148 هزار میلیارد تومانی که در این 5 سال میان مردم توزیع شده، پولی است که از جیب مردم به دست آمده است و در دولت یازدهم تاکنون 2 بار با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برخی کالاها افزایش یافته است؛ بدون آن که ریالی روی یارانه نقدی مردم گذاشته شود.

آیا هدفمندی یارانه‌ها 219 هزار میلیارد تومان را هدر داد؟
گروه اقتصادی مشرق- هدفمندی یارانه‌ها بودجه کشور را هدر داد. دولت دهم 130 هزار میلیارد تومان را با اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر باد داد. چه کسی بودجه کشور را به پای هدفمندی یارانه‌ها سوزاند؟

جملات فوق، طی 2 سال گذشته بارها و بارها در سخنان مسئولان دولتی و گزارش‌های رسانه‌های همسو با آنان تکرار شده است.

در این که طرح مترقی هدفمندی یارانه‌ها به علت اشکالات اجرایی نتوانست به بخشی از اهداف خود برسد، شکی نیست. همچنین در این که دولت قبل با برداشت از سایر منابع بودجه‌ای برای پرداخت کردن یارانه نقدی، موجب اختلال در نظام مالی و بودجه‌ای کشور شد، نیز تردیدی نیست.

* قضاوت با آمار نادرست

اما آنچه که در 2 سال گذشته به ورد زبان مسئولان و حامیان دولت یازدهم تبدیل شده، زیر سوال بردن کلیت هدفمندی یارانه‌ها بر مبنای آمار و ارقامی اشتباه است.

این اشتباه محاسباتی از آنجا نشأت می‌گیرد که مسئولان دولت یازدهم برای نقد عملکرد دولت قبل در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، کل منابعی که در این مدت صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم شده را جمع زده و آنگاه با استناد به ارقامی چون 130 هزار میلیارد تومان، اینطور نتیجه می‌گیرند که اگر این پول به جای جیب مردم راهی طرح‌های عمرانی کشور می‌شد، چه تحول عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شد.

حقیقت آن است که استنتاج پایانی گزاره فوق درست است، یعنی اگر پولی که صرف یارانه نقدی شد خرج بودجه عمرانی می‌شد، برکات زیادی برای اقتصاد کشور به دنبال داشت.

اما بخش دیگر واقعیت که مسئولان دولت فعلی هیچ‌گاه به آن اشاره نکرده‌اند، این است که کل پولی که صرف یارانه نقدی شده از منابع بودجه دولت نبوده است.

* اگر هدفمندی نبود...

بر اساس گزارش هفته گذشته دیوان محاسبات، از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها تا پایان شهریورماه امسال جمعا 219 هزار میلیارد تومان صرف این قانون شده است.

از این مبلغ، 148 هزار میلیارد تومان آن (معادل 67 درصد) از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و 72 هزار میلیارد تومان آن (معادل 33 درصد) از محل سایر منابع بودجه‌ای دولت تامین شده است.

آیا هدفمندی یارانه‌ها 219 هزار میلیارد تومان را هدر داد؟

این آمار که دقیق‌ترین اطلاعات درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها است بیانگر آن است که اگر هدفمندی یارانه‌ها اصلا اجرا نشده بود (یعنی قیمت حامل‌های انرژی چند برابر نشده بود) از 148 هزار میلیارد تومان درآمدی که دولت در 5 سال اخیر از این محل به دست آورده، خبری نبود و چنین درآمدی صفر بود.

بنابراین مسئولان و حامیان دولت فعلی به جای آن که همواره با استناد به کل رقم خرج‌شده در هدفمندی یارانه‌ها (219 هزار میلیارد تومان) اینطور به افکار عمومی القا کنند که چنین مبلغی به علت سوءمدیریت دولت قبل به هدر رفت و اگر خرج بخش عمرانی می‌شد چه‌ها که نمی‌شد، باید با نگاهی منصفانه و کارشناسی به خرج شدن 72 هزار میلیارد تومانی که از سایر منابع بودجه‌ای صرف هدفمندی یارانه‌ها شده، استناد کنند.

البته مطمئنا رقم 72 هزار میلیارد تومان در 5 سال هم مبلغ بالایی است و دولت‌های دهم و یازدهم با خرج این پول در بخش هدفمندی یارانه‌ها، دچار اشتباه اقتصادی شده‌اند.

اما همانطور که ذکر شد این که با نگاهی یک‌سویه به مبلغ خرج‌شده در هدفمندی یارانه‌ها نگریسته شود، غیرواقعی و غیرکارشناسی است.

مسئولان نباید فراموش کنند که 148 هزار میلیارد تومانی که در این 5 سال میان مردم توزیع شده، پولی است که از جیب خود مردم و با تحمیل گرانی‌های چند باره به دست آمده است.

در دولت یازدهم تاکنون 2 بار با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت کالاهایی چون بنزین، گازوئیل، نان و ... افزایش یافته است بدون آن که ریالی روی یارانه نقدی مردم گذاشته شود.

بنابراین اگر هدفمندی یارانه‌ها میراث شوم است، بخش مجوزهای آن برای گرانی نیز باید شوم شمرده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بله یک طرح صد در صد شکست خورده...
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    یارانه ها رو بردارید کلا اما قیمت ها رو هم برگردونند به ۵ سال قبل! با منطق جور در نمیاد طی پنج سال مبلغ یارانه ثابت باشه اما قیمت ها همش بالا بره! اگر واقعا خواسته باشن یارانه اصلی رو بدن حداقل حداقل ده برابر این مبلغو باید بدن به مردم!
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    کلا طرح از اولشم اشتباه بود
  • شرقی ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    هنوز زوده که مشرق جان از خواب بلند بشی.راحت باش.
  • محمد حسيني ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    تخم مرغ دانه 450تومان شد
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    با اين نتيجه گيري ها كاري ندارم.فقط اين را بگم هدفمندي يارانه ها زندگي اقشار متوسط به پايين را داغون كرد.والسلام
  • دوست البرت ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    مزخرفترین طرح تاریخ ایران.. مردم رو این طرح بدبخت کرد و اخرشم شکست خورد
  • امیری چگنی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    کمک به مردم در مواقع بحرانی پول هدر دادن است؟!!!!!!!
  • مخلوق خدا ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بنابراین اگر هدفمندی یارانه‌ها میراث شوم است، بخش مجوزهای آن برای گرانی نیز باید شوم شمرده شود خلاصه ختم کلام
  • saeed ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    اصل اول اقتصاد تزریق پول و افزایش نقدینگی مردم باعث افزایش تورم است... من تو دبیرستان 20 صفحه اقتصاد خوندم اینو می دونم و این همه دکتر دولت نمی دونن...جل الخالق مشرق ماذا فازا؟؟؟
  • saeed ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    آقای دانشجوی دکترا!!! 5 سال پیش هم مردم عادی مخالف بودند و شما دکترها اجرا کردید...
  • اذربایجانی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بخاطر دادن یارانه ها بود که قیمت حاملهای انرژی و بقیه کالاها بهو چند برابر شد چه فرقی میکرد یا دولت این پولو به مردم بدن اونا مابه التفاوت قیمت کالاها رو پرداخت کنن و یا خود دولت این مابه التفاوت رو پرداخت کنه مثل قبل از طرح هدفمندی یارانه ها خیلی از مردم هستند که با این یارانه ها امرار معاش میکنن اگه برداشته بشه باید قیمتها مثل قبل بشه
  • هادي هفتكلي ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    از يك دانشجوي دكترا انتظار بيشتري در سطح تحليل ميره حسين آقاي مشهدي.البته تحليل مشرق هم جامع و مانع نيست و چنگي به دل نميزنه.مثلاًبايد ميگفت كه اگر هدفمندي اجرا نميشد الان باهمون شيب صعودي مصرف گذشته چند ده ميليون ليتر بيشتر بايد بنزين مصرف ميكرديم و چقدر دلار بابتشون ميداديم.اونم در شرايط تحريم.اين فقط يك قلمشه.طبق برآورد حداقل مصرفمون به 125ميليون ليتر رسيده بود كه ميشه حدود 10ميليارد دلار و معادل 36هزار ميليلرد تومن تفاوت با مصرف فعلي فقط در يكسال و فقط در بنزين.بحث عدم وابسته شدن كشور هم جدا.پس لطفاً واقع بين باشيم و يادمون باشه حضرت آقا بعد از هدفمندي و پرداخت يارانه فرمودند بعد از مدتها خواب راحت كردم چون مطمئن سشدم كه مستضعفين لااقل نان خالي سرسفره دارن و گرسنه نخوابيدن(نقل از سردار نجات فرمانده سابق سپاه حفاظت از ولي امر)اين خدمت بزرگ دولت قبل و شخص آقاي احمدي نژاد بود سواي انتقاداتي كه به بعضي از اقدامات ايشون هست.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    طرح هدفمندی یارانه ها طرح مناسب و معقولی بود اما متاسفانه با سنگ اندازی برخی این طرح نا موفق شد و متاسفانه در دولت یازدهم فقط قیمتها افزایش سرسام آور داشت ولی یک ریال به یارانه ها اضافه نشد و سفره مردم کوچکتر شد حداقل زمان احمدی نژاد با اونهمه حجم تحریم و فشارهای داخلی و خارجی بر علیه دولت و خیانت برخی از داخلی ها برای زمین زدن دولت ، اما احمدی نژاد هیچوقت یارانه مردم را با این وضع توهین آمیز قطع و یا درخواست انصراف را انجام نداد و بر مردم تحمیل نکرد و همچنین قیمت حاملهای انرژی و آب و برق و گاز و بنزین و نان و .... اینگونه سرسام آور بالا نرفت ولی متاسفانه این دولت زد همه چیز رو خراب کرد و همه مشکلات مردم حتی آب خوردن رو هم به تحریم ربط داد جالبه در زمان احمدی نژاد ادعا میکردند سوء مدیریت ولی حالا ...
  • عادل ایرانی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    مستضعفین و مایه دارها در گرفتن یارانه برابر هستند این عدالت را از کجا در آوردید؟ چرا شکاف طبقاتی بعد از هدفمندی نسبت به قبل از آن چند برابر شده است ؟ آقایون به اصطلاح اقتصاد دان من مستضعف را توجیه کنند.
  • علی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    لعنت خدا بر کسایی که دست به جیب مردم مستضعف میبرند و بی سوادی و ناتوانی خودشون رو به حساب دیگران میزارن.من یک جوان شهرستانی هستم نه ادعای سواد و تحصیلات دارم و نه صاحب نظرم.فقط میدونم که این حرفهای دهن پر کن که کار زیر بنایی و رو بنایی و...فلان درسته و باید به مردم ماهیگیری یاد داد به جای ماهی و اگر این پول به مردم داده نمیشد فلان میشد اینها شعارهای قشنگی بود که از زمانی که من یادم میاد رئیس جمهور ها هی اومدند سر دادند و رفتند و ما مردم مستضعف هیچگاه هیچ نتیجه ای ازش ندیدیم.تا وقتیکه دکتر احمدی نزاد اومد و طرح یارانه هارو پیش کشید و این کمکی شد به ماها. ما که اصلا در هفت آسمون ستاره ای نداشتیم و تو خواب هم نمیدیدم که یک خونه گلی داشته باشیم تونستیم از مسکن مهر خونه دار بشیم.حالا یک عده انسان بی لیاقت راحت طلب که هیچ مشکلی ندارند و هیچ اطلاعی هم از مشکلات مردم ندارند میان و تنها کار مثبتی رو که تا حالا به ثمر رسیده رو باز با همون شعارها میخان به چالش بکشند! به خدا قلبم داره از جا کنده میشه که اون آقا با پرچم انگلیس یا... در حالیکه اصلا نمیدونه فقر چیه میاد اظهار نظر میکنه و میگه در فلان نباید به مردم کمک بشه! پس باید چه موقع کمک بشه؟! تا کسی برای هزارتومن نمونده باشه نمیدونه یارانه چیه و دکتر احمدی نزاد چه کار بزرگی رو به ثمر رسوند.تا کسی برای پول دفتر قلم بچش نمونده باشه قدر و منزلت کار دکتر احمدی نزاد رو درک نمیکنه...
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    اشتباه پرداخت یارانه غیرنقدی رو بنزین و حاملهای انرژی بود که باعث میشد افراد مرفه چند برابر افراد متوسط و محروم از یارانه ها استفاده میکردند .
  • علی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    برادر من هم طرح یارانه خوب بود و هم دکتر احموی نزاد قصدش خدمت به مردم و بخصوص مستضعفان جامعه بود و قرار بود این طرح به مراتب بهتر ازین توی بدنه زندگی قاطبه مردم که قشر متوسط هستند تاثیر گذار باشه. ولی نزاشتن برادر.نزاشتن که دکتر کارش رو انجام بده.امان از سرمایه دار و نظام سرمایه داری.
  • علی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    ببخشید من از شدت ناراحتی منفی دادم به کامنت شما آقای امیری چگنی. به علامات آخر پیام توجه نکردم!
  • زاگرس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    چرا نظرات کارشناسی را که ارسال میشه نمیذارید؟
  • کیان ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی یارانه ها فقط و فقط از سوی شهرنشینان روشنفکر غرب زده بد بود، چرا که من که در روستاها و شهرهای کوچک مشاهده می کنم این مبلغ ناچیز به شدت باعث کمک به خانواده ها و مدیریت مخارج خانواده های متوسط جامعه شده است. من از مغازه دارها و کاسبهای روستا و شهرهای کوچک اطراف زنجان که رفت و آمد دارم سوال می کنم که روزهای رونق کاسبی شما چه وقت است، نمی گویند سر برج، یا اول برج کهحقوقها پرداخت می شود، می گویند روزی که یارانه پرداخت می شود کاسبی رونق می گیرد. این یعنی شهرهای کوچک و روستاها با حقوق سر نمی کنند با یارانه سر می کنند. به جای اینکه به اصطلاح کلاسیک و طبق اشلهای غربی آمار گیری کنیم، یک مقدار هم واقعی آمارگیری کنیم. سیستم زندگی ما با سیستم غرب زمین تا آسمان فرق دارد.
  • کیان ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    با این حساب یعنی در گذشته یارانه ای که به ما تعلق می گرفت و روی خدمات و تولیدات وجود داشت چطور محاسبه شده بود که نفری 45 هزار تومان شده ولی وقتی میخواهید نقدی به خود مردم بدهید کم میاورید؟
  • زاگرس ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    منظورم گذاشتن نظر عادل ایرانی بود.......خدایا ............
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    250تومنه بالام جان
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    یکی 10تا تریلی ترانزیت داشت یکی پراید هم نداشت سرمایه دارا از یارانه فقرا تغذیه میکردند!!!!!!!!!!!
  • زاگرس ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    .................. .................. .................
  • فراهانی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    این طرح بد است چون که احمدی نِژاد انجام داده اگر این دولت انجام میداد حتما خوب بود طرح خوبی بود ولی با همکاری دشمن خارجی و احمق های داخلی خراب شد
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    ظاهرا این وسط فقط 72 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت حرام شده ، آن هم اگر مبلغ یارانه را یک سوم کم می کردند یعنی به جای 45 هزار تومان ، مبلغ 30 هزار تومان به هر نفر یارانه پرداخت می کردند قضیه حل می شد و چیزی از جیب دولت خرج نمی شد و هدر نمی رفت ، ضمنا توانایی احمدی نژاد در ابتدای اجرای این طرح ضروری خوب و مناسب بود ولی در یک سال آخر از روی لجبازی گند زد به اقتصاد کشور در هر حال گرانی ناشی از این طرح فشار زیادی به اقشار ضعیف وارد کرد و انتظار هست حالا با رفع تحریم ها دست کم نرخ دلار کاهش پیدا کند ، و اقتصاد و کسب و کار و تولید رونق پیدا کند
  • کاوه ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    جالبه دهها برابر گذاشتن رو قیمت حامل های انرژی و آرد و .... که روی همه چیز دیگه هم اثر گذاشت اونوقت این مبالغ هنگفت که از جیب مردم میره رو نمی بینند و فقط همون مبلغ اولیه رو که ساکن مونده و دست نخورده رو میکوبن تو سر مردم. جالبه این دولت ادعای تدبیر و امید داره ولی هر روز نا امیدی بیشتری به جامعه و مردم تزریق میکنن.
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بی شناسنامه
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بهتره که به عوض هزینه و جعل کردن نحوه مصرف اعتبارات به همین صورت نقدی به افراد بدین تا پس انداز کنند . نباید هیچ چیز خرید چون قیمتها کذایی و زیاد است.
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بهتره که درامدهای جریمه و نفت و غیره را همینطوری به افراد بدهید تا مشخص شود درامد چگونه مصرف میشود. اصلا عمرانی و فرهنگی نیاز نیست چون چه بکنید یا نکنید نامشخص است.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    بهتره که ادامه بدین و پول ازاد شده را هم تقسیم کنید.
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    چقدر فراموشکار شده ایم. مگر قبل از طرح هدفمندی و حتی از قبل از انقلاب، یارانه پرداخت نمیشد؟ مگر قرار بود یارانه قطع شود و فقط مابه التفاوت قیمت حامل های انرزی بعنوان یارانه پرداخت شود؟ چرا اینطور القاء میشود که عامل گرانی فقط و فقط یارانه است؟ آیا کارشکنی های داخلی و تحریم های خارجی و جنگ اقتصادی فقط یک توهم بود؟ آیا دشمنان خارجی و دشمنان داخلی نظام و دولت وقت، هیچ نقشی در نابسامانی های اقتصادی نداشته و ندارند. کسانی که مصمم بودند دولت را حتی اگر شده یک روز قبل از پایان ماموریتش به زمین بزنند در ایجاد وضعیت امروز ما چه سهمی دارند؟ فکر کنید، در حالیکه دولت وقت مشغول ساخت دو ملیون مسکن بود چه دلیلی داشت که تمام سرمایه ملت از طریق بانکها راهی بخش مسکن شود؟ آیا چیزی جز سه برابر کردن قیمتها و زمین زدن دولت وقت مد نظر بود؟ بیش از سه سال است که سرمایه ها در این بخش قفل شده. حدود 70% سود سرمایه و 30% کاهش قیمت مسکن عملا ارزش سرمایه گذاری بانک ها در این بخش را به صفر رسانده. بله تمام سرمایه ملت از طریق بانکها صرف دشمنی با دولت قبل شده و اینست دلیل واقعی وضعیت وخیم اقتصاد امروز ما. باید فکر کنیم اگر طرح هدفمندی اجرا نمیشد چه اتفاقاتی می افتاد. پلها، تونلها و خطوط مترو ساخته میشوند ولی ترافیک همچنان غیر قابل تحمل است. آیا میتوانم نتیجه بگیریم که بیخود ساختیم؟ چنانچه سهمیه بندی بنزین نبود مصرف بنزین به 120000 لیتر در روز میرسید و مابه التفاوت قیمت کفاف یارانه ها را میداد. پس مسائل را ابلهانه و صرفا با عدد و رقم تحلیل نکنیم. خوش ترین روز من، روز اعلام خودکفایی بنزین و شکست تحقیر آمیز آمریکا بود. چه خوش آهنگ بود جیغ بنفش آمریکا و مزدوران داخلیش. وچه بدآهنگ، صدای کوبیدن بر طبل آلودگی بنزین داخلی که نهایتا به کوس رسوایی جماعت خود فروخته تبدیل شد.
  • ناشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    این دولت فقط افزایش قیمت حاملهای انرژی را اجرا میکند و از افزایش یارانه ها خبری نیست !
  • نصرت اله ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    تنها دولتی که یک خدمت واقعی کرد احمدی نژاد بود که یارانه که حق مردم بود را به آنها برگرداند .مستمندان الان یک کورسوی امید دارند.... بعضی انگار تو این عالم نیستد و چشم بسته حرف میزنند....
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    در دولت یازدهم تاکنون 2 بار با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت کالاهایی چون بنزین، گازوئیل، نان و ... افزایش یافته است بدون آن که ریالی روی یارانه نقدی مردم گذاشته شود. حرف دل ملت
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    دلار بشه 2000کسری بودجه میاریم!!! اینا از عمد دلار رو گرون کردند کجایی عمو؟؟؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    با این اوضاع مدیریتی کشور کی حاضره تضمین کنه که اگه دولت این پول رو به مردم نمیداد وضعیت اقتصادی کشور رو به رشد میشه؟؟؟؟ آقای دکتر جواب بده
  • محسن ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    5 سال پیش یک شیشه انسولین ساده 1200 تومان بود الان 12500 شده چه ربطی به حامل انرژِِی دارد جناب پی اچ دی کبیر قبلا اتومبیل رنو 5 بامصرف موتور 650 سی سی چهار نفره ولی پنج نفر سوار می شدند برای مصرف کم وشهری طراحی شده بود تولید میشد الان ماشین های 2500 سی سی به بالا تک سرنشین در خیابان ها به وفور استفاده میشود انهم ماشین شاسی بلند بیابانی چرا چون در دهه 90 میلادی قرن قبل مد اروپا وامریکا شده بود دوسان بخیل نباشید دارندگی است برازنگی تدبیر ایت امید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس