در نتیجه سیاست‌های به اصطلاح «جنگ با مواد مخدر» دولت آمریکا، اکنون بیش از 147 هزار کودک آمریکایی، برای دیدن مادرهایشان باید به ملاقات آن‌ها در زندان بروند؛ بسیاری از زنانی که در طول بارداری به زندان می‌افتند مجبور می‌شوند در حالی که در غل و زنجیر هستند، فرزند خود را به دنیا بیاورند؛ اما این‌ها باز هم بهترین سناریوهای قابل‌تصور برای زنان زندانی در آمریکاست.

گروه بین‌الملل مشرق- بارها شنیده‌ایم که وقتی حرف از آمار جمعیت زندانی به میان می‌آید، هیچ کشوری در دنیا مقابل آمریکا حرفی برای گفتن ندارد[1]. آمریکا به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 716 زندانی دارد[2]. این آمار به معنای واقعی کلمه، استثنائی است، اما آمار نگران‌کننده‌تری هم هست که این گزارش به آن‌ها خواهد پرداخت.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
یکی از زندانیان در زندان زنان لس‌آنجلس در حالی روی صندلی نشسته است
که پایش را به صندلی زنجیر کرده‌اند

در سراسر جهان، و همین‌طور در آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق کسانی که زندانی می‌شوند، مرد هستند. در نتیجه، آمار زنان زندانی معمولاً تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و اغلب حتی در سایه آمار مردان زندانی، گم می‌شود. در این گزارش ابتدا بررسی می‌کنیم که آمار کلی زندانیان زن در آمریکا در مقایسه با جهان چگونه است. مقایسه آمار ایالت‌های مختلف آمریکا با کشورهای مستقل دنیا، نتایج تکان‌دهنده‌ای به دست می‌دهد.

{$sepehr_media_1356404_400_300}
حمله وحشیانه یک مأمور به یک زن بازداشت‌شده - دانلود

اگر هر ایالت آمریکا یک کشور بود

جالب است بدانید که تنها 5 درصد از جمعیت زنان جهان در آمریکا زندگی می‌کنند، اما این کشور حدود 30 درصد از زنان زندانی در تمام جهان را دارد[3]. این یعنی آمار آمریکا در زندانی کردن زنان، دو برابر چین و چهار برابر روسیه است. اگر هر ایالت آمریکا را یک کشور مستقل در نظر بگیریم و آمار زندانیان زن را در میان 50 «کشور» اول دنیا بررسی کنیم، در این لیست، تنها به نام 5 کشور واقعاً مستقل برمی‌خوریم که البته یکی از آن‌ها هم متوسط آمار زندانیان زن در «آمریکا»ست.

در این لیست، ایالت‌های ویرجینیای غربی، اوکلاهما و کنتاکی به ترتیب با 273، 226، و 220 زندانی زن به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت زن، اول تا سوم هستند و در نیمه اول لیست، یعنی تا شماره 26، نام هیچ کشور مستقلی دیده نمی‌شود. تایلند کشور 26م است؛ آمریکا (متوسط آمار) کشور 27م؛ و السالوادور، ترکمنستان و ماکائو (چین) به ترتیب 45م، 48م و 49م.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
همه زندان‌های آمریکا به اندازه این زندان، مجهز نیستند
کالیفرنیا به داشتن مخوف‌ترین زندان‌ها مشهور است

این آمار، نکات جالب اما آموزنده‌ای هم دارد: نرخ زنان زندانی در ایالت «ایلینوی» آمریکا با السالوادور برابر است، در حالی که در این کشور سقط جنین غیرقانونی است و شمار زیادی از زنان به خاطر به دنیا آوردن کودکان ناقص یا مرده، و از آن‌جایی که نمی‌توانند ثابت کنند دخالتی در ناقص شدن کودکشان نداشته‌اند، به زندان می‌افتند[4]. البته از آن‌طرف، در آمریکا هم دختران 13 ساله‌ای که به علت سوءاستفاده سودجویان مجبور به تن‌فروشی می‌شوند، در صورتی که پلیس آن‌ها را دست‌گیر کند باید رنج زندان رفتن را هم بکشند[5]؛ اتفاقی که هر سال برای برایش بیش از 1000 کودک آمریکایی می‌افتد[6].

کمی درباره «کشور زندان‌ها»

آمریکایی‌ها کشورشان را یک «کشور مبتنی بر زندان» می‌دانند[7]، از یک «مجموعه صنعتی زندان‌داری» صحبت می‌کنند[8]، و حتی عبارت USA را مخفف «بردگان محروم آمریکا» توصیف می‌کنند[9]. این مفهوم را شاید بتوان با اطلاع از افزایش 419 درصدی در تعداد مردانی که بین سال‌های 1980 تا 2010 در این کشور زندانی شده‌اند[10]، بهتر درک کرد.

خصوصی‌سازی زندان‌ها در آمریکا، منافع بی‌اندازه‌ای که برای مقامات دولت آمریکا و برخی سناتورها و نماینده‌های کنگره دارند[11]، استفاده از زندانیان به عنوان کارگران ارزان‌قیمت در کارخانه‌های صنعتی، کارگاه‌های ساختمانی، معادن و در یک کلام، برده‌داری نوین[12] به سبکی که در قانون اساسی آمریکا اجازه آن داده شده است[13]، و ده‌ها دلیل دیگر موجب شده تا «زندان‌داری» یکی از منابع اصلی درآمدزایی در آمریکا باشد[14].

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
یکی از منابع مهم درآمد دولت آمریکا، نیروی کاری است که از زندان‌ها می‌گیرند

این صنعت برده‌داری برای آن‌که بتواند خود را سرپا نگه دارد، سیاست‌های خود را هم پیدا کرده و در طول زمان، بسیار پیچیده و حرفه‌ای شده است. به عنوان مثال، زندانیان سیاه‌پوست به خاطر قدرت بدنی بیش‌تر و قدرت تأثیرگذاری اجتماعی کم‌تر نسبت به سفیدپوستان، هم طعمه‌های چشم‌گیرتری برای زندان‌داران هستند[15] و هم به خاطر کوچک‌ترین جرائم، مدت طولانی‌تری مهمان زندان‌های آمریکا. موارد زیادی هست که نشان می‌دهد سفیدپوست‌ها در صورتی که مرتکب جرم شوند، احتمال زیادی وجود دارد که جامعه اجازه جبران اشتباهشان را به آن‌ها بدهد[16]، در حالی که سیاه‌پوست‌ها چنین فرصتی را پیدا نمی‌کنند[17].

اما برگردیم به بحث اصلی این گزارش یعنی زندانیان زن در آمریکا که شمارشان طی سال‌های 1980 تا 2010، معادل 646 درصد افزایش داشته است[18].

دوستان آمریکا چه آماری دارند؟

آمار زندانی کردن زنان در آمریکا (127 نفر به ازای 100 هزار نفر)، در سطح دنیا تنها با تایلند (130 نفر به ازای 100 هزار نفر[19]) قابل‌مقایسه است، اما در مقایسه با متحدان نزدیک واشنگتن چه‌طور؟ اگر آمار زنان زندانی در کشورهای بنیان‌گذار ناتو را با آمریکا مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که آمریکا بین 8 تا 25 برابر این کشورها زنان را زندانی می‌کند[20].

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
چگونگی نگه‌داری نوزادان، یکی از معضلات در زندان‌های زنان در آمریکاست

ایالت «رود آیلند» آمریکا که پایین‌ترین نرخ زندانی کردن زنان را در این کشور دارد[21]، آمارش باز هم دو برابر پرتغال است، کشوری که در میان اعضای مؤسس ناتو بعد از آمریکا، دومین نرخ زندانی کردن زنان را دارد. همان‌طور که گفته شد، نزدیک‌ترین کشور به آمریکا در میان بنیان‌گذاران ناتو، که همان پرتغال است، یک‌هشتمِ آمریکا زنان را به زندان می‌فرستد.

چرا زنان آمریکایی به زندان می‌افتند؟

نرخ زندانی شدن زنان در آمریکا در طول تاریخ این کشور یکسان نبوده است، بلکه اخیراً یعنی بین دهه‌های 1980 و 1990، تقریباً سه برابر شده است[22]. نتیجه این‌که این نرخ در حال حاضر بیش از هشت برابر نرخ مشابه آمریکا در طول بخش اعظم قرن بیستم است. حدود 206 هزار زن (نرخ معادل 127 زن در هر 100 هزار زن[23]) الآن در آمریکا زندانی هستند.

سرعت زندانی شدن زنان در آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده و یکی از مهم‌ترین دلایل (بخوانید: بهانه‌های) این مسئله، سیاست «جنگ با مواد مخدر» دولت این کشور است[24]. گزارش‌ها نشان می‌دهد در بیش از 40 ایالت آمریکا، نرخ زندانی شدن زنان با سرعت بیش‌تری نسبت به مردان در حال افزایش است[25] و مقصر اصلی در این‌باره، مواد مخدر دانسته شده است.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
کالیفرنیا از سال 1980، تنها یک دانشگاه ساخته، اما 22 زندان برپا کرده است

در زندان‌های فدرال آمریکا، جرم اصلی 57 درصد زنان، مرتبط با مواد مخدر است، در حالی که این درصد برای زندانیان مرد، 47 درصد است. در زندان‌های ایالتی، درصد زنانی که به خاطر مواد مخدر به زندان می‌افتند 25 درصد، در مقابل 16 درصد مردان است. مقامات ایالت اوهایو (که ماه ژوئیه سال 2014 با آمار 4.160 نفری، رکورد جدیدی در شمار زنان زندانی ثبت کرد[26]) می‌گویند بخش بزرگی از افزایش تعداد زندانیان زن، به افزایش مصرف مواد افیونی و استفاده از زنان برای جابه‌جایی این نوع مواد مخدر برمی‌گردد.

البته مواد مخدر شاید دلیل بالا رفتن آمار زندانیان زن در آمریکا تلقی شود، اما آگاهی از وضعیت کلی صنعت زندان‌داری در آمریکا[27] و تاریخ آن[28]، و توجه به مطالبی که پیش‌تر در این گزارش ذکر شد موجب می‌شود تا جرائم مربوط به مواد مخدر را یک سیاست دولتی برای افزایش جمعیت زندان‌ها بدانیم.

{$sepehr_media_1348225_400_300}
چرا زنان آمریکا به زندان می‌افتند؟ - دانلود اینفوگرافی

از بردگی و بیگاری، تا تجاوز و بارداری

به زندان افتادن زنان به طور بالقوه بیش از زندانی شدن مردان می‌تواند پیامد اجتماعی داشته باشد. در نتیجه سیاست‌های به اصطلاح «جنگ با مواد مخدر» دولت آمریکا، اکنون بیش از 147 هزار کودک آمریکایی، برای دیدن مادرهایشان باید به ملاقات آن‌ها در زندان بروند[29]. بسیاری از زنانی که در طول بارداری به زندان می‌افتند (یا در زندان باردار می‌شوند!) مجبور می‌شوند در حالی که در غل و زنجیر هستند، فرزند خود را به دنیا بیاورند.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
همه مادران زندانی در آمریکا به اندازه «ونسا مورنو» خوش‌شناس نیستند
بسیاری از آن‌ها بلافاصله پس از زایمان باید با فرزندشان خداحافظی کنند

قوانین در 29 ایالت آمریکا هم‌راه با منطقه فدرال «کلمبیا»، این نوع زایمان را مجاز دانسته‌اند و تقریباً همه ایالت‌های دیگر آمریکا نیز قوانینی برای ممنوعیت این کار ندارند[30]، در حالی که متخصصین پزشکی و گروه‌های حقوق بشری آن را غیرضروری و احتمالاً مضر برای مادر و فرزند می‌دانند. واضح است که بسته بودن دست‌ها و پاهای یک زن در حال وضع حمل، علاوه بر تحمیل دردهای اضافی به مادر، در کار کادر پزشکی در صورت نیاز به عمل سزارین نیز اختلال ایجاد می‌کند. به علاوه، گاه زنی که فرزند خود را به دنیا آورده است، حتی اجازه پیدا نمی‌کند بلافاصله او را در بغل بگیرد، بلکه باید با یک دست او را بغل کند، چون دست دیگرش به تخت جراحی بسته شده است[31].

نظام قضایی آمریکا حتی بعد از تولد هم برقراری ارتباط مادری و فرزندی را تقریباً غیرممکن کرده است. بسیاری از مادران بلافاصله بعد از تولد فرزندشان به زندان برگردانده و نوزادانشان[32] نیز به دست خویشاوندان و یا حتی یتیم‌خانه سپرده می‌شوند[33]. با همه این‌ها، این شاید بهترین سناریوی قابل‌تصور برای زنان زندانی در آمریکا باشد.

سال 2013 بود که «مرکز خبرنگاری تحقیقی» طی گزارشی افشا کرد که بین سال‌های 2006 تا 2010، تنها در دو زندان ایالت کالیفرنیا دست‌کم 130 زندانی زن، بدون دریافت مجوزهای لازم و به صورت اجباری یا بدون اطلاع قبلی، تحت عمل عقیم‌سازی قرار گرفته‌اند[34]. دکتر «جیمز هاینریک» مدیر ارشد پزشکی زندان «ولی استیت» (یکی از دو زندان کالیفرنیا) که بارها داخل و خارج از زندان، از وی به دلایل مختلف از جمله اشتباه در عمل‌های جراحی و صدمه زدن به مادران باردار و جنین‌هایشان شکایت شده است، به هم‌راه تیم پزشکی خود بیش از 147 هزار دلار بابت این عمل‌های جراحی از دولت آمریکا دریافت کرده‌اند[35].

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
بسیاری از زنان در زندان «ولی استیت» شکایت داشتند
که «جیمز هاینریک» آنان را به تشخیص خودش عقیم کرده است

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زندان «ولی استیت» طی دو سال اولی که هاینریک مدیر پزشکی آن شد، یعنی سال‌های 2006 تا 2008، به طور متوسط هر سال، 150 مورد عمل عقیم‌سازی را انجام داده است[36]. وی در دفاع از عمل‌های عقیم‌سازی و هزینه‌ای که تیم پزشکی‌اش از دولت دریافت کرده می‌گوید: «این هزینه در مقابل مبلغی که دولت باید بابت خدمات رفاهی به این کودکان ناخواسته و فرزندانی صرف می‌کرد که بعداً به دنیا می‌آوردند، هزینه هنگفتی نیست[37].» همین استدلالها باعث شده تا در کنار عقیم‌سازی زنان زندانی، حتی سقط جنین زنان باردار نیز در زندان‌های آمریکا به تشخیص مقامات زندان صورت بگیرد[38].

مشکلات بزرگ‌تر

به‌رغم آن‌چه گفته شد، سختی‌های بارداری، مشکلات زایمان و عقیم‌سازی دائمی تنها بخش کوچکی از معضلات پیش روی زندانیان زن در آمریکاست. مشکل بزرگ‌تر، آمار وحشتناک تجاوز جنسی به این زن‌هاست. پایگاه خبری «جوریست» طی گزارشی در این‌باره[39] پس از آن‌که از مخاطب خود می‌خواهد صحنه‌های زننده‌ای از تجاوز یک مرد «بزرگ‌هیکل» به یک زن جوان را تصور کند (که در این‌جا امکان نقل آن نیست)، این سؤال را از جامعه آمریکا می‌پرسد که آیا اگر در تصور شما آن زن جوان، یونیفرم نارنجی رنگ زندان به تن داشته باشد، باید احساس کنید که حق او زیر پا گذاشته نشده است؟ این مسئله همان چیزی است که کنگره آن را «اپیدمی» تجاوز جنسی در زندان‌های آمریکا نامیده است[40].

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دست‌کم 15 درصد از جمعیت بیش از 200 هزار نفری زندانیان زن در آمریکا قربانی تجاوز جنسی از سوی مقامات زندان یا زندانیان دیگر قرار گرفته‌اند[41]. در عین حال، فعالان حقوق بشری به صحت این آمار اعتراض کرده‌اند و معتقدند آمار واقعی بسیار بیش‌تر از آماری است که اداره آمار وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده است، به خصوص در میان دختران نوجوان زندانی[42]. با این حال، همین آمار هم بسیار تکان‌دهنده است.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
زنان زندان «جولیا تاتویلر» مکرر مورد تجاوز و تحقیر جنسی قرار می‌گرفتند

در 98 درصد از موارد تجاوز جنسی به زنان در زندان‌های آمریکا، تجاوزکننده یک مرد از میان مقامات زندان است[43]. در عین حال، به طور متوسط، 41 درصد از نگهبانان زندان در مراکز ایالتی اصلاح و تربیت زنان، مرد هستند؛ یعنی اجازه دارند هر یک از زندانیان را به طور عریان بازرسی بدنی کنند و در هر شرایطی که اراده کنند، به زنان زندانی، دست‌رسی خصوصی داشته باشند.

چه بسا به دلیل همین اختیارات نامعقول است که اگرچه زنان تنها 7 درصد از جمعیت زندانیان آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما 46 درصد از قربانیان تعرض جنسی در زندان‌های آمریکا، از میان همین 7 درصد هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد مقامات مرد در زندان‌های زنان، نه تنها به قدرت بدنی و خشونت برای ارتکاب تجاوز جنسی به زنان متوسل می‌شوند، بلکه از موقعیت شغلی خود نیز برای اجبار، تهدید و ارعاب زنان در تن دادن به این عمل استفاده می‌کنند.

{$sepehr_media_1356431_400_300}
گزارشی از رواج تجاوز جنسی در زندان‌های آمریکا - دانلود

هزاران گزارش وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات مرد در زندان‌های زنان، در ازای فراهم آوردن دست‌رسی به مواد مخدر یا امکانات دیگر، و یا تهدید به نوشتن گزارش‌های ساختگی درباره سوءرفتار زندانیان برای انتقال آن‌ها به سلول انفرادی یا حتی ممنوعیت ملاقات آنان با فرزندانشان، قربانیان را وادار به تن دادن به خواسته خود می‌کنند. اوایل سال 2014 بود که گزارشی از وقایع درون زندان زنان «جولیا تاتویلر» ایالت آلاباما افشا شد که از سوءرفتار جنسی مقامات و نگهبانان با زندانیان از جمله اجبار آن‌ها به تجاوز، استفاده از دست‌شویی مقابل نگهبانان و حتی شرکت در مسابقات زیبایی به صورت برهنه پرده برداشت. طبق اظهارات قربانیان در این زندان، بسیاری از زنان بعد از تجاوز مأموران به آن‌ها باردار شده و مجبور شده‌اند در بازداشت وضع حمل کنند[44].

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
41 درصد از نگهبانان زندان در مراکز ایالتی اصلاح و تربیت زنان، مرد هستند

پیامدهای تجاوز به زنان در زندان منحصر به آثار روانی و یا اجتماعی آن نمی‌شود. همان‌طور که برخی کارشناسان می‌گویند[45]، گذر کردن از تجربه تجاوز جنسی و سپس مراحل پیچیده نظام سلامت و تأمین اجتماعی آمریکا برای دست‌رسی به مشاوره‌های جسمی و روحی کافی به منظور بازگشتن به زندگی عادی از نظر جنسی و توانایی فرزندآوری، برای زنانی که در جامعه حضور دارند و می‌توانند از این دکتر به آن دکتر بروند، یک کابوس به حساب می‌آید. حال تصور کنید گذر از چنین مرحله‌ای برای زنی که در زندان است و دست‌رسی به هیچ منبع درمانی خارجی ندارد، چه اندازه ناممکن خواهد بود. اما این همه ماجرا برای زندانیان زن در آمریکا نیست.

زنانی که به زندان‌های آمریکا می‌افتند، تنها به دست مقامات زندان مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه آمار تجاوز به زندانیان توسط زندانی‌های دیگر نیز باید به این آمار اضافه شود. آمار تجاوز «زندانی به زندانی» در میان زندانیان زن معادل 13.7 درصد و دست‌کم سه برابر آمار زندانیان مرد (4.2 درصد) است[46]. این آمار تا اندازه‌ای به این خاطر است که مقامات زندان‌های آمریکا، تجاوز جنسی زن به زن را «تجاوز واقعی» نمی‌دانند و بنابراین احتمال کم‌تری دارد که با آن برخورد و مقابله کنند.

البته آمارهای تعجب‌برانگیز دیگری هم در میان اعداد و ارقام وزارت دادگستری آمریکا پیدا می‌شود، از جمله این‌که از هر 10 مورد سوءرفتار جنسی در زندان‌های آمریکا، 9 مورد آن[47]، زندانیان مردی هستند که توسط مقامات زن زندان مورد سوءرفتار واقع می‌شوند[48]. به نظر می‌رسد، این آمار، انتقام زن‌ها از آمار بالای زنانی باشد که توسط مقامات مرد در زندان مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
مجسمه مقابل زندان زنان «تاکنیک» در اشاره به وضعیت مادران و فرزندان در زندان

سرنوشت بقیه چه می‌شود؟

آن‌چه در این گزارش آمد، همه بلاهایی نیست که بر سر زنان در زندان‌های آمریکا می‌آید. کار اجباری در قالب برده‌داری که در اوایل گزارش به آن اشاره کردیم، در مورد زنان هم صدق می‌کند. زنان معمولاً در زمینه‌های به کار گرفته می‌شوند که بتوانند در آن‌ها مؤثرتر واقع شوند و بازده بهتری برای «مجموعه صنعتی زندان‌داری» داشته باشند. از جمله این حوزه‌ها کارخانه‌های قالی‌بافی و تولید کلاه و انواع دیگر لباس است[49].

البته زنان زندانی در حوزه‌های خطرناک‌تری هم وادار به کار می‌شوند. سال 2013 گزارش‌هایی از شکایت دادگاهی زندانیان، کارکنان خدمات تغذیه و اعضای خانواده زندانیان در «مؤسسه اصلاحی فدرال ماریانا»ی فلوریدا به دادگاه فدرال آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد زندانیانی که توسط «صنایع زندان فدرال[50]» در کارخانه بازیافت قطعات رایانه‌ای و الکترونیک این سازمان دولتی به کار گرفته شده‌اند، در معرض غبار سمی متشکل از سرب، کادمیم، جیوه و آرسنیک قرار گرفته و مسموم شده‌اند[51].

زندانیان در این کارخانه بدون هیچ‌گونه امکانات حفاظتی، تجهیزات ایمنی، و یا ماسک یا فیلتر هوا کار می‌کرده‌اند و در نتیجه با آسیب‌های شدید در سیستم‌های عصبی، تولیدمثل و ریه، بیماری‌های کلیوی، لختگی خون، سرطان‌های مختلف، سردردهای مزمن، فراموشی، اختلالات پوستی، مشکلات گردش خون و تنفس، و برخی بیماری‌های دیگر مواجه شده‌اند.

در زندان‌های زنان آمریکا چه می‌گذرد +عکس
زندانیان زن و مرد در آمریکا، کارگرهای اجباری و پرسودی برای دولت هستند

در این گزارش به آمار قتل، خودکشی[52]، بیماری‌های روانی[53]، بیماری‌های جنسی از جمله ایدز[54]، اعتیاد، معضلات بازگشت از زندان به فضای جامعه و ده‌ها مشکل دیگری اشاره نشد که در زندانی‌های زنان آمریکا بی‌داد می‌کند. اشاره‌ای گذرا به این معضلات مسلماً نیازمند گزارش مفصل دیگری است که باید در زمانی دیگر نوشته شود.



[1] States of Incarceration: The Global Context Link

[2] Incarceration Rates among Founding NATO Members Link

[3] States of Women's Incarceration: The Global Context Link

[4] El Salvador: Where women may be jailed for miscarrying Link

[5] Children who are prostituted aren’t criminals. So why do we keep putting them in jail? Link

[6] Arrest in the United States, 1990-2010 Link

[7] We should stop putting women in jail. For anything. Link

[8] What is the Prison Industrial Complex? Link

[9] Slavery and Prison - Understanding the Connections Link

[10] Incarcerated Women Link

[11] How for-profit prisons have become the biggest lobby no one is talking about Link

[12] 21st-Century Slaves: How Corporations Exploit Prison Labor Link

[13] 23 Cents an Hour? The Perfectly Legal Slavery Happening in Modern-Day America Link

[14] The Prison Industry in the United States: Big Business or a New Form of Slavery? Link

[15] Everyone does drugs, but only minorities are punished for it Link

[16] Heroin addiction sent me to prison. White privilege got me out and to the Ivy League. Link

[17] Race a Factor in Job Offers for Ex-Convicts Link

[18]به منبع شماره 7 مراجعه شود

[19] U.S. has 5% of World’s Female Population, but 30% of Women in Prison Link

[20] Incarceration Rates: Women among Founding NATO Members Link

[21] Probation: The nicest sounding way to grease the skids of mass incarceration Link

[22] Tracking State Prison Growth in 50 States Link

[23] Women's Incarceration Rate - United States 1910-2014 Link

[24] Drug War is Filling Prisons with Women Link

[25] The Number Of Women Behind Bars Is Skyrocketing, And Here's The Upsetting Result Link

[26] More Ohio women in prison than ever before Link

[27] The Money-Spinning Prison Industrial Complex Link

[28] The Deadly Bi-Partisan Agreement That Brought Us Mass Incarceration with 2.5 Million Behind Bars Link

[29] به منبع شماره 24 مراجعه شود

[30] Giving Birth in Prison Link

[31] Giving Birth in Shackles Link

[32] When "Free” Means Losing Your Mother: The Collision of Child Welfare and the Incarceration of Women in New York State Link

[33] Women’s Prison Association, Institute on Women & Criminal Justice. (2009). Mothers, infants and imprisonment: A national look at prison nurseries and community-based alternatives. New York: Women’s Prison Association.

[34] A Closer Look at Prison Sterilizations and the Doctor Said to Champion Them Link

[35] Calif. prison doctor linked to sterilizations no stranger to controversy Link

[36]به منبع شماره 34 مراجعه شود

[37] 148 California Female Prison Inmates Were Illegally Sterilized Link

[38] Do Prisoners Have Abortion Rights? Link

[39] Female Inmates and Sexual Assault Link

[40] US commission proposes prison rape elimination guidelines Link

[41] US: Federal Statistics Show Widespread Prison Rape Link

[42] Advocates Dispute Agency Finding on Sex Abuse of Juvenile Inmates Link

[43] Cross-Gender Supervision in Prison and the Constitutional Right of Prisoners to Remain Free from Rape Link

[44] Women allege widespread sexual abuse at Alabama prison, nonprofit group says Link

[45] Powerless in Prison: Sexual Abuse Against Incarcerated Women Link

[46] PREA Data Collection Activities, 2012 Link

[47] Sexual Victimization in Juvenile Facilities Reported by Youth, 2012 Link

[48] 9 Out of 10 Sex Abuse Victims in Prisons Are Males Abused By Female Staffers Link

[49] Tomgram: Fraser and Freeman, Creating a Prison-Corporate Complex Link

[50] Federal Prison Industries Link

[51] The Pentagon and Slave Labor in U.S. Prisons Link

[52] Why Are So Many Women Attempting Suicide In California’s Prisons? Link

[53] Johnson, Kristine A.; Shannon M. Lynch (19 March 2014). "Predictors of maladaptive coping in incarcerated women who are survivors of childhood sexual abuse". Family Violence 28 (1).

[54] America's 10 Worst Prisons: Julia Tutwiler Link


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 55
  • نیما ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    26 5
    مشرق! فقط کم مونده بود بدونم اون تو (prison) چه خبره؟! از اندرون زندان های وطنی هم عکس بذار...از فروش مواد...وکیل بند...
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    13 11
    تیمور بینابینی؟!!!
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    33 8
    چقدر وحشتناک،چرا ما در مورد وضعیت حقوق بشر تو آمریکا اظهار نظر نمیکنیم در حالی که اونا هر..... ای بخوان میگن
    • هرکی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      10 2
      منم موافقم کاملا درسته مرگ بر امریکا
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    15 10
    مشرق متوهم، اینقدر خوانندگان را متوهم نکن، دوتا عکس از غل و زنجیر نشون میدادی که باور کنیم راست میگی، ثانیا اگه در آمریکا هم مثل ایران خلافکار مورد رعفت قرار میگرفت شاهد مملکتی شیر تو شیر همانند مملکت خودمون بودیم
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    15 16
    هیس . . . منتقدین اظهار نظر نمیکنن الان دوره تدبیره باید تدبیر بزنی یه کم هم سوادت رو زیاد کن!
  • reza ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    18 14
    چون بعضی از مردم ما کشته ی مرده ی غرب هستند.البته ربطی نداشت ولی ناراحت میشه ادم از بعضی از هموطنای عزیز
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    14 4
    ما هم باید از زندانی ها کار بکشیم نه فقط برای صرفه اقتصادی بلکه قدر عافیت بدونن قدر آزادی رو بدونن اینایی که ما داریم زندان نیستن که هتل دانشگاهن !! طرف می ره اون تو هم بهش غذای خوب داده می شه هم جای خواب و سرپناه داره هم از همون تو زندان کلاه خیلیا رو برمیداره هم تجربیاتشونو با هم به اشتراک می زارن دوستای جدید پیدا می کنن آزاد نشده گروهه آمادس برای جرم !!!! لااقل برای مجرمینی که به هیچ صراطی مستقیم نمی شن و یکی در میون زندان هستن باید یک زندان کار اجباری در نقطه ایی بد آب و هوا درست کنن که اسمش باعث وحشت بین مجرمین بشه ، مجرم نترسه زندان براش عادی بشه بازم می ره دنبال جرم .
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 7
    ..مشرق جان تخریب کردن یه چیزه واقعیت یه چیزه دیگه.
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    9 7
    برای یه عده آمریکا بهشته موعوده و مقاماتش مجمع خدایان این عده حتی تاریخ سرار خونریزی آمریکا رو هم با چشم تقدیس و عبادت میبینن این موجودات حتی اگه توسط همین بهشتشون مجازات بشن دست از عبادت آمریکا برنمیدارن براشون از طرف آمریکا اجر و پاداش آرزو میکنم
  • حقگو ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    7 4
    نیمای عزیز: متاسفانه جوانان ما دچار توهمی از امریکا هستند که فکر می کنند آمریکا سرزمین گل و بلبل است و هیچ ظلم و بی عدالتی و...در آن کشور وجود ندارد در هر کشوری امکان وجود تخلف وجود دارد همچنین در ایران ولی جوانان ما فقط احساس می کنند تخلفات را در ایران است که لازم است حباب آمریکا در ذهن آنها به واقعیت هایی نیز تبدیل شود
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    7 3
    شما اين آمار دقيق از زندانهاي آمريکا را از کجا درآورديد؟
    • م.ح IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 2
      دادش کوری منابعش رو زده.
  • دوست البرت ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    7 3
    از زندانهای خودمون چه خبر؟!
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 5
    شما بهتر است بفکر زندانهای خودمان باشید. چقدر در ایران رسانه ها و مسئولین آمریکا را دوست دارند. همش بفکر آمریکائیها هستند بجای ایرانیها. آمریکائیها صفحه حوادث کشور مارا میخوانند تا از حوادث کشورشان مطلع شود.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    8 6
    ما فقط دیگران رو سرزنش میکنیم..
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 4
    مرگ بر آمریکا حقوق بشر آمریکایی چیزی است که تنها خوش خیالانی که آمریکا را قبله خود کرده اند، باور میکنند.
  • علي ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    8 8
    راست ميگي يه نمونش همين نظر چرندي است كه به دليل رافت (نه رعفت) به راحتي بر عليه كشورت بيان ميكني
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 5
    این گزارش رو برای امثال شما غربزده ها گذاشتند تا بدونید قبله ی آمالتون فقط یک طویله است
  • ایمان ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    7 2
    مشرق عزیز کاش یه گزارش می نوشتی توی خیلی از شهرهای ایران کانون اصلاح و تربیت دختران نداریم و دختربچه های مجرم رو می فرستن زندان زنان و چه بلاهایی سرشون میاد مشرق عزیز در گزارشت به نهادهای حقوق بشری اشاره کرده بودی که در موراد دیگه در سایتت این گروه ها رو معاند و برده آمریکا می دونی ،قضیه چیه ؟ در نوشتن گزارش از کلماتی که بار احساسی دارند مثل زایمان در قل و زنجیر استفاده نکن (مگه زنان در زندان های ایران چطوری وضع حمل می کنند؟) در ضمن یه بررسی هم بکن ببین چندتا بچه توی زندان های ایران هستند. رسانه باید منتقد باشه و اصلا رسانه تا انتقاد نکنه چیزی داخل کشور درست نمی شه و نباید از اینکه ما رو به سیاه نمایی محکوم کنند بترسیم. یک سوال ظرفیت زندان های ما چقدره و چقدر زندانی درون اون ها داریم ؟ ما که اول انقلاب قرار بود زندان ها رو خراب کنیم چی شد که الان 5 برابر ظرفیت زندان هامون زندانی داریم ؟
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 6
    اینقدر ای گزارش شما یک طرفه و دور از واقعیت که انگار راجع به زندان های داعش صحبت می کنید
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    8 7
    ٥٤ تا لينك منبع امريكايي گذاشته بعد يكي مياد ميگه اين آمار از كجا اومده همينا راي ميدن مملكت تدبيري ميشه ديگه :-)
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 3
    خاک عالم بر سر امریکا ، این کشور اشغالترین کشورهاست . قوانین این کشور را باید مستراح کرد . آنان به حقوق زن بی احترامی می کنند . آنان شخصیت زن را لکه دار می کنند ، آنان از زن برای مقاصد فحشا ومنکر استفاده می کنند درست مثل دوران بربریت و زمان جاهلیت اسلام . آنان حیوانهای بسیار خونخوار وکثیف روزگارند .
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    7 5
    گزارش خوبی بود برای خوش خیالهایی که فکر می کنند آمریکا همون بهشتی است که تو ماهواره میبینند. نه داداش! آمریکا یه جهنمیه که مهندس و دکترم باشی، بری اونجا براشون اندازه گارسون ارزش نداری. کار که بهت ندادن آخرش میری ظرف شوری.
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    3 4
    بالاخره یک روز مردم امریکا باید دست به یک قیام وانقلاب بزنند و دو حزب جمهوری خواه ودمکرات را بردارند . باید قانون امریکا اصلاح گردد ، قوانین این کشور حکم جنگل را دارد .
  • نوروزی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    10 2
    اگر با این زنان در بند امریکا با احترام برخورد می شد وحقوق قانونی آنان پرداخت می گردید و تخفیف در مجازات آنان اعمال می شد چه بسا آنان اصلاح شده وبه دامان خانواده باز می گشتند . نه اینکه با خشونت تمام با آنان برخورد ومورد تجاوز جنسی قرارگیرند . این رفتارهای وحشیانه وکثافت بار امریکائیها نشان از جاهلیت وبربریت آنان است ، نشان از خوی حیوانی ووحشیگری آنان است و آنوقت همین بی شرف های دوران می خواهند جوامع دیگر را اصلاح کنند ، می خواهند با تروریست مبارزه کنند ، می خواهند حقوق بشر را کامل وازآن دفاع کنند .ای مردم دنیا بدانید که امریکا یک شیاد کثیف وبالفطره و جرثومه ی فساد وتباهی برروی کره ی زمبن است .
  • سید محسن ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 1
    شاید باور نکنید .زندانهای ما بخور بخواب است بعد خواب نماز صبح جماعت کلاس...نمازظهر ..ناهار...استراحت ورزش نماز مغرب ..چون من یک شب .خودم رفتم البته ده سال پیش
  • سید محسن ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 0
    البته بستگی به نوع جرم دارد.ولی توزندان ما شکنجه و....وجود ندارد
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 3
    خیلی سوختی؟!
  • سید ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 1
    دوست داری خودت می تونی بری ببینی.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 1
    بله نامتوهم خان! برا همین چون که آمریکا شیر تو شیر نیس سالی 11000 نفر بخاطر اسلحه کشی خودشون به خودشون کشته میشن دیگه پلیس و سیاهپوستا و ... بماند!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    3 6
    برا همین ناراحت شدی؟ حالا خوبه در انتهای مطلب یه سی چهل خط از منابع خودشون رو لینک گذاشته بودها! واقعیت و تخریب! هر هر خندیدم!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 1
    منابع رو انتهای مطلب آورده بود اگه از شدت تعصب به جای خوندن مطلب نمیپریدی برا گذاشتن نظر
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 2
    سالمی؟
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 3
    آفرین! کاشف به عمل اومد شما هم تو آمریکا زندان بودیهم تو دست داعش حالا اومدی کامنت میذاری از واقعیات!!
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 2
    +10000
  • ای بابا ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    10 6
    هههههه اگه بدونید تو زندان های ایران چی میگذرهههههه !!!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    11 4
    یاد فیلم زندان زنان افتادم مشرق :))
  • رضا ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 1
    ناشناس دوم ! همین طویله ای که ازش اسم میبری تولید کننده بیش از نیمی از علم دنیا در سال است. بهترین متخصصان دنیا همه ساله به این کشور مهاجرت می کنند و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و تهران ما هنوز مهر لیسانسشان خشک نشده در خواست ادامه تحصیل در بهترین دانشگاههای امریکا را پر می کنند. در ضمن این طویله فیلم های تولیدیش به کرات از کانال های تلویزیونی کشورت پخش میشه.کافیه ؟
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 5
    شماکه دیدی بگو چه میگذرد؟
  • علی ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 1
    این مصداق کامل مساواته،پلیس زن،پلیس مرد،!جرم زن،جرم مرد،توجیه موجیهم،که زنای ایرانی دارند،اونا ندارند،زن شوهر دار کثافت کاری میکنه،میگه منو اعدام نکنید بچه دارم،کی از بچه هام مراقبت کنه!دختره هزار رقم خودشو آرایشو بزک میکنه،بهش تجاوز میشه ؛آی بهم تجاوز شده،!پسررو اعدام میکنند،بعد میگه،حقوق زنان نیست،!...اینجا این زنارو آدم میکنند.
  • ایمان ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 4
    مشرق خیلی خسته ام از بس نوشتنم و سانسور کردی آخه مگه چی نوشته بودم سانسور کردی ؟
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    3 0
    امروز تو متروهای آمریکا: دونات رضوی 3 تا یه دلار
  • یار غریب ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    D: لایک 10000
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 4
    زنان آمریکایی در کشوری زندگی میکنند که کاملا آزاد هستند و ادعای حقوق زنان دارند ولی می بینیم که زنان و دخترانشون بدترین جرایم رو مرتکب میشن این همون فرهنگ غربه که متاسفانه زنان و دختران ایرانی شیفته ش شدن و سر از پا نمیشناسن این آمریکا همون کشوریه که برخی آرزوشو دارن و واسش میمیرن
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 2
    جواب به رضا همین امریکایی که میگی تو علم اینجوریه و... باید از تاریخش شروع کنی بدون منابع و ثروتی که بدست آورده از استعمار و غارت سایر کشورها بوده با تبلیغات گسترده نخبگان سایر کشورها رو جمع کرده الانم با فرآورده های ذهنی دیگرانه سر پاست برای قضاوت باید همه جانبه نگاه کنی
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    5 2
    بعضی از شما اطلاعاتتان ضعیف است خواهشاً چیزی ننویسید .
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 1
    جناب رضا بله مهاجرت میکنن چون اینا رو نمیدونن مینشینن پای ماهواره فکر میکنن چه خبره
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    7 1
    شما که تحقیق کردی بیا با سند حرف بزن این گزارش و سندش حرف داری خب تو هم بزن. نه که فکر کنی عین نارنجک یه حرف میزنی در میری! ما خانواده مون تو دستگاه قضا اند دفعه اوله همچون چیزی میشنوم -البته میخونم- پس لطف کن از پماد سوختگی استفاده کن جای افترا
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    4 2
    احتمالا شما هم به جرم اشاعه اکاذیب اونجا بودی خبر داری!!!
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    1 3
    چرا چرت میگی؟! مساوات چه ربطی داره به شکنجه؟ دوما مساوات اگه اینه که شمام بگو بچه دو ساله ات مثل تو بره سرکار روزی ده ساعت تا با هم برابر شین!
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    5 5
    میدونستی در زندان های خودمون زندانی میتونه ادامه تحصیل بده و خیلی ها کارشناسیشون رو در زندان از دانشگاه پیام نور میگیرن..
  • رضا ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    4 1
    قدر ایران رو بدونید
  • پدرام ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    5 1
    می دونیم
  • طاها ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    3 1
    سلام به همه واقعا اگر جلوی این کارا نگرفته شود اینده ی بدی برای امریکا است
  • حسن گله داری ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    5 1
    امریکا از نظر امار بدترین جای دنیا ست فقط ادعا شون میشود که حقوق بشر داریم
  • ناصر ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    5 1
    کسانی که امریکا را دوست دارند کعبه و قبله انان امریکاست پس هر چه که امریکا با انان بکند حق انها هست و چون خودشان خواستند بنده امریکا بشوند پس هرچه امریکا با انها بکند هیچ مشکلی ندارد.
  • موسوی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    3 4
    همه تلاش کنید ومراقب باشید کشورتون رو شبیه امریکا نکنید.آقا پسری که میگی وای امریکا محبوب ترین کشور منه''خاک تو سر خودت وامریکا
  • علیرضا ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    8 2
    من از زندان های امریکا خبر ندارم اما فرض رو بر راستگویی نویسنده ی این متن میزارم از زندان های ایرانم چیز چندانی جز شنیده هام نمیدونم ......اما اینو میدونم تا وقتی این دعواها و بگو مگو های بچه گانه سر کوچکترین مسائل و دو دستگی در ملت ایران با اسم چپ و راست ...اصول گرا و اصلاح طلب ....حزب الهی و سوسول هر عنوان و نام دیگه ای باشه امکان نداره ما به جایی برسیم .....من تو این قضیه بیشتر مذهبی ها را مقصر میدانم چون اولا فک میکنن همیشه حق با اونهاست دوما از موضع قدرت با مخالفان خود برخورد میکنند گاهی حتی با تمسخر غافل از اینکه تک اعمال و رفتار انها به نام خدا و اسلام قران تعبیر میشود حتی اگه کاملا اشتباه باشه ناگفته نماند ما در جامعه افراد مذهبی منطقی و الگو به معنای واقعی هم کم نداریم
  • ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    2 3
    اولا همیشه حق با مذهبی ها است چون حرفشان از سر هوی و هوس سیاسی نیست. واقعا درد دین دارند. ثانیا این هم دستور خدا است که باید از موضع قدرت با کفار و منافقینی برخورد کرد که قسم خورده اند ایران را اندلس کنند.
  • علیرضا ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    3 2
    افرین به تو ناشناس که دقیقا یه مثال از حرفهایی که بالا زدم هستی و تمام حرف هامو مصداقی ثابت کردی تا وقتی مذهبیونی امثال تو وجود دارن ایران به ناکجا اباد میرود ......چی باعث میشه که فک کنی هر کی مثل تو فکر میکنه مذهبی هستشو باید نسبت به بقیه برتری داشته باشه ؟ در ضمن ایران رو اندلوس کنن بهتر از اینه کسانی با تفکر شما ایران را افغانستان کنند .....این تفکر که هر کس مثل ما نیست را باید از لب تیغ بگذرونیم متعلق به داعش است نه مردم با فرهنگ چند هزار ساله ی ایران
  • علیرضا ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    2 4
    از کسی که خانواده اش تو دستگاه قضا هستند انتظار متلک گویی و بی منطقی نمیرود ......فک کنم فامیلاتونم تو وزارت بهداشت خدمت میکنن که برای دوستان پماد سوختگی تجویز میکنید
  • علیرضا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    3 4
    امروز اطمینان حاصل شد برایم که مشرق نیوز دروغ پردازی بیش نیس زیرا انواع اقسام کامنت ها توهین امیزی که به نفع خودش است را تایید میکند اما نظر من که کاملا محترمانه از نظراتم دفاع میکنم را تایید نمیکند ......به هر انچه اعتقاد دارید قسم میخورم از امروز لحظه ای ارام نخواهم نشست تا رسوا کردن و اطلاع رسانی در مورد شما چه در فضای مجازی در دنیای واقعی .........قضاوت با مردم شریف ایران
  • حسین ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    3 0
    اونقدر خوبه که هیچی ازش نمیترسه از این اختلاس کننده های هزار هزار میلیاردی بگیر تا ...
  • نازنین ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    3 4
    این آمریکایی دین ندارند...بیخیال..بچسبید ب زندگی خودتون
  • سید محمد ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    7 0
    امریکا تروریست به ذات است
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    3 1
    امریکاییااصلاانسان نیستن
  • اسحاق ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    4 1
    ما به امریکا در خونمان این هست به هیچ وجه اعتمان ندا ریم
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 1
    هم غربی ها آدم نیستند هم اونایے که از غربی ها حمایت میکنن
  • زهرا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    2 1
    خیلی خیلی بدم آمد
  • زهرا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    5 2
    خیلی خیلی بدم آمد
  • علی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 0
    نظری ندارم انسان بودن وانسان دوستی هیچ ربطی به دین ملت نژاد ندارد به هیچ قوم و ملیت و دینی توهین نکنید به جای عیب گرفتن از دیگران به فکر ساختن خود باشیم تا قوم و ملتمان ساخته شوند از دین و راهی که خداوند برای اقواممان نهاد پیروی کنیم چون خداوند هیچ قوم و هیچ دینی بر قوم ودینی برتری نداد جز اینکه پیامبری از همان قوم برای هدایت آن قوم فرستاد مانند زرتشت برای ایران محمد برای عرب مسیج برای اروپآ و
  • زهرا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    4 3
    متنفرم از همشون
  • حسن صادقی ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    1 2
    درود بر مشرق نیوز
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    3 3
    اخه شمایی که این همه دلتون به این زندانیها میسوزه یکم به فکر بی زندانیها هم باشید به خدا زندانی بودن خیلی بهتر از اونیه که تو ازادی زجر بکشی حداقل اونجا فکرت وخیالت راحته که تو زندانی ولی.....بزار بماند ....
  • دانلود ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    7 1
    فیل
  • شکری ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    متنفرم
  • محمد ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    خیلی خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس