واشنگتن پست نوشت: ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکا با تهدید فزاینده از جانب قدرتهایی مانند چین، روسیه و ایران مواجه است.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم توماس گوبونس- نِف نوشت: ناوهای هواپیمابر آمریکا همواره یک بازدارنده تقریبا بدون هماورد بوده اند، غولهای فولادی که در هر جایی که مستقر شوند می توانند کل توان ارتش آمریکا را فرافکنی کند. اما در حالیکه بسیاری ارتشها هرگز نمی توانند امیدی به رقابت با ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکا به لحاظ اندازه و قدرت داشته باشند، کشورهایی از قبیل چین، ایران و روسیه سالهای اخیر سعی در انطباق نیروهایشان و عملیاتی کردن تجهیزاتی داشته اند که با هدف مقابله با یکی از بزرگترین توانمندی های نظامی آمریکا طراحی شده اند.

در گزارشی که روز دوشنبه توسط مرکز نیو امریکن سکیوریتی (سی ان ای اس) مستقر در واشنگتن دی سی منتشر شد، ادعا شده است عملیات ناوهای هواپیما بر نیروی دریایی آمریکا در مرحله ای است که به منزله نقطه عطفی در عملیات این ناوگان است.

در گزارش این اندیشکده که تحقیقات آن متمرکز بر مسائل مرتبط با امنیت ملی است، تصریح شده است: آمریکا در مواجهه با تهدیدهای فزاینده در خارج، می تواند «یا ناوگان ناوهای هواپیمابر خود را در طیفی رو به گسترش، عملیاتی سازد ... یا سطح بالایی از مخاطرات را چه به لحاظ تلفات نیروها و چه سرمایه بپذیرد.»

این گزارش با عنوان «هشدار قرمز: تهدید فزاینده پیش روی ناوهای هواپیمابر آمریکا» بر موقعیت نظامی نوظهور چین در اقیانوس آرام و بر اصطلاحی متمرکز است که در محافل دفاعی، به طور فزاینده فوریت می یابد.

این اصطلاح عبارت است از: ممانعت از دسترسی/ بازداشتن از ورود به برخی نواحی. این اصطلاح که به اختصار «اِی دو / اِی دی» نامیده می شود، به مفهومی اشاره داد که از دیرباز در جنگ ها وجود داشت و به بازداشتن دشمن از تحرک در اطراف عرصه های جنگ باز می گردد. هم اکنون راهبرد ای دو/ ای دی تا حد زیادی مانند زمانی است که در اطرف قصرها خندق حفر می کردند، فقط خندق های امروز متشکل از سامانه یکپارچه موشکهای زمین به هوا، موشکهای کروز ضد کشتی، زیردریایی، کشتی های رو سطحی و هواپیماها است- و همه آنها با این هدف طراحی شده اند که دشمن تا حد ممکن از نواحی مهم راهبردی دور نگاه داشته شود.

در این گزارش بر توانایی های چین به علت «تاکید آن بر تدارک موشکهای ضد کشتی دور برد» تاکید می شود. این امر، همراه با پایگاه تکنولوژیکی رو به رشد آن،‌ چین را به «تهدید فزاینده» برای ارتش آمریکا تبدیل می سازد. اما چین تنها طراح راهبرد ای دو / ای دی با هدف بازدارندگی در برابر آمریکا نیست. در بالتیک، پایگاه دریایی روسیه در کلینینگراد یک شبکه پیشرفته دفاع هوایی و موشکهای ضد کشتی را در خود جای داده است.

همچنین به فرماندهان ناتو درباره تقویت (راهبرد) ای دو / ای دی روسیه در اطراف سوریه هشدار داده شده است، چون روسیه موشکهای پیشرفته زمین به هوای خود را به پایگاه هوایی اش در آنجا منتقل و ناوگانی از کشتی های مجهز به قابلیتهای قوی ضد هوایی مستقر کرده است.

در حالیکه دیگر کشورها با استفاده از فناوری جدید از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین، موشکهای پیشرفته و هواپیماهای جدیدتر، تلاش خود را بر ایجاد نمادهای پیشرفته ای از ای دو / ای دی متمرکز کرده اند، آمریکا - مانند همیشه بطور عملیاتی - خود را در معرض خطرات بیشتری قرار می دهد.

طبق این گزارش، این مسئله بویژه از آن جهت مهم است که قابلیت ناوگروه های هواپیمابر در حمله به اهداف دور برد تنزل یافته است و در عوض قادر به انجام ماموریتهای هوایی بیشتر اما در مسافتهای کوتاهترند.

در این گزارش آمده است: « بدین ترتیب استفاده از ناوهای هواپیمابر در برابر مهماتی که بطور فزاینده مرگبارتر و دقیقتر می شوند، مستلزم آن خواهد بود که آمریکا در صورت وقوع جنگ دارایی های چند میلیارد دلاری اش را در معرض خطرات سطح بالا قرار دهد... دشمنی با قابلیتهای ای دو / ای دی احتمالا به یک حمله گسترده به ناو هواپیمابر از سکوها و جهات متعدد مبادرت می ورزد. دفاع در برابر چنین حمله ای - اگر غیرممکن نباشد- دشوار خواهد بود.»

هفته گذشته راهبرد ای دو / ای دی چین پس از ثبت تصاویر ماهواره ای از استقرار موشکهای زمین به هوا اچ کیو- نه در جزیره «وودی»، یک آتول(آبسنگ حلقوی) مورد اختلاف در دریای چین جنوب، در سطح بین الملل خبرساز شد.

این جزیره هرچند کوچک، مورد ادعای تایوان و ویتنام است. در گزارش سی ان ای اس، موشکهای اچ کیو- نه بعنوان یک تهدید کوتاه برد ای دو/ ای دی طبقه بندی اما تصریح شده است که انتقال چنین سامانه هایی به درون سرزمین مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، در صورت تقویت مناسب، یک مشکل بلندمدت بالقوه برای عملیات نیروی دریایی آمریکا است.

تهدیدهای میان برد و کوتاه بردکه در این گزارش به آن پرداخته شده است، بمب افکن های چینی مستقر در پایگاههای زمینی و موشکهای بالستیک ضد کشتی آن از قبیل دی اف- 21 دی و دی اف - 26 را شامل می شود.

این دو نوع موشک به ترتیب با برد تقریبی 810 و 1620 مایل دریایی «منعکس کننده یک تهدید چشمگیر برای ناوهای هواپیمابرند». طبق این گزارش، اگر موشکهای بالستیک دی اف - بیست و شش از همان قابلیت عملیاتی و دقتی که چینی ها می گویند، برخوردار باشد، می تواند گوآم را که تحت کنترل آمریکا است، هدف قرار دهد.

در حالیکه در این گزارش اقدامات متقابل احتمالی برای یک شبکه پیچیده ای دو / ای دی، ازجمله پروژه پرتاب کننده های الکترومغناطیسی نیروی دریایی آمریکا در آینده، مورد بحث قرار می گیرد، آمریکا احتمالا انواع سامانه ها و راهبردها از جمله، هک کردن، را برای خنثی کردن تهدید دشمن به کار خواهد گرفت. اما راهبردهای بلندمدت پیشنهادی در این گزارش بکارگیری قدرت رزمی آمریکا در سامانه هایی از قبیل زیردریایی ها و هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد مستقر در ناوهای هواپیمابر را شامل می شود.

زیردریایی ها با قابلیت عدم شناسایی می توانند راهبرد ای دو / ای دی را دور بزنند و هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در ناوهای هواپیمابر - با برد فزاینده شان- ناوهای هواپیمابر را تا حد لزوم از تهدیدهای بالقوه ای دو / ای دی دور نگاه می دارند.

در این گزارش نتیجه گیری شده است: «آمریکا باید اهمیت ناوهای هواپیمابر و شاخه هوایی آنرا مورد بازنگری قرار دهد و گزینه های نوآورانه را برای عملیات در آینده و ساختار نیروها بررسی نماید... اگر آمریکا قرار باشد برتری نظامی اش را همچنان در آینده حفظ کند، نمی تواند به شیوه دیگری عمل کند.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خوب اونوقت ای چه ربطی به ایران داشت، آمریکاییها فقط از سلاحهای چینی روسی وحشت دارن.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    کجاش از ایران نام برده بود
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    زرد نیوز ایرانو که نگفته ذوق زده نشو
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خخخخخخ مشرق احمق ایرانو که نگفته چرند نگو
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هفته بعد از ایران میگه.
  • ناشناس ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    پاراگراف اول ، خط ششم
  • ناشناس ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    پاراگراف اول خط ششم!!!! واقعاً کلمه ایران را ندیدی؟!!!!!
  • ناشناس ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    پاراگراف اول ، خط ششم ، ایران را واقعاً ندیدی؟!!! ذره بین بدم خدمتتون!!!!
  • ناشناس ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    عجیبه واقعاً!!!! خط ششم اسم ایران را نمی بینی؟!!!!
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط یه جا ایرانو گفته کشورهایی از قبیل چین، ایران و روسیه سالهای اخیر سعی در انطباق نیروهایشان و عملیاتی کردن تجهیزاتی داشته اند که با هدف مقابله با یکی از بزرگترین توانمندی های نظامی آمریکا طراحی شده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس