یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی نوشت که علیرغم آنکه «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌های ملی و اکثر نظرسنجی‌های ایالتی، پیشتاز است، اما در هفته‌های آتی روزهای سختی را در مقابل رقبای جمهوری‌خواه خود در پیش خواهد داشت.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی «پالتیکو» در خصوص رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان گزارش کرد که ایالاتی که انتخابات زودهنگام برگزار می‌کنند، انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان را به رقابت‌ بین سه نامزد اصلی محدود کردند که قرار است روز 23 فوریه (سه‌شنبه 4 اسفندماه) به «انجمن حزبی» ایالت «نوادا» بروند و برای رقابت مقدماتی همزمان در چندین ایالت موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» در روز اول مارس آماده شوند.

طبق این گزارش، «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌‌های ملی و همچنین اکثر نظرسنجی‌هایی که به صورت جداگانه در ایالات آمریکا برگزار می‌شود، پیشتاز است اما «تد کروز» و «مارکو روبیو» نیز مجهز به منطق و منابعی هستند که حداقل تا ماه مارس در میدان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری باقی بمانند.

پالتیکو ادامه داد، علیرغم پیشتازی ترامپ، موانع چشمگیری در مقابل وی در هفته‌های آینده وجود دارد. انجمن حزبی نوادا روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و اولین نیمه مارس به نفع ایالاتی است که کروز احتمالاً با قدرت انتخابات مقدماتی را پشت سر می‌گذارد و احتمال بسیار اندکی وجود دارد که در هفته‌های آتی، ترامپ بتواند پیشتازی خود را حفظ کند و نامزدی قطعی جمهوری‌خواهان را به دست آورد.

«هنری باربور» یکی از منتقدان ترامپ و یک استراتژیست جمهوری‌خواه در اینباره می‌گوید: «ما هنوز در فوریه هستیم. تابه حال سه انتخابات درون حزبی در سه ایالت داشتیم. ترامپ شروع خوبی داشته است اما پویایی این رقابت از امشب تغییر می‌کند».

این گزارش ادامه داد، بعلاوه، قدرت روبیو او را به پرچمدار جمهوری‌خواهان راست میانه تبدیل کرده است و کناره‌گیری «جب بوش» از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موجب شده است که منابع برای این سناتور اهل فلوریدا آزاد شده و به جریان درآید.

طبق این گزارش، زمان همه چیز را مشخص می‌کند. علیرغم اوضاع مناسب در کارولینای جنوبی، ترامپ موفق نشد پیروزی چشمگیری که در نیوهمپشایر به دست آورده بود را کسب کند و یکی از افرادی که از نزدیک در عملیات‌ سیاسی این میلیاردر آمریکایی درگیر است، باقیمانده رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان را یک فرایند بسیار دشوار توصیف کرد.

پالتیکو ادامه داد که انجمن حزبی روز سه‌‌شنبه در نوادا تنها یک نقطه کوچک است که تعداد وکلای انتخاباتی را به 5 درصد از مجموع وکلای انتخاباتی می‌رساند اما این انجمن حزبی می‌تواند مانع پیشتازی ترامپ در انتخابات درون حزبی این ایالت شود، همانطور که ترامپ در اولین انتخابات درون حزبی ایالت آیووا شکست خورد.

بعد از نووادا، مرحله بعدی رقابت، فرصتی برای کروز است تا میدان را برای ترامپ تنگ کند و عرق وی را در انتخابات بیرون آورد.

روز اول مارس، 12 ایالت با مجموع 588 وکلای انتخاباتی که نزدیک به یک سوم مجموع وکلای انتخاباتی را تشکیل می‌دهد، به صورت همزمان انتخابات درون حزبی برگزار می‌کنند. مجموع وکلای انتخاباتی در روز اول ماه مارس بیشتر مربوط به 6 ایالات جنوبی آمریکا می‌باشند که کروز و گروههای خارجی که از او حمایت می‌کنند در مقایسه با دیگر رقبای وی، بهتر سازماندهی شده‌اند. این ایالات شامل تگزاس نیز می‌شود که زادگاه کروز است و 152 وکیل انتخاباتی دارد و جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کروز در مقایسه با ترامپ پیش تر است.

کانزاس، کنتاکی و لوئیزیانا سه ایالتی است که کروز در آنجا محبوبیت دارد و در مجموع این سه ایالت، 132 وکیل انتخاباتی دارد که چهار روز بعد از روز سه‌شنبه بزرگ یعنی در 5 مارس به همراه ایالت «مین» انتخابات درون حزبی برگزار می‌کنند.

ایالاتی که نامزدها با برنده شدن اکثریت آراء می‌توانند 100 درصد آراء آن ایالت را به خود اختصاص دهند، تا 15 مارس هیچ انتخابات درون حزبی برگزار نمی‌کنند. اوهایو با 63 وکیل انتخاباتی و فلوریدا با 99 وکیل انتخاباتی در آن روز، انتخابات درون حزبی برگزار می‌کنند و از آنجایی که احتمال می‌رود «جان کسیچ» فرماندار اوهایو و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اکثریت آراء را در زادگاه خود به دست آورد، محاسبات وکلای انتخاباتی تا حدودی به هم می‌ریزد.

ایالت‌های بزرگ نیویورک با 95 وکیل انتخاباتی که 19 آوریل انتخابات درون حزبی برگزار می‌کند و کالیفرنیا با 172 وکیل انتخاباتی که در آخرین روز از رقابت‌های درون حزبی در 7 ژوئن انتخابات درون حزبی برگزار می‌کنند، وکلای انتخاباتی را از طریق حوزه انتخابیه تعیین می‌کند.

این گزارش در پایان نوشت که با توجه به اختلافات تلخی که نامزدی ترامپ درون حزب جمهوری‌خواه به وجود آورده است، احتمال می‌رود که یک یا چندین رقیب ترامپ به رقابت‌های درون حزبی کالیفرنیا و پنج ایالتی که به تقویم انتخابات درون حزبی پایان می‌دهد، تکیه کنند تا مانع از آن شوند که ترامپ اکثریت وکلای انتخاباتی را به دست آورد. با اینحال رقبای ترامپ نمی‌توانند درست قبل از گردهمایی نهایی ماه ژوئیه برای انتخاب نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، ترامپ را شکست دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس