«در صورتی که دیوان عالی بر علیه ایران رای دهد، این کشور مجبور به پرداخت مبلغی 1.85 میلیارد دلاری خواهد شد...»

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (New York Times) از طرح دعوای مربوط به برداشت غرامت چند میلیارد دلاری از دارایی های بلوکه شده ایران، در دادگاه عالی آمریکا خبر داد. برداشت مبلغی چند میلیارد دلاری از دارایی های بلوکه شده ملت ایران به بهانه های واهی، بیشتر به یک زورگیری شبیه است که نام زیبای "دادخواهی برای خانواده قربانیان حملات تروریستی" بر آن گذاشته است


در این گزارش آمده است: «دولت ایران به خاطر عدم برگزاری دادگاهی علنی و عادلانه برای زندانیان آمریکایی در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اما دیوان عالی ایالات متحده، روز چهارشنبه چنین جلسه ای را در رابطه با ایران برگزار خواهد کرد.


سئوالی که در محضر دادگاه طرح می شود نسبتا ساده است: آیا اقدام کنگره در سال 2012 به تصویب قانون کمک به خانواده قربانیان حملات تروریستی از جمله کشته شدگان در بمب گذاری سال 1983 بیروت خلاف قانون اساسی است یا خیر؟»

 


این روزنامه آمریکایی نوشت: «این بحث در برهه ای حساس در روابط ایالات متحده و ایران مطرح می شود که تنها چند ماه از دستیابی به توافق هسته ای بین دو کشور می گذرد.

 

 

در صورتی که دیوان عالی بر علیه ایران رای دهد، این کشور مجبور به پرداخت مبلغی 1.85 میلیارد دلاری از سرمایه های خود خواهد شد که بزرگترین پرداخت مالی به شاکیان آمریکایی است که در طی سال های گذشته بارها احکام دادگاه های داخلی آمریکا در رابطه با تروریسم، به نفع آن ها و بر علیه ایران، صادر شده است.»

 

 

پیش از این دادگاه های آمریکایی در موعدهای مختلف، ایران را به پرداخت غرامت به خاطر بمب گذاری های صورت گرفته در لبنان، عربستان و ... محکوم کرده اند. در سال ۲۰۰۷ دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به "خانواد‌ه‌های قربانیان ترور" محکوم کرد.

 

 

با این که سابقه این موضوع به اوایل دهه هشتاد میلادی بازمی‌گردد که عده‌ای به دنبال این بوده‌اند که کشته و مجروح شدن سربازان یا اتباع آمریکایی در خارج از این کشور و به ویژه در خاورمیانه را به ایران نسبت دهند و برای این قربانیان و خانواده آنها طلب غرامت کنند، با این حال پس از کشف وجود بخشی از سپرده‌های غیرمستقیم بانک مرکزی ایران از طریق برخی واسطه‌ها نزد شعبه سیتی بانک نیویورک در سال 2008 این ماجرا شکل جدیدی یافت.

 

 

این دعوی در دادگاه نیویورک ادامه داشت تا این که در سال 2012  در کنگره، پیش نویس قانونی تحت عنوان "کاهش تهدید ایران و موضوع حقوق بشر سوریه" مطرح گردید که محمل قانونی را برای حکم دادگاه و مصادره اموال ایران فراهم می‌کرد.

 


در سال 2013 نیز قاضی دادگاه فدرال آمریکا، کاترین فارست، حکمی در همین رابطه علیه ایران صادر کرد و با رفتن این حکم به دادگاه تجدید نظر در سال 2014 سه قاضی دادگاه تجدید نظر در نیویورک، حکم صادر شده مبنی بر پرداخت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار غرامت از سوی ایران به قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت را تأیید کردند.

 

 

در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت ۲۴۱ سرباز آمریکایی کشته شدند و محاکم قضایی آمریکا به دنبال دریافت غرامت این بمب گذاری از ایران هستند!

 

 امروز زورگیری میلیارد دلاری از ایران به دیوان عالی آمریکا می رود

 

 

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس