کد خبر 418434
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

سرباز 26 ساله سیاه‌پوست آمریکایی که برای گذراندن حکم حبس 2 روزه خود را به زندان معرفی کرده بود، ساعاتی بعد بر اثر برخورد خشونت‌آمیز مأموران، جان خود را از دست داد و با تابوت از زندان خارج شد.

به گزارش مشرق، انتشار ویدئویی مربوط به رفتار به شدت خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با یک سیاه‌پوست در بازداشتگاه‌ که نهایتا به مرگ این فرد منجر شد، موجب بروز موج تازه‌ای از اعتراضات به نژادپرستی در فضای مجازی شده است.

سال 2012 بود که «جیمز برون» سرباز سیاه‌پوست ارتش آمریکا به دلیل رانندگی حین مستی به دو روز زندان محکوم شد. وی برای گذراندن این دوره در حالی که در سلامت کامل به سر می‌برد به زندان «ال پاسو کانتی» تگزاس منتقل شد. برون اما نهایتا، در حالی که هوشیاری خود را به دلیل آنچه «مشکلات پزشکی از قبل» اعلام شد، از دست داده بود، به مرکز درمانی منتقل شده و همانجا هم جان خود را از دست داد.

حالا پس از گذشت 3 سال ویدئویی منتشر شده که پرده از مرگ رمز‌آلود این سرباز سیاه پوست ارتش آمریکا بر می‌دارد. 

به نوشته پایگاه خبری شبکه راشاتودی، برون 26 ساله که در پایگاه «فورت بلیس» تگزاس خدمت می‌کرد، دو بار هم در خدمت ارتش آمریکا، به عراق سفر کرده بود. وی هیچ سابقه‌ای از بزهکاری نیز نداشته است.

وی که به اراده خود، خود را به زندان تحویل داده بود، پس از حضور در زندان ال پاسو، اعلام کرده بود که از «اختلالات تنش‌زای پس از حادثه» (Post-Traumatic Stress Disorder) رنج می‌برد.

لینک دانلود

او سپس بعد از برخورد اولیه با مسئولان زندان، با مادرش تماس گرفته و اعلام کرده بود که آن‌ها تلاش می‌کنند وی را به جای دو روز، 7 روز در زندان نگه دارند و به همین جهت او می‌خواهد به جای تحمل حبس، به دادگاه جریمه پرداخته و از زندان خارج شود. 

ویدئویی که شبکه «کی فاکس 14» به آن دست پیدا کرده، نشان می‌دهد نیروهای ویژه زندان چطور پس از آنکه مشاهده می‌شود وی به دلیلی نامعلوم خونریزی کرده و پاسخ زندان‌بان را نیز نمی‌دهد، به سلول او یورش برده و وی را در حالی که فریاد می‌زدند «نمی‌توانم نفس بکشم» مورد ضرب و شتم قرار داده و روی زمین می‌خوابانند. برون همچنین می‌گوید به دلیل خونریزی راه تنفس او بسته شده است.

با این حال مأموران به مدت طولانی وی را در همان وضعیت نگه داشته و نهایتا او را دست و پا بسته از سلول خارج کرده، روی صندلی نشانده و باز هم در حالی که برون التماس کرده و می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد و آب می‌خواهد، روی صورت او را با پارچه‌ای می‌پوشانند. 

در این مدت دو بار نیز به برون داروی آرام‌بخش تزریق می‌شود و نهایتا مأموران مقدار اندکی آب به او می‌دهند. پس از آنکه مسئولان زندان سر وی را زیر آب گرفته و می‌شورند، برون هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

تصاویر بعدی در ویدئو نشان می‌دهد که برون به حال تشنج درآمده و روی زمین خوابانده شده است. با این حال، در تمام این مدت مسئولان زندان هیچ تماسی با سرویس‌های امدادی نمی‌گیرند و برون برای مدت زیادی به همین حال می‌ماند. تا آنکه پس از وخامت شدید حال این سرباز ارتش آمریکا، او به یک مرکز درمانی منتقل شده و همانجا اعلام می‌شود که او جانش را از دست داده است. 

آزمایش سم‌شناسی پس از مرگ برون نشان داد که هیچ ماده مخدر یا ممنوعه‌ای در بدن وی نبوده است. کالبدشکافی هم مرگ وی را طبیعی و ناشی از بروز «وضعیت بحرانی در سلول داسی‌شکل» (سیکل سل) اعلام کرد. این حالت می‌تواند به دلیل نرسیدن آب کافی به بدن و بروز استرس شدید رخ دهد.

هرچند «ریچارد ویلز» کلانتر «ال پاسو» از عملکرد نیروهای زندان دفاع کرده و مرگ برون را ناشی از سابقه بیماری دانسته، اما «جیسون بولس» وکیل خانواده برون می‌گوید ویدئوی منتشر شده، سوالاتی جدی در خصوص برخورد زندان با این جوان سیاه‌پوست به وجود می‌آورد.

بولس می‌گوید: «وقتی یک فرد 26 ساله برای گذراندن حکم صادره دادگاه روز جمعه خود را به زندان معرفی می‌کند و روز یکشنبه در تابوت از آنجا خارج می‌شود، یعنی یک جای کار به طرز هولناکی ایراد دارد.»

خانواده برون اعلام کرده است که قصد دارد شکایتی را در این رابطه مطرح کند. قرار است دادگاه در ماه اکتبر رسیدگی به این شکایت را آغاز کند.

در ماه‌های گذشته موارد متعدد بدرفتاری پلیس با سیاه‌پوستان که در مواردی به مرگ آن‌ها منجر شده، اعتراضات زیادی را در آمریکا موجب شده است. سیاه‌پوستان می‌گویند مقامات و نیروهای پلیس رفتاری تبعیض آمیز به آن‌ها دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • yaser ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در سیستم لیبرال دموکراسی پلیس نقش ویژه ای در اجرای قانون اساسی و تامین امنیت برخورداره،چنانچه پلیس مورد هدف واقع بشه ناکارآمدی سیستم لیبرالی بیش از پیش عیان میشه،فرق دموکراسی دینی با لیبرال دموکراسی در اینه که مردم جامعه اسلامی نخست تحت نظارت قوانین اسلامی قرار میگیرن بعد پلیس ولی در دموکراسی آزاد فقط و فقط پلیسه که نقش داره و از اونجایی که پلیس یک نقش انسانی داره به راحتی میشه باهاش مقابله کرد.الان غرب تعصب و وفاداری به قوانین اسلامی در جوامع اسلامی رو هدف قرار داده که میشه با تقویت نقش پلیس خنثاش کرد ما هم در عوض باید نقش پلیس رو هدف قرار بدیم(تبدیل پلیس به یک عامل نا امنی بجای تامین امنیت مثل حمله به نیروهای پلیس در ایالات مختلف توسط سیاه پوستان در چند روز اخیر) باید دید اون موقع سیستم لیبرال دموکراسی برای تامین امنیت جامعه چیکار میکنه! آیا چوب جادوییش میتونه در این مورد نقش ایفا کنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس