روزنامه آمریکایی در گزارشی پیرامون شکایت بانک مرکزی ایران به دادگاه عالی فدرال ایالات متحده، از تلاش‌ها و نگرانی‌های کنگره این کشور درباره این پرونده خبر داده است.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی به «نگرانی‌های کنگره آمریکا» از پرونده شکایت بانک مرکزی ایران به دادگاه عالی فدرال ایالات کتحده و تلاش‌های آن برای رد شدن این شکایت خبر داده است.

هفته گذشته بود که اولین جلسه دادگاه عالی فدرال آمریکا برای بررسی پرونده شکایت بانک مرکزی ایران برگزار شد. بانک مرکزی ایران در پرونده ادعایی پرداخت غرامت به «قربانیان تروریسم ایران» از محل پول‌های بلوکه شده ایران به این دادگاه شکایت کرد.

بر اساس حکمی که یک دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 صادر کرد، قرار است به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 بیروت و چند انفجار دیگر، مبلغ 2.65 میلیارد دلار به آن‌ها پرداخت شود.

این حکم در سال 2014 تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به 2 میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.

حالا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره این شکایت نوشته است: «پرونده شکایت ایران بابت غرامت، کنگره را علیه دادگاه عالی به مبارزه می‌طلبد».

این روزنامه آمریکایی با اشاره به طرح دعوای وکلای بانک مرکزی ایران درباره نقض «تفکیک قوا در آمریکا» به واسطه مصوبه کنگره برای برداشت از حساب‌های بلوکه شده ایران نوشت: «در حالی که بحث‌ها درباره توازن قوا بین شاخه‌های اجرایی و تقنینی تقریبا فراگیر هستند اما چنین سوالاتی درباره اختیارات نسبی شاخه‌های تقنینی و قضایی نادر هستند».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «برخی از قانونگذاران آمریکایی گفتند که آنها می‌توانند بفهمند که چقدر شاید آمریکایی‌ها از توانایی ایران برای طرح چنین موضوعاتی در عالی‌ترین دادگاه عالی کشور وحشت زده باشند».

در همین ارتباط،‌«رابرت منندز» سناتور دموکرات و نام آشنای در طرح‌های تحریمی علیه ایران، با طرح ادعاهایی علیه تهران، از اینکه ایران توانسته شکایت خود را در پرونده غرامت به دادگاه عالی فدرال آمریکا ببرد، به شدت دلخور بوده و گفته نباید این امکان به ایرانی‌ها داده می‌شد.

نیویورک تایمز در ادامه تصریح کرد: «(در پرونده شکایت بانک مرکزی ایران) تهدید بالقوه برای اختیار قانونگذاری کنگره به حدی زیاد است که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به هم پیوسته و وکلای مجالس سنا و نمایندگان در حال فراخوانده و تاکید برای رد کردن ادعای ایران هستند».

این روزنامه افزود: «بسیاری از کارشناسان حقوقی در کنگره نگران این بوده‌اند که منفعت اصلی دادگاه عالی فدرال حفاظت از قدرت خودش باشد و احتمالا اختیار و قدرت تقنینی را محدود کند. وکلای مجالس سنا و نمایندگان تاکنون علنا درباره پرونده شکایت ایران اظهارنظر نکردند اما طرح دعوایی آنها به دادگاه عالی نشان می‌دهد که تهدید طرح دعوای بانک مرکزی ایران چقدر بای آنها جدی است».

نیویورک تایمز همچنین نوشت: « به خاطر اینکه وکلای مجالس سنا و نمایندگان بحثهای اساسی درباره اینکه این پرونده بیشتر روی قربانیان ترور و در سطحی گسترده اختیار دولت فدرال به ویژه شاخه اجرایی برای تصمیمگیری در موضوعات سیاست خارجی دست گذاشته، نگرانی‌ها درباره این پرونده در کنگره تشدید شده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس