کد خبر 519458
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

یحیی آل‌سحاق گفت:حجم تجارت عربستان و کشورهای دیگر که از عربستان پیروی می‌کنند، با ایران آن‌قدر نیست که بتواند تأثیرگذار باشد.در رابطه با امارات حدود ۲ هزار صفحه مطالعه انجام‌شده که اگر قرار شد رابطه با این کشور را تغییر دهیم، جایگزین آن مشخص‌شده است.

به گزارش مشرق، یحیی آل اسحاق در مورد میزان تعامل اقتصادی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اظهار داشت: با این کشورها عمدتا در حوزه اقتصادی، سیاسی و امنیتی رابطه داریم.

وی افزود: روابط اقتصادی، رابطه پایدار و ریشه‌دار است و تحت تأثیر فضای کوتاه‌مدت سیاسی قرار می‌گیرند، اما بلافاصله در مدت کوتاهی دوباره به مبانی اصلی خود برمی‌گردد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، گفت: با کشورهای همسایه رابطه استراتژیک داریم و دلیل رابطه موقعیت جغرافیایی ایران است که ایران با 15 کشور همسایه و بالعکس دارد.

آل اسحاق ادامه داد: در شرایط جنگ تحمیلی، حتی روابط اقتصادی با امارات و کشورهای دیگر برقرار بود و البته این روابط گاها تحت تأثیر فضای سیاسی بالا و پایین می‌شد، اما مسائل اقتصادی بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گشت.

وی اضافه کرد: حجم تجارت ایران و امارات سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است و با قطع روابط اقتصادی ایران کمترین آسیب را می‌بیند، البته ممکن است مشکلی ایجاد شود، ولی حجم واردات ایران از امارات به‌گونه‌ای نیست که با این اتفاقات تغییر کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: حجم تجارت عربستان و کشورهای دیگر که از عربستان پیروی می‌کنند، با ایران آن‌قدر نیست که بتواند تأثیرگذار باشد؛ امروز حجم مبادلات ایران و عراق حدود 12 الی 15 میلیارد دلار است.

آل اسحاق با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیکی ایران با 15 کشور همسایه، تأکید کرد: یک بازار 400 میلیون نفری در منطقه وجود دارد که روابط درهم‌تنیده است؛ ضمن اینکه مسئولین در مورد تعاملات با امارات پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: در رابطه با امارات حدود 2 هزار صفحه مطالعه انجام‌شده که اگر قرار شد رابطه خود با این کشور را تغییر دهیم، راه‌حل و جایگزین آن مشخص‌شده است که باید چه اقدامی انجام شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: شو سیاسی بالاتر از اقتصادی است و مسائل اقتصادی تابع جریان‌های خاص خود است که اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم، دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی برای این برخوردهای سیاسی نیست.

آل اسحاق با بیان اینکه بر اساس مطالعه صورت گرفته، جایگزین‌هایی برای امارات در نظر گرفته‌شده است، گفت: یکی کشور عمان و دیگری بندر تراملان در ترکیه است و راه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایران هاب منطقه است، بیان داشت: اگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اشتباه و رابطه خود را با ایران قطع کنند، سنگ بزرگی را برای خود در چاه انداختند، زیرا ایران دروازه طلایی ارتباط است.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: برهم زدن روابط برای کشورهای عربی خلیج‌فارس بیش از آن‌که فکر می‌کنند هزینه دارد و فضاسازی سیاسی کوتاه‌مدت و مقطعی و حوزه اقتصادی بلندمدت و زیر بنایی است که به‌سادگی قابل‌تغییر نیست؛ و این جنگ روانی که با شدت داغ شد، با همان شدت یخ می‌زند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    ترکیه؟ اجب!!! باز عمان بهتره....
  • رضا ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    آقاي آل اسحاق ١٠ميليارد رقم كمي نيست اتفاقا رقم بالايي هست اگه بكل مبادلات تجاري كشور نگاه كنيد در ضمن بيشترين آسيب را بخش خصوصي ما ميبره چون حجم بالايي از صادرات غيرنفتي واقعي رو انجام ميدند به همين كشورهاست
  • اهوازی ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بهتر است به جزیره ها و کرانه های خلیج فارس و مکران رسیدگی کنیم و آنها را آباد کنیم.اگر قرار است که کشوری جای امارات را بگیرد بهتر است از ظرفیت چند کشور استفاده شود.عمان و قطر و کویت و بندر بصره جایگزین های خوبی هستند و پای ایرانی ها را از دبی می برد.باور کنید که احتیاج است در بصره حضور فعال تری داشته باشیم.چند کشور جایگزین شوند بهتر است.اینجور رقابت هم بوجود می آید.
  • پسر ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    همون بهتر که خودمون خیلی کم کنیم تا اینکه یه کشور چند ده ساله بیاد بگه
  • ریاستی ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بخشی از سواحل مکران را در اختیار چین قرار دهید به عنوان منطقه ازاد مشترک یا اجاره تا هم بخشی از مشکل حل شود هم بخشی از بیکاران مشکلشان حل شود هم اینکه پای یک ابر قدرت درگیر میشود وتعاملات جهانی لیشتر میشود وهم اینکه تجربه جدیدی است
  • محمد ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مطمئنآ اگه این جایگزینها برامون به صرفه بود ... از سالها پیش اجرا میشد که تا الآن زیر ساختهاش محکم و محکمتر بشه و تجار تو اون مسیرها کاملا جای خودشونو پیدا کنن ... نه اینکه الآن بخوان پیش بینی کنن ... اینهمه تجار دولتی و غیردولتی سالهاست که تو امارات برای خودشون کارو کاسبیی راه انداختن ... حالا تازه به فکر افتادین ؟ مگه کار یکی دوروزه که میگین ؟ مگه زیر ساختها وبنادر بارگیری و باراندازهای عمان با امارات قابل مقایسه س آخه ؟؟؟ اینهمه امارات تو این سالها به پشتیبانی از عربستان به ما توهین کرد ... چرا به فکر جایگیزین نبودین ؟؟؟
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا باید واردات ما با واسطه انجام بشه اول بره امارات بعد بیاد اینجا یا صادرات همینطور باید به طور مستقیم بعد از برجام روابط اقتصادیمون رو تقویت کنیم اونم بی واسطه و بی مزد و منت یه مشت مفت خور
  • محمد ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    حرف منطقی ایه ولی خب کمی عرضه میخواد
  • ناشناس آذری ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    از مسؤولان محترم اعم از وزرا و نمایندگان مجلس خواهش می کنیم که کشور عمان و تجار و بازرگانان آن کشور را جایگزین قطر و کویت و امارات متحده ی عربی کنند. هر چه باشه در این سه چهار دهه ی گذشته مردانگی و دشمن نبودن آن ها و ثبات رأی سیاستمداران آن کشور برای ایرانیان ثابت شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس