با توجه به اینکه زیردریایی ایرانی توانسته است از فاصله کم که در تصاویر نیز به خوبی مشخص است به ناو هواپیمابر آمریکا نزدیک شود، مسلما شلیک اژدر از زیر آب و از فاصله دورتر امری بسیار راحت تر برای غدیر ایرانی خواهد بود که تاثیرات جبران ناپذیری برای آمریکایی ها دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رزمایش بزرگ ولایت 94 طی روزهای اخیر در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان تا مدار 10 درجه اقیانوس هند توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حال اجرا است و تاکتیک ها و طرح های عملیاتی مختلفی در این رزمایش، توسط رزمندگان نیروی دریایی ارتش به اجرا گذاشته شده است که برخی از آنها با بازتاب های فراوان داخلی و بین المللی همراه بوده است.

در یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته که تصاویر آن نیز موجب غرور و خوشحالی مردم کشورمان شد، یک فروند زیردریایی کلاس غدیر نداجا با استقرار در نزدیکی ناوهواپیمابر آمریکایی، اقدام به جمع آوری اطلاعات و فیلمبرداری از این ناو کرده است که این اقدام، به علت آنکه در فاصله بسیار نزدیک و بدون جلب توجه ناو آمریکایی صورت گرفته، از نظر عملیاتی و عملیات روانی اهمیت ویژه ای دارد.

برای درک هرچه بهتر این عملیات مهم، باید نگاهی به سابقه مواجهه زیردریایی ها با ناوهای بزرگ آمریکا داشت.

زیردریایی ها؛ کابوس شناورهای بزرگ

از زمان جنگ اول جهانی و با ورود زیردریایی ها به صورت جدی به میدان جنگ، این شکارچی های زیر آبی به یکی از اصلی ترین دشمنان شناورهای سطحی بزرگ خصوصا "نبردناوها" و ناوهای هواپیمابر بدل شدند. در جنگ جهانی دوم نیز همین داستان ادامه داشت و ناوگان زیرسطحی آلمان نازی در اقیانوس اطلس، ضربات سنگینی را به شناورهای سنگین متفقین از جمله چندین ناوهواپیمابر وارد کردند.

در اقیانوس آرام نیز هم زیردریایی های ژاپنی و هم زیر سطحی های آمریکایی ضربات سختی را به طرف مقابل وارد کردند و با شروع جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق، ایالات متحده برنامه بسیار سنگینی برای ساخت تعداد زیادی از ناوهای هواپیمابر آغاز کرده و در تمامی پهنه های آبی جهان حضور مشخصی پیدا کرد.

در آن دوره، شوروی سابق فاقد چنین توانایی بوده و استفاده از زیردریایی های مجهز به موشک کروز و اژدر را برای حمله به ناوهای آمریکایی آغاز کرد.

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم
تصویری از پریسکوپ زیردریایی شوروی سابق از ناو هواپیمابر آمریکایی در اوایل دهه 1970

زیردریایی های دیزل الکتریک؛ چالش جدی برای آمریکا

جنگ سرد و زیردریایی های اتمی شوروی به اندازه کافی تهدیدات جدی برای نیروی دریایی آمریکا ایجاد کرده بود و در آن سالها آمریکا نیز تکنیک های خاصی را برای مقابله با این زیردریایی ها توسعه داد. با فروپاشی شوروی سابق و از بین رفتن تهدید زیردریایی های روسی، بسیاری تصور می کردند که دوره چالش برای ناوهای بزرگ آمریکایی به پایان رسیده است اما به سرعت مشخص شد که این تصور بسیار اشتباه بوده است.

بر همین اساس، بین سالهای 2005 الی 2006 میلادی، ارتش آمریکا یک فروند زیردریایی دیزل الکتریک کلاس گوتلند ساخت سوئد را از این کشور اجاره کرد تا به در تمرین های ضد زیردریایی بر علیه ناوگان خود از آن استفاده کند.

در این تمرینات زیردریایی سوئدی چندین بار بدون شناسایی شدن توسط سامانه های سونار آمریکایی به برد شلیک اژدر به سمت ناوهواپیمابر آمریکایی رسید و همین عملکرد زیردریایی مذکور باعث شد تا اجاره آن یک سال دیگر نیز تمدید شده و آمریکایی ها با آن به تمرین ادامه دادند.

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم
یک فروند زیردریایی کلاس گوتلند

اما این موضوع، تنها مرتبه ای نبود که هیمنه و ژست شکست ناپذیری شناورهای بزرگ آمریکایی شکسته می شد چراکه در 26 اکتبر سال 2006 میلادی نیز یک فروند زیردریایی کلاس "سانگ" نیروی دریایی چین بدون شناسایی شدن در منطقه دریای چین شرقی، در فاصله 9 کیلومتری ناوهواپیمابر کیتی هاوک آمریکا به سطح آب آمد و باز هم این زیردریایی توسط سامانه های سونار آمریکایی شناسایی نشده بود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس یک قانون نانوشته و مبتنی بر زورگویی ارتش آمریکا، شناورهای این کشور برای خودشان حریم امنیت تعریف کرده اند که این حریم در سایر نقاط دنیا نیز به علت ترس از یگانهای نظامی این کشور رعایت می شود. به عنوان مثال حریم ناوهای هواپیما بر آمریکایی در دنیا 10 کیلومتر است یعنی در شعاع کمتر از 10 کیلومتری این شناور هیچ جنبنده ای نباید توقف یا تردد داشته باشد.

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم
یک فروند زیردریایی کلاس سانگ

وقتی زیردریایی فرانسوی یک تنه، نیمی از ناوگان آمریکا را غرق کرد

اما در بهار سال 2015 اتفاقی بسیار جالب رخ داد. یک فروند زیردریایی اتمی فرانسوی به نام  Saphir در یک مانور با نیروی دریایی آمریکا در سواحل فلوریدا شرکت کرده بود و در بخشی از این مانور، به عنوان دشمن به گروه رزمی ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت حمله کرده و موفق شد ناو مورد نظر و نیمی از شناورهای محافظ آن را غرق کند.

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم
مطلب مربوط به دستاورد زیردریایی فرانسه در سایت وزارت دفاع این کشور و حذف آن

وزارت دفاع فرانسه خبر این موفقیت را بر روی سایت خود منتشر کرد اما به سرعت و به دلایلی مشخص که ناشی از زورگویی و تلاش ارتش آمریکا برای تداوم ژست شکست ناپذیری یگانهای این کشور است، آن را پاک کرد.

نکته جالب اینجاست که این زیردریایی در دهه 1980 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی فرانسه شده و بسیاری مدل های یپشرفته تر از این زیردریایی نیز در کشور مختلف جهان در حال خدمت بوده که مشخصا آنها نیز توان نفوذ به حلقه حفاظتی ناو هواپیمابر آمریکایی را دارند.

خلیج فارس، بدترین مکان ممکن برای ناوهای هواپیمابر

خلیج فارس به نوعی یکی از عجیب ترین پهنه های آبی جهان برای شناورهای بزرگ سطحی و زیر سطحی محسوب می شود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که جغرافیای خاص زیر آبی این منطقه، سامانه های سونار معمول چه در کشتی های سطحی و چه در زیردریایی های اتمی و دیزل الکتریک بزرگ را دچار مشکلات متعدد می کند.

به همین منظور، زیردریایی های کوچک کلاس غدیر در ایران طراحی و ساخته شده اند که نشان از تبحر و مطالعات دقیق متخصصان دفاعی کشورمان برای مقابله با هر تهدیدی دارد.

میدجت های کوچک ایران؛ چالش جدید غول های شناور آمریکا+عکس و فیلم
زیردریایی کلاس غدیر

از لحاظ تاکتیکی باید به این مسئله توجه داشت که نزدیک شدن حتی یک فروند زیردریایی به شناورهای سطحی می تواند اثرات بسیار مخربی داشته باشد و شلیک حتی یک اژدر از این زیردریایی ها می تواند به تنهایی به غرق یا آسیب شدید به شناور مورد نظر منجر شود.

البته تصاویر منتشر شده از ناوهواپیمابر آمریکایی توسط زیردریایی ایرانی مشخصا نشان از یک عملیات شناسایی، بدون هیچ گونه شرایط اضطراری است اما اگر زیردریایی مورد نظر که توانسته است از این فاصله کم - که در تصاویر به خوبی مشخص است - برای عملیات تصویربرداری نزدیک شود، مسلما شلیک اژدر از زیر آب و از فاصله دورتر امری بسیار راحت تر برای "غدیر ایرانی" خواهد بود.

افسانه حریم 10 کیلومتری ناوهای هواپیمابر با «غدیر ایرانی» تمام شد +عکس (آماده)

کما این که این زیردریایی ها در حال حاضر با اژدر سنگین وزن والفجر مجهز شده و توان ضربه ای سنگین به ناوهای فرامنطقه ای را نیز دارند.

{$sepehr_media_1364330_400_300}

فیلم شناسایی ناوهواپیمابر آمریکایی توسط زیردریایی ایرانی

در هر حال آنچه که می توان به آن رسید این است که زیردریایی ها، چه مدل های دیزل الکتریک (کلاس کیلو در نیروی دریایی ارتش) و چه اتمی بارها چه در حالت تمرین و چه در شرایط واقعی موفق به نفوذ به حلقه محافظتی ناو هواپیمابر شده اند و با توجه به ساختار و اندازه زیردریایی های غدیر، این عملیات بارها و بارها می تواند از سوی نیروهای مسلح کشورمان تکرار و آزمایش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 1
    ببخشید من یک سوال دارم. البته واقعا سوال هست و قصد زیر سوال بردن توانایی های دلاورمردان نیروی دریایی کشور عزیزمون رو ندارم. این امکان وجود نداره که آمریکایی ها در زمان نزدیک شدن نیروهای ما به ادوات دریاییشون خودشون رو به تجاهل و ندیدن بزنن تا اینکه ما فکر کنیم از اونها برتریم ولی در جنگ واقعی اتفاق دیگری بیافته؟ این چیزی که من عرض می کنم صرفا یک فرضیه است ولی فکر کنم کمی قابل اعتنا باشه.
  • سعید کریمی ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    3 0
    در جواب ناشناس اولی احتمالش رو نمیشه رد کرد اما با توجه به سیاستهای آمریکا و جنگ روانی اون واسش خیلی بهتر بود که شناسایی زیردریایی ما رو اعلام کنه و از اون طرف ما هم نتونیم از این فیلم استفاده تبلیغاتی کنیم.ممکنه خودشون رو به تجاهل بزنن ولی در جنگ واقعی که معلوم نیس زمانش کی هست احتمالا هم سیستم های اونها پیشرفته تر شده و هم سیستم های ما و شرایط هر روز در حال تغییره.شاید امروز خودشون رو به تجاهل زدن ولی از کجا معلوم اصلا ما با زیر دریایی و یا با این شکل بهشون حمله کنیم.در مجموع فکر میکنم اونها ما رو ندیدن چون این فیلم ضربه ای به هیمنه اونها در این مقطع بوده
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 0
    مشرق تو هم پوپولیست شدیا. اینجور اتفاقا خیلی عادیه و بسیار پیش میاد. رسانه ای کردنش هم برای تاثیر گذاری رو افکار عمومیه توقع داشتی مثلا ناو آمریکایی زیردریایی ایران رو بزنه منهدم کنه تو این حالت تا بهش نزدیک نشه؟!! با این طرز فکر خوب اونا هم میگن به خاک و آب ایران خیلی نزدیکیم همیشه و این یعنی دست برتر من طرفداری یانکی های ترسو و آدمکش رو نمیکنم ولی اینجور بچه گانه تحلیل کردن هم خوب نیست. الان بحث سرعت واکنش و قدرت تخریب و جنگ های الکترونیکه وگرنه نزدیک شدن به یه ناو تو حالت عادی که کاری نداره مگه جنگه
  • امیر ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ببینید اینکه اصولا امریکایی ها چیزی نمیگن تقریبا درسته اینم دلیلش سیاست کاهش تنش در دولت فعلی امریکاست اما اینکه فک کنید احمقن کورند یا از نظر فناوری عقبند اشتباهه اگه جنگی قرار باشه اتفاق بیفته این ناو ها رو از خلیج فارس قطعا بیرون میبرند لایه محافظتی در خلیج فارس بی معناست اما ضعف ایران در حمله غافلگیرانه هست که اینم عدم امادگی نیرو ها نیست بلکه توان دفاع از تجهیزات مثلا اگه الان اعلام حمله بشه حداقل چقدر طول میکشه یه زیر دریایی مثل کیلو خودشو در حالت اماده قرار بده روسا برا زیردریایی هاشون پناه گاه دارن چینی ها هم اخیر ساختن امیدوارم برا ایرانم این اتفاق در چابهار بیفته واین زیر دریایی ها از خلیج فارس به در یای عمان منتقل بشن که در صورت خروج ناو هواپیمابر هیچ جای امنی براشون نباشه کلا نقاط ضعف و قدرت زیاده که میشه بررسی کرد اما تا برتری قاطع ایران در جنگ بدون هسته ای یه 10 سال دیگه فاصله داریم البته گفتم برتری قاطع و مطلق
  • امیر ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    شاید این حرفت درست باشه اما در نبرد واقعی فک میکنی ایران به این زیردریایی اکتفا میکنه حساب کن در برابر هر ناو دها فروند قایق و ناوچه موشک انداز وجود داره نیروی هوایی و جنگنده هلیکوپتر ها وشناور های دو زیست کروز ها و سامانه های موشکی زد هوایی که کل ساحل رو پوشش میدن پشتیبانی نیروی زمینی و سپاه قدس در خلیج فارس وهمه اینا یه طرف در جریان دستگیری تفنگدارای امریکایی فرمانده نیروی دریایی سپاه فقط از گزینه قفل موشک های ایران روی ناو ها به عنوان گزینه پاسخ انتخاب کرد یعنی با اطمینان حتی نیازی به بیشتر از این احساس نکرد کل کشور های غربی حاظر در خلیج فارس قطعا برا ایران تحدید نیستن این گمانه زنی ها هم بی مورد هستند قبلا هم امریکا اعلام کرده تنها گزینه برای جنگ با ایران اتمی هست که اینم توجیه بین المللی نداره و باعث فرو پاشی جامعه بین المللی میشه و ضررش برای دنیا قابل قبول نیست و به همه کشور ها احساس نا امنی و ترس میده و همه رو تحریک به ساخت بمب اتمی میکنه و کلا خیلی جای بحث داره اینجا جاش نیست دیگه
  • محمد ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    الان قدرت بازدارندگی و اعتبار یه کشور خیلی مهمتره تا غافلگیری در میدان جنگ ... پس دلیلی نداره آمریکا اعتبار خودشو پیش متحدانش پایین بیاره
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    از تو چه پنهون منم داشتم به همین فکر میکردم
  • احمد ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    می تونه یک فرضیه باشه، ولی این طور که در متن هم اشاره شده ، ناوهای هواپیمابر آمریکا در این زمینه ضعف دارندواین ضعف به اثبات رسیده، ضمن اینکه آمریکا بیاد خودشو به تجاهل بزنه تا هژمونیش زیرسوال بره وآبروش بره تا مثلاً ما دچار خطای محاسباتی بشیم به نظر منطقی نمیاد....
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خب اگه شناورها و ناوهای هواپیمابر امریکایی دست به یک حرکت ساده بزنن و از خلیج فارس دوربشن(جایی مثل اقیانوس هند یا جزیره دیه گو گارسیا) که همه این داستانها که تعریف کردی به هم میریزه مشرق جان مضاف بر اینکه اونا کماکان قابلیت عملیات رو از اقیانوس هند خواهندداشت ولی این نیمچه زیردریایی ها به اونجا نمیرسن و حتی اگه برسن قبل از هرکاری خودشون طعمه زیردریایی های امریکایی و فرانسوی میشن
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    سلام خیر برادر آمریکایی ها ترسو هستند و اگر می فهمیدند حتما اقدامات قابل روئتی انجام می دادند
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    حالالازم نبودکه فیلمبرداری زمینه هنری داشته باشد... راستی غدیرچقدرصبرکرده تاآفتاب غروب کنه تابتونه این تصویررابگیره...لابدهنرنمایی جنگی که میگن همینه دیگه
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    نه برادر اونها هر جنبنده که باشه تهدید محسوب میکنند و یا اخطار یا منهدم میکنند
  • رضا ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    واقعا دست مریزاد، دریا دلهای ارتش همیشه باعث افتخار بودن
  • قاسم ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خدا رحمت کند امام راحل را که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اگر روبروی خورشید نبود تصویر بسیار واضحتر می نمود
  • shadman ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    این فرضیه نمتونه صحیح باشه چون هیبت پوشالی و تبلیغاتی خودش عیان میشه این یک جنگ روانی هست که شکست در آن زمینه ی شکست در جنگ واقعی هست متاسفانه بعضی از ما از این شیر پیر بی دندان و بی یال و کوپال بی جهت میترسیم
  • مجید ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    شاید اینجور باشه ولی هیچ کشوری همه توانایی های نظامی اش را لو نمیده! شاید در جنگ واقعی توان نظامی ایران به مراتب بیشتر از رزمایش باشه!!! یا حتی طریقه ضربه زدن هم عوض بشه!!!
  • سید دکتر محمود ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دلاوران خدا قوت. با همه کمبودها همچنان استوارند. ضمنا" در مورد زیر دریایی ها سال گذشته مستندی در تلویزیون نشان داده شده که نشان میداد به محض اینکه موتور زیر دریایی روشن شود با توجه به سروصدای زیادی که داشت احتمالا" در اقیانوس آرام هم قابل ردگیری می‌باشد! توجه داشته باشیم که تکنولوژی جنگ جهانی دوم امروز به درد نمی خورد!
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    سوز آمریکایی!!!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    عزیزم مدت هاست روی هر نوع شناوری ارتباطات راداری نصبه میدونی !! اگه فهمیده بودند می بایست تذکر می دادند تا این طور آبروشون تو دنیا نره و تو ماس مالی کنی
  • سروش ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اونها زمانی که متوجه پهپاد ایرانی در خلیج فارس در هنگام فیلم برداری از ناو هماپیمابرشون شدند بلا فاصله و بی درنگ دو فروند اف 15 رو به پرواز در آوردند فیلمش رو دلاوران ارتش و سپاه دارند و پخش کردند پس اگر متوجه می شدند حتما کاری می کردند چون اونها هم برای اینکه اطلاعاتشون لو نره طرح هایی دارند و حریمشون باید حفظ بشه پس اگر این حریم برداشته بشه یعنی ضعف دارند و شدیدا عکس العمل نشان می دهند مثل فیلم برداری پهپاد ایرانی از ناو آمریکایی.
  • علیا ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی پایاه پنجم نیروی دریایی آمریکا توی بحرین بعد از اعلام خبر توسط ایران تازه فهمیدند ه این اتفاق افتاده. بعد میگی عادی؟ هرچند نمیخوام بگم نیروی دریایی ما قوی تر از آمریکاست. اما توی منطقه ی خلیج فارس و دریای عمان و قسمتهایی از شمال اقیانوس هند ما دست برتر رو داریم.
  • علیا ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خب ما هم دنبال این هستیم که اونها خلیج فارس رو ترک کنند. حتمن برای ما شناسایی و مقابله با موشک کروزی که از دریای عمان و خلیج فارس شلیک بشه خیلی راحت تره تا موشک کروزی که از جزیره دیگو ارسیا شلیک بشه. یا همینطور جنگنده.
  • علیا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اون زمان از روز این شناسایی انجام شده تا توانایی شناسایی بصری محدود بشه. هنوز هم تمام ناوهای نظامی از سیستم شناسایی بصری هم استفاده میکنند و این سیستم فقط مربوط به یلم های قدیمی و دزدان دریایی کارائیب 1 و 2 و 3 و ... نیست. اگه هوا روشن تر بود خب شناسایی بصری راحت تر بود. اگرم هوا تاریک تر بود که عملیات شناسایی خودمون با مشکل مواجه میشد.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خیر در سال ۲۰۰۷ یك پهباد سپاه جمهوری اسلامی ایران در جریان ماموریت شناسایی خود بر فراز ناو هواپیمابر رونالد ریگان رسید، این ناو كه توسط چند رزم ناو و ناوچه اسكورت میشد و ۹۷ فروند جنگنده را نیز حمل میكرد تا ۲۵ دقیقه متوجه حضور پهباد ایرانی نشد. در واقع سیستم های هشدار دهنده ناو امریكایی نتوانستند واكنشی در قبال این هواپیمای بدون سرنشین ایرانی نشان دهند، ولی بعد از زمان یاد شده چهار فروند هواپیمای جنگی(اف۱۸) و دو فروند بالگرد(HH-۶۰) برای سرنگون كردن آن به پرواز در آمدند. که باز اون پهپاد متوقف نشد
  • مرتضیsk ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    بنظرم دیگه اینقدرا نمی تونن تحقیر تحمل کنن تا مثلاً کـَلـَک زده باشن درثانی از لحاظ نظامی شرایط غافلگیری بسیار پیچیده و سخت است که کار بچه های ما حرف نداشت
  • یاور ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دو كلمه از واكسی مخصوص اوباما
  • مرتضیsk ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    داداش فقط می تونم بگم اصلاً توباغ نیستی حداقل سربازی میرفتی
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    بزار جمهوری خواهان بیان سر قدرت تا بفهمی آمریکا یعنی چی
  • پوسایدون ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 0
    دوستان گرامی درسته با زیر دریایی میشه به ناوگان دریایی امریکا اسیب زد ،ولی بدونید قوی ترین نیروی هوایی واسه یانکی هاست ، باور کنید چند صد هواپیمای ضد کشتی و زیر دریایی می فرستند توی دریایی عمان و خلیج فارس و قبلش هم رادارهای هاوک و اس 200 میزنند و کلیه ناوگان دریایی و زیر دریایی حتی با تلفات منهدم میکنند و فقط موشک های کروز دریایی و موشک خلیج فارس واسمون می مونه !!!اگه خلیج فارس نفت و گاز نداشت ،
  • مرتضیsk ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    هر سلاحی طبق کلاس بندی ، مخصوص اقلیم آن کشور طراحی و استفاده میشود در اقیانوس ها برخلاف خلیج ، سلاح دیگر مورد استفاده قرار میگیرد همه ما از نعمت عقل برخورداریم
  • ژرژ ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ناشناس عزيز بحث مشرق بر سر توانمندي و قابليت دفاع از حريم ملي است نه برابري با ارتش يك ابرقدرت در سرتاسر جهان ، پس بقول معروف خلط مبحث پيش نياور
  • مرتضیsk ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دکتر جان درس ساختار زیردریایی ها رو دوبار بخون که خیلی ضایعست برادر من موتور زیر دریایی الکتریکی خاصیه اصلاً صدا نداره اینفدر گول تبلیغات غربیا نخور ، در ضمن ناو امریکائی بی اجازه شما به تجهیزات سری روز دنیا مجهیز است
  • خلبان ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    تجاهل در قضایای نظامب ابلهانه اس در مسایل نظامی قطعیت و قاطعیت حرف اولو میزنه همین امریکا تو دریای چین رفت نزدیک جزایر مصنوعی چینی چرا اونجا خودشو به تجاهل نزد؟ چون میدونه چین دستش زیر سنگ امریکاس. در ضمن چین قدرت جوابگویی وقاطعیت نداره
  • رضا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    معمولا يك ناو هواپمابر كه به اندازه كل نيروي هوايي ما هواپيما داره تنها نيست ويه زير دريايي وگروهي ناو اونو همراهي ميكنه در صورت پرتاب موشك و اژدر وبرخورد با ناو باعث صدمه ديدن اون ميشه ولي غرق شدن هرگز حالا بايد منتظر پاسخ اونا باشيد
  • علی ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اقای ناشناس تو دوره های قبلی خیلی جمهوری خاهان سر کار بودند و هیچ غلطی نتونستن یکنن. ولی توسط نیروهای ایران حسابی رفتند سرکار. پس تو برو از ترس اومدن جمهوری خاهان پیشاپیش برای خودت پوشک بخر.
  • مرتضیsk ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    نیروی دریائی و عزیزانمان در سپاه تمام این صحبتای شما در زمان جنگ 8ساله تحمیلی به باد دادن که اِمریکای بدبخت و ذلیل زورش به ایراباس مسافربری ایرانی رسیده بود ! در ضمن قدرت ایران با آن زمان اصلاً قابل مقایسه نیست و نیروی هوائ اِمریکا از ترس ایتکه بعد از تک آف موقع بازگشت و فرود جائی برایش نمی مونه که بشینه ، هرگز غلطی نمی کند
  • مرتضیsk ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    هر ناو هواپیمابر بنا به گفته سردار فدوی تا 80 هواپیما و 15 هزار پرسنل دارد و بهمراه آن کلی مهمات و سوخت هواپیما و دقیقاً بزرگیش بحدی است که تا حداقل 15 متر آب خور داره و مانند یک شهر روی آبِ ، پس یه سیبل خوب جهت انواع موشکای ایرانیه و کُمپلت ازبین میره ناو گروه مورد اشاره شما در زمان جنگ نفتکشا از پس اِسکورت یه نفتکش ساده هم برنمی اومدن در ضمن نکته جالب اینکه عمق خلیج فارس به 100 متر هم نمیرسه و این یعنی زیردریائی های سنگین و نیمه سنگین اِمریکاییها خودشون مسخره میکنن !
  • افشین تهران ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    جمهوری خواهان قبلا هم بودند و هیچ غلطی نکردن.سگ زرد برادر شغاله.فرقی نداره که کی بیاد یا نیاد مهم اقتدار ماست که اونارو قفل کرده.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اقا رضا درگیری شروع بشه برا زدن گلچین که نمیکنن میکنن؟ یه دفعه جهنمو روشون پیاده میکنن که همین دنیا جهنمو لمس نمایند
  • افشین تهران ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    زیر دریایی رو بزنه!!!!عزیزم سالهاست که بیسیم و وسایل ارتباطی دیگه اختراع شده.حتی برای زدن یک جانی هم اول ایست یا اخطار میدن انوقت شما توقع داری اینها همدیگه رو بزنن؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    حتما فرماندهان برای این فرضیات فکری کردن.ضمن اینکه تمام حرکات این نیروها در منطقه رصد میشه و از روی این تحولات و جابجاییها نتیجه گیری میکنن.اما مطمئن باشید که هیچ ابلحی در خلیج فارس و دریای عمان به ایران حمله نمیکنه.این نتنها یک خودکشی هست بلکه یک در هم ریخته گی اقتصادی رو هم بدنبال داره برای تمام دنیا و البته غرب بیشتر.
  • افشین تهران ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خب کل منظور هم همینه که اونا از منطقه برن بیرون.اما اگه منظورت اینه که اونا از راه دور ما رو میزنن و ما نمیتونیم بزنیم بهتره یک نگاه به منافع امریکا و همچنین شرکتهای امریکایی در منطقه و برد ما هم بندازی.مشرق هم الان داره خلیج فارس و دیای عمان رو با وجود این سلاحهای بومی بررسی میکنه نه قدرت دو کشور رو.ضمنا زیر دریاییهای کیلو کلاس توان هر نوع عملیاتی رو در اقیانوس دارن و ارتقا هم داده شدن.
  • افشین تهران ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    یاور این واکسی اوباما رو خوب اومدی.اینهمه موضوع برای گفتن هست انوقت ببین چی میگه این بابا.
  • افشین تهران ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    حالا که به ایران رسید شد سلاح جنگ جهانی دوم!!!همین چند وقت پیش اسراییل هم زیر دریایی خرید و همه کشورها این سلاح را دارن.ضمنا موتور دیزل الکتریک کم صدا هست و شما مثل اینکه در این مورد اطلاعاتی نداری.اما گیریم حرف شما درست پس کو اینهمه فناوری که امریکاییها لافش رو میزنن که نمیتونن یک زیر دریایی پر سر و صدا رو کشف کنن!!!!!؟؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خداییش همین اندازه از این مسائل رو متوجه میشی یا اینکه خودت رو زدی به اون راه؟عزیز جان برای حمله به یک ناو هواپیما بر از یک زیر دریایی تنها استفاده نمیکنن.برای این حملات از قبل تاکتیکهای خاصی رو با توجه به توان و سلاحهایی که دارن تهیه میکنن.هر تاکتیک نظامی چندین تاکتیک جایگزین داره.ضمنا شما مثل اینکه دچار خود کم بینی شدی که میگی به اندازه نیروی هوایی ما جنگنده داره!!!!بیشترین حمل جنگنده در بزرگترین ناو هواپیمابر امریکا 96 پرنده هستکه شامل جنگنده و بالگرد و غیره میشه.اما میدونی که اگه همین ناو رادار خودش رو از دست بده با یک تشت لباسشویی فرقی نداره؟فکر میکنی با یک پهباد رادار گریز مسلح و یا یک پهباد انتحاری نمیشه اینکار رو کرد؟رادار ناوهای محافظش رو هم میشه همینطوری نابود کرد.برای حمله به این موارد از ناو و قایق های تند رو و موشکهای کروز و موشک خلیج فارس و زیر دریایی و پهباد و همچنین جنگنده و بالگرد و مین ریزی و خیلی کارهای دیگه میتونن استفاده کنن که اژدر یکیش هست.
  • افشین تهران ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    منئ قبلا شنیدم و البته خوندم که غدیر توانایی شلیک اژدر حوت را هم داره اما الان در این مقاله حرفی ازش زده نشد.این زیر دریایی 30متری با عرض نقریبا 3.75 بسیار عالی طراحی شده و راحت میتونه خودش رو با استتار در زیر اب مخفی کنه.این زیر دریایی توان جابجایی115 تن رو داره و همچنین توان پرتاب اژدر و مین ریزی و همچنین جابجایی نیروهای تکاور یا غواص رو.اما چرا فقط در این مانور از زیردیایی های کیلو و غدیر استفاده شده و از بقیه حرفی نیست؟غیر از فاتح که هنوز ازمایشاتش تمام نشده ما زیر دریایی های کلاس بعثت و کلاس یوگو و کلاس یونو که دوقلم اخر کره ای هستند رو داریم که هیچ حرفی ازشون نیست؟
  • ناشناس ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اخه ارتش آمریکا خویشتن داری کرده چرا خودمونو گول بزنیم یعنی ناو هواپیما بر با اون امکانات پیشرفته نتونسته پهباد وزیر دریاییمونو شناسایی کنه من که باورم نمیشه؟شاید آمریکایی ها مصلحتی در این کارشون بوده چون اگه واکنش میدادند تنش به وجود میومد و به خاطر همین هم هاستکه کاری انجام ندادن یعنی براشون مهم نبوده که پهباد فیلم گرفته
  • اذربایجانی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بدون اغراق میگم امریکا از جنگ با ایران واهمه داره میدونه جنگ با ایران تمام نظرات کارشناسی رو به چالش میکشه همون کارشناسهایی که وعده یک هفته ای ایران به توسط عراق رو تایید کرده بودند امریکا در جنگ با ایران دچار ورشکستی خواهد شد تلفات نظامی فراوان و تسلیحاتی فراوان افزلیش بی سابقه قیمت نفت حمله به منافع امریکا از دیگر نمونه های باعث ترس امریکا از این رویداده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس