موشک یاخونت در مرحله اول از یک شتاب دهنده با سوخت جامد و در مرحله بعدی از یک موتور رم جت با سوخت مایع بهره می برد. برد نهایی این موشک 300 کیلومتر است و می تواند در مرحله نهایی حمله به سمت هدف تا 5 متری از سطح آب پایین بیاید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، افزایش همکاری های نظامی و تسلیحاتی ایران و روسیه طی ماههای گذشته روند رو به رشدی به خود گرفته است و سفر وزیر دفاع کشورمان به مسکو و دیدار با رییس جمهور روسیه، سرعت و روند این همکاری ها را افزایش داد به گونه ای که بالاخره طلسم بزرگی چون تحویل سامانه پدافندی اس 300 روز 5 شنبه شکسته می شود.

اما در روزهای اخیر رسانه های روسی مثل خبرگزاری اینترفاکس و روزنامه کامرسانت از علاقه ایران به خرید سامانه دفاع ساحلی Bastion-P خبر داده اند که این درخواست با موافقت مقامات روسی نیز رو به رو شده است.

اما موشکی که ایران به دنبال خرید آن است چه سامانه ای است و چرا دارای اهمیت است؟

یاخونت؛ کابوس کشتی های جنگی در جهان

سامانه Bastion-P در حقیقت یک پرتابگر متحرک برای موشک های ضد کشتی "یاخونت" است، موشکی فوق العاده سریع با توان مقابله بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن و سر جنگی قدرتمندی که می تواند برای هر شناور جنگی در حکم یک کابوس واقعی باشد.

توسعه برنامه موشک یاخونت در دهه 1980 میلادی در شوروی سابق به منظور یافتن موشکی به عنوان جانشین موشک "سان برن" آغاز شد. موشک کروز ضد کشتی مورد نظر دارای دو مدل اصلی است که یکی برای استفاده خود ارتش روسیه با برد 600 کیلومتر و یک مدل برای صادرات با برد 300 کیلومتر است.

کابوس صهیونیستها به سواحل ایران میاید+عکس
موشک یاخونت

موشک یاخونت از یک شتاب دهنده مرحله اول با سوخت جامد بهره برده و در مرحله بعدی از یک موتور رم جت با سوخت مایع بهره می برد. با استفاده از این موتور این موشک می تواند سرعتی بین دو الی دو و نیم برابر سرعت صوت را کسب کند. برد نهایی این موشک 300 کیلومتر است و می تواند در مرحله نهایی حمله به سمت هدف تا 5 متری از سطح آب پایین بیاید.

این موشک در مرحله نهایی حمله از رادار نصب شده در درون خود موشک بهره برده و می تواند در صورت لزوم بر روی فرکانس های جنگ الکترونیک دشمن قفل کرده و به منبع تشعشات این امواج نیز حمله کند.

سر جنگی این موشک در منابع مختلف بین 200 الی 250 کیلوگرم اعلام شده است که شاید در نگاه اول به اندازه کافی سنگین نباشد. اما در اینجا سرعت بالای این موشک است که معادله را به صورت کامل تغییر می دهد. سرعت 2.5 برابر صوت برابر با 3087 کیلومتر بر ساعت است و وزن کلی این موشک در حدود 3 تن است.

کابوس صهیونیستها به سواحل ایران میاید+عکس
موشک یاخونت

بر فرض که وزن سوخت به کار رفته در این موشک در حدود 1 تن هم باشد، در هنگام برخورد و با فرض مصرف شدن کامل سوخت، جسمی به وزن 2 تن با این سرعت به یک کشتی و سپس انفجار 250 کیلوگرم ماده شدید الانفجار در درون کشتی می تواند اثرات بسیار مخربی بر روی شناور داشته باشد.

«Bastion»؛ شلاقی که آمریکایی‌ها را از آبهای ایران دورتر خواهد کرد +عکس (آماده)

سامانه Bastion-P یک آتشبار متحرک حامل موشک های یاخونت است. یک آتشبار از این سامانه شامل 4 پرتابگر موشکی، هر کدام مسلح به دو موشک ضد کشتی یاخونت، یک یا دو دستگاه خودروی فرماندهی و همچنین یک خودروی پشتیبانی است. این سامانه توان دریافت اطلاعات از ماهواره ها، رادارهای سطحی و هوایی را نیز داشته و برای هدف گیر در فواصل دور از این قابلیت بهره می برد. مختصات هدف بعد از ارسال به واحد مورد نظر به موشک منتقل شده و پس از شلیک نیز واحد پرتابگر می تواند به سرعت محل مورد نظر را ترک کند.

کابوس صهیونیستها به سواحل ایران میاید+عکس
پرتاب گر موشک در سامانه Bastion-P

روسها مدلی از رادارهای هدف گیری ماورای افق را برای این سامانه پیشنهاد داده و یا می توان از بالگردهای سری کاموف 31 مجهز به رادار نیز می توان برای هدف یابی در این سامانه بهره برد. البته واضح است که با توجه به شبکه گسترده رادارهای ایران در سواحل جنوبی و البته حضور پر رنگ پهپادهای ایرانی در مناطق دریایی نیاز به خرید این سامانه ها برای هدف یابی نخواهد بود.

با توجه به سواحل طولانی کشور ایران، این سامانه با قابلیت تحرک بالای خود یک گزینه بسیار مطلوب برای پوشش مناطق ساحلی کشور بوده و می تواند به خوبی تا عمق بالایی از آبهای مجاور کشور را پوشش دهد. این مجموعه به راحتی می تواند در بسیاری از شهرهای زیر زمینی موشکی و یا پناهگاه های ساخته شده در خطوط ساحلی کشور مخفی شده و در زمان نیاز به سرعت آماده کار شود.

کابوس صهیونیستها به سواحل ایران میاید+عکس
آتشبار Bastion-P

این مجموعه می تواند به تنهایی بین 3 تا 5 روز در حالت آماده باش رزمی باشد و در صورت داشتن پشتیبانی این مدت تا 30 روز بدون وقفه ادامه پیدا می کند. همچنین این سامانه موشکی را می توان در مدت زمان 5 دقیقه آماده برای حرکت کرد.

در حال حاضر به غیر از نیروی دریایی روسیه، دو کشور سوریه و ویتنام نیز از دیگر کاربران این سامانه موشکی هستند. پیش از این، رژیم صهیونیستی بارها نسبت به انتقال این موشک ها به حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرده و حتی در مواردی به انبارهای ادعایی حامل این موشک ها در داخل خاک سوریه نیز حمله هوایی کرده است و کارشناسان صهیونیستی از این موشک به عنوان یک خطر ویژه در دریای مدیترانه بر ضد منافع خود یاد می کنند.

در صورت صحت داشتن تمایل طرفین به انتقال سامانه های باستیون به ایران، می توان بیش از پیش مطمئن شد که تمامی منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، به علاوه بخش مهمی از شمال اقیانوس هند برای همیشه از لیست تهدیدات ممکن بر ضد منافع و مرزهای کشورمان خارج شده و در عین حال، شناورهای سنگین نیروی دریایی کشورمان نیز می توانند سامانه ای که دارای پرتابگرهای عمودی موشک باشد را در اختیار گرفته و از آن استفاده کنند.

نکته مهم دیگر این است که خانواده جنگنده های سوخو از جمله سوخو 30 که کشورمان در تدارک خرید آن از روسیه است، می توانند موشک های مخوف یاخونت را حمل و شلیک کنند و در عین حال، با کمی تغییرات و به روزرسانی، سوخو 24 های نیروی هوایی ارتش نیز توان حمل این موشک را پیدا خواهند کرد که در این صورت، تلفیق سوخو و یاخونت، می تواند کفه ترازوی اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در آبهای منطقه را بیش از پیش سنگین و بازدارنده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 2
    این روس ها هیچ چیز بدرد بخوری به ایران نمی دن در مورد استفاده که گفتند داره انتقال پیدا میکنه دوباره الان وزارت دفاع روسیه تکذیب کرد
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    3 2
    حالا بذار S300 که به زور میخواستن به ترکیه بدن و ترکیه نخرید رو به ما بدن بعد برو دنبال یاخونت صادراتی که بردش نصف نمونه اصلی. s300 رو دادند، ندادند، نمیدن، میدن، شاید میدن، شاید نمیدن، بعدا میدند. این ماه میدند، قراره بدند، قراره ندند و ... روسیه ما رو مجبور کرد که فعل دادن رو صرف کنیم.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 1
    بد نبود اشاره کنیدکه نقش یاخونت در تکمیل سامانه های موشکی ساحلی ایران، با توجه به سرعت بالای اونه که اهمیت پیدا میکنه و گرنه سامانه های ولایت حامل موشک های قدیر همین برد رو پوشش میدن تازه با موشکی که اثرات حرارتی مثل یاخونت هم نداره اما با سرعت مادون صوت و حدود ماخ 0.7. برای افزودن یک لایه به دفاع ساحلی ضد کشتی ایران، موشکی با سرعت مافوق صوت لازم بود که یا باید C-803 از چین تأمین می شد یا یاخونت از روسیه که طبعاً گزینه کارآزموده تر و کمتر در دسترس همه، یاخونت هست. ضمناً هندی ها هم موشک براهموس رو از روی یاخونت توسعه دادند
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    استاد اینجا دانشگه نیستا
  • آرش کمانگیر ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    1 0
    به نام خدا . سلام . بدون شک موشک یاخونت سلاح کارامدی است اما نباید فراموش کرد که درحال حاضر هم ایران با داشتن موشکهای قادر و رعد توانایی انهدام شناورهای دشمن در فاصله ۳۰۰ کیلومتری را دارد . آنچه یاخونت را از سایر موشکهای ضد ناو متمایز مینماید سرعت فرا صوت ان است نه برد ۳۰۰ کیلومتری این موشک . در صورتیکه بتوان این جنگ افزار را در داخل کشور تولید نمود و برد آن را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر رسانید میتوان امیدوار بود که جهشی در توان ضد ناو کشورمان که در حال حاضر نیز با وجود موشکهای کروز نور و قادر و موشکهای بالستیک خلیج فارس و هرمز-۱ و ۲ در سطح قابل قبولی است , حاصل شده است .
  • عسل ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    1 4
    خداوند از طریق روسیه ما را ساپورت می کند s300را خدا برای ملت آورد ما نیاوردیم
  • حسین ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    ترکیه کجا و کی درخواست اس 300 داشت؟؟!!!!! حتی نمونه چینی HQ-9 را هم به ترکیه ندادند چه برسه به اس 300
  • حسین ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 1
    ای مشرق جان... چه دل خوشی داری تو............
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 0
    ممنون از مشرق. لطفا سلاح های مشابه از نوع غربی را به صورت مقایسه بررسی بفرمایید.
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 0
    چقدر این روسها نامردن امریکا بهترین تکنولوژی و پشتیبانی رو از شرکاش میکنه اونوقت این روسها یک سیستم کاملا دفاعی رو چندسال ایرانیا رو سرمیدونن
  • محمد ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    2 0
    محاله این سیستم رو به ما بفروشن چون با پاسخ تند امریکا مواجه میشن و روسیه بهتر از همه امریکارو میشناسه !!!
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    البته طبق گفته منابع سوریه با کمک مالی ایران و از طریق ایران این موشک رو خریده و اینکه انبار این موشک در سوریه طی بحران تروریستی سوریه توسط رژیم صهیونیستی بمباران شد و قسمت اعظمش نابود شد. غیر از اون تعدادی که موفق شدن قبل از حمله جابجا کنن.
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اس300رو بعد از این همه سال با وجود ماهیت دفاعی هنوز تحویل ندادن بعد قراره به ایران یاخونت بده؟!تنها راه حل تولید داخلی تولید داخلی و تولید داخلیه!روحت شاد حاج حسن تهرانی مقدم!
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اس300رو بعد از این همه سال با وجود ماهیت دفاعی هنوز تحویل ندادن بعد قراره به ایران یاخونت بده؟!تنها راه حل تولید داخلی تولید داخلی و تولید داخلیه!روحت شاد حاج حسن تهرانی مقدم!
  • ALI ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    میدن خوبشم میدن بنده خدا پنجشنبه جمعه اس٣٠٠میاد ایران کور بشه حسود تازه اس٣٠٠که ماداریم میگیریم اون قبلیه نیست بروزترین و باموشکهای جدید وبرد بیشترو با سامانه جنگ الکترونیک بروز داریم تحویل میگیریم مشرق دمت گرم که جدیدترین خبرهای نظامیرو برای ما منتشر میکنی تکی تک ممنون
  • ALI ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    میدن خوبشم میدن بنده خدا پنجشنبه جمعه اس٣٠٠میاد ایران کور بشه حسود تازه اس٣٠٠که ماداریم میگیریم اون قبلیه نیست بروزترین و باموشکهای جدید وبرد بیشترو با سامانه جنگ الکترونیک بروز داریم تحویل میگیریم مشرق دمت گرم که جدیدترین خبرهای نظامیرو برای ما منتشر میکنی تکی تک ممنون
  • ALI ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    میدن خوبشم میدن بنده خدا پنجشنبه جمعه اس٣٠٠میاد ایران کور بشه حسود تازه اس٣٠٠که ماداریم میگیریم اون قبلیه نیست بروزترین و باموشکهای جدید وبرد بیشترو با سامانه جنگ الکترونیک بروز داریم تحویل میگیریم مشرق دمت گرم که جدیدترین خبرهای نظامیرو برای ما منتشر میکنی تکی تک ممنون
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    بزرگترین مشکل تجهیزات خودکششی چرخدار روسی نوع خودرو است اگر این تجهیزات بر روی خودرویی که امکان تعمیر و نگهداری و تامین قطعاتش در ایران باشد بهتر است تا یک خودرویی که تعمیر کار و لوازم یدکی آن در ایران وجود ندارد برای مثل اگر قرار است کاتیوشا خودکششی خریداری شود خودر رو را ایران به روسیه ببرد تا کاتیوشا بر روی آن نصب کند
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    متاسفانه 5 شنبه هم که قرار بود بدن به تاخیر افتاد و خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام بلند مرتبه در وزارت دفاع روسیه این خبر رو نقل کرده است.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    محض اطلاعتون تحویل اس300 قرار بود امروز باشه که لغو شد دیگه روسیه به چه زبونی بگه دست از سرم بردارید و باز شما بهش چسبیدید
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    یک نکته که مغفول مونده اینه که سرعت بالا لزوما خوب نیست یاخونت بخاطر سرعت زیادش گرما و صدای زیادی تولید میکنه که برای اجیس از فواصل بسیار دور قابل شناساییه بهمین دلیل فرصت زیادی به این سامانه برای اقدام متقابل میده
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    خخخخح
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اما بهترین سلاحی که میتونه ایران خریداری کنه همین موشک ساحل به دریاست
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 1
    خدا رو شکر روابطمون با روسیه راهبردیه ببین اگه نبود چی می شد.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    هر چقدر قضيه رسانه اي بشه روسها ديرتر ميدن . بايد در سکوت کامل باشه
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اصلا نياز داريم بهش؟؟
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 1
    چشم امریکا پرست های خود فروخته بی جیره و مواجب کور بشه مرگ بر امریکا جاوید ایران
  • سورنا سردار ایرانی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    چینی ها نسبت به روس ها قابل اعتمادترند اگر با اونها قرارداد میبستیم خیلی بهتر بود چینی ها حاضر بودند امتیاز تولید جنگنده j10 که معادل اف16 امریکاییه رو به ایران واگذار کنند
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    s-300
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    موشک کروز ضد کشتی مورد نظر دارای دو مدل اصلی است که یکی برای استفاده خود ارتش روسیه با برد 600 کیلومتر و یک مدل برای صادرات با برد 300 کیلومتر است. حالا دعا کن بدن بردشو خودمون به 600 کیلومتر میرسونیم
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    مشرق چه کیفی می کنی خودتم می دونی که جوگیر شدی
  • Adel ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    کدوم کشور عاقلی عین تجهیزات دفاعی خودشو میده آخه!!که روسیه بیاد به ما بده همین آبرامزای غول نمای آمریکا چقد راحت ضربه میخورن از انصارالله تو یمن و از داعش تو عراق
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    خسته نباشی مهندس! از روی متن کپی پیست کردی؟
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    حسین اقا چینیها حتی حاضر بودند hq 9 را در ترکیه تولید کنند ولی عدم سازگاری این سیستم با رادارهای ناتو مستقر در کورجیک باعث شد سفارش ندهند و سیستم samp t فرانسه که به مراتب سامانه ی بهتری است ولی گرانتر است بخرند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    من این میسازم براتون پول و امکانات بدید
  • حسین ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    ناشناس 13:1 - هیچوقت بحث تولید موشک های HQ-9 در ترکیه مطرح نبود. چون ترکیه اصلا زیر ساخت لازم برای این کار و صنایع موشکی ندارد. فقط پیشنهاد فروش را به ترکیه دادند که البته ناتو اجازه نداد. چون ترکیه اجازه اش دست خودش نیست. وادارش کردند ASTER از ایتالیا بخرد که 15 کیلومتر بیشتر برد ندارد و موشک بسیار ضعیفی است. حتی پاتریوت هم به ترکیه نفروختند و پاتریوت های آلمان را با خواهش و تمنا برای مدت کوتاهی در مرز سوریه مستقر کردند.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    بیسواد bastion در اینجا به معنی "کمربند" یعنی حائل دفاعی نه "شلاق" است.
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اون آقایی که گفت خرمشهر را خدا آزاد کرد، نگاه فوق دوربردی داشت و خیلی حقایق رو می دید نه ظاهر افعال رو؛ بنا بر این شما جو گیر نشو و دری وری ننویس حالا که اس-300 رو ندادن پس بیزحمت شما با خدا مذاکره کن که بدن!!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    یاخونت نمونه غربی نداره! امریکایی ها دارن سعی میکنن یه کروز ضد کشتی مافوق صوت بسازن هنوز نساختن
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    آخه بابای مشرق همش با کمربند می زدتش، کلا کمربند برای مشرق حس نوستالژیک داره!! خخخخ
  • اذربایجانی ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    درسته تولیدات نظامی ما از جهت فناوری از نمونه های امریکایی عقب هستند ولی خدا وکیلی رشد زیادی در این زمینه داریم یادمونه حدود 25 سال قبل دوشاخه لامپ قفل در مهتابی و کالاهایی از این قبیل از مجارستان ایتالیا سوئد وارد میشدند خیلی به ندرت کالایی میدیدی روش بنویسه ساخت ایران مهندسین ایرانی با دیدن هر کالایی چه نظامی و غیر نظامی با هوش و نبوغ خودشون سریع نمونه ای ایرانی میسازن حالا اگرم به اون کیفیت نباشه ولی هر روز بهتر میشن
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    یه خورده صعه صدرت رو بالا ببر مشرق جان اینجوری مخاطبانت رو از دست میدی من که خودم عقایدم خیلی شبیه سایت شماست گاهی که یک انتقاد کوچیک به مقاله تون میکنم نشر نمیدین'!!
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    واردات ممنوع. بسازیم.
  • هادی از مشهد ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    خوبه یه کشور تجهیزات به روزو داشته باشه ولی قبل از اونا باید امیدش به سلاحی باشه که هیچ کس توان مقابله رو با اونه نداره توکل به خدا به امید روزی که تو دنیا جنگ نباشه همه مردم دنیا با عشق به خدا و عشقه به هم زندگی کنن خدایا دل همه ادمارو با نور خودت روشن کن
  • حسین ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    با سواد... منظور مشرق فراری دادن سگهای مزدور در خلیج فارس با شلاقی بنام bastion است... نه اینکه قصد ترجمه bastion رو داشته باشن.. ما در امریکا نیستیم اما باور کنید انگلیسی بلدیم
  • حسن ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    دوست عزیز از قدیم گفته اند که سگ زرد برادر شغاله. ولی‌ اگر بخواهیم به واقیعتها نگاه کنیم، اولین کارخانه ذوب آهن را روسها دادند و نیروگاه بوشهر را هم آنها تکمیل کردند.
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    در جواب به اون افشین تهران، در این صفحه میزارم تا ببینی و جوابت رو ببینم. امثال تو فکر میکنید وقتی میاین دائما از دلایل و علل اتحاد با روسیه نظر میدین و کلی تجزیه و تحلیل میکنید که روس‌ها دیگه پشت ایران خالی نمیکنن و.... بقیه هم که میان تو این سایت اونها رو میخونن و بعضا حتی قبول میکنن، چون معلومه چه طیفی میان اینجا و به این رسانه اعتماد میکنن هرچند که شاید پذیرش اون در لطظه مورد قبول نباشه اما میپذیرنش و تو و امثال تو مسئولین. نمیتونی از تحلیل‌هایی که دایما داشتی فرار کنی. باید توضیحی در باب اتفاقات پیش اومده داشته باشین، حالا اگه میخوایین مقاله بدین یا هرچی، نه اینکه به جد اباد من بد بیراه بگی و بعدا فرار کنی پس برای اینکه فضای پیش اومده رو شفاف کنید به سرعت اقدام کنید و توضیحی درباب اتفاقات پیش اومده داشته باشید نا حداقل من و امثال من رو از دست ندین...
  • علیا ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    از قرار معلوم شما هم به خوبی آمریکا رو میشناسی. رفیق همدیگه هستین
  • علی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ما همچنان منتظر باور۳۷۳ ایم
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    سلام می کنیم به احمق هایی که برجامو مانع رشد نظامی می دونستن! سلام بدبخت!
  • احمد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مثل عربستان سعودی نباشیم خرید تسلیحات موشکی بمعنی آسیب پذیری بیشتر برای کشور دریافت کننده هست در مقابل صادر کننده یعنی ما میشیم برده روسها و نفوذ پذیر مگر اینکه یه دونه بخریم برای مهندسی معکوس و استفاده از تکنولوژیش
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    فکر کن دشمن بالقوه ما همین روسیه باشه انوقت چی ما رو مقابل این دشمن مقاوم میکنه جز تکیه بر توانایی های بومی احمق تویی که معنی اتکال به خدا و تکیه بر توان درونزا رو نفهمیدی احمق تویی که دوستی با دشمن خدا آمریکای حامی تروریسم رو افتخار میدونی
  • ایرانی ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق جان من یک مبتکر و خلاق واقعی هستم. در مورد موشک هم طرحها و ایده های فراوانی دارم. همچنین برای شکار پهپادهای مهاجم طرح ساخت یک نوع سلاح پدافندی دارم که شاید ایده اش برای طراحان جالب باشد اما نمیدونم چطوری به خدمت صنایع خودکفایی یا موشک سازی دربیام. اگر شما راهی بلدین یا میتونین معرف بشین لطفا از طریق ایمیلم بهم خبر بدین. سپاس
  • ایرانی ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق جان من یک مبتکر و خلاق واقعی هستم. در مورد موشک هم طرحها و ایده های فراوانی دارم. همچنین برای شکار پهپادهای مهاجم طرح ساخت یک نوع سلاح پدافندی دارم که شاید ایده اش برای طراحان جالب باشد اما نمیدونم چطوری به خدمت صنایع خودکفایی یا موشک سازی دربیام. اگر شما راهی بلدین یا میتونین معرف بشین لطفا از طریق ایمیلم بهم خبر بدین. سپاس
  • مهدی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    باید خودمون بسازیمش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس