رزمایش چند جانبه آسیا و اقیانوس آرام با نام 'کبرای طلایی 2016' روز سه شنبه در تایلند آغاز شد، اما از حضور پررنگ گذشته نظامیان آمریکایی در این رزمایش خبری نیست.

به گزارش مشرق، نزدیکی تایلند به چین پس از کودتای سال 2014، تنور گرم مناسبات بانکوک – واشنگتن را سرد کرد و باعث شد آمریکا روابط نزدیک با تایلند را کاهش داده و حضور کمرنگ تری در برخی رزمایش های نظامی با مشارکت این کشور جنوب شرق آسیا داشته باشد.

این رزمایش بیش از سه دهه است در تایلند برگزار می شود.به نوشته تارنمای 'بانکوک پست'، سی و پنجمین رزمایش مشترک کبرای طلایی با برگزاری مراسم جشنی در استان 'چونبوری' آغاز شد و 'گلیس دیویس' سفیر آمریکا در آن خواستار استقرار یک دولت منتخب در تایلند شد.

27 کشور به طور مستقیم یا به عنوان ناظر در این رزمایش شرکت دارند و 8 هزار و 564 نظامی در آن مشارکت دارند. هفت کشور اندونزی، ژاپن، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند و آمریکا بیشترین مشارکت را در این رزمایش دارند.

9 کشور دیگر شامل استرالیا، بنگلادش، کانادا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، مغولستان، نپال و فیلیپین در قالب برنامه ریزی های چند ملیتی در این رزمایش شرکت کرده اند.

برونئی، شیلی، لائوس، میانمار، هلند، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و ویتنام 9 کشور دیگر ناظر این رزمایش در تایلند هستند.

چین و هند نیز در طرح ها و فعالیت های مدنی و بشردوستانه رزمایش کبرای طلایی در تایلند شرکت کرده اند.

این رزمایش در چندین استان تایلند و در منطقه مرکزی و شرق این کشور تا 19 فوریه (30 بهمن) ادامه خواهد یافت.

رزمایش سال گذشته با حضور 24 کشور و مشارکت بیش از 13 هزار نظامی برگزار شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس