عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم گفت : بسیاری از کارشناسان سیاسی ترک و غیر ترک بر این اعتقادند که ترکیه اکنون هزینه بحران آفرینی و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم خود در سوریه را می پردازد.

به گزارش مشرق و به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم، عطوان افزود: اگر این بحران نبود، میلیاردها دلار پول و هزاران تن اسلحه از طرف کشورهای عربی خلیج فارس به دست تروریست ها نمی رسید و خاک ترکیه به گذرگاه ده ها هزار جنگجوی تندرو برای پیوستن به تروریست های موجود در سوریه تبدیل نمی شد، اکنون داعش به چنین قدرتی دست نمی یافت.
اگرسخنان نخست وزیر ترکیه درباره اینکه عامل انتحاری میدان سلطان احمد یک سوری عضو داعش است صحیح باشد می توان سه نتیجه گرفت، نخست اینکه آتش بس توافقی و نانوشته میان ترکیه و داعش به دلیل بازداشت های گسترده ترکیه در میان اعضای باندهای خفته و بیدار وابسته به این گروه تروریستی پایان یافته است.
دلیل دیگر پایان یافتن این آتش بس این است که داعش از ترکیه انتظار دارد که در کنار آن ها در یک سنگر بایستد و یا در بدترین شرایط بی طرفی اختیار کند.
دوم : صنعت جهانگردی ترکیه که سالانه حدود 36 میلیارد دلار عاید این کشور می کند با این انفجار و پس از تصمیم روسیه در جلوگیری از ورود جهانگردان روسی به ترکیه ضربه کاری و شدیدی خورده است.
سوم : احتمال ورود ترکیه به جنگ با داعش و اعزام نیرو به عراق و سوریه باعث واکنش های انتقامی این گروه تروریستی از ترکیه در ماه های آینده می شود، بویژه اینکه تعداد زیادی از جنگجویان ترک در صف این گروه تروریستی هستند و حضوری قدرتمند در منطقه غازی عنتاپ و هاتای در نزدیکی مرزهای سوریه دارند.
انتخاب میدان تاریخی سلطان احمد به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری ترکیه با هدف ضربه زدن به صنعت گردشگری و اقتصاد ترکیه صورت گرفته است که خود با مشکلاتی مانند کاهش ارزش لیر، فروپاشی بازارهای مالی و کاهش نرخ رشد به کمتر از سه درصد روبرو است.
رجب طیب اردوغان یکی از رهبران باهوش خاورمیانه به شمار می آمد و توانست ترکیه را به جایگاه ممتاز اقتصادی و نظامی برساند ولی در محاسبات خود درباره کوتاه بودن عمر حکومت بشار اسد و انتظار سرنگونی نظام سوریه در چند هفته یا چند ماه اشتباه کرد.
البته او یکبار دیگر نیز در دام چنین اشتباهی افتاد، هنگامی که گمان می کرد می تواند از رویارویی با داعش جلوگیری کند و با تکیه برهم پیمان آمریکایی خود که معمولا هم پیمان های خود را تنها می گذارد می تواند منطقه پرواز ممنوع درسوریه ایجاد کند.
بسیاردشوار است که حوادث آینده ترکیه را حدس بزنیم واینکه آیا این یک عملیات مستقل بوده است یا بخشی از یک برنامه بزرگتراست ، ولی وقتی این عملیات کمتر از دو ماه پس از حمله به طرفداران حزب دمکراتیک خلق ها در ایستگاه قطار آنکارا صورت می گیرد که ده ها نفر در آن کشته می شوند و دولت نیز گروه تروریستی داعش را به انجام آن متهم می کند باید برای ترکیه و امنیت آن نگران شد.
چندان مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم که نخستین کسی که ترکیه را سرزنش می کند بشار اسد رییس جمهوری سوریه است و فکر نمی کنیم که حتی پیام تسلیتی برای همتای ترک خود ارسال کند زبان حال وی اینگونه است که 'مگرمن به شما نگفته بودم که هرکس عقرب در جیب خود بگذارد، بالاخره او را نیش خواهد زد'. نفر بعدی نیز ولادیمیرپوتین رییس جمهوری روسیه است که بارها ترکیه را به حمایت از داعش و خرید نفت از تروریست ها متهم کرده است.
کشورهای اطراف ترکیه و اروپایی ها نیز با این کشور به عنوان دشمنی که چاره ای از دوستی با او نیست رفتار خواهند کرد.
از سوی دیگر باید توجه داشت که دولت ترکیه قادر نخواهد بود همزمان با داعش و پ. ک. ک درگیر شود زیرا برداشتن دو هندوانه با یک دست امکان پذیر نیست.
اردوغان که دست دوستی به سوی اسراییل دراز کرده و خواستار عادی سازی روابط با صهیونیست ها شده و بر نیاز ترکیه و اشغالگران صهیونیست به یکدیگر تاکید کرده باید در سیاست هایی که وی و کشورش را به این تنگنای خطرناک کشانده بازنگری کند.
احتمالا اردوغان، داود اوغلو و سفر طوران مشاور امور عربی وی اکنون سخنان، توصیه ها و هشدارهای پیشین ما را به خوبی درک می کنند.
یک عامل انتحاری روز سه شنبه با انفجار خود در نزدیکی مسجد تاریخی سلطان احمد در منطقه توریستی استانبول جان 10 نفر را گرفت و دستکم 15 نفر را زخمی کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    شبکه های ترکیه علیه روسیه و مخصوصا ایران دارن برنامه اجرا می کنن جدیدا برنامه ها داره تاکید می کنه که داعش رو ایران حمیات می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس