در جنوب یمن و در کنار نوار ساحلی این کشور، استانی قرار دارد که این روزها به پایگاهی برای طرافداران تروریست‌های تکفیری مورد حمایت رژیم آل سعود تبدیل شده و پرچم این گروه‌های تروریستی بر روی ساختمان‌های دولتی آن بالا رفته است.

گروه بین‌الملل مشرق - در جنوب یمن و در کنار نوار ساحلی این کشور، استانی قرار دارد که این روزها به پایگاهی برای طرافداران تروریست‌های تکفیری مورد حمایت رژیم آل سعود تبدیل شده و پرچم این گروه‌های تروریستی بر روی ساختمان‌های دولتی آن بالا رفته است.

بخشی از استان ابین در جنوب یمن از جمله مرکز آن شهر زنجنبار از چند هفته پیش به اشغال تروریست های انصارالشریعه (شاخه یمنی القاعده) در آمده و این گروه تروریستی حکومتی را در مناطق اشغالی این استان ایجاد کرده است.

 
با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
نقشه استان ابین
ابین؛ قطب کشاورزی یمن
 
استان ابین استان ساحلی در جنوب یمن است که مرکز آن شهر زنجبار می باشد. این استان از 11 شهرستان تشکیل شده است و از شهر صنعا پایتخت یمن 427 کیلومتر فاصله دارد. همچنین شهر زنجبار هم در 60 کیلومتر بندر عدن واقع است.
 
مساحت استان ابین نزدیک به 17 هزار کیلومتر مربع است و نزدیک به دو درصد جمعیت یمن یعنی رقمی بیش از 520 هزار نفر در این استان جنوبی یمن زندگی می کنند.
 
شغل اصلی مردم استان ابین کشاورزی، ماهیگیری و دامپروری است و محصولاتی همچون پنبه، سبزیجات و میوه در این استان جنوبی یمن کاشت می شود تا استان ابین به عنوان یکی از قطب های کشاورزی در یمن به شمار بیاید.
 
با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
تجهیزات نیروهای القاعده در ابین

ابین در اشغال القاعده
 
اهمیت استان ابین در تحولات یمن به دلیل نفوذ القاعده در این استان است. گروه انصارالشریعه شاخه یمنی القاعده هم اکنون کنترل شهر زنجنبار مرکز استان ابین و نیز بخشی دیگر از مناطق این استان از جمله شهر جعار را در دست دارد.
 
با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
شهر جعار در استان ابین

فعالیت القاعده در یمن
 
وجود القاعده در یمن سابقه طولانی دارد و این گروه از بیش از ده سال پیش در این کشور فعالیت خودش را شروع کرد. اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده اصالت یمنی داشت و به همین دلیل این گروه تروریستی از همان ابتدای تاسیسش سعی کرد که با جذب نیرو از یمن، در این کشور فقیر عربی فعالیت کند.
 
فعالیت القاعده یمن از ابتدای تاسیس تا انقلاب یمن بیشتر به جذب و تربیت نیرو و نیز عملیات های انتحاری و گروگان گرفتن اتباع خارجی محدود بود. نیروهای القاعده در آن دوره بیشتر در بیابان های دور دست یمن حضور داشتند و در این مناطق به تربیت و تجهیز نیروهای خود می پرداختند.

با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
ایست بازرسی القاعده در ابین

القاعده به دنبال اشغال یمن
 
اما هدف القاعده یمن در بیابان ماندن نبود و این گروه تکفیری چشم به مناطق دیگر یمن هم داشت. القاعده به دنبال این بود که شهرهای مهم یمن از جمله بنادر این کشور را اشغال کند تا با استفاده از درآمد این شهرها، امارت تکفیری خود را در این مناطق برپا سازد.
 
پس از آغاز انقلاب یمن در سال 2011، القاعده از ضعف دولت مرکزی یمن در آن دوره استفاده کرد و مناطق وسیعی از استان ابین از جمله شهرهای زنجبار و لودر را به اشغال خود درآورد. نیروهای ارتش یمن در طول سال های 2011 و 2012 توانستند بخش های عظیمی از استان ابین را از لوث تروریست های القاعده پاکسازی کنند، موفقیتی که البته به قیمت کشته شدن صدها تن از سربازان ارتش یمن بود. در نهایت گرچه که القاعده از شهرهای استان ابین خارج شد، اما نفوذ خودش را در مناطق روستایی استان ابین حفظ کرد.
 
با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
تانک در دست نیروهای القاعده در استان ابین

اشغال ابین
 
نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله در همان ماه های ابتدای جنگ یمن به آسانی کنترل استان ابین از جمله مرکز آن شهر زنجنبار را به دست گرفتند. وجود تیپ 15 ارتش یمن در استان ابین و همکاری آن با دولت مرکزی این کشور، کار را برای نیروهای نظامی یمنی جهت کنترل این استان راحت کرد. اما در مردادماه امسال نیروهای سعودی و مزدوران یمنی اش توانستند که پس از اشغال استان عدن و در طی چند روز و پس از تعدادی درگیری محدود، کنترل استان ابین را به دست بگیرند.
 
گروه انصارالشریعه هم بیش از یک ماه پیش توانست که دو شهر زنجنبار و جعار در استان ابین را به راحتی و بدون درگیری چندان زیادی به اشغال خود درآورد.
در این حمله القاعده، طرافداران محلی این گروه تروریستی و نیروهای کمکی از استان های حضرالموت و عدن شرکت داشتند. 

با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
نیروهای القاعده در استان ابین

ابین در اشغال القاعده
 
با وجودی که استان ابین فاصله چندانی از عدن مرکز قدرت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و محل استقرار نیروهای سعودی و اماراتی ندارد، اما نیروهای ائتلاف عربی و نیروهای طرافدار هادی تاکنون اقدامی را برای آزادی استان ابین از دست القاعده انجام نداده اند.
 

گروه تروریستی انصارالشریعه هم اکنون در شهرهای استان ابین به خصوص زنجبار بر روی برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و تبلیغی متمرکز شده است تا مردم این مناطق به خصوص جوانان و نوجوانان را به سوی خود بکشاند.
 
انصارالشریعه علاوه بر این همچون داعش، فیلم ها و تصاویر تبلیغاتی خود را در میان مردم پخش می کند تا آنها را به سوی خود جذب کند.
 
اقدامات تبلیغی انصارالشریعه برای این است که اولا نیروی لازم برای هرگونه جنگی را از مردم خود مناطق اشغالی تامین کند، ثانیا هم در صورت عقب نشینی انصارالشریعه از این مناطق هم شیرازه این گروه از هم نباشد و انصارالشریعه بتواند با داشتن نیروهای کافی به فعالیت خود به صورت مخفی در یمن ادامه دهد تا دوباره این مناطق را با استفاده از نیروی محلی اشغال کند.

با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
نیروهای القاعده در اردوگاه های آموزشی در استان ابین
 
داعش در راه یمن
 
داعش گرچه در استان ابین حضور علنی ندارد، اما هسته های مخفی این گروه تروریستی در این استان هستند و این هسته ها به صورت خیلی محدود عملیات هایی را در سطح استان ابین انجام داده اند.
 
تعدادی از جنگجویان القاعده یمن در یک سال اخیر و پس از گسترش فعالیت داعش در جهان، با ابوبکر بغدادی سرکرده داعش بیعت کردند و شاخه یمنی این گروه تروریستی را به وجود آوردند.
 
البته فعالیت داعش در یمن تاکنون بیشتر به یک سری عملیات های انتحاری و بمب گذاری محدوده بوده و این گروه تروریستی فعلا بیشتر در حال جذب نیرو  و آماده کردن آنها برای عملیات های گسترده تر است.
 
القاعده و داعش در واقع هر دو از یک آبشخور فکری تغذیه می شوند و از لحاظ مبنایی تفاوت چندانی با هم ندارد. گرچه که القاعده سعی می کند که خودش را نسبت به داعش یک گروه معتدل نشان دهد، اما در نهایت بسیاری از اقدامات القاعده مانند داعش است. البته گاهی جنایت های داعش به حدی فجیع است که حتی القاعده هم مجبور به برائت از داعش می شود.
 
با قرارگاه القاعده و داعش در یمن آشنا شوید +نقشه و عکس
نیروهای القاعده در کوهستان های استان ابین

آینده استان ابین یمن
 
آزادی مناطق جنوب یمن از جمله استان ابین جزو اولویت های ارتش این کشور و حرکت انصارالله نیست، به همین دلیل به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک این نیروها حمله گسترده ای را برای آزاسازی استان ابین داشته باشند.
 
اما از آن سو درگیری بین طرافداران هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و نیروهای القاعده قطعا در هفته ها و ماه های آینده رخ خواهد داد. درگیری هایی که شدید خواهند بود و دو طرف در آن تلفات سنگینی خواهند داشت.

 
القاعده سال هاست که در مناطق دوردست یمن با ایجاد اردوگاه های آموزشی به تربیت نیرو مشغول هست، نیروهایی که با داشتن اعتقاد تکفیری به خوبی در برابر دشمنانشان می جنگند.
 
القاعده علاوه بر این توانسته که رهبران برخی از قبایل یمن را به سوی خود جذب کند و از این طریق در مناطقی از یمن ریشه دوانده است. مسائلی که باعث می شود شکست دادن القاعده در یمن کار راحتی نباشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • هادی ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بیشتر عکسها زیرش نوشته بودید گروه القاعده ولی پرچم داعش تو دست نیروها بود لطفا دقت کنید
  • علی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    امریکا وغرب با حمایت از دولت احمق و کم خرد و وهابی سعودی در یمن زمینه زشد و نفوذ القاعده و داغش و سایر گروههای تکفیری را در یمن فراهم کرده این همان کاری است که در سوریه و عراق ولیبی توسط این کشور وغرب رخ داده و باید شاهد رشد بیشتز گروههای تروریستی با حمایت سعودی و غرب در متطقه و سپس کشتار مردم و بیگناهان بیشتری باشیم
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بی شرفها
  • ahvazi ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    Bayad moshak bord bolan be yaman bedahim ta zirsakhthaye saudi ra nabood konand
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    اگه ریشه اینا رو (آل سعود ) رو نابود کنیم همه مشکلات حل خواهد شد
  • محمد مسلم ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شما تفاوتی بین افکارو رفتار قاتلین سیدالشهدا با این وهابی های تکفیری می بینید توصیفهایی که از سفیانی در روایات ماشده با اینها چه تفاوتی داره مگه تکفیرهای افغانستان وعراق وسوریه را هم اینها به وجود نیاوردن مگه 15 نفر از تکفیریهای سعودی برجهای دوقلو را نزدن همانطور که سلسله هدایت از حضرت ابرهیم تا امام زمان ادامه دارد سلسله جهالت هم از ابوسفیان تا سفیانی وازسامری تا صهیونیسم ادامه داره بر امام حسین یک کربلا گذشته برامام زمان چنتا امام وسط میدان جنگه ما کجا شما یک نکته مثبت در سعودیها نشان بدهید تا من یک نکته مثبت در یزید بن معاویه نشان بدهم حتی اگه شده براساس حقوقه بشر غربی ان کنتم صادقین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس