کد خبر 528631
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو: انحصار طلبی در بازار واردات خودرو وجود دارد اما شکل کار عوض شده است.

به گزارش مشرق، میثم رضایی با بیان اینکه این انجمن با 70 عضو طی حدود یکسال شکل گرفته است افزود: براساس آمار گمرک بیش از 70 درصد واردات خودرو  از طریق اعضای انجمنی که از بخش خصوصی هستند انجام می شود .

وی اضافه کرد: ‌با بخشنمه اخیر دولت واردکنندگان غیر رسمی به ازای واردات هر دستگاه خودرو سه درصد از قیمت ثبت شده خودرو در سایت گمرک را به نمایندگان رسمی همان شرکت خودرو ساز پرداخت می کنند و این نمایندگان در مقابل به واردکنندگان غیررسمی ، خدمات پس از فروش و مجوز واردات ارائه می کنند.

رضایی گفت: البته دارا بودن شرایطی مانند استانداردهای یورو 5 شرط اصلی در ارائه مجوز واردات و خدمات پس از فروش است ضمن اینکه از ابتدای سال 2016 همه خودروهای وارداتی دارای گارانتی است.

وی افزود: مسیر واردات خودرو دارای ایراد است و آن اینکه برای واردات ابتدا باید نامه ای را خطاب به انجمن واردکنندگان خودرو وابسته به اتاق بازرگانی تنظیم و نوع و تعداد خودرو مورد نظر برای واردات را اعلام کنیم در حالیکه اینها رقبای ما هستند .

رضایی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا فهرست سفارش را به رقبا اعلام نمی کنند به طرح این پرسش پرداخت که چرا رقبا باید از سفارش خودرو ما مطلع شوند ، این اقدام به این معنی است که انحصار طلبی در بازار واردات خودرو وجود دارد اما شکل کار عوض شده است.

وی گفت: اگر مرجع بی طرفی سه درصد به ازای واردات هر دستگاه خودرو را بگیرد و خودروهای واردکنندگان غیررسمی را گارانتی و خریداران را آسوده خاطر کنند بهتر از این است که نمایندگان رسمی از نوع کار و سفارش ما مطلع شوند .

رضایی با بیان اینکه تا سال گذشته میلادی خودروها به دو شکل دارای گارانتی و بدون گارانتی وارد می شد گفت: تفاوت قیمت این دو نوع خودرو 10 تا 15 میلیون تومان بود اما نکته مهم این بود که مردم برای خرید خودروهای بدون گارانتی انگیزه بیشتری داشتند.

وی افزود:‌ اعتقاد مردم بر این بود خودروهای وارداتی با سطح کیفیت بالا در سه تا پنج سال اول نیازی به گارانتی و خدمات پس از فروش ندارد یعنی اعتمادشان به خودرو بیشتر بود و مطمئن نبودند که بتوانند خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند .

وی افزود: واردکنندگان غیررسمی در کشور به طور معمول نمایشگاه عرضه خودرو ندارند و داشتن نمایشگاه برایشان مقرون به صرفه نیست از این رو خودرو های وارداتی را در اختیار نمایشگاه داران قرار می دهند .

رضایی گفت: پس از محاسبه هزینه های تمام شده خودرو حاشیه سودی را در نظر می گیریم و خودروهای تا 200 میلیون تومان را با یک تا دو میلیون تومان سود در شرایط کنونی به فروش می رسانیم اما نمایشگاه داران پس از خرید خودرو از ما ، بر اساس سیاستهای خود آنرا 5 تا 15 میلیون تومان بیشتر از قیمت تمام شده به فروش می رسانند که البته نظارت بر عملکرد آنها بر عهده اتحادیه نمایشگاه داران است.

وی گفت: برای جلوگیری از این سو استفاده ، تا ده روز آینده هزینه تمام شده خودرو را در سایت انجمن اعلام می کنیم تا مردم با آگاهی از قیمت تمام شده خودرو ، آنرا به قیمت واقعی خرید کنند.

رضایی افزود: هم اکنون حاشیه سود در نظر گرفته شده برای خودروهای وارداتی 2 تا 3 درصد قیمت تمام شده است .


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخ عدالت
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    همه چیز در این مملکت دست مافیاست،حتی واردات و صادرات پهن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس