کد خبر 523960
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵

اجرای برجام به معنای پایان دشمنی‌های غرب و خصوصاً دولت مستکبر ایالات متحده با ایران نیست. امریکا و دیگر دولت‌های مستکبر غربی با هویت مستقل و اسلامی ملت ایران مشکلات جدی داشته، این هویت را برنمی‌تابند.

به گزارش مشرق، «یدالله جوانی» در شماره امروز روزنامه«جوان» نوشت:

یکم- با اجرای برجام و طبق بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، تحریم‌های مالی و اقتصادی یکجانبه و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد و کلیه قطعنامه‌های پیشین در این خصوص خاتمه یافت. بدون تردید کسانی که چنین تحریم‌هایی را علیه ملت ایران وضع کردند و با استفاده ابزاری از شورای امنیت، چندین قطعنامه ظالمانه علیه جمهوری اسلامی صادر کردند، بر این تصور بودند که با این تحریم‌ها و قطعنامه‌ها، موفق به تسلیم کردن ملت ایران و برچیدن برنامه هسته‌ای کشورمان به طور کامل خواهند شد، اما امروز به برکت روحیه مقاومت و ایستادگی ملت هوشمند ایران در پرتو هدایت‌های راهبردی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، آنان مجبور شدند ضمن پذیرش حقوق هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را بردارند. این پیروزی از آن ملتی است که بیش از یک دهه در برابر زیاده‌خواهی‌ها و فشارهای قدرت‌های مستکبر غربی مقاومت کرد و هزینه‌های هسته‌ای شدن کشور را پرداخت نمود. این پیروزی اختصاص به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی ندارد. این پیروزی از آن ملت و نظام به معنای عام کلمه است.

دوم- نقش راهبری راهبردی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برای هسته‌ای شدن کشور، یک نقش کلیدی به حساب می‌آید. بدون تردید، اگر نبود چنین راهبری‌های راهبردی در طول بیش از یک دهه گذشته، امروز ملت ایران از دانش و فناوری هسته‌ای برخوردار نبود. آگاهان با انصاف، اذعان دارند که ملت ایران،‌ هسته‌ای شدن کشور را مدیون رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند. این مهم،‌ نقش ولایت فقیه را، در پیشبرد کشور به سمت قله‌های عزت و افتخار، با وجود فشارهای همه‌جانبه دشمنان نشان می‌دهد.

در فرآیند هسته‌ای شدن ایران که برخلاف خواست و اراده قدرت‌های جهانی تحقق یافت، حقانیت این کلام امام خمینی(ره) اثبات شد که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.» همگان شاهد بودند که طی یک دهه گذشته، امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی از دولت‌های استعمارگر غربی چگونه جمهوری اسلامی را به اقدام‌های نظامی تهدید نموده، برای بازداشتن ایران از حرکت در مسیر هسته‌ای شدن، از همه ابزارها، شیوه‌ها و فشارها استفاده کردند، اما در این میان، ملت ایران با تبعیت از ولایت فقیه، این مسیر را تا رسیدن به هدف طی کرد و اکنون جمهوری اسلامی از اعضای باشگاه هسته‌ای جهان به شمار می‌آید. ملت، جریان‌ها و احزاب سیاسی، نخبگان و تمامی مسئولان باید به این نقش بی‌بدیل ولایت فقیه همواره توجه خاص داشته، عبور از هر مانعی را با راهبری ولی فقیه، ممکن بدانند. این مهم به همگان تلاش برای تقویت جایگاه ولایت فقیه را گوشزد می‌نماید؛ تلاشی که یک بعد آن مقابله با تخریب‌کنندگان و تضعیف‌کنندگان این جایگاه است.

سوم- اجرای برجام به معنای پایان دشمنی‌های غرب و خصوصاً دولت مستکبر ایالات متحده با ایران نیست. امریکا و دیگر دولت‌های مستکبر غربی با هویت مستقل و اسلامی ملت ایران مشکلات جدی داشته، این هویت را برنمی‌تابند. بنابراین مسئولان تحت هیچ شرایطی نباید در اجرای برجام به طرف مقابل و خصوصاً دولت امریکا اعتماد نمایند. بدیهی است که اعتماد بی‌جا به دشمن خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت.

بر همین اساس اجرای برجام طبق نقشه راه ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی طی نامه به رئیس‌جمهور، باید به طور دائم رصد شود.

چهارم ـ باید به این نکته توجه داشت که غرب در برابر پذیرش حقوق هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های ظالمانه، امتیازات بزرگی را که همانا محدودیت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری  اسلامی است به دست آورده، باید مراقبت کرد تا دوره این محدودیت‌ها طبق برجام پایان یابد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شکل عادی و بدون هیچ محدودیتی برای مصارف صلح‌آمیز تداوم پیدا کند.

پنجم ـ باید به این نکته توجه داشت که با توافق هسته‌ای و اجرای برجام، تحلیل‌های نادرست در جامعه شکل نگیرد. مبادا کسانی با اهداف خاص سیاسی، اینطور تحلیل نمایند که با توافق هسته‌ای، از یک جنگ قطعی علیه جمهوری اسلامی جلوگیری شد. آنچه تاکنون با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها، مانع از اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی شده، قدرت دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی ملت ایران بوده است. اگر نبود قدرت دفاعی معتبر برای ملت ایران طی سال‌های اخیر،‌در سال 1381 و 1382، امریکایی‌ها به جای حمله به عراق، به ایران لشکرکشی می‌کردند.

اهمیت این نکته راهبردی آن است که باید همگان بدانند در برابر قدرت‌های شیطانی چون امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، فقط در پرتو ‌قدرت دفاعی و نظامی می‌توان از استقلال، عزت، تمامیت ارضی و منافع ملی دفاع کرد.

دیپلماسی هسته‌ای در یک دهه گذشته با بهره‌مندی از پشتوانه قدرت دفاعی کشور توانست از حقوق ملت ایران دفاع نماید. این قدرت را باید پاس داشت و در تقویت آن کوشید.

ششم ـ با باز شدن در‌های کشور به روی شرکت‌ها و کمپانی‌های غربی، مسئولان مراقب باشند دچار یک خطای راهبردی تاریخی نشوند. اقتصاد مقاومتی تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شود. استفاده از توان خارجی، باید در راستای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و استحکام بخشی به  ساخت درونی قدرت جمهوری اسلامی باشد. باید مسئولان دولتی به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از شرکت‌های غربی، به بازار ایران به چشم یک بازار پرخریدار برای کالاهای مصرفی و انبار شده خودشان نگاه می‌کنند.

مبادا با یک خطای راهبردی، تولید داخلی آسیب ببیند و در شرایط جدید، اقتصاد مقاومتی به فراموشی سپرده شود. تقویت تولید داخلی، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است. یکی از مخاطرات در شرایط پسابرجام، آسیب دیدن تولیدکنندگان داخل کشور، با ورود بی‌رویه کالاهای مصرفی از خارج است. در دوران پسابرجام، آن وارداتی قابل دفاع است که به تولید داخل کمک کند و فضای کسب و کار را بهبود ببخشد و رونق اقتصادی ایجاد نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    متاسفانه باید این نکته را هم اضافه کرد که هر چند که برجام به:-) نفع ما است، اما اصولا دولت های مستکبر غربی در ازای عقب نشینی ایران فقط بخشی از حقوقمان را که حاضر به پذیرش و استیفای آن نبودند را به ما می دهند. نه امتیاز ی از خودشان. به علاوه تازه با لغو تحریمهای ایران تازه بازار خوبی را هم بدست می آورند. اینجاست که باید گفت تنها راه رهایی ملت ایران از روابط ظالمانه دولت های غربی، تکیه به توان داخلی و افزایش اقتدار ملی در حوزه های گوناگون است. به قول ضرب المثل قدیمی برو قوی باش که ضعیف پایمال است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس