رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواسته است تحریم‌های خود علیه کوبا را لغو کند.

به گزارش مشرق،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته. در این رابطه ضمن تأکید بر اهمیت برقراری مجدد روابط بین آمریکا و کوبا، عنوان کرد: انزوای 50 ساله کوبا منافع آمریکا را نیز به خطر انداخته و مشکل فراوانی را برای ما در منطقه آمریکای لاتین به وجود آورده است.

«اوباما» در ادامه خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا افزود: اگر می‌خواهید حاکمیت کشور را تقویت کنید، قبول کنید که جنگ سرد به پایان رسیده است و تحریم‌های خود علیه کوبا را لغو کنید.

«هاوانا» (پایتخت کوبا) و «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) روابط دیپلماتیک خود را از 20 جولای (29 تیر) از سر گرفتند؛ دو کشور در تلاش هستند تا با انجام اقدامات لازم روند عادی‌سازی روابط بین آمریکا و کوبا را آغاز کنند اما تحریم‌های آمریکا علیه کوبا به مانعی جدی در این مسیر تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از کنگره این کشور خواست که برای بستن زندان «گوآنتانامو» در کوبا با دولت این کشور همکاری کند؛ آمریکا در سال 2002 علی‌رغم مخالفت‌های دولت و ملت کوبا زندانی را در سرزمین «گوآنتانامو» واقع در کوبا احداث کرد.

وی در ادامه خواستار حمایت کنگره آمریکا از دولت این کشور برای پیشبرد راهبردهای لازم در جهت مبارزه با گروه تروریستی-تکفیری «داعش» شد.

«اوباما» در این راستا تصریح کرد: من از کنگره آمریکا می‌خواهم راهبرد استفاده از نیروهای نظامی کشور برای مقابله با گروه تروریستی «داعش» در عراق و سوریه را به تصویب برساند تا بدین طریق پیام صریح «واشنگتن» مبنی بر تصمیم آمریکا برای نابودی این گروه تروریستی به گوش اعضای آن برسد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: ما باید این گروه قاتل و متعصب را از بین ببریم و برای همین به ائتلاف بین 60 کشور جهان نیاز داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی اهمیت توافق تاریخی ایران با گروه۱+۵ در زمینه انرژی هسته‌ای پرداخت و عنوان کرد: برخلاف جمهوری‌خواهان آمریکایی که آینده تاریکی برای ایران متصور هستند، من دورنمای روشنی در آینده این ملت می‌بینم.

«اوباما» در ادامه به مسائل داخلی آمریکا و دستاوردهای دولت خود پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا در شرایط اقتصادی خوبی قرار دارد و مشاغل در این کشور طی 70 ماه پیاپی روند رو به رشدی را طی کرده‌اند؛ ما همچنین موفق شدیم آمریکا را از بحران اقتصادی که در سال 2008 در این کشور آغاز شده بود، خارج کنیم.

کوبا خواستار پیشبرد روابط دوجانبه با آمریکا در سال 2016 شد

«ژوسفینا بیدال» نماینده وزارت امور خارجه کوبا در امور آمریکا روز گذشته اعلام کرد: کوبا خواستار پیشبرد روابط دوجانبه خود با آمریکا در سال 2016 می‌باشد و رئیس‌جمهور آینده آمریکا هرکسی که باشد، روابط خود با کوبا را قطع نخواهد کرد.

وی افزود: تصور نمی‌کنم رئیس‌جمهور آینده آمریکا، هرکسی هم که باشد، روابط خود را با کوبا قطع و سفارت آمریکا در این جزیره آمریکای لاتینی را تعطیل کند اما مسائل دیگری نظیر همکاری در بخش‌های مختلف وجود دارد که شاید رئیس‌جمهور آتی این کشور از اجرای آنان پا پس بکشد.

«بیدال» در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در ماه نوامبر (آبان) سال 2016 برگزار شود نیز تصریح کرد: من درباره نتایجی که در این انتخابات به دست می‌آید، پیش‌بینی قاطعی ندارم.

کاندیداهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند که به برقراری روابط نزدیک با کوبا شک دارند؛ این در حالی است که کاندیداهای دموکرات این انتخابات آماده پیگیری روند برقراری روابط دوجانبه با این جزیره آمریکای لاتینی هستند.

نماینده وزارت امور خارجه کوبا در امور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مدت زمان اندکی از دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» در آمریکا باقی مانده است، کوبا خواستار پیشبرد مذاکرات سیاسی و اقتصادی خود با این کشور می‌باشد.

از زمانی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «رائول کاسترو» همتای کوبایی وی با اعلام خبر برقراری مجدد روابط بین دو کشور، دنیا را شگفت‌زده کردند، آمریکا و کوبا تاکنون به پیشرفت‌های خوبی در زمینه دیپلماسی دست یافته‌اند که بازگشایی سفارت‌های دو کشور نیز یکی از نتایج این پیشرفت‌ها به شمار می‌رود.

مقامات کوبایی تاکنون بارها بر لزوم لغو کامل تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، بازگرداندن سرزمین اشغالی «گوآنتانامو» به کوبا و توقف دخالت‌های آمریکا در امور داخلی این کشور آمریکای لاتینی برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور تأکید کرده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس