کد خبر 536372
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴

یک کارشناس ارشد خاورمیانه تاکید کرد که درسایه تحولات کنونی، کفه ترازو به شدت به نفع بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سنگینی می‌کند.

به گزارش مشرق، فواز جرجیس کارشناس و استاد روابط بین الملل دانشکده اقتصاد لندن در مطلبی با عنوان "بحران سوریه: جزر و مد و تحول در موازنه قوا" در سایت بخش عربی شبکه تلویزیونی "بی بی سی" با اشاره به تحولات کنونی عرصه سوریه نوشت: با گذشت شش ماه از حملات هوایی فشرده و متمرکز روسیه در سوریه، کفه ترازو به شدت به نفع بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سنگین شده است.

نیروهای سوریه با حمایت افسران بلندپایه ایران و مبارزان ورزیده حزب الله لبنان دست بالا دارند و دستاوردهای زیادی در نواحی شمال و جنوب شهر دمشق و اکنون در استان حلب به دست آورده اند.

شهر حلب که مخالفان نظام سوریه آن را به زعم خود "پایتخت انقلاب" خود توصیف می کنند، هدفی راهبردی برای دولت دمشق است.

به گزارش شبکه العالم، این کارشناس افزود: محاصره احتمالی شهر حلب از سوی ارتش سوریه ضربه سنگینی به مخالفان مسلح وارد خواهد کرد و این درحالی است که ارتش سوریه و هم پیمانانش روز به روز به مرز با ترکیه نزدیک می شوند.

طرح آنها، بستن مرز با ترکیه و اردن و جلوگیری از رسیدن پشتیبانی نظامی و نیرو برای مخالفان مسلح و سپس وارد کردن ضربه ای مهلک و تعیین کننده به آنها است.

صرف نظر از اینکه آتش بس برقرار خواهد شد یا نه، هرگونه حل و فصل سیاسی (بحران) بر موازنه قوای کنونی که به نفع بشار اسد است، تاثیر خواهد داشت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که بسیاری از گروههای مسلح در داخل مخالفان سوری به مفاد آتش بس مورد توافق گروه بین المللی حمایت از سوریه متعهد نخواهند بود.

درگیری در سوریه وارد مرحله جدیدی شده و نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور از تحرک در جبهه های نبرد و میز مذاکرات برخوردار است. برعکس آن، مخالفان نظام سوریه از نظر سیاسی و نظامی متحد نیستند و گزینه های آنها محدود است و یک نوع جدایی و فاصله بین خواسته های سیاسی مخالفان نظام سوریه و توانمندی آنها در صحنه عمل وجود دارد.

به عقیده این کارشناس، دستاوردهای اخیر ارتش سوریه در میدان نبرد مسئله جستجو برای یافتن راهکار سیاسی انتقالی را پیچیده کرده و بشار اسد انگیزه های کمتری برای دستیابی به یک سازش دارد؛ حال بماند که خواسته باشد با تقاضاهای بالای مخالفان موافقت کند. هدف راهبردی بشار اسد، تحقق یک راه حل نظامی برای درگیری یا وادار کردن مخالفان به قبول سازشی است که وی شروطش را تحمیل می کند.

درحالی که ارتش سوریه چند روز پیش به سمت حلب پیشروی کرد، جان کری وزیر خارجه آمریکا از روسها به علت مخالفت آنها با موافقت برای آتش بس فوری در سوریه و بازگذاشتن دست بشار اسد برای کسب دستاوردهای راهبردی به زیان مخالفان نظام سوریه خشمگین شد و وقتی نشست دوطرف در مونیخ آغاز شد کری و لاوروف لحن سخن خود را تغییر دادند. درحالی که کری گفت که برای "مذاکرات مهمی" با لاوروف درباره لزوم پیشرفت در رسیدن کمک های بشردوستانه و آتش بس برنامه ریزی کرده است، لاوروف توپ را به زمین واشنگتن انداخت.

برعکس آمریکا، دخالت نظامی روسیه در سوریه از سپتامبر گذشته قواعد بازی را تغییر داد و امروز پوتین برگه مذاکراتی قوی با آمریکا دارد، روسیه توانست عملا اولویت مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل در ژنو را  از آینده بشار اسد به آتش بس و اجرای اصلاحات قانون اساسی تغییر دهد.

همچنین نیروی هوایی روسیه دست و پای قدرت های منطقه ای نظیر ترکیه را برای کمک مستقیم به مخالفان مسلح بست و قدرت آنها را محدود کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    این ترک ها که دارن بمباران می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس