آمار نشان می‌دهد اگر دولت در زیرساخت جاده‌ای سرمایه‌گذاری کند، قطعاً تعداد افراد بسیار کمتری در حوادث رانندگی کشته خواهند شد، اما در حال حاضر دولت توجه به توسعه صنعت هوایی و ماشینی ایرباس و پژو را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

گروه سیاسی مشرق - یکی از اقدامات اقتصادی دولت پس از اجرای برجام، ثبت قرارداد خرید 118 هواپیمای با شرکت فرانسوی ایرباس بود؛ این هواپیماها شامل 12 فروند ایرباس ۳۸۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳0 و ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰ بود که در بین مردم واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت.[1]

برخی مخالف این اقدام و معتقدند که خرید هواپیما اولویت اصلی کشور نیست و مشکلات مهم دیگری چون بیکاری، کاهش تولید، ازدواج جوانان و ... در ایران وجود دارد. از سوی دیگر، موافقان این قرارداد معتقدند که با نوسازی ناوگان هوایی کشور هم سوانح هوایی کم خواهد شد و هم صنعت گردشگری در کشور پیشرفت خواهد کرد.

بر همین اساس برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های حامی دولت به انتشار جداول و مطالبی دست زدند و نوشتند: بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سال‌ها در ایران رخ‌داده که در مهم‌ترین آن‌ها صدها نفر از ایرانی‌ها جان خود را از دست دادند.

اما مقایسه دیگری بین کشته شدگان سوانح هوایی و حوادث جاده‌ای نشان می‌دهد عمق فاجعه روی زمین به مراتب بالاتر از آسمان است.

به جدول زیر توجه کنید: مقایسه‌ای بین آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای[2] و سوانح هوایی[3] طی سال‌ها 84 تا 93 انجام‌شده است

آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای چند برابر سوانح هوایی است؟/////حوادث جاده‌ای 439 برابر از سوانح هوایی کشته می‌گیرد

از مقایسه این آمار چند نکته به دست می‌آید:

1- مجموع کشته‌شدگان از طریق سوانح هوایی 499 نفر است، اما آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای طی سال‌های 1384 تا 1393 حدود 220000 نفر بوده است که حوادث جاده‌ای 439 برابر بیشتر از سوانح هوایی باعث کشته شدن هم‌وطنان ما شده است.

2- بیشترین کشته‌شدگان در حوادث جاده‌ای مربوط به سال 1384 است که آمار آن 27755 نفر است و بیشترین کشته‌شدگان در سوانح هوایی مربوط به سال 1388 که 186 نفر است. نسبت کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای به سوانح هوایی نیز در سال 1388 کمترین نسبت را دارد که 123 برابر است و بیشترین نسبت نیز مربوط به سال 1390 است که 20068 برابر از سوانح هوایی در حوادث جاده‌ای کشته‌شده‌اند؛ یعنی در این سال هیچ‌یک از حوادث هوایی منجر به کشته شدن فردی نشده است، اما حوادث جاده‌ای بیش از 20000 کشته در پی داشته است.

3- ممکن است گفته شود که علت کشته شدن افراد در جاده‌ها، تنها مربوط به عدم وجود ماشین‌های نو و جدید نیست و علل زیادی در کشته شدن تعدادی زیاد از هم‌وطنان اثر دارد؛ در جواب باید گفت که این قضیه درباره خرید هواپیما نیز وجود دارد و نو شدن سوانح هوایی تنها یکی از علل کاهش سوانح است و علل بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.

4- روند کاهشی حوادث جاده‌ای بسیار امیدوارکننده است و طی سال‌های اخیر این آمار بیش از 10000 نفر کاهش پیداکرده است و این در حالی است که تعداد وسایل نقلیه نیز طی این ده سال افزایش سه برابری داشته است.[4] این آمار نشان می‌دهد که اگر دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، قطعاً هرسال تعداد افراد بسیار کمتری در کشور در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.



[1] -http://jamejamonline.ir/online/2262289014466971786/

[2]- http://www.tinn.ir/fa/doc/report/12750/

[3]- آمار مربوط به حوادث هوایی از سایت خبرآنلاین (اینجا) و خبرگزاری ایسنا (اینجا)، نقل شده است.

[4]- http://police.ir/?siteid=24&pageid=370&newsview=7555


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محمد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    این همه کشته فقط بخاطر پافشاری شرکت های ...ایرانخودرو و سایپا برای ساخت ماشین های مزخرفشونه، با چند برابر قیمت و کمترین کیفیت به این مردم بدبخت میدن! واقعا باید فکر اساسی کرد کشته ها اندازه کشته شدگان یه جنگه شوخی نیست
  • جواد ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    اگر دقت کرده باشید این قرار داد های پژو و ایرباس دقیقا موقع انتخابات رخ داد ، که هم تبلیغاتی باشه برای کاندیداهای دولتی هم اینکه نماینده های مجلس که یا روز های آخر کارشون هست و یا مشغول برنامه های انتخاباتی فرصت نکنند این قرار داد ها رو بررسی کنند
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    حمل و نقل ریلی بهتر و ایمنتر از جاده ای و هوایی است
  • ناشناس ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    با وجود افزایش تعداد خودروها آمار کشته شدگان در حوادث جاده ای از سال 84 تا 92 کاهش یافته است و این نشانه تلاش موفق دولت دکتر احمدی در این زمینه بوده است .
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    خرید هواپیما در الویت نبود و باید پول برجام صرف اشتغال آفرینی و تقویت صنایع و تولید داخلی و ازدواج جوانان میشد .
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    دولت به فکر کیاس؟ خداوکیلی هواپیما چند درصد مردم سوار می شن سالانه من که تو عمرم چهار بار بیشتر سوار نشدم 28 سالمه
  • mgh ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    فقط دولت دکتر احمدی نژاد؟این روند کاهش ادامه داره.این نشان از موفقیت پلیسه نه دولت ها...
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    مقايسه غير منطقي است كاهش تصادفات جاده اي به فرهنگ سازي بيشتر نياز داره نه پول
  • هادی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    یه مقدار غلطه قیاستون حجم مسافرتهای جاده ای و هوایی در کشور اصلا قابل مقایسه نیستند. ضمن اینکه بخش زیادی از تصادفات بخاطر خطای انسانی و فرهنگ غلط رانندگیه. میزان سرمایه گذاری در این دو هم اصلا قابل مقایسه نیست. در تصادفات هوایی یهو 100 یا 200 نفر در کسری از ثانیه جان خود رو از دست میدن بدون اینکه امیدی برای نجات داشته باشن و ضمن اینکه بازتاب جهانی وسیعتری داره. نمونش رو هم میتونید ببینید و پیدا کنید
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    تنها بخشی از کشور که پس از انقلاب با افول شدید مواجه بوده بخش صنعت هوایی هم در بخش غیر نظامی و هم نظامی است. اقایان ، در طول 37 سال اخیر حتی یک هواپیمای نو به خط هوایی کشور اضافه نشده . این مطلب به خودی خود نشان می دهد که بازسازی هر چه سریعتر ناوگان هوایی اولویت است. در ضمن مگر خودتان نمی گویید امریکا قابل اعتماد نیست. بسیار خوب هر چه سریعتر تا این راه بسته نشده نسبت به خرید هواپیما باید اقدام کرد.
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    به فکر خودشونن.ایرباس برای مسافرت طبقه بالادست...
  • امیرعبداله ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    شاید برای اینه که که در صورت نقض برجام توسط امریکا و برگشت کشور به غنی سازی بالا تا چند سال ناوگان هواییمون نیازی به خرید نداشته باشه. و اینطوری اونها اهرم فشارشون ضعیفتر بشه.
  • ناشناس ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    فرهنگ سازی هم نیاز به بودجه دارد .
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    فرهنگ رانندگی زیر صفر است یه نگاه به داخل شهرها بندازید تنها چیزی که زیاده عدم رعایت قوانینه چرا راه دور میرید؟
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    سایت مشرق به شدت گرفتار بیماری عصبیت جناحی است
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    سوریه با داعش و النصره درگیره ما هم با سایپا و ایران خودرو فک کنم ما تلفات بیشتر دادیم
  • حسین ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    بدور از حب و بغضهای احتمالی بین صاحب نظران گرامی، بنده معتقدم اگر بجای استفاده مکرر و پرخطر و زمان وهزینه واعصاب بر خودروهای شخصی و ایجاد اتوبانهای متعدد که همیشه هم کم میاد برا تعداد رو به افزایش خودروها بهتره فرهنگ جابجائی تو کشور اززمینی به هوائی وریلی تغییرداده بشه وبتوان80درصد مسافرتها رو با هواپیماطی کرد این کار چندان درهزینه تفاوتی ایجادنمیکنه هزینه هائی مثل بنزین و روغن و لنت و لاستیک و عیوب جاده ای که پیش میاد و بیمه و تصادفات و...رو در یک مسافرت محاسبه کنین بیشتر از پرواز میافته چرا خودمردم فرهنگ مافرت رو تغییرنمیدن انوقت بجای اینهمه اتوبانکشی شهرهای زیادی صاحب فرودگاه میشن و پرواز بصرفه و ارزان میشه برا شرکتها و آمار کشته ها هم پائین میاد مثل اروپا وکشورهای پیشرو. ممکنه خیلی از دوستان به این حرف ایراد بگیرن و دلایلی بیارن اما در کل محاسبه کرده ام خیلی بصرفه تره و هر دو روش رو هم رفته ام واقعا ارزش نداره سرمایه چندین ملیونی رو که خیلیا با وام و زحمت خریده ان ببرن تو جاده ها بااین فرهنگ رانندگی در کشور نابود کنن. بیائیم یه بازنگری جدی کنیم در استفاده از ریل و فرودگاه بجای سواری پرخطر. یاحق
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    کاهش تلفات رانندگی قطعا مدیون عمران و تعریض جاده ها است هیچ عامل دیکری به اندازه عامل جاده های دوباند و سه باند و.. مؤثر در کاهش تلفات نیست - البته سیستم خودروها نیز عامل دیگری هستند - در این بین راهنمای و رانندگی با توهین به شعور مردم تصویر مجرمانه از مردم بدنبال ایزاء و اذیت مردم است و جرائم سهم چندانی در تلفات جاده نداشته و ندارد و بعضا پلیس عامل اعصاب خراش است در جاده ها -
  • شناس ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    قبول کنیم که با همه این عوامل سرعت غیرمجاز بیشترین عامل تصادفه که مربوط میشه به فرهنگ رانندگی اینجور افراد هواپیمارم اینطور برونن تصادف میکنن
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    قطار
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    یکی از مهمترین علت مرگ میر جاده ای بخاطر استفاده از اسفالت نامرغوب در جاده های کشور است.قیر نامرغوب و کم و استفاده از مواد دیگر مثل ...یا ... به جای قیر و ... برای برخی منفعت طلبی پیمانکاران به همین خاطر وقتی یه بارون کوچیک میزنه جاده میشه پیست اسکی
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    یک بار سوار شدم
  • محسن ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    جناب مشرق کمی ریاضی یاد بگیرید وقتی دو چیز را با هم مقایسه می کنند و میگن یکی چند برابر آن یکی باید دو تا را بر هم تقسیم کرد شما اگر عدد سال 90 را یعنی 20068 را بر صفر تقسیم کنید بی نهایت می شود جواب نه 20068 لطفا دقت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس