بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: گروه تروریستی داعش تاکنون آثار باستانی زیادی را به ارزش 300 میلیون دلار از سوریه و عراق غارت کرده است.

به گزارش مشرق، بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: زمانی که گروه تروریستی داعش شهری جدید را تصرف می کند، موزه ها و مکان های فرهنگی آن را به تاراج می برد و از این راه مصنوعات باستانی ارزشمندی را در بازار سیاه به فروش می رساند. به این ترتیب، گروه تروریستی داعش با این اقدام نه تنها پول زیادی به جیب می زند، بلکه میراث فرهنگی شهرها را به کلی ویران می کند. بازسازی این اماکن باستانی و جلوگیری از فروش مصنوعات در بازار سیاه نیز کار بسیار دشواری است.

بنابر آمار بلومبرگ، گروه تروریستی داعش تاکنون آثار باستانی زیادی را به ارزش 300 میلیون دلار از سوریه و عراق غارت و آنها را از راه ترکیه، لبنان و اردن وارد بازار سیاه کرده است. پس از ورود این کالاهای قاچاق به ترکیه، یک کارگزار، کالا ها را از داعشی ها می خرد و آنها را به دلالان می فروشد.

"فرانس دسمارایس،" مدیر برنامه ها و مشارکت در شورای بین المللی موزه ها در مصاحبه با روزنامه "تایمز" گفت: اقدامات گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق به نوبه خود بزرگترین غارت میراث فرهنگی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می شود.

"مایکل دانتی،" باستان شناس دانشگاه بوستون نیز سال گذشته اظهارات مشابهی در مصاحبه با "وال استریت ژورنال" مطرح کرد. به گفته وی، سرقت های مکرر عناصر داعش به یک کسب و کار سازمان یافته تبدیل شده است که بودجه اقدامات تروریستی آنها را فراهم می کند. این بزرگترین غارت میراث فرهنگی است که تاکنون دیده ام."

در ادامه این گزارش آمده است: اما فروش این آثار باستانی در بازار سیاه تنها مسئله نگران کننده مورخان نیست. داعش، اماکنی را که نمی تواند به یغما ببرد، ویران می کند. این گروه تروریستی بارها فیلم هایی از اقدامات غیرانسانی خود منتشر کرده است. در این فیلم ها عناصر داعش آثار تاریخی را با چکش و بمب نابود می کنند. تاکنون سایت های مختلف میراث جهانی یونسکو در سوریه به این شیوه از بین رفته است. کشورها نیز قادر به متوقف کردن روند غارت و چپاول آثار باستانی بدست عناصر این گروه تروریستی نبوده اند؛ زیرا این آثار، خریداران مخصوص به خود را در خاورمیانه و غرب دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس