گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


ویرایشکیهان

چند نفر را صاحب‌خانه کردی که به مسکن مهر ناسزا می‌گویی؟!

ناسزاگویی چندباره وزیر راه و شهرسازی به مسکن مهر که موجب صاحب‌خانه شدن 2/5 میلیون نفر شده با اعتراض عمومی مواجه شده است.

عباس آخوندی در همایش «چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران شهر» که در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ادعا کرده بود: مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هر جایی از این سرزمین آنها را در قفسه جا دهید. نه مسئله شهر را می‌بینید، نه مقام انسان را و نه ساختار اجتماعی را، فقط یکسری قفسه است که می‌توانید در آن هم کالا بگذارید و هم انسان.

وی که قبلا هم مسکن مهر را مزخرف خوانده بود می‌گوید: ایران شهر ما در وضعیت پرچالشی به سر می‌برد. در زمستان می‌بینیم که امکان نفس کشیدن در تهران با مشکل جدی مواجه است.

تهران چه از لحاظ منابع زیستی و چه روابط اقتصادی مشکلات جدی دارد. تعداد فقرایی که پیرامون شهر تهران زندگی می‌کنند به پنج میلیون نفر می‌رسد که سبب‌ساز انواع بزه‌های اجتماعی می‌شود.

پرخاشگری وزیر راه و شهرسازی علیه مسکن مهر در حالی است که اخیرا روزنامه دولتی شهروند به نقل از احمد اصغری مهرآبادی (قائم مقام وزیر راه) نوشت: 2/5 میلیون نفر از طریق مسکن مهر صاحب‌خانه شده‌اند و کیفیت سازه‌های مسکن مهر در حد قابل قبول و استاندارد است.

شهروند تصریح کرده بود: دولت یازدهم در بخش مسکن برنامه خاصی را دنبال نمی‌کند و برای مسکن دهک‌های درآمدی پایین‌ نیز در نظر ندارد جایگزینی برای مسکن مهر تعریف کند.

اظهار نگرانی عباس آخوندی نسبت به وضعیت فقرا و حاشیه‌نشین‌ها در حالی است که وی چند هفته پیش، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که وظیفه‌اش مقابله با گران کردن قیمت‌هاست مدعی شد حامیان قیمت‌گذاری و مهار قیمت‌ها، کمونیستی فکر می‌کنند!!

در واکنش به اظهارات سخیف وزیر راه، مخاطبان سایت جهان‌نیوز کامنت‌های زیر را ذیل خبر این اظهارات نوشته‌اند:

- جناب وزیر خودتان کجا می‌نشینید که این‌گونه خانه‌های مسکن مهر را نمی‌توانید به قشر فقیر ببینید؟!

- اصلا مگه مردم در بقیه قسمتهای شهر در ویلاهایی با 200 متر حیاط زندگی می‌کنند...؟؟؟

خوب اگه ناراحتید طرح بهتر بدید و یا خدمات بهتر به مسکن مهری‌ها بدین مثل مترو و پارک و سالن ورزشی و...

- می‌خوام ببینم شمایی که با این ادبیات بی‌ادبانه هر چند وقت یکبار صحبت می‌کنی چه اقدامی برای خانه‌دار شدن مردم کردی. جز حرف زدن و فرار از مسئولیت و آنچه به ظاهر برای آن سوگند خوردی.!!!!!!!

- من نمی‌گویم مسکن مهر محل مناسب زندگی است، چون محل مناسب زندگی خوابگاه نیست. فضای سبز دارد. نمای معماری اسلامی- ایرانی دارد. ظرفیت مناسب دارد.

اما من می‌گویم برای کسانی که سقف بالای سر ندارند، از هیچی که بهتر بود. از اجاره‌نشینی یا خانه‌های 200 میلیونی هم بهتر بود، 20 میلیون به قیمت یک خودرو بود دیگه. بله شما اگه بهترشو ساختید وسط شهر ساختید با فضای سبز و معماری زیبا ساختی، خدا خیرت دهد. ولی نباید همینجوری دست رو دست گذاشت. حداقل یه کاری بکنید که بگیم یه حرکتی کردند.

- ای کاش شما توانایی ساختن همین قفس‌ها را داشتید تا میلیونها ایرانی بی‌سرپناه به همین قفس‌ها پناه ببرند. آقای آخوندی حق دارد مسکن  مهر را قفس بنامد زیرا در مقایسه با مسکنی که در آن زندگی می‌کند قفس است و از سونا و جکوزی و بسیاری از امکانات آپارتمان‌های مجلل  خبری نیست ولی هر چه باشد از کارتن خوابی بهتر است.

- چند نفر را صاحب‌‌خانه کردی جناب آخوندی؟... از جیب 99 درصد مردم خبر داری؟... 2 تا از اون خونه‌های باب طبعت تا حالا تحویل مردم محروم دادی؟

- متاسفم برای وزیر.

- ان‌شاءالله شما شرایط بهتر برای مردم فراهم کنید و همه این نقطه ضعفها را برطرف کنید.

خواست همه مردم این است. طرح اشکال کردن دیگر بعد از دو سال جایی ندارد. ما صبور هستیم و خواهیم دید که نتایج کار شما و همکاران شما در مجموعه دولت درخصوص مسکن چه خواهد بود؟

- شما که این ادعا را می‌کنی یک صدم اینها را خوب بساز ببینیم چند مرده حلاجی...

- وزیر یک کار مفید و ماندگار در این دو سال نکرد.

- این دولت فراموش کرده که قاطبه مردم با جناح‌های سیاسی کاری ندارند و خدمت و خدمات به مردم را می‌بینند چیزی که فعلا در این دولت ندیده‌اند. پس خیلی منتظر استمرار دولتشان در چهار ساله بعدی نباشند. حالا بیایید مرتب به طرح‌هایی که به طبقه سوم جامعه می‌پردازد فحش بدهید!!

- و این نتیجه روی کار آمدن دولتی است که وزیرش فقط حرف می‌زنه.

- من یک تار موی شما کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم... امام خمینی.

- این آقا اگر مسکن مهر نبود می‌خواست درخصوص چی صحبت کنه این آقا که بالای دو سال در این پست هستن برای مسکن مردم چکار کرده بیاید این را توضیح دهد والا املای نانوشته که غلط نداره.

کنایه مشاور رئيس مجلس / عارف می‌تواند نایب رئیس خوبی باشد

مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس می‌گوید محمدرضا عارف برای نایب رئیسی مجلس مناسب است.

حسن زمانی در گفت‌وگو با ایرنا و درباره احتمال نایب رئیسی محمدرضا عارف در مجلس آتی گفت: اگر این اتفاق بیفتد باید به فال نیک گرفت، آقای عارف از دوستان بسیار خوب ما و از نیروهای بسیار توانمندی است و فکر می‌کنم در هیئت رئیسه مجلس آن هم در سمت نایب رئیسی می‌تواند نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

وی همچنین گفت: علی لاریجانی قرار نیست در انتخابات لیستی بدهد و وی به صورت مستقل وارد عرصه شده است.

حسن زمانی اظهار داشت: دوستان و یاران آقای لاریجانی هماهنگ می‌کنند تا از طریق لیست‌هایی که در تهران و شهرستان ارایه می‌شود وی به انتخابات ورود  کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که لاریجانی لیست جداگانه‌ای در انتخابات نمی‌دهد.

زمانی پیش‌بینی کرد ترکیب مجلس آینده مشابه ترکیب مجلس پنجم باشد.

ابراز تمایل نسبت به نایب رئیسی عارف در این اظهارات ضمنا به مفهوم مخالفت با آرزوی عارف و برخی حامیان وی در میان اصلاح‌طلبان در زمینه ریاست مجلس دهم است. البته همه این سوداپروری‌ها در حالی است که عارف در آخرین روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با فشار اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه بیش از 8 درصد رأی ندارد مجبور به کناره‌گیری و انصراف شد. او به خاطر دلخوری و رکب خوردن از اصلاح‌طلبان حاضر به اعلام حمایت از روحانی نشد. اصلاح‌طلبان چند ماه قبل از آن به خاطر اعلام نامزدی خودسرانه از سوی عارف، به وی لقب اصلاح‌طلب بدلی و قلابی و نفوذی مراکز امنیتی داده بودند.

در زمینه سرلیستی نیز ظاهرا میان علی مطهری و عارف اختلافاتی وجود دارد. برخی اعضای فراکسیون رهروان نظیر مطهری، کاظم جلالی، بهروز نعمتی و... درصدد ارائه فهرستی مشترک با دولتی‌ها هستند.

یک رفتار ضدانقلابی در وزارت علوم

وزارت علوم در ادامه سیاست‌های ضدفرهنگی، این‌بار با رفتاری ارتجاعی، پیشوند «جمهوری اسلامی» را از شناسه مقالات پژوهشی دانشگاهیان حذف کرد!

اخیرا در مقالات علمی که از دانشگاه تهران برای ثبت در پایگاه استنادی ISI  و دیگر پایگاه‌های علمی دنیا فرستاده می‌شود دیده شده که نام جمهوری اسلامی ایران (Islamic Repablic of Iran) از شناسه مقالات اساتید و دانشجویان حذف شده است!

این در حالی است که پیش از این در شناسه مقالات فرستاده شده به مجلات علمی خارجی، نام کامل کشور که هویت تولیدکننده را معرفی می‌کند بصورت کامل ثبت می‌شد. براساس اخباری که به کیهان رسیده ظاهرا این اقدام ضدملی به صورت رسمی صورت گرفته و در برخی دانشگاهها هم اجرا می‌شود.

یکی از اساتید دانشگاه تهران وقتی با این مسئله در یکی از مجلات علمی روبه‌رو می‌شود با اصرار درخواست می‌کند در شناسه مقاله‌اش حتما نام کامل «جمهوری اسلامی ایران» قید شود، اما باز هم با مقاومت مدیران نشریه روبرو شده و نهایتا به عبارت (I.R.IRAN)  بسنده می‌کنند!

 برخی این اقدام را هم در ادامه اقدامات سیاسی دولت در وزارت علوم از جمله بی‌آبرو کردن بورسیه‌ها، اقدامات ضدفرهنگی همچون رقص و آواز  و اردوهای مختلط در دانشگاهها، کاهش رشد علمی کشور و... ارزیابی می‌کنند و معتقدند که این جریان خزنده در وزارت علوم به دنبال استحاله عناصر دانشگاهی است!

این همان کسی نیست که از انحراف اصلاح‌طلبان می‌گفت؟

اصلاح‌طلبان می‌گویند این علی مطهری همان علی مطهری دوره اصلاحات نیست و گاه چنان در حمایت از سران فتنه تند رفته که اصلاح‌طلبان هم شرمنده شده‌اند.

کریم ارغنده‌پور (عضو سردبیری روزنامه توقیف شده سلام) در این باره در فیس‌بوک خود نوشت: وقتی گفته می‌شود علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان جای می‌گیرد قابل فهم است. معنی این کار این نیست که چشم روی هویت یا خاستگاه علی مطهری بسته شده یا پاره‌ای مواضع تند و غیر اصلاح‌طلبانه او در ابعاد اجتماعی فراموش شده، معنی‌اش این است که علیرغم این واقعیات امروز علی مطهری اهداف اصلاح‌طلبانه را بهتر از دیگران تأمین می‌کند.

ضمن اینکه نباید فراموش کنیم علی مطهری امروز با علی مطهری دوران اصلاحات که در کیهان مطالب انتقادی می‌نوشت فرق کرده است. آدم‌ها تغییر می‌کنند و او هم در سیاست کاملاً به سمت اصلاحات تمایل پیدا کرده. کما اینکه ناطق نوری نیز، ناطق نوری سال 76 و قبل از آن نیست، کما اینکه هاشمی رفسنجانی و بسیاری دیگران هم.

از سوی دیگر نشریه کارگزارانی صدا در تحلیلی نوشت: با آن که اصلاح‌طلبان عموماً در سابقه تاریخی خود به عنوان «نیروهای خط امام» شناخته می‌شدند و متقابلاً، علی مطهری به پدر خود متصف بود، اما در سال‌های اصلاحات جدالی انتقادی میان منسوبان و رهروان خط امام با فرزند شاگرد و پاره تن او جریان داشت. در آن سال‌ها مطهری از نویسندگان غیرثابت اما پرکار روزنامه کیهان بود. کمتر هفته‌ای بود که او دست به قلم نبرد و مقاله‌ای تفصیلی در نقد سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی عصر اصلاحات ننویسد و دولت و مجلس وقت را به انحراف از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب متهم نکند. در سایه همین مواضع انتقادی بود که مطهری در انتخابات مجلس هشتم مورد حمایت اصولگرایان قرار گرفت.

نویسنده با اشاره به تغییر ریل بعدی مطهری و حضور وی در گروه «اصولگرایان حامی موسوی» در سال 88 می‌نویسد: این انتخاب مطهری گام تعیین کننده در آینده سیاسی او بود. پس از آغاز حصر موسوی و کروبی، او به صریح‌ترین حامی آنها تبدیل شد، چنان که گاه اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان انتخاباتی آنان را هم شرمنده کرد... فهرست «صدای ملت» مطهری پیش‌بینی می‌شود اشتراک 90 درصدی با اصلاح‌طلبان داشته باشد.

یادآور می‌شود مطهری قرار است در فهرست اصلاح‌طلبان قرار گیرد. وی به فاصله 4 سال قید «منتقد دولت» را از عنوان انتخاباتی «صدای ملت، منتقد دولت» حذف کرد و ائتلاف وی و دوستانش با دولت و اصلاح‌طلبان قطعی شده است منتها به اعتبار نگرانی از منتسب شدن به وکیل‌الدولگی فعلاً ترجیح داده این ائتلاف علنی نشود.

فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان ممکن است با ریزش مواجه شود

یک روزنامه اجاره‌ای می‌گوید ممکن است برخی نامزدهای حاضر در فهرست اصلاح‌طلبان ریزش کنند و مانند «الهه راستگو» از این طیف جدا شوند.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان در پیچ راستگوها» نوشت: پس از انتخابات شورای شهر تهران در سال 92 در نهایت شگفتی نام قالیباف به عنوان شهردار تهران از صندوق رأی بیرون می‌آید. در فاصله کوتاهی شوک‌ها فروکش کرده و علت مشخص می‌شود؛ «الهه راستگوها!» این اسم از زمان شهردارشدن قالیباف و همچنین ناکامی اصلاح طلبان در انتخابات شهردار تهران باب شد. کسی که با اصرار برخی از شخصیت‌های حزبی اصلاح طلب در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان گنجانده شده بود. لیستی که بدون بررسی دقیق و ریزبینانه گزینه‌های مناسب بسته شده و خلاف تفکر جریانی که حمایتش کرده بودند، رفتار کرد.

این روزنامه درباره نحوه بسته‌شدن فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس می‌نویسد: اتاق فکر اصلاحات به راه می‌افتد و راهکارهای مختلف بررسی می‌شود. صادق زیبا‌کلام به سیاق انتخابات 92 از عدم آلترناتیو می‌گوید، علی شکوری‌راد از ماندن در صحنه حرف می‌زند،‌آذر منصوری از ائتلاف با اصولگرایان میانه حرف می‌زند، حق‌شناس از ائتلاف چهارضلعی گفته و کواکبیان از امضای میثاق‌نامه اصلاحات توسط اصولگرایانی که به لیست دعوت می‌شوند، دم می‌زند.

 در این میان اما در نهایت تحلیل‌ها به سمت حمایت از افراد کمتر شناخته شده ولی نزدیک به گفتمان اصلاح طلبی می‌رود. اتفاقی که طی آن فرم‌هایی با نام مخفف ‌]فام[ تهیه شده و به دست متقاضیان شناخته نشده حضور در لیست برای پرشدن داده شد، مصاحبه‌هایی با متقاضیان انجام گرفت و تعهدهایی از آنان گرفته  شد تا در نهایت به مرحله بستن لیست برسد. همچنین برخی اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند حدود 300 نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده در این مدت به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مراجعه کرده‌اند که در نهایت بعد از چند مرحله پالایش 70 نفر از آنها برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند که بر اساس معیارهایی امتیازدهی شدند و ارزیابی اولیه از آنان صورت گرفت.

در نهایت نیز آخرین جلسه برای انتخاب 30 نفر نهایی از میان این 70 نفر برگزار شد. جلسه‌ای که قرار است از درون آن لیست انتخاباتی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس 94 بیرون بیاید. در این میان مشخص نیست افرادی بدون سابقه روشن احتمالی سیاسی و جریانی تا چه اندازه میزان خطر و ریسک اینگونه لیست بستن را بالا می‌برند.

آرمان با بیان اینکه «راستگوها از آنچه می‌پندارید نزدیکترند!» اضافه کرد: به نظر می‌رسد پایبند بودند به همان استراتژی سال 92 و بازگشت به ائتلاف نانوشته‌ای که میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو به وجود آمد ممکن است راهکار مطمئن‌تری باشد. به هر حال اصولگرایان معتدل اما شناسنامه‌داری مانند علی مطهری امکان لغزش و عدول از تعهدات ندارند در مقابل کسانی که ممکن است هم گمنام‌تر بوده و هم بر اثر شتابزدگی به خوبی محک و ارزیابی نشده باشند. به هر حال تجربه گذشته همیشه پیش‌روی جبهه اصلاحات است و همچنین خطر شیوع پدیده ناشناخته‌ها نیاز به توجه جدی دارد.


در جلسه یکشنبه شورای ائتلاف اصولگرایان چه گذشت؟/ دخالت رسمی دولت در انتخابات/  لبخندهای ظریف آل‌سعود را گستاخ‌تر می‌کند/ ترجیح اقلیت 6 درصدی بر 94 درصد مردم/ برنامه رژیم‌صهیونیستی برای آینده سوریهوطن امروز

انصراف کارخانه‌ای، یامین‌پور و رنجبر به سود ائتلاف اصولگرایان

نهضت انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع لیست واحد اصولگرایان ادامه دارد. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته نیز ابراهیم کارخانه‌ای، وحید یامین‌پور و بیژن رنجبر به سود ائتلاف اصولگرایان از کاندیداتوری انصراف دادند. ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان در مجلس نهم که رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی نیز بود؛ دیروز به نفع فهرست ائتلاف اصولگرایان از نامزدی در انتخابات مجلس دهم انصراف داد.

در یادداشت کارخانه‌ای آمده است: اکنون که شورای ائتلاف اصولگرایان تشخیص داده است که عزیزان دیگری برای ورود به مجلس شورای اسلامی از این حقیر سزاوارتر و اثرگذارتر هستند اینجانب به منظور حفظ وحدت کلمه و رعایت مصالح ملی و پایبندی به میثاق‌نامه انصراف خود را از داوطلبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به وزارت کشور اعلام خواهم کرد. وحید یامین‌پور، کاندیدای اصولگرا از حوزه انتخابیه قم نیز دیروز انصراف خود از کاندیداتوری را اعلام کرد.

یامین‌پور در اطلاعیه انصراف خود گفت به منظور انسجام نیروهای جریان انقلاب، به نفع لیست اصولگرایان قم انصراف داده است. از سوی دیگر بیژن رنجبر، رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس نیز طی بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از لیست واحد ائتلاف اصولگرایان در تهران از نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داد.


ویرایشخراسان

رکورد لغو مصوبات کابینه احمدی نژاد شکست

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده که حسب موافقت هیئت وزیران و به استناد اصل 138 قانون اساسی، در مجموع 22 مصوبه هیئت دولت دهم طی سال های 1388 تا 1392 به صورت کلی یا شامل بخش های قابل توجهی از بندهای مصوبات مذکور، از تاریخ تصویب آن در دولت قبل لغو می شود و وزارت اقتصاد و امور دارایی موظف است برای پیگیری اجرای این دستور مهم دولت، تمهیدات لازم را بیندیشد.

هشدار درباره ارز 300 دلاری ماموران دولتی

بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به تعدادی از مسئولان اداری و مالی دستگاه های اجرایی، تاکید شده است که هرگونه دریافت ارز مسافرتی 300 دلاری که به دارندگان گذرنامه های عادی برای سفرهای خارج از کشور تعلق می گیرد، برای آن دسته از کارکنان دولت که عهده دار ماموریت خارج از کشور می شوند، بر خلاف مقررات بانکی بوده و در صورت بی توجهی کارکنان مذکور به این دستور، وجود هرگونه خلل و مشکل در پرداخت ارزی هزینه های سفر و حق ماموریت بر عهده آن ها خواهد بود.


ویرایشجمهوری‌اسلامی

اعتراف اسرائیلی‌ها به محبوبیت رهبران ایران در جهان‌اسلام

وب سایت صهیونیستی «تال نیری» اخیراً با چاپ مقاله‌ای در توصیف محبوبیت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران،‌ نوشت: باید قبول کنیم که روحانیونی مانند امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای هزاران نفر از مسلمانان را از اسرائیل منزجر نموده‌اند.

این امر از 35 سال گذشته ضررهای مالی زیادی را به ما (اسرائیل) وارد کرده است. بدون شک اگر به رهبریت این روحانیون، انقلاب اسلامی در ایران رخ نمی‌داد، ما تاکنون از نیل تا فرات حکومت داشته و به آرزوی دیرینه خود می‌رسیدیم اما حیف که آنها برنامه‌های ما را خنثی کرده و سبب نگرانی‌های زیادی برای ما شده‌اند.

 بنابر گزارش این وب سایت، ایران از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف اسرائیل حمایت می‌کند و مهمترین این گروه‌ها، حزب‌الله می‌باشد. این گروه اسرائیل را با مخمصه‌های زیادی روبرو کرده و به یک خواب وحشتناک در مرزهای شمالی برای این کشور تبدیل شده است.

طالبان حامی اسرائیل شد

مولانا سمیع الحق مشهور به پدر معنوی طالبان در یکی ازتازه‌ترین جزوه‌های خود می‌نویسد: بهترین واجب دینی جنگ علیه ایرانی‌ها می‌باشد و جان دادن در این راه بهترین عبادت به شمار می‌رود. جنگ کردن با اسرائیل از اولویت‌های ما نیست چرا که فلسطینی‌ها با اسرائیل صلح کرده‌اند، لذا جنگ کردن ما با اسرائیل حرام می‌باشد.

رژیم صهیونیستی با استقبال از اظهارات سمیع الحق، می‌گوید: باید به چنین روحانیون روشنفکری کمک کنیم چرا که وی بجای بیان مطالبی علیه اسرائیل، خطرات انقلاب اسلامی ایران را مطرح می‌کند.

داعش از 86 کشور نیرو دارد

 تخمین‌های اولیه سازمان‌های امنیتی اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین نشان می‌دهند حداقل 900 نفر از این 4 کشور برای پیوستن به گروه تکفیری داعش به سوریه سفر کرده‌اند. روزنامه «جاکارتا پست» با بررسی این موضوع نوشت: نخستین اندونزیایی‌هایی که برای پیوستن به گروه داعش به سوریه سفر کردند روادید دانشجویی خاورمیانه را داشتند و اغلب آن‌ها توسط افراد وابسته به گروه‌های رادیکال که به کشور بازگشته بودند مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

به نوشته این روزنامه، کسانی که در مالزی و سنگاپور قبل از ترک کشورشان برای پیوستن به داعش دستگیر شدند، تا حد زیادی هیچ ارتباط قبلی با گروه‌های افراطی نداشتند.  شرکت مشاوره امنیتی «گروه صوفان» در آمریکا معتقد است بین 27 هزار تا 31 هزار خارجی از 86 کشور در گروه داعش در عراق و سوریه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند. بزرگترین گروه این افراد از اندونزی با حدود 700 نفر است و از مالزی و فیلیپین هر کدام حدود 100 شهروند به این گروه تروریستی پیوسته‌اند.


ویرایشآرمان

دیدار روحانی با سفیر ایران در آنکارا

رئیس‌جمهور روابط نزدیک و صمیمانه با همسایگان را از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: همکاری و روابط میان تهران – آنکارا در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و توریسم باید تقویت شود. حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته و در دیدار محمدابراهیم طاهریان سفیر جدید ایران در آنکارا اظهار داشت: در چارچوب سیاست اصولی تهران مبنی بر توسعه روابط صمیمی و همکاری با همسایگان، تقویت روابط ترکیه و ایران اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور با بیان ضرورت تقویت روحیه همکاری جمعی برای رفع مشکلات منطقه و حفظ امنیت و ثبات آن افزود: جمهوری اسلامی ایران در مسایل منطقه‌ای نیز به گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود با هدف تامین و تقویت ثبات و امنیت منطقه ادامه می‌دهد. سفیر جدید ایران در ترکیه نیز در این دیدار گزارشی از محل ماموریت خود به رئیس‌جمهور ارائه کرد.

تأییدصلاحیت ۶ هزار و‌ ۲۳۰ نفر

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از مجموع بیش از ۱۲هزار داوطلب مجلس، ۶ هزار و‌ ۲۳۰ نفر تأیید صلاحیت شدند. سیامک ره‌پیک افزود: در مدت تبلیغات حتی تا زمان اخذ رای، اگر کسی تخلفی کند که بیانگر آن باشد شخص شرایط احراز را ندارد، آن تخلف بررسی و درباره داوطلب تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر‌ تخلف داوطلب به نحوی باشد که به صلاحیت بررسی شده خدشه وارد شود، امکان بررسی مجدد صلاحیت وجود دارد. ره پیک خاطرنشان کرد: از مجموع بیش از 12هزار داوطلب مجلس، حدود 6هزار و‌ 230 نفر تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: حدود 5هزار و 200نفر نیز رد صلاحیت شدند یا صلاحیتشان احراز نشد. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین گفت: حدود 612 نفر نیز انصراف داده‌اند.

برخورد با اخلالگران در انتخابات

معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور گفت: وزارت اطلاعات با همکاری بسیج و سپاه از چند ماه پیش به منظور برقراری امنیت انتخابات وارد عمل شده‌اند. حسین ذوالفقاری امنیت را شرط اولیه برگزاری انتخابات دانست و افزود: از ماه‌ها قبل اقدامات لازم در این حوزه صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای بررسی وضعیت امنیتی کشور و تهدیداتی که ممکن است متوجه انتخابات باشد، دسته‌بندی و مشخص شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این برآوردها دستورالعمل‌های مختلفی از سوی شورای امنیت و دستگاه‌های مسئول صادر شده و نیروی انتظامی بار اصلی انتخابات و حراست از شعبات اخذ رای را بر عهده دارد. ذوالفقاری ادامه داد: وزارت اطلاعات از چند ماه قبل کار خود را آغاز کرده و همچنین بسیج و سپاه تامین نیروی کمکی را بر عهده گرفته‌اند و ستاد کل نیروهای مسلح دستورالعمل‌های لازم را صادر کرده اند.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق مراقبت بیشتری را لازم داشتیم و در نقاط مرزی توفیقات خوبی صورت گرفت و عناصری که قصد اختلال در انتخابات را داشتند در روزهای گذشته از سوی سپاه در شرق کشور و مرزبانی و نیروی انتظامی و همچنین عزیزان در وزارت اطلاعات دستگیر شدند. ذوالفقاری گفت: این افراد با صراحت در بازجویی‌ها اعلام کردند قصد اقداماتی را داشتند که از قبل خنثی شد و تا کنون همه پیش‌بینی‌ها صورت گرفته و مشکل خاصی در حوزه امنیت نداریم.

تاكيد شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان:

نبودن در ليست از بزرگي و شايستگي افراد نمي‌كاهد

شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان ديروز پس از ارائه ليست در بيانيه‌اي به توضيح درباره چگونگي انتخاب اعضاي اين ليست پرداخت كه در بخشي از آن آمده است: «شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كند با اميد و همگرايي پس از انتخابات92 كه با ائتلاف نيروهاي اعتدالگرا منجر به روي كارآمدن دولت تدبير و اميد شد، گام دوم را در انتخابات مجلس شوراي اسلامي محكم بردارد.

آنچه تاكنون به دست آمده، بر اساس همدلي، انسجام و تقديري است كه همه جريان‌ها و تشكل‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي آزاديخواه، استقلال‌طلب و پيشرفت خواه بر آن تاكيد داشته و واقع بينانه ثبات، امنيت و پيشرفت همه‌جانبه كشور را در نظر دارند؛ راهي كه آغاز شده و ادامه خواهد يافت. راهي كه اكنون در آستانه انتخابات منجر به تشكيل شوراي عالي سياست‌گذاري شد.

چه موجب تاسف شد، حذف بسياري از چهره‌هاي شايسته و كاردان عمدتا محرم و اصلاح‌طلب يا طرفدار دولت و اين امر دایره گزينش‌هاي مردم را محدودتر كرده است. ولي درعين حال جز در برخي حوزه‌ها، به ياري خداوند، افراد و شخصيت‌هاي شايسته يا قابل قبول كم نبوده و نيستند. شوراي عالي سياست‌گذاري كوشيد تا با تعيين شاخص‌هاي دقيق و علمي، ضابطه را به جاي رابطه قرار دهد. از جمله ملاك‌ها، تشکیل مجلسي بود كه مخالف دولت در انجام وظایف خود و مخالف با شعارهاي اصلي رياست‌جمهوري نباشد.

البته در شاخص‌ها حد نصابي از گرايش فكري، سياسي و رعايت آرمان‌هاي اصيل انقلاب و اصول اصلاح‌طلبي مورد نظر بود. رعايت جانب دولت اعتدال، كارداني، تخصص، شجاعت در روبه رو شدن با مشكلات بيروني و دروني و به ويژه حضور بيشتر زنان و جوانان از جمله ضوابط بوده است. در اينجا لازم است: نخست، از همه تشكل‌ها، احزاب، جريان‌ها و شخصيت‌هايي كه خدمت به ميهن و خير ملت را بر خواسته‌هاي جرياني و گروهي ترجيح دادند و بي‌هيچ سهم خواهي به آنچه، جمع به آن رسيده است، تمكين كردند و حق اتحاد و انسجام را بزرگوارانه به جا آورده‌اند، صميمانه تشكر كنيم.

دوم، كم نيستند عزيزان شايسته كه بايد براي خدمت مورد توجه قرارگيرند ولي براساس موازين و ملاحظاتي كه به برخي از آنها اشاره شد، از وجود آنان محروم مانديم. اين امر به هيچ‌وجه چيزي از بزرگي و شايستگي آنان نمي‌كاهد.

مطمئنيم كه اين عزيزان نيز با درك موقعيت خطير و الزام كه ائتلاف و اتحاد ايجاب مي‌كند، هيچگاه دلخور نخواهند شد و به تشخيص ضابطه‌هاي تعيين شده جمعي احترام مي‌گذارند. سوم، از مردم شريف مي‌خواهيم كه با شور و دلگرمي به پاي صندوق‌هاي راي بروند و در حوزه‌هايي كه بيش از يك نماينده براي مجلس در نظر است (ازجمله تهران) به افراد و فهرست راي بدهند كه يك راي مي‌تواند تعيين كننده باشد. »

ویرایششرق

سفیر  روسیه در  پاسخ به «شرق»: 

اس- ٣٠٠ را به‌زودی تحویل می‌دهیم
‎‫

شرق: دفتر گردشگری «ویزیت راشا» دیروز با حضور سفیر و وزیر گردشگری روسیه و مرتضی رحمانی‌موحد، معاون سازمان گردشگری در سفارت روسیه افتتاح شد. سفیر روسیه در ایران، گشایش این دفتر را گامی مهم در راستای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه توصیف کرد.

گفتنی است سفیر روسیه در ایران در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤال «شرق» در مورد سفر لاوروف به ایران، گفت: دعوت‌نامه‌ای از سوی ظریف به وزارت خارجه روسیه رسیده است اما زمان سفر او مشخص نیست.

به گفته او، معاون وزیر خارجه روسیه در دوم مارس به تهران می‌آید تا با رحیم‌پور، همتای ایرانی خود تبادل‌نظر کند. سفیر مسکو در تهران درباره تغییرات صورت‌گرفته در توافق دو کشور در مورد اس- ٣٠٠ اظهار بی‌اطلاعی کرد اما با اشاره به دیدارهای مهم و مؤثر دهقان وزیر دفاع ایران، از روسیه، گفت که  اس- ٣٠٠‌ها هرچه سریع‌تر تحویل داده خواهند شد. ‬‎

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای یک برنامه تلویزیونی

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه، مذاکره مربوط به مبادله زندانیان آمریکایی را به درخواست دولت این کشور و پذیرش دولت کشورمان دانست و گفت: این کار به دلایل انسانی و پس از هماهنگی با مسئولان عالی‌رتبه کشور انجام شد.

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سؤال رسانه‌های گروهی درباره برخی ادعاهای مطرح‌شده در یک برنامه تلویزیونی درخصوص مبادله اخیر زندانیان با آمریکا تأکید کرد: مذاکرات مربوط به مبادله زندانیان با درخواست دولت آمریکا و پذیرش این درخواست از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به دلایل انسانی و پس از هماهنگی‌های لازم با مسئولان عالی‌رتبه کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: مذاکرات منجر به دریافت موجودی حساب بانکی مربوط به خریدهای تسلیحاتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با مذاکرات مربوط به مبادله زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مستقل از یکدیگر و در مسیرهای جداگانه انجام شده و این دو موضوع، ارتباطی با یکدیگر نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    اینه خبرهای درپیتی است خبرهای خوب و درست در بی بی سی انگلستان است انها سرنوشت مردم ایران را تعیین میکنند. ایرانی ها همین را علاقه دارند
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    رکود و ما ادراک الرکود
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    درود بر روسیه، همپیمان استراتژیک جمهوری اسلامی ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس