پایگاه آمریکایی در مطلبی با بیان اینکه رئیس‌جمهور این کشور «مشتاقانه» انتخابات ۷ اسفند را دنبال می‌کند، نوشت که باراک اوباما به لیبرالیزه شدن ایران امیدوار است.

به گزارش مشرق،‌ «پولیتیکو» در گزارشی درباره انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نوشت :«انتخابات ایران، شرط‌بندی و قمار آمریکا روی توافق هسته‌ای را به آزمون می‌گذارد».

در گزارش این پایگاه آمریکایی آمده است: «در حالی که ایرانی‌ها این هفته به صندوق‌های رای رجوع می‌کنند، رئیس‌جمهور باراک اوباما و مشاورانش مشتاقانه در حال توجه به این موضوع هستند. نتایج انتخابات می‌تواند سیگنالی مبنی بر این باشد که همزمان با اینکه ایران به مفاد توافق هسته‌ای بحث‌انگیز پایبند است و به تعامل با آمریکا ادامه می‌دهد، آیا نیروهای میانه‌رو در این کشور اسلامی در حال رشد و گسترش هستند یا نه».

پولیتیکو در گزارش خود به درخواست سه عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا برای سفر به ایران جهت آنچه نظارت بر انتخابات خوانده شده، اشاره کرده و از این اقدام انتقاد کرد.

در گزارش آمده است: «در حالی که دولت اوباما مراقب است که علاقه خود را(به انتخابات ایران) کم نشان دهد چرا که هرگونه ایفای نقش علنی آمریکا می‌تواند سبب تقویت تندروها در ایران شود، سه عضو جمهوریخواه کنگره از تهران درخواست می‌کنند که به آنها ویزا دهد تا بتوانند در روز رای‌گیری ایرانی‌ها آنجا باشند».

پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «تحلیلگران مسائل ایران متقاعد نشده‌اند که رای‌گیری روز جمعه آنقدرها هم تاریخی باشد اما آنها می‌گویند اینکه گروه‌های میانه‌رو تا چه حد(در انتخابات) خوب عمل کنند، می‌تواند برای سنجش اینکه سیاست ایران پس از توافق هسته‌ای به کدام مسیر در حال حرکت است، معیار مفیدی باشد».

پولیتیکو افزود: «اگرچه اوباما و مشاورانش امیدوارند که در بلندمدت تعامل با ایران به لیبرالیزه شدن این کشور کمک کند و آنرا دموکراتیک‌تر کند اما آنها تاکید کرده‌اند که درباره تحقق این موضوع به این زودی‌ها،‌ هیچ توهمی ندارند».‌

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس