کد خبر 531292
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶

به دنبال پایان وضعیت فوق العاده در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه، صدها نفر از مردم این شهر برای در امان ماندن از درگیری‌های احتمالی میان نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح کُرد این شهر را ترک کردند.

به گزارش مشرق، یک شاهد عینی در این باره گفت: شماری از مردم دیار بکر وسایل ضروری شان را با خودرو و گاری حمل کرده و منطقه سور در شهر دیاربکر را ترک می کنند. بر اثر درگیری در این منطقه از زمان اعلام وضعیت فوق العاده در آن در یک ماه پیش تاکنون، ویرانی های شدیدی به بار آمده است.
رویترز در این باره نوشت: محمد گیلان 45 ساله در این باره گفت: قربانیان اصلی این مشکل شهروندان عادی هستند. من سالها در منطقه سور زندگی کرده ام ولی هرگز چنین صحنه هایی را ندیده بودم.
به دنبال پایان آتش پس میان ارتش و عناصر مسلح در ماه ژوئیه، صدها نفر از طرفین کشته شدند. این درگیری ها شدیدترین تنش طی دو دهه پیش به شمار می آید و امیدها برای امضای توافق نامه آشتی جهت پایان دادن به درگیری هایی را که از سال 1984 تاکنون باعث کشته شدن بیش از 40 هزار نفر شده است نقش بر آب کرد.
شهردار سور روز چهارشنبه از پایان منع آمد و شک یک هفته ای در بخش های غربی منطقه خبر داد. اما در بخش غربی این منطقه همچنان قانون منع و شد به طور 24 ساعته در حال اجرا است.
دولت ترکیه ادعا می کند هدف از اعلام منع آمد و شد در مناطقی دیگر در جنوب شرق این کشور، فراهم شدن زمینه برای پلیس جهت برچیدن سنگرها و خاکریزها و بمب های است که عناصر مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در این منطقه ایجاد کرده اند.
یک منبع امنیتی در این باره گفت در جریان درگیری های شب گذشته در منطقه سور، سه سرباز زخمی شدند که یکی از آنها ساعاتی بعد، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
از سوی دیگر، حزب دموکراتیک خلق ها که حامی کردهای ترکیه است اعلام کرد از سه روز پیش تاکنون تماس هایش با شماری از شهروندان از جمله برخی از افراد زخمی تحت محاصره در یک انبار در شهر جزیره در جنوب شرق ترکیه از دست داده است. دولت ترکیه از اواسط ماه دسامبر گذشته (اواخر آذر) تاکنون، در این منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    انتقام اردوغان از کرد ها حالا رییس کردستان عراق بره با اردوغان عکس یادگاری بیشتری بندازه
  • تندی اوغلو ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    بزدل های ترسوی بارزانی. اینهاکه ادعای رشادت میکننددیگرچرافراررابرقرارترجیح داده اند؟
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    خردو الاغ با بی فکریهایش منطقه را به آشوب کشید
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    خدا اردوغان رو نابود کنه انشالله
  • اذربایجانی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    دولت ترکیه و این گروهکها هر دو فقط به منافع خودشون فکر میکنن و مردم عادی و بیگناه تو این سرما قربانی سیاستهای این دو شدند
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    خدای این مردم هم بزرگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس