گروه سیاسی مشرق - یکی از اقدامات اقتصادی دولت پس از اجرای برجام، ثبت قرارداد خرید 118 هواپیمای با شرکت فرانسوی ایرباس بود؛ این هواپیماها شامل 12 فروند ایرباس ۳۸۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳0 و ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰ بود که در بین مردم واکنشهای متفاوتی را برانگیخت.[1]
برخی مخالف این اقدام و معتقدند که خرید هواپیما اولویت
اصلی کشور نیست و مشکلات مهم دیگری چون بیکاری، کاهش تولید، ازدواج جوانان و ...
در ایران وجود دارد. از سوی دیگر، موافقان این قرارداد معتقدند که با نوسازی
ناوگان هوایی کشور هم سوانح هوایی کم خواهد شد و هم صنعت گردشگری در کشور پیشرفت
خواهد کرد.
بر همین اساس برخی از خبرگزاریها و سایتهای حامی دولت به انتشار جداول و مطالبی دست زدند و نوشتند: بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان میدهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سالها در ایران رخداده که در مهمترین آنها صدها نفر از ایرانیها جان خود را از دست دادند.
اما مقایسه دیگری بین کشته شدگان سوانح هوایی و حوادث جادهای نشان میدهد عمق فاجعه روی زمین به مراتب بالاتر از آسمان است.
به جدول زیر توجه کنید: مقایسهای بین آمار کشتهشدگان حوادث جادهای[2] و سوانح هوایی[3] طی سالها 84 تا 93 انجامشده است
از مقایسه این آمار چند نکته به دست میآید:
1- مجموع کشتهشدگان از طریق سوانح هوایی 499 نفر است، اما آمار کشتهشدگان حوادث جادهای طی سالهای 1384 تا 1393 حدود 220000 نفر بوده است که حوادث جادهای 439 برابر بیشتر از سوانح هوایی باعث کشته شدن هموطنان ما شده است.
2- بیشترین کشتهشدگان در حوادث جادهای مربوط به سال 1384 است که آمار آن 27755 نفر است و بیشترین کشتهشدگان در سوانح هوایی مربوط به سال 1388 که 186 نفر است. نسبت کشتهشدگان حوادث جادهای به سوانح هوایی نیز در سال 1388 کمترین نسبت را دارد که 123 برابر است و بیشترین نسبت نیز مربوط به سال 1390 است که 20068 برابر از سوانح هوایی در حوادث جادهای کشتهشدهاند؛ یعنی در این سال هیچیک از حوادث هوایی منجر به کشته شدن فردی نشده است، اما حوادث جادهای بیش از 20000 کشته در پی داشته است.
3- ممکن است گفته شود که علت کشته شدن افراد در جادهها، تنها مربوط به عدم وجود ماشینهای نو و جدید نیست و علل زیادی در کشته شدن تعدادی زیاد از هموطنان اثر دارد؛ در جواب باید گفت که این قضیه درباره خرید هواپیما نیز وجود دارد و نو شدن سوانح هوایی تنها یکی از علل کاهش سوانح است و علل بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.
4- روند کاهشی حوادث جادهای بسیار امیدوارکننده است و طی سالهای اخیر این آمار بیش از 10000 نفر کاهش پیداکرده است و این در حالی است که تعداد وسایل نقلیه نیز طی این ده سال افزایش سه برابری داشته است.[4] این آمار نشان میدهد که اگر دولت در این زمینه سرمایهگذاری کند، قطعاً هرسال تعداد افراد بسیار کمتری در کشور در حوادث جادهای کشته میشوند.
[1] -http://jamejamonline.ir/online/2262289014466971786/
[2]- http://www.tinn.ir/fa/doc/report/12750/
[4]- http://police.ir/?siteid=24&pageid=370&newsview=7555