آئین اختتامیه سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دختر شینا؛ خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی» با تقدیر از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم همراه بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آئین اختتامیه سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دختر شینا؛ خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی» با گردآوری بهناز ضرابی‌زاده عصر امروز اول اسفند‌ماه با حضور فرزندان شهید ابراهیمی و قدم‌خیر محمدی، نویسنده کتاب، جمع زیادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و مسئولان و چهره‌های فرهنگی هنری کشور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم مسئولان و چهره‌هایی چون عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، احسان محمدحسنی مدیر موسسه اوج، معصومه آباد، امین‌زندگانی و... حضور داشتند.

عارف علوی دبیر اجرایی این دوره از مسابقه «کتاب و زندگی» در آغاز این مراسم اظهار کرد: توفیق داشتیم که این مسابقه را در سه دوره با موفقیت برگزار کنیم؛ دوره اول با محوریت کتاب «من زنده‌ام» برگزار شد و تیراز این کتاب به نیم میلیون رسید. دوره دوم آن با محوریت کتاب «خانواده؛ سخنان رهبری درباره خانواده» برگزار شد که تیراژ آن امروز به 200 هزار نسخه رسیده است و سومین دوره هم با محوریت کتاب «دختر شینا» برگزار شده که تیراژ آن هم نزدیک به 200 هزار نسخه است.

وی درباره اهداف این مسابقه گفت: از آغاز اهدافی چون ترویج کتاب‌خوانی و بالابردن سرانه کتاب در سال، دسترسی آسان به کتاب از طریق ساماندهی فروشگاه‌ها، تقویت شبکه حرفه‌ای توزیع کتاب بویژه شبکه‌های توزیع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ایجاد شمارگان میلیونی برای کاب‌های ارزشمند تولیده شده در کشور، خودگردان کردن مسابقه کتاب‌خوانی، استفاده از ظرفیت‌های مناسب در محافل مذهبی و ادبی برای اطلاع‌رسانی در زمینه کتابخوانی و ... را مد نظر داشتیم که به حمد الهی به بسیاری از آن‌ها نایل شده‌ایم.

دبیر اجرایی این دوره از مسابقه «کتاب و زندگی» ادامه داد: این سه دوره برگزاری مسابقه «کتاب و زندگی» سه آزمون برای ما بود تا ثابت کند که اگر یک کتاب ارزشمند به خوبی معرفی شود و امکان تهیه آن برای مخاطبان تسهیل شود، فروش خوبی خواهد داشت و میزان کتاب‌خوانی افزایش خواهد یافت. این سه دوره مسابقه به خوبی این را اثبات کرد.

علوی آمار دوره سوم را اینگونه ارائه داد: با سومین دوره مسابقه کتاب و کتابخوانی به تیراژ 15 هزار نسخه‌ای کتاب «دختر شینا» رسیدیم که امروز همه این کتاب‌ها به فروش رفته است. در این دوره بالغ بر 35 هزار نفر شرکت‌کننده داشتیم و از این تعداد 30749 نفر به مرحله قرعه‌کشی راه یافتند و برگزیدگان از میان این نفرات انتخاب شده‌اند.

در ادامه این برنامه کلیپ تصویری «دختر شینا» با بازی امین زندگانی و ملیکا عبدالرزاقی پخش شد و پس از آن نشستی با حضور امین زندگانی و بهناز ضرابی‌زاده برگزار شد.

امین زندگانی در این نشست صمیمی اظهار کرد: برای من سعادتی بو که در این فیلم که همه عناصر یک فیلم کامل را داشته است، حضور داشتم. این کار یک کلیپ نیست بلکه یک فیلم کامل است. به آقای مفیدی‌کیا تبریک می‌گویم که توانست صمیمیت موجود در «دختر شینا» را به خوبی منتقل کند و کتاب «دختر شینا» را در قالب یک رباعی به خوبی به مخاطب ارائه دهد.

وی درباره کتاب «دختر شینا» خطاب به نویسنده آن اظهار کرد: به شما تبریک می‌گویم که از همان آغاز کتاب و با مقدمه آن سیلی‌ای را که باید نویسنده به مخاطب بزند، زده‌اید و هر کس این کتاب را دست بگیرد نمی‌تواند به راحتی زمین بگذارد. من وقتی مقدمه را خواندم، شروع به خواندن کتاب کردم و در همان نوبت اول تا صفحه 75 آن را خواندم.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: همواره اعتقاد داشتم موضوع فرهنگ باید توسط تبلیغات تقویت شود و حضور من در فیلم کوتاه دختر شینا به این دلیل بود که دیدم این فیلم قرار است کتاب و کتاب‌خوانی را به عنوان یک کار فرهنگی اصیل تقویت کند. اگر رابطه سینما و ادبیات در کشور ما خوب شود، اتفاقات خوبی برای هر دوی این حوزه‌ها خواهد افتاد.

زندگانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در کشور ما سابقه ذهنی به صورتی رقم خورده که بین هنرمندان و بویژه بازیگران با مردم خندقی ایجاد شده که همه فکر می‌کنند هنرمند لزوما باید دارای افکار خاصی باشد و با مردم فاصله داشته باشد؛ من به شخصه مخالف این نگاه هستم و همواره تلاش کنم این باور را پاک کنم و بگویم ما هنرمندان هم از همین مردم هستیم.

وی افزود: خود من در کوچه‌ای فوتبال بازی می‌کردم که دو نفر از بچه‌های آن کوچه به شهادت رسیدند. خود من هم دوست داشتم به جبهه بروم ولی به دلیل سن کم و قد و قواره کوچکم که تقریبا اندازه یک کلاشینکف با قنداق باز بود نتوانستم به جبهه بروم.

زندگانی اظهار کرد: اگر قرار است برای 8 سال دفاع مقدس کار تاثیرگذاری انجام دهیم و اثر شاخص بسازیم باید همه ارگان‌ها پای کار بیایند. چون جنگ ما اتفاق کمی نبود و اگر الان کسی جرات ندارد به خاک ما چپ نگاه کند دلیلش همان جانفشانی‌های رزمندگان ما در جنگ تحمیلی است.

این بازیگر با بیان اینکه چرا قهرمانان آرمانخواه ما باید از جایی خارج از مرزهای ما باشند، گفت: ما برای معرفی قهرمانان خودمان باید همانگونه که شهدا در جنگ جانانه دفاع کردند، ما هم امروزه جانانه کار کنیم تا اثر درخور آن شهدا بسازیم و آن‌ها را معرفی کنیم.

بهناز ضرابی‌زاده خاطره‌نگار «دختر شینا» هم در این نشست اظهار کرد: من سادگی در نوشتن را وامدار دم‌خور بودن با بچه‌ها و نوشتن برای آن‌ها هستم. از آغاز هم آشنایی خاصی با مرحوم قدم‌خیر محمدی و خانواده ایشان نداشتم، بلکه دنبال یک سوژه خوب دفاع مقدسی برای نوشتن یک رمان می‌گشتم که راهم افتاد به مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان‌مان همدان، در آنجا پرونده خانواده شهید حاج ستار ابراهیمی را به من دادند و وقتی خاطرات مرحوم محمدی را شنیدم دیدم اگر این را تبدیل به رمان بکنم در حق آن خانواده و آن زندگی جفا کرده‌ام. به همین دلیل آن را در قالب خاطره‌نگاری ارائه کردم و رمان را گذاشتم برای یک وقت دیگر.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: من با کتاب «دختر شینا» و خاطرات خانم محمدی زندگی می‌کنم و بارها شده که دلم برای آن تنگ شده است. گاهی دلم برای دانه‌های اناری که حاج ستار در دهان قدم‌خیر می‌گذاشت تنگ می‌شود، گاهی دلم برای برف پارو کردن قدم‌خیر و زمانی که او در برف پیت نفت را به دست می‌گرفت تنگ می‌شود.

ضرابی‌زاده اظهار کرد: وقتی این کتاب را می‌نوشتم آرزو داشتم این اثر کتابی شود که دست به دست بچرخد و توسط مردم ما خوانده شود و امروز خوشبختانه این آرزو واقعیت پیدا کرده است و از این بابت خوشحالم. کسانی که کمک کردند این کتاب به دست مردم برسد و خوانده شود، از من یا کتاب دختر شینا حمایت نکرده‌اند بلکه از فرهنگ این کشور حمایت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: هنوز هم جای خالی کتاب‌هایی که عشق زنان سرزمین‌مان را به خوبی روایت کند بسیار خالی است. متاسفانه ما کمتر در دل تاریخ و فرهنگمان به عشق زنان و مادران سرزمین‌مان پرداخته‌ایم و امیدوارم این اتفاق باز هم بیفتد. این عشق مقدس است و باید مقدس معرفی شود. به نظر من قدم‌خیر محمدی مادر عشق سرزمین ما است.

در ادامه آئین اختتامیه سومین مسابقه «کتاب و زندگی» سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه من خاکبوس قدم‌های قدم‌خیرهای ایران‌زمین هستم، گفت: کار این قدم‌خیرها فضایی را ساخت و می‌سازد که نه سال‌ها بلکه قرن‌ها ایران اسلامی در آن فضا حفاظت می‌شود.

وی کتاب «دختر شینا» را از نظر فرم و محتوا اثری خاص و ویژه خواند گفت: به نویسنده این کتاب خانم ضرابی‌زاده تبریک می‌گویم که اگر چه کتاب خاطره و مستندنگاری را ارائه داده است ولی این کتاب به رمان پهلو می‌زند و فرم جدید را از پیوند خاطره‌نگاری و رمان ایجاد کرده است.

صالحی افزود: کار مستندنگارانه ایشان از سویی هم واقع‌گرا است و هم از عناصر اصلی رمان بهره‌‌های کافی دارید؛ لذا اگر ایشان ابتدا قصد رمان‌نوشتن را داشته‌اند نباید ناراحت باشند که این کار هیچ چیز از یک رمان خوب کم ندارد، هم از نظر شخصیت‌پردازی و هم از لحاظ پیرنگ و ایجاد گره‌های داستانی و گره‌گشایی‌های به موقع و... کاملا همسنگ یک رمان خوب است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد: این کتاب از لحاظ محتوا به این دلیل خاص است که نمی‌توان این کتاب را به دست گرفت و به سادگی بر زمین گذاشت. این کتاب وقتی به خانه‌ای وارد شود نفر به نفر را درو می‌کند و همه را به خواندن فرا می‌خواند. من خاطره و رمان کم نخوانده‌ام اما «دختر شینا» انصافا کار خاصی است.

وی ادامه داد: روایت زنانه‌ای که این کتاب از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه می‌دهد در نوع خود بی‌نظیر است و ما بیش از این‌ها به این‌گونه روایت‌ها نیازمندیم. این روایت زنانه می‌تواند بشارتگر آن باشد که ما می‌توانیم نیمه پنهان تاریخ انقلاب و دفاع مقدس خویش را هویدا کنیم.

به گفته صالحی «دختر شینا» همچنین روایتگر پشت جبهه است و به خوبی نشان می‌دهد که در زمان جنگ پشت جبهه‌ به معنای متعارف وجود نداشته بلکه ایران در آن زمان سراسر جبهه بوده است و همه در حال مقاومت و مقابله با دشمن بوده‌اند.

وی توضیح داد: از سوی دیگر «دختر شینا» خانواده ایرانی را به خوبی و شکلی جذاب معرفی می‌کند؛ خانواده‌ای که ریشه در سنت دارد و انقلاب اسلامی به آن بال و پر داده است و آن را غبارزدایی کرده است. عشقی که در دختر شینا توصیف شده است عشقی سنتی است اما بیش از هر زمانی نیاز امروز جامعه ما است. عشقی که آمیخته با محبت بی‌چشمداشت، وفاداری بی‌نهایت و حیا است. ترکیب سه‌گانه عشق سنتی ما در کتاب «دختر شینا» به خوبی روایت و توصیف شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شکیبایی، صبر، مدارا و تحمل زن ایرانی در این کتاب بسیار عالی توصیف شده بویژه وقتی این ویژگی‌ها با آرمان‌های بلند آمیخته می‌گردد و بیشتر به افسانه شباهت پیدا می‌کند، اما در این اثر کاملا واقعی و باورپذیر روایت شده است.

به گفته صالحی در این کتاب روابط مبناساز خانوادگی بین همسرا و فرزندان و والدین بسیار عالی روایت و توصیف شده است و صافی و زلالی روایط کاملا باورپذیر جلوه می‌کنند. جای شکر دارم که این زندگی و این اتفاق عالی سند و ثبت شد و در فضای اجتماعی ما روان شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما به محتوایی که در کتاب «دختر شینا» است امروز بیش از دیروز نیازمندیم، افزود: هیچ پسر و دختر ایرانی در جامعه امروز ما از این کتاب بی‌نیاز نیست.

پس از سخنان صالحی در این مراسم علی‌اکبر قلیچ، خواننده دو قطعه از آثارش را تقدیم به شهدای مدافع حرم کرد. قطعه نخست با عنوان «این الفاطمیون» که برای شهدای افغانستانی تیپ فاطمیون ساخته شده بود و قطعه دوم با عنوان «رفاقت ما» که مضمونی عاشورایی داشت و به صورت سه زبانه اجرا شد.

سپس نوبت به تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم رسید و با حضور عباس صالحی، محسن مومنی‌شریف، میثم نیلی، امین زندگانی، حجت‌الاسلام دعایی، مرتضی سرهنگی، احسان محمدحسنی، معصومه آباد و فرزندان شهید حاج ستار ابراهیمی از خانواده‌های سردار شهید حسین همدانی، شهید امیر لطیفی، شهید عبدالله باقری، شهید سیدمحمد حسین میردوستی، شهید حمیدرضا اسدالهی، شهید سعید سیاح طاهری، شهید حمید تقوی، شهید کمال شیرخانی، شهید اسماعیل حیدری، شهید سیدحمید طباطبایی‌مهر و شهید مصطفی صدرزاده تقدیر شد.

در این مراسم تقدیر وهب همدانی، فرزند شهید حسین همدانی پشت تریبون رفت و گفت: درود خالصانه خودم را تقدیم می‌کنم به روح پاک شهید حاج ستار همدانی و همسرشان مرحوم قدم‌خیر محمدی.

فرزند سردار شهید حسین همدانی ادامه داد: من حدود 5 سال داشتم که با پدرم به منزل شهید حاج ستار همدانی رفتیم و آن‌ها درباره موضوعی با هم گفت‌وگو می‌کردند. من در حین این گفت‌وگو محو چهره حاج ستار همدانی شده بودم و در همان سنین کودکی گویا نوری را در چهره ایشان تشخیص می‌دادم که برایم بسیار عجیب بود. لحظاتی که محو چهره ایشان بود از شیرین‌ترین لحاظ کودکی من به شمار می‌رود.

آئین تقدیر از برگزیدگان سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با حضور چهره‌های فرهنگی هنری پایان بخش مراسم اختتامیه این دوره از مسابقه بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس