کد خبر 526434
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴

ماه‌ها از درگیری نیروهای امنیتی ترکیه با عناصر پ‌ک‌ک در جنوب شرق این کشور می‌گذرد و اکنون عملیات‌های امنیتی و جنگی این نیروها به مناطق مسکونی «دیار بکر» کشیده شده است.

به گزارش مشرق، ماه‌هاست مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه شاهد درگیری‌ها و خشونت‌های شدید میان نیروهای امنیتی ترکیه و پ‌ک‌ک است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور و «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در سخنرانی‌های تقریبا هر روزه خود، اعلام می‌دارند که با کردها هیچ مشکلی ندارند، اما با عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که «یک سازمان تروریستی است»، مقابله خواهند کرد زیرا آن‌ها را «هم‌طراز داعش» می‌دانند.

تا به امروز تصاویر چندانی از مناطق درگیری در جنوب شرق ترکیه منتشر نشده و رسانه‌ها تنها به ارائه آمار تلفات دو طرف درگیری اشاره کرده‌اند، اما روز شنبه روزنامه حریت، با انتشار تصاویری از منطقه «سور» در استان «دیاربکر»، عمق درگیری‌ها را نشان داد.

تانک‌ها و نفربرهای زرهی ارتش ترکیه که در هفته‌های گذشته در ورودی منطقه «سور» مستقر شده بودند، از روز جمعه وارد منطقه شده و در حال جولانند.


این تصاویر تایید می‌کند که تانک‌ها و تک‌تیراندازهای ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با پ‌ک‌ک در حال پیشروی در دیاربکر هستند. عملیات جنگی به محلات مسکونی کشیده شده است و منطقه سور تفاوت چندانی با یک منطقه جنگ‌زده ندارد.

تصاویر منتشر شده در پایگاه خبری «خبر 7» ترکیه نیز تایید می‌کند که این منطقه چهره‌ای نظامی و جنگی به خود گرفته است.

17 دسامبر گذشته، رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که تمامی جنگجویان پ‌ک‌ک را نابود خواهد کرد و احمد داوود اوغلو، نیز، تهدید کرد که با کردهای افراط‌ گرا «منطقه به منطقه، خیابان به خیابان و خانه به خانه» مبارزه خواهد کرد.

دولت ترکیه، اتحادیه‌ اروپا و آمریکا، پ‌ک‌ک را سازمانی تروریستی می‌دانند، با این حال آنکارا و پ‌ک‌ک در سال 2012 پس از گفت‌وگوهای متعدد با امضای یک توافق صلح بر سر آتش‌بسی طولانی‌مدت به توافق رسیدند.

اما با انفجار 20 ژوئیه سال 2015در شهر «سورچ» و کشته شدن دست‌کم 32 شهروند کرد و مجروحیت 103 نفر، اوضاع در ترکیه بیش از پیش متشنج شد. داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت، اما کردهای ترکیه، این اقدام را از چشم حزب حاکم می‌دیدند. پس از این انفجار، حملات هوایی ارتش ترکیه به اردوگاه‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز شد و در نهایت در 24 ژوئیه، پ‌ک‌ک اعلام کرد که با این اقدام مفاد آتش‌بس نقض و از اعتبار ساقط شده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    ترکیه میدونه اگر پ ک ک رو به حال خودش رها کنه در اینده چنان قدرت پیدا میکنه این گروه تروریستی که خواهان جدایی مناطق کردنشین میشه و به دنبال تشکیل کشوری مستقل خواهند بود!
  • آراز تبریزلی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    مرگ بر ترکیه=مرگ بر داعش=مرگ بر اردوغان
  • آراز ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    با اینکه با پ ک ک مخالف هستم اما اینکه داره با ارتش داعشی اردوغان که از وحشی ترین ارتش هاست میجنگه موافقم.
  • سعید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    کشتار مردم و تخریب منازل مسکونی در هر جایی محکومه.با دیدن این تصاویر یاد حماسه !!چنگیز خان مغول افتادم.
  • RESISTANCE IS LIFE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    من هم با شما موافقم.با داعش باید در آنکارا جنگید. درود بر انسانهای آزاده ای که با داعش و داعشیان می جنگند.
  • آزاده ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    چقدر خشن هستند نظامیان ترکیه...با دیدن بعضی تصاویر و ویدیوها در فضای مجازی و مشاهده رفتار اینها حتی با جنازه کردها اشک در چشمانم جمع شد... تازه می فهمم داعش میراث دار چه کسانی است!امیدوارم خدا هیچ بشری را گرفتار این کفتارها نکند.
  • ایرانی ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    وحشی های عثمانی.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس