کد خبر 531595
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

مجموعه ای از فیلم‌های باقی‌مانده جشنواره فیلم فجر را که در چند روز باقیمانده پخش خواهندبه همراه زمان اکران و یک ارزیابی کوتاه را تقدیمتان کرده‌ایم تا شاید در بهتر دیدن فیلم‌ها کمکی کرده باشیم.

گروه فرهنگی مشرق- از امروز راند دوم جشنواره باقدرت بیشتری شروع می‌شود. اگر تا امروز نتوانسته‌اید فیلم‌های جشنواره را ببینید دراین مجال می‌خواهم برایتان ده فیلم برتر جشنواره امسال را معرفی کنم و نمایی کلی از آنها به شما ارائه دهم.
فیلم‌های جشنواره در دوبخش تقسیم‌بندی شده است. نگاه نو و سودای سیمرغ.
نگاه نو مربوط به آثار کارگردان‌های تازه نفسی است که امسال اولین فیلمشان را ساخته و به جشنواره فرستاده‌اند. آثار این بخش اغلب خوب و دیدنی هستند و نسلی نو به سینمای ایران معرفی می‌شود که جشنواره‌های آتی در تسخیر آنها خواهد بود.


بخش سودای سیمرغ:

برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

1- بادیگارد


مگر می‌شود کار جدید حاتمی‌کیا را ندید؟ آنهم وقتی به‌یاد آژانس شیشه‌ای ،پرویز پرستویی کنار حاتمی‌کیا ایستاده‌است. در نقش یک بادیگارد به‌نام حیدر. حیدر بادیگارد حرفه‌ای و متعهدیست که وظیفه‌اش مراقبت از یکی از مسولان نظام است. در یک ماموریت او نمی‌تواند ماموریتش را درست انجام دهد و آن مقام در زاهدان شهید می‌شود. حیدر از این ماجرا هم به شدت ناراحت می‌شود و هم شک به سراغش می‌آید.او بنادارد برای همیشه این کار را کنار بگذارد اما به اصرار خیلی‌ها بادیگارد یک دانشمند هسته‌ای می‌شود. طی این مدت و به‌واسطه ارتباط با این دانشمند یادش می‌آید که در اصل او بایدمحافظ نظام باشد و نه بادیگارد افراد. حالا دوره‌ای است که شک به‌سراغش آمده‌است. امسال بعید است بادیگارد اجازه دهد سیمرغ‌ها را از روی شانه حیدر بپرانند.

بادیگارد را میتوانید یکشنبه ساعت 16.30 در سینما ماندانا، شنبه ساعت 17 و یکشنبه ساعت 15 و پنجشنبه ساعت 19در مجتمع کوروش ، پنجشنبه ساعت 22 در موزه سینما و یکشنبه ساعت 23 در سینما آزادی ببینید.



برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

2- سیانور

شعیبی حالا دیگر از کارگردان‌های به‌نام و باتجربه شده‌است و سیانور از بهترین کارهای اوست. فیلمی که در آن مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، حامدکمیلی و هانیه توسلی غوغا کرده‌اند. داستان درباره مقطعی از زمان طاغوت است که در آن سازمان مجاهدین 8 مستشار را ترور میکند. شاه به واسطه این اتفاق درصدد انتقام جدی بر می آید.آن ایام مصادف است با انشعاب شریف خدایی و دوستان مذهبی اش از سازمان و تسویه آنها توسط مجاهدین.

سیانور از آن فیلم‌هاست که نمی‌شود ندید. از آنها که تا مدتها شخصیت‌هایش روی مغزتو راه خواهند رفت و به همه آنها فکر خواهی کرد. از آن فیلم‌ها که سیمرغ برای گروهش خواهد آورد.

سیانور را می‌توانید چهارشنبه ساعت 18.30 در برج میلاد، چهارشنبه 22.30 در سینما استقلال، سه‌شنبه ساعت 23 در سینما آزادی و چهارشنبه ساعت 22 در پردیس راگا ببینید.



برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

3-نفس

فیلمی بسیار لطیف و تاثیرگزار به کارگردانی خانم نرگس آبیار. این فیلم روایت سالهای 56 تا حدود 60 از زبان دختربچه ای که در پایان فیلم و در بمباران شهرها کشته میشود.پدر او تنگی نفس دارد و آنها به ولد آباد کرج رفته اند.فیلم در ستایش کتاب و سینما و البته انسانیت است. فیلمی لطیف که هم روایتی غیر شعاری و غیر کلیشه ای از انقلاب و دفاع مقدس و بمباران شهرها میدهد.

شاید دیدنی ترین بخشهای فیلم بخشهای پایانی باشد. گویی کارگردان حالا بعد از غافلگیری انتهای شیار143 متخصص تمام کردن فیلمها به درخشانترین شکل ممکن شده است. شک ندارم آنها که دختر دارند از دیدن لحظه لحظه نفس حس بسیار خوبی خواهند گرفت و بقیه احتمالا اعتقاد دارند فیلم خوب است. کاش کمی کوتاهتر می‌بود. به‌گمانم نفس اگر سیمرغ نبرد باعث شگفتی خواهد بود.

نفس را می‌توانیدسه‌شنبه ساعت 22.30 در سینما فرهنگ، پنجشنبه ساعت 20.30 در پردیس جوان و چهارشنبه ساعت 20 در پردیس چهارسو ببینید.



برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

4-خانه ای در خیابان41

 فیلمی بی‌ادعا، خوش ساخت و سالم که در آن نگاه درستی به مساله قصاص شده است و در قالب یک فیلم نجیب به این مساله پرداخته شده‌ است. مهناز افشار و علی مصفا در این فیلم خوش درخشیده‌اند.

دو برادر بازن و بچه با مادرشان در خانه ای زندگی میکنند. به واسطه یک اختلاف یکی از برادرها آن دیگری را دز مشاجره با کوبیدن وسیله ای به سرش به قتل میرساند. قاتل یک دختر کوچک دارد و همسرش معلم است.

برادر دیگر یک پسر دوازده سیزده ساله دارد.زن مقتول قصاص میخواهد. برادر فرار کرده و همه دنبال او هستند.مادر این میان هم باید داد پسر مقتولش را بستاند.هم از پسر دیگر و خانواده اش مراقبت کند. او قصاص را حق خانواده پسرش میداند و چون نوه اش به سن قانونی نرسیده خودش تقاضای قصاص میدهد اما از سوی دیگر تلاش میکند تا رضایت عروس و نوه اش را بگیرد. او پسرش را تحویل زندان میدهد. زن از پدرش سند میگیرد و شوهرش را از زندان بیرون می‌آورد. مرد درانتظار خانواده برادرش می‌ماند. بخشش یا قصاص.

خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم از آن خانه‌هاست که سیمرغ روی آن خواهد نشست

خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم را می‌توانید پنجشنبه ساعت 16:30 در سینما آزادی، سه‌شنیه ساعت 18 در سینما شهر هنر(آزادی) و سه‌شنبه ساعت 21 در برج میلاد ببینید.



برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

5-عادت نمی‌کنیم
بازیگرهای خوبی دارد. هدیه تهرانی، ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، محمدرضا فروتن و پانته‌آ پناهی‌ها. شاید همین مجموعه بازیگر برای آنکه ترغیبتان کند و فیلم را ببینید کفایت کند. اما جدای از آن، داستان هم جذاب است. فروتن استاد دانشگاه است. همسرش به رابطه او با یکی از شاگردهایش شک می‌کند و بعد از تحقیق به خوابگاه می‌رود تا دختر را گوشمالی بدهد. اما اتفاق‌هایی می‌افتد که می‌گوید کاش قلم پام می‌شکست و خوابگاه نمی‌رفتم. عادت نمی‌کنیم ورژن دیگری از "جدایی نادر از سیمین" است که البته باب طبع و علاقه مردم ساخته شده است. از این‌جهت که پایان باز ندارد و همه چیز معلوم می‌شود و ...
بازی‌های این فیلم از آن بازیهاست که داوران را برای دادن سیمرغ تحریک خواهد کرد.
عادت نمی‌کنیم دوشنبه ساعت 21 در برج میلاد برای اهالی رسانه اکران می‌شود و همچنین پنجشنبه ساعت 17.30 در سینما استقلال، یکشنبه ساعت 21.30 در سینما آزادی و دوشنبه ساعت 17 در مجتمع کیان می‌توانید این فیلم را ببینید.


برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

6-رسوایی 2
مسعود ده‌نمکی نبض مخاطب را در دست دارد و خوب می‌داند چه‌وقت باید چه خوراکی بدهد. گاهی باید جدی‌ترین موضوعات را با لایه پررنگی از طنز تزیین کند و به مخاطب ارائه دهد. گاهی باید با دقت و ظرافت از خطوط قرمز رد شود و گاهی باید عریان و بی‌لفافه همه تلخی‌های پیرامونش را نشان دهد.
در رسوایی 2 او آمده است تا مخاطب را مسحور جلوه‌های ویژه فیلمش کند. او با ساختن زلزله تهران کاری کرده‌است که خیلی‌ها حتی نمی‌توانند تصورش را بکنند. ده‌نمکی حرف‌های جدی اعتقادی و سیاسی‌اش را با محاسبه‌ای دقیق به مخاطب ارائه می‌دهد. زمانی هم که حس می‌کند ممکن است مخاطب از فیلم فاصله گرفته باشد با یک زلزله مهیب و جلوه‌های ویژه به‌یاد ماندنی دوباره جذبش می‌کند. رسوایی 2 یک فیلم دینی و سیاسی خوش ساخت است که احتمالا گیشه خوبی هم خواهد داشت.
رسوایی دو هر سیمرغی هم نبرد، برای جلوه‌های ویژه‌اش سیمرغ خواهد برد.
رسوایی 2 را می‌توانید پنجشنبه ساعت 16.30 در سینما ماندانا و چهارشنبه ساعت 14.30 در مجتمع کیان و سینما فرهنگ و دوشنبه ساعت 15 در پردیس چارسو ببینید.




برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

7- بارکد
مصطفی کیایی از آن جوانهایی است که سینما را خوب بلد است. اگرچه سراغ موضوعات ملتهب می‌رود و خیلی‌ها به نگاهش اعتراض دارند اما هم قصه را بلد است، هم سینما. شخصیت‌هایی که می‌سازد دوست داشتنی می‌شوند و پیرنگ‌ها جذاب.
کیایی در ضدگلوله یک کمدی خوش ساخت درباره ایام دفاع مقدس ساخت. بعدهم خط ویژه و عصر یخبندان که نقد شرایط اجتماعی بود و حالا "بارکد".
بارکد درباره دو جوان است که برای رسیدن به آرزوهایشان هرکاری می‌کنند. از دزدیدن دفترخاطرات یکی و اخاذی از او تا کلاهبرداری اینترنتی. آنها اتفاقی وارد یک گروه قاچاق مواد مخدر می‌شوند. اما همه این اتفاقات فقط یک روایت است برای انتقام. روایتی که کلمه‌ها آن را می‌سازند تا دستبندی شود برای دستگیری یک مفسد اقتصادی.
بارکد از آن فیلم‌هاست که سیمرغ‌ها نمی‌توانند در دنیایش توقف نکنند. بارکد را چهارشنبه ساعت 20 در اریکه ایرانیان و پنجشنبه ساعت 22.30 در مجتمع کوروش ببینید.


فیلم‌های بخش نگاه نو:


برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

7-من ( سه‌و نیم ستاره)
من فیلم عجیبی است. لیلا حاتمی با چهره معصومش حالا در قالب شخصیتی ایفای نقش می‌کند که هر خلافی از دستش بر می‌آید. یک کارچاق کن حرفه‌ای که نیروهای امنیتی مراقبش هستند. من را ببینید. آنقدری جزیی‌نگر و با دقت ساخته شده‌است که خسته‌تان نکند.
من از آن فیلمهاست که شک ندارم کاهانی خیلی دوست داشته تا آن را به شیوه خودش و با نگاه خاص خود بسازد. از این بابت که جوان خوش آتیه‌ای مثل بیرقی"من" را ساخته خوشحالم. این فیلم بعید است بی سیمرغ بماند.
من را می‌توانید فردا جمعه ساعت 21 در برج میلاد، شنبه ساعت 19:30 در سینما فرهنگ 1 و یا جمعه ساعت 17:30 در پردیس ملت ببینید.




برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

8-ایستاده در غبار

چندی قبل فیلمی از سیما پخش شد با نام آخرین روزهای زمستان که در آن صداها واقعی بود و تصاویر بازسازی شده و کارگردان به بهترین شکل شهید باقری را معرفی کرده بود. حالا او امسال یک  فیلم حرفه‌ای سینمایی ساخنه است درباره شهید احمد متوسلیان. فیلمش آنقدر خوب و تاثیرگذار است که شک ندارم از جایزه بگیرهای امسال خواهد بود.
ایستاده در غبار بی‌نظیر است. از آن فیلم‌هایی که وقتی ببینید حتما آن را به بقیه هم توصیه خواهید کرد. این فیلم را یکشنبه ساعت 19.30 در مجتمع کیان و دوشنبه ساعت 19 در سینما ماندانا ببینید.



برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

9-ابد و یک روز
یک جوان با استعداد، چند چهره را به درستی انتخاب کرده و کنار یکدیگر گذاشته است: پیمان معادی( برادر بزرگ)، نوید محمدزاده،ریما رامین فر،شبنم مقدمی و پریناز ایزدیار.
داستانش تلخ است اما درگیرت می‌کند.دست آخر هم به‌واسطه امیدی که در انتهای فیلم سوسو می‌زند راضی از سالن بیرون می‌روی.
داستان درباره یک خانواده پرجمعیت جنوب شهری است. برادر بزرگ معتاد بوده و ترک کرده و حالا بقالی زده و تازه دارد عاشق شدن را تجربه می‌کند. توی این خانه به‌هم ریخته امید همه به خواهری است که برای همه مادری می‌کند. حالا برادر بزرگتر او را به یک افغانی به زنی داده. قرار است آنها بیایند و دختر را با خود به افغانستان ببرند.
فیلم بسیار خوش ساخت است و از دستش ندهید. تقریبا محال است این فیلم و خصوصا بازیگرانش و باز خصوصا خصوصا نوید محمدزاده‌اش سیمرغ نبرد.

واما بقیه...
بعضی فیلم‌ها هستند که احتمالا سیمرغ خواهند گرفت. فیلم‌هایی که به‌نظرم یا نمی‌توانند نظر مخاطب را جلب کنند و یا نظر منتقدان را. اما احتمالا سیمرغ‌ها را وسوسه خواهند کرد. فیلم‌هایی مثل مالاریا، هفت ماهگی، لانتوری و ...

ب) فیلم‌های 3.5 ستاره

برنامه‌ای برای تماشای ده فیلم برتر جشنواره

11-پل خواب (سه ستاره)
پل خواب فیلم بدی نیست. اما عالی هم نیست. ساعد سهیلی و اکبر زنجانپور و هومن سیدی بازی‌هایشان در آن روان است. این فیلم اقتباسی از رمان جنایات و مکافات داستایوفسکی است. اگر یادتان باشد در آن رمان یک دانشجوی نیازمند به سراغ یک پیرزن نزولخوار می‌رود. او را می‌کشد اما عذاب وجدان برایش می‌ماند. حالا اینجا یک زوج عقدکرده، در آستانه عروسی با یک زیان مالی عمده مواجه می‌شوند. پسر که به اعتیاد هم روی‌آورده است، برای گذران امور راننده آژانس می‌شود. آنجا با یک پیرزن ثروتمند آشنا می‌شود و به سرش می‌زند او را بکشد و پولهایش را بردارد. این فیلم سه ستاره‌ای است.
پل خواب دوشنبه ساعت 18:30، چهارشنبه ساعت 20 درسینما استقلال و پنجشنبه ساعت 17 در سینما آزادی اکران می‌شود.

12-برادرم خسرو
مجموعه کارهای شهاب حسینی در جشنواره امسال چنگی به‌دل نمی‌زندو حتی بعضا نگران کنده است. اما بازیهاش حرف ندارد. او حالا دیگر یک سوپراستار واقعی و تمام عیار است. بازیگری که در هر فیلم با فیلم دیگر اجرایی کاملا متفاوت دارد. برادرم خسرو یک داستان گرم و نسبتا خوبی دارد که آرام آرام تلخ می‌شودو با این وجود ابدا به سمت تم تلخی و سیاهی نمی‌چرخد
بازی هنگامه قاضیانی مثل همیشه خوب است و ناصر هاشمی هم تلاش کرده تا بازی روانی ارائه دهد. اما بازی آنها پیش بازی حسینی کم می‌آورد و او چنان نقش یک برادر عصبی با مشکلات روانی را ایفا می‌کند که گاه یادت می‌رود بازیگرش شهاب است.
ناصرهاشمی و همسرش در فیلم دندانپزشک هستند. برادر دکتر که مشکل روانی دارد قرار است ده روز پیش آنها بماند. ده روز کافیست تا زندگی خشک و اتو کشیده این خانواده را دچار تغییر کند. اما دکتر به دنبال تعادل است و ...
برادرم خسرو هم سه ستاره‌ای است و فردا جمعه ساعت 22:30 در میلاد اکران میشود. همچنین سه‌شنبه 19:30 در پردیس کیان و سه شنبه ساعت 18 در پردیس کوروش.

13-لاک قرمز( سه ستاره)

پانته آ پناهی‌ها و بهنام تشکر در این فیلم زن و شوهرند.شوهر نجار است و بر اثر یک حادثه می‌میرد. کلی قرض برایشان جا می‌گذارد و خانه اجاره‌ای که باید تخلیه‌ایش کنند. حالا دختر تقلا می‌کند تا خانواده را کنار هم نگاه دارد. لاک قرمز فیلم گرم و شریفی است که تلخی زیادش به امید می‌رسد و شرافت زنانه.
لاک قرمز را می‌توانید سه‌شنبه ساعت 21 در میلاد ببینید.


**کیوان امجدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    چرت پرت
  • نازیلا ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    آیا هیجان جشنواره بر قضاوت منتقد و کسانی که فیلمها را تحت تاثیر هیجان جشنواره تماشا می کنند تاثیر داره؟ بنظرم داره چون وقتی فیلمهای جشنواره پارسال را امسال در منزل تماشا کردم و بعد نقدهای اون فیلمها را که مربوط به همون زمان اکران جشنواره و بعد از اون بود را خوندم واقعا از بعضی نقدهای فیلمها و همینطور تمجید از بازی ضعیف برخی از بازیگران شگفت زده شدم. امیدوارم این اتفاق در مورد فیلمهای جشنواره ۳۴، نیفته و واقعا از دیدن فیلمها خوشمون بیاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس