ابزار دیپلماسی نباید موجب سلطه و نفوذ بیگانه بر کشور شود. مسئله سوریه مسئله ایران است و هزینه ای که آنها می پردازند به دلیل ایستادن ملت سوریه در کنار انقلاب اسلامی است.

گروه فیلم و صوت مشرق، علی باقری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه محور مقاومت امتداد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است افزود: کسانی که می گویند ایران نباید در عراق و سوریه باشد خود را کوچک می پندارند و من به آنها می گویم اگر از خمینی خجالت نمی کشید از کوروش خجالت بکشید.

وی اضافه کرد: اگر توانمندیها و ظرفیت ایران را بالفعل کنیم قدرت جهانی خواهیم شد و بر این اساس است که به ما فشار می آورند که قدرت جهانی نباشیم.

{$sepehr_media_1400676_400_300}
دانلود

باقری گفت: مسئله سوریه مسئله ایران است و هزینه ای که آنها می پردازند به دلیل  ایستادن ملت سوریه در کنار انقلاب اسلامی است. مجلس وظیفه صیانت از سیاست خارجی را که رهبری معظم انقلاب آن را تنفیذ و تایید فرمودند دارد. تقوای حاکمیتی شرطی مهم تر از تقوای فردی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: اجماع در فهم در سیاست خارجی باید حول فرمایشتات رهبر  معظم  انقلاب و امام راحل باشد. سیاست خارجی باید بر اساس نبودن سلطه، دخالت و نفوذ در کشورمان تنظیم شود و این به معنای نداشتن تعامل و روابط با دنیا نیست.

باقری گفت: برخی که در کشور مسئول هستند استقلال را نفی می کنند و توسعه را در تعاملات بین المللی می دانند. در راهپیمایی روز 22 بهمن مردم با ماکت ماهواره برسیمرغ عکس سلفی می انداختند اما عده ای از مسئولین با هواپیمایی که در روزهای اخیر فقط دو ساعت می خواست در فرودگاه ایران باشد عکس انداختند و هویت ملی را سرکوب می کنند.

باقری گفت: زمانی که به جوانان ایران میدان داده شد ظرفیت  آنها بروز و ظهور کرد و موجب شد در فناوری هسته ای، نانو و دیگر فناوریها هویت ملی ایران متبلور شود. اما اکنون شرایطی بوجود آمده که برخی دانشمندان هوا فضا و هسته ای کشور در حال رفتن به خارج هستند. سیاست خارجی اگر بخواهد در داخل امتداد داشته باشد موجب سلطه نظام استکبار می شود.

باقری افزود: مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در رهنمودهای حضرت امام خمینی آمده است و اگر کسی نسبت به این مفاهیم  ابهام دارد باید تلاش کند آن را بفهمد و اگر نمی خواهد بفهمد نباید مسئول شود.باید در پی ترمیم، تصحیح و جبران نقصان ها و ایجاد روش های جدید در سیاست خارجی باشیم.

سیدجلال دهقانی فیروز آبادی دیگر کارشناس روابط بین الملل در این برنامه گفت: بدون قدرت امکان چانه زنی بین المللی برای کشور وجود ندارد و سیاست خارجی از قدرت درونی برای تعامل با نظام بین المللی استفاده می کند.

وی افزود: سیاست خارجی بدون قدرت به انزواگرایی می رسد.

دهقانی با بیان اینکه استقلال یعنی آزادی عمل در عرصه بین المللی گفت: تاکنون در عرصه سیاست خارجی به وحدت گفتمان نرسیده ایم و نتوانسته ایم بین اهداف سیاست خارجی توازن برقرار کنیم. با کسانی که در خارج از چارچوب  انقلاب اسلامی هستند نمی توان وحدت گفتمانی داشت.

دهقانی گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مکانهای اجماع سازی سیاست خارجی است به شرط اینکه منافع ملی بر اساس منافع شخصی خدشه دار نشود.

وی افزود بسیاری از دستاوردهای ایران در سیاست خارجی بدلیل  قدرت نمایی کشور است و نباید با دست خود عامل اقتدار را از کشور بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس