کد خبر 534572
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از وخامت حال حسنین هیکل نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصر و جهان عرب خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت، سراسر مصر و نیز سایر کشورهای عربی  اکنون نگران سلامتی محد حسنین هیکل هستند زیرا وی از سه هفته پیش تا کنون در وضعیت جسمی سختی به سر می برد.

در حالی که ضمن مخالفت با انتقال به بیمارستان ترجیح داده است  دکتر علی، پسرش از او مراقبت کند.

اما خبری که اخیرا به رسانه ها درز پیدا کرد مبنی بر بروز مشکلاتی در ریه  و کلیه استاد، موجب خشم و نارضایتی خانواده او شده است زیرا تا کنون در مورد هرگونه تماس با روزنامه ها احتیاط کرده و ملاحظاتی را در نظر داشته اند.

در این ارتباط یک منبع نزدیک به خانواده هیکل درخواست او به دادستانی کل مبنی بر اینکه اجازه دهد حسن پسر کوچکش به کشور بازگردد، تکذیب کرد.

این درحالی است که دستور پیگیرد و بازداشت حسن در ارتباط با مسائل مالی صادر شده است. این منبع از رسانه ها خواست احترام مسائل شخصی این نویسنده بزرگ را رعایت کنند و هیچ مطلبی در مورد وضعیت جسمانی او منتشر نکنند مگر اخباری که خانواده او در این مورد اعلام می کنند.

هیکل فراتر از یک نویسنده و سیاستمدار

هیکل فراتر از یک نویسنده، روزنامه نگار، سیاستمدار و ناظر و کارشناس مسائل راهبردی و کارشناس سیاست های عربی و بین المللی بوده و در مراحل حساس و سرنوشت ساز تاریخ مصر پست های سیاسی متعددی داشت و از زمان ریاست جمهوری جمال عبدالناصر در برخی موارد دوست و مشاور روسای جمهور مصر و در مواردی نیز دشمن سرسخت آنان بود.

فراتر از همه این موارد هیکل (1923) شاهد تاریخ مصر جدید بود و به عنوان کسی که کار روزنامه نگاری خود را از آغاز دهه چهل شروع کرد، شاهد این تحولات بود.

نگاهی به نوشته های بی شمار او در مورد  تاریخ مصر و سراسر منطقه عربی و مسائل سرنوشت ساز و کشمکش های سیاسی و نیز ماهیت نظام های حاکم آن و موضوع اصلی جهان عرب یا همان قضیه فلسطین به اضافه کشمکش با دشمن اسرائیلی کافی است تا معلوم شود هیکل امیر شاهدان تاریخ معاصر مصر است.

وی با آگاهی فراوان و فرهنگ گسترده و تجربه زیادی که در طول سالها به دست آورده است و شامه تیز سیاسی و دیدگاه کارشناسانه و قلم منحصر به فرد خود با حوادث مهم تاریخ مصر همراه شد.

از ملی شدن کانال سوئز تا گفت‌وگوهای وحدت عربها و از جنگ شش روزه تا پیمان کمپ دیوید و تمام امتیازدهی ها و فروپاشی های مربوط به آن و از دوران جمال عبدالناصر تا صعود و نزول سادات که آن را با نام اختصاری « پاییز خشم» یاد کرد، تا زمان عبدالفتاح السیسی در انقلاب 25 ژانویه و 30 ژوئن همه را پشت سرگذاشت.

هیکل از سال 1957 سردبیر روزنامه الاهرام بود تا اینکه انور سادات در سال 1974او را برکنار کرد.

هیکل یک مکتب روزنامه نگاری و نویسندگی است

او بنیانگذار مرکز معروف مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در سال 1968 بود و با زبان، شیوه و اطلاعات و تحلیل های خود به مرجعی تبدیل شد که نمی توان او را نادیده گرفت و به نوبه خود یک مکتب روزنامه نگاری سیاسی و نویسندگی و تحلیل مسائل راهبردی سیاست ها و کشمکش ها است.

هیکل قلم زد و اندیشه کرد و نگاه او به صحنه کلی سیاسی برخاسته از آگاهی ناسیونالیستی ای او بود که با گذشت سال ها متزلزل نشد، حتی زمانی که سایه سقوط و از هم پاشیدگی بر کشور مستولی شد و کشورهای عربی در خود فرو رفته و در تعصب خود غرق شدند و مصر نیز نقش برجسته و رهبری امت عرب را از دست داد.

با وجود این پس رفت، هیکل از دیدگاه ناسیونالیستی و ملی گرایی گسترده در مواضع خود و ارزیابی رخدادها و پیش بینی آینده دست برنداشت.

وی در اواخر سال گذشته میلادی با «لمیس الحدیدی» در شبکه سی. بی.سی نابودی عرب‌ها را تسلیت گفت و از «فراموش شدن فلسطین» ابراز تاسف کرد.

وی در این گفت‌وگو اظهار داشت: صحبت های دایان را به خاطر بیاورید که گفت، ارتش اسرائیل فقط یک نیروی بازدارنده در مقابله با عرب ها هستند و آنان را از ما دور می کنند و عرب ها در تناقضات و کشمکش های خود غرق شده اند، این تئوری امنیتی اسرائیل است که برخی عرب ها به جان عرب های دیگر افتاده و اسرائیل را رها کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس