تفاوت‌های واکنش متحدان ریاض به همراه سکوت مقامات عالی‌رتبه ایران، سهم عمده‌ای در بی‌تاب‌کردن ریاض داشته است. آمریکا سیاست کناره‌گیری از این حادثه را همانند آغاز تجاوز به یمن دنبال می‌کند و در عین حال در سطحی اندکی خواستار آرامش فضاست.

وقتی سعودی‌ها از واکنش هم‌پیمانانشان شوکه می‌شوند
گروه بین‌الملل مشرق - عربستان سعودی جنگ بر ضد ایران را علنی کرده است، آن هم در شرایطی که در دهه‌های گذشته آن را به ‌صورت نیابتی دنبال می‌کرد. اقدامات مجازات گونه‌ای که ریاض اعمال کرده، تنها نشان دهنده ضعف این کشور است ، چرا که در اوج تلاش خود تنها توانسته بحرین، سودان و جیبوتی را به تقابل با ایران قانع کند.

از دیروز به نظر می‌رسد که عربستان سعودی اقدامات فریب‌کارانه خود در قبال ایران را رها کرده و جنگ پنهان خود را به مرحله علنی رسانده و مناسبات خود را با تهران قطع کرده است. این کشور تلاش بی‌سابقه‌ای برای قانع کردن متحدان خود جهت انجام اقدامی مشابه در دستور کار قرار داد ، اما تنها توانست بحرین، جیبوتی و سودان را که تحت سلطه عربستان هستند قانع کند. امارات نیز تا حدی (کمتر از طرفین دیگر ) با این روند همراه شد و سطح فعالیت دیپلماتیک خود در ایران را کاهش داد، چرا که منافع اقتصادی و تجاری این کشور با ایران مانع از آن می‌شود که تنش ها با تهران را افزایش دهد.

در این میان اما بالاترین ضربه از سوی آنکارا به ریاض وارد شد. کشوری که چند روز پیش شورای عالی جهت همکاری استراتژیک با ریاض تشکیل داده بود، آنکارا علاوه بر اینکه اعدام نمر النمر را محکوم کرد، عربستان سعودی و تهران را دوستان خود معرفی کرد و گفت که نمی‌خواهد این دو کشور با هم وارد تقابل شوند. این موضع‌گیری شبیه به موضع‌گیری آمریکا است که سعی دارد خود را از این پرونده کنار بکشد.

عادل الجبیر مانند گذشته ادعاهای خود را در چارچوب روایت حوادث مختلف از دیدگاه عربستان سعودی تکرار می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد که عربستان سعودی نسبت به "تجاوز ایران " پاسخ خواهد داد. وی در ادعایی ایران را متهم به ارسال نیرو به کشورهای عربی و برنامه‌ریزی برای انجام حملات در عربستان سعودی و همسایگان آن در خلیج فارس متهم کرده است. وی در این رابطه می‌افزاید: ما خطوط هوایی از ایران به عربستان و بالعکس را متوقف خواهیم کرد. ما تمامی مناسبات تجاری با ایران را متوقف خواهیم کرد و مانع از سفر شهروندان عربستان به ایران خواهیم شد.

وقتی سعودی‌ها از واکنش هم‌پیمانانشان شوکه می‌شوند

روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: اقدامات دیروز عربستان نشان می‌دهد که سیاست ریاض که از یک سال پیش آن را در پیش گرفته برای متحدان نزدیک این کشور کافی نبوده است. واکنش‌های صادر شده از سوی آنها به سطح جاروجنجال ایجاد شده از سوی عربستان نمی‌رسد. آنان زوایای پنهان سیاست‌های کنونی ریاض را می‌شناسند و می‌دانند که اگر این کشور اقدامات متهورانه را در دستور کار قرار دهد، سایر کشورها باید با آن مدارا کنند و دیدگاه‌های حاکمان جدید و جوان عربستان را مدنظر داشته باشند. این در حالی است که اختلاف بر سر قدرت در خاندان حاکم عربستان و شرایط منطقه‌ای و فقدان نفوذ عربستان در منطقه باعث انزوای بیشتر این کشور شده است.

آنها البته می‌دانند که اعمال سیاست‌های "آب در هاون کوبیدن" عربستان سعودی آثار بد غیرمستقیمی برای آنها خواهد داشت، به همین علت است که متحدانی نظیر ترکیه سعی دارند این آثار را مهار کنند. در همین راستا است که نعمان کورتولموش سخن‌گوی دولت ترکیه اعلام کرده است که کشورش نمی‌تواند اجرای حکم اعدام در مورد شیخ نمر النمر را تأیید کند ، چرا که آنکارا با این حکم مخالف است. وی تأکید می‌کند که این حکم کمکی به تحقق صلح در منطقه نمی‌کند. کورتولموش تصریح دارد: ما روابط دوستانه‌ای با ایران و عربستان داریم. ما نمی‌خواهیم که آنها با یکدیگر وارد تقابل شوند، این آخرین چیزی است که منطقه به آن نیاز خواهد داشت.

تفاوت‌های واکنش متحدان عربستان سعودی به همراه سکوت پر محتوای ایرانی ها سهم عمده ای در بی تاب کردن ریاض داشته است. ایالات متحده آمریکا سیاست کناره‌گیری از این حادثه را همانند آغاز تجاوز به یمن دنبال می‌کند و در عین حال در سطحی اندکی خواستار آرامش در تنش ایجاد شده است.


وقتی سعودی‌ها از واکنش هم‌پیمانانشان شوکه می‌شوند

مسکو آمادگی خود را برای میانجیگری جهت حل این بحران اعلام کرده است. کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا اخیراً به عربستان سعودی در مورد پیامدهای این اعدام هشدار داده است. این کشور مکرراً از اوضاع حقوق بشر در عربستان ابراز نگرانی کرده است. همچنین یک دیپلمات آمریکایی فاش می‌کند که جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتایان سعودی و ایرانی خود تماس گرفته و آنان را دعوت به آرامش کرده است. در مقابل یک دیپلمات روسی اعلام کرده که کشورش آمادگی میزبانی از مذاکرات بین محمدجواد ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه ایران و عربستان را دارد.  وی می‌افزاید: اگر شرکای ما در ایران و عربستان تمایل خود را نسبت به این موضوع نشان دهند پیشنهاد ما همچنان بر روی میز قرار خواهد داشت.

فرانسه نیز خواستار توقف تنش‌زایی بین عربستان و ایران شد. استفان لوول سخن‌گوی دولت فرانسه از تمایل لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور برای توقف تنش‌ها خبر داد. همچنین استفان سیبرت سخن‌گوی آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز گفت که این کشور تمام تلاش خود را برای ازسرگیری مناسبات ایران و عربستان انجام خواهد داد.

استفان دوگاریک سخن‌گوی بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که مون به عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هشدار داد که تصمیم ریاض برای قطع مناسبات دیپلماتیک با تهران بسیار نگران‌کننده است. دوگاریک از تماس تلفنی کی مون با الجبیر و محمد جواد ظریف خبر داد و گفت که آقای دبیرکل دو وزیر خارجه را نسبت به خودداری از هر اقدامی که منجر به افزایش بحران میان دو کشور و عموم منطقه شود، تشویق کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • وحید ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    یعنی واقعاً یک بچه هم عقلش بیشتر از این سعودی ها کار می کند آخر بنده ی خدا تو اگر با ایران دشمن خونی هم هستی، یک کم عاقلانه تر رفتار کن؛ این روش که باعث تحقیر توست که وقتی رابطه ات را با ایران قطع کردی، جیبوتی و سودان و بحرین از تو حمایت کنند؛ آخر آن وزیر هورمونی شان الجبیر حداقل پنهانی یک چند روزی با دوسه تا کشور درست حسابی رایزنی می کرد بعد اعلام قطع رابطه می کرد؛ الآن مضحکه ی تمام دنیا شدند بمانَد سودان و جیبوتی را هم به ... خوردن انداخته اند. این یارو الحبیر در آمریکا بود فقط از بولتون و مک کین و ترامپ درس گرفته، یک سری هم به اندیشکده های عاقل تر آمریکا می زد. قیافش در عکس سوم، مثل همین عقب مانده های ذهنی است که منتظر است ببیند کری چه می گوید بعد سریع برود تایلند، هورمونهایش را مصرف کند.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    همه کشورهايي که اين دو کشور رو به آرامش توصيه مي کنند فقط از افزايش قيمت نفت مي ترسند
  • فلانی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    واقعا برای اینا متاسفم ! فابیوس ؟ همونی که خون آلوده وارد مملکت کرد و یکسری ها رو به خاک سیاه نشوند ؟ واقعا که ...
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خخخخخ
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    یک کلام.. عربستان دیوانه شده. همین!
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خوش دارم به نمایندگی از ملت ایران یک کشیده سهمگین و سنگین و دهشتناک در گوش عادل الجبیر بخوابانم که دیگر هوس هرزه درانی و یاوه گویی نکنداین مرد لئیم ایران را متهم به حمایت از تروریسم میکند در حالی که خود کانون تروریسم پروری و پدرجد خشونت است
  • خخخخ ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    روحت شاد هوگو چاوز
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ما با آمریکا دوست نیستیم آمریکا غلط زیادی کرده همچین حرفی زده
  • مجید ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    یه خورده هم در مورد مشکلات اقتصادی مطلب بزارید همش جنگ ودعوا با بیرون
  • از تبریز ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عادل الجبیر یک دوجنسه هست و در تایلند تحت درمان هورمونی است و احتمالا اگر تصمیم به جراحی بگبرد تبدیل به سرکار عادله خانم جبیری خواهد شد و احتمالا روحیه اش عوض شود و از کرده هایش پشیمان .
  • محمدرضا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    برادر جان لعین بیشتر بهش می خوره تا لئیم!!!
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مگر قرار نبود به تلفنهای جان کری پاسخ داده نشود؟!! باز هم یک خودسری دیگر؟!!!
  • فلانی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    آخ آخ . خیلی خندیدم ! سرکار خانم عادله جبیری !!!
  • حسن ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    باسلام خدمت دوستان عزیز عرض می کنم که تا جایی که من خبر دارم ملک عبدالله شوم صدتا زن داشته و از هر زن شوم صدتا بچه حالا این بچه ها ماشاءالله بزرگ شدن و هر کدام نَرِخری برای خودشان شده اند ،هرکدام با خانواده خود (با عیلات و فرزندان ) شوم صدتا یی می شوند ، خلاصه کلام اینکه تو در بار عربستان روم به دیوار خر توخریه ، هرکدام برای پادشاهی و والیعهدی سرو پا میشکنند ، اینان که در حال حاضر بر روی این صندلی‌ها تکیه کرده اند دستوپا میزنند چیزی به دیگران نرسه و این قبال عذر می خواهم خرییت ها از همین دستو پازدنهاست .
  • مرگ بر آمریکا ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    چرا هیچ کس به این حاکمان ابله عرستان نمیگوید در آبان سال 92 که سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان توسط ماجد الماجد مدیر اجرایی عملیات های بندر بن سلطان منفجر شد و در پی آن 23 نفر مظلومانه شهید شدند! حمله به سفارت نبود؟ چند کشور آنرا محکوم کردند؟؟؟/ انصاف ندارند آنها که آنموقع کور بودند!!! و ماجد الماجد بصورت مشکوکی در زندان لبنان کشته شد تا اسرار را فاش نکند هیچکس اعتراض نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و احمد الاسیر هم که جدیدا در لبنان دستگیر شد به دست داشتن مقامات عربستانی در این انفجار اعتراف کرد !!! راستی چرا در آنزمان ایران اعتراض نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انفجار و تخریب و کشتار مردم روبروی یک سفارتخانه بصورت ناگهانی کجا؟ و حمله ساده عده ای از عوامل متعصب بعد از جنایت آل سعود در کشتن شیخ نمر کجا؟/ نمیدانم چرا قلبم میگیرد از اینهمه دغل کاریها و دنیای فریب و نیرنگ و ظلم!
  • علی ضد داعش و صهیونیسم ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ولی جدا از همه اینها باید سران مملکت جواب دندان شکنی به او سگ ال سعود که گفته بود ایرانی ها رو وادار به گدایی در ریاض میکنم داده بشه
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    پسر خوب تو به نمایندگی از مردم نروژ هر کاری میخوای بکن. ما خودمون قصد داریم با چماق بکوبیم تو سر این پدرسوخته!
  • محمد ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عکس عموسام رابعنوان علامت حاکم بزرگ میتی کومان جلو عادل الجبیر بگیریدتاساکت شود
  • محمد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خاستم به عادل بدوبیراه بگم دیدم حیف فحش که انراالوده کنم
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مررررررررررررگ بر آمریکا
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مرررررررررگ بر آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی
  • تنها 55 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عادل الجبیر بهتره مانتو بپوشه و سرخاب و ماتیک بزنه!!!
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    وقتی شکم گنده بشه و کله کوچیک و تهی انتظار جفتک پرونی هم میره
  • علی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خدا وکیلی تنگه هرمز و بروی نفت عربستان ببندید ببینید مثل سگ پوزه روی پای جمهوری اسلامی می کشه یا نه.
  • خخخخ ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    روحت شاد هوگو چاوز
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    دیوانه بوده داره خودشو میزنه
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ای کاش آقا اجازه جهادبدن تا این وهابیهایه کثیفو بنشونیم سرجاشون که دیگه پاشونو بیشترازگیلیمشون درازنکنن
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    وات فاز؟
  • آرین ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ولشون کنین بزارین این سعودی ها چرت و پرت بگن هم چهره خودشونو خراب می کنند هم قیمت نفت می ره بالا. الان هم که ما داریم میایم تو بازار نفت هرچی قیمت نفت بیشتر باشه پول تو جیب ما هم بیشتر می شه همه راضی می شن. همین الان دولت کسری بودجه داره بزار یکم قیمت نفت بره بالا خوب می شه. الان همه چیز به نفع ایرانه. اون سعودی که گفته بود ایرانی هارو وادار به گدایی می کنه... باید گفت که برعکس 50 سال دیگه نفت عربستان تموم می شود و عربستان بدون هیچ گونه صنعت با هزار تا بدهی و هزینه نگه داری از تسلیحات آمریکایی و ... به گدایی آمریکا و انگلیش و کشورای مزدور متحد خودش درمیاد. همین آیت الله نمر بود که می گفت باید عربستان به فکر صنعت و پیشرفت علم و تکنولوژی و عدالت و برابری و ... باشه. حالا همین بلا گریبان گیر عربستان خواهد شد.
  • شهرضايدالله شاهچراغي ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام عربستان هيچ برگ زريني درپرونده خودندارد ولي باقطع رابطه برگ زريني به پرونده خودسنجاق نمودواي كاش اين قطع ارتباط سال گذشته اتفاق افتاده بودكه لااقل حدود500 نفرازامت ايران اسلامي مهاجرالي اله نشده بودندولي ماهي راهروقت ازآب بگيرندتازه است
  • یوسف ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    تنگه هرمز رو ببندیم نذاریم کشتی ها و نفت کش های عربستان رد بشه -
  • reza ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خدا را شکر ارتباط قطع شد
  • ناشناس ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    اقا اجازه ندین نفت کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردن از تنگه هرمز رد بشه جیبوتی فسقلی داره از این راه پول در میاره
  • اکبر از تبریز ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخ نمیری محمد خندیدیم...
  • اکبر از تبریز ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خخخخخخخخ عادله خانوم رو ناراحت نکنین ^______^
  • اکبر از تبریز ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    با این عادله خانوم پدر سگ مهربون باشین تو دست نامادری بزرگ شده...!!!!
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    اين از ...زادگي تركيه و اردوغان است چون از ديد من سفر اردوغان و إعدام رهبر شيعيان الاغستان سعودي بهم ربط داشتند چون مدتهاي طولاني است كه ايشان در زندان بودند ولي بعد از بازگشت اردوغان حرامزاده نا گهاني ان مرد بزرگ را إعدام كردند حالا تركيه ... براي رد گم كردن اين موضع ي رياكارانه را گرفته رهبران تركيه و الاغستان سعودي هر دو دو أسب چلاق گاري ديكتاتوري و وحشيگري هستند و دنيا هم اين را ميداند ، مرگ بر وهابيان الاغستان سعودي
  • ناشناس ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    من فهمیدم چرا ایران جواب عربستانو نداد چون مسئولان ایران به عادل الجبیر گفتن برو آقاتونو بیار ما با زن جماعت طرف نمیشیم
  • امير ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    نظرات افراد را كه مى خوانيد نشان از سطح فكر كوتاه مشرق حكايت دارد ،حرام هست يول كه شما از بيت المال مى كيرند ،و با اين طرز تفكر را بين جوانان نا اكاه و احساسى يخش مى كنيد ،خدا به راه راست و عقل سليم بدهد به شما ها كه خود را خبرنكار وروشن فكر اين جامعه مى ناميد
  • سالار ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    نعلت به آل سعود شیطان صفت بچه کش
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ایرانی جان نروژی لایک داری داداش...
  • محمد ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    به تو چه ناشناس 15:32 شما برو سفارت آتیش بزن....
  • plR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    با کله کچلش میخواد چیکار کنه...میخوادزن بشه
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عربستان حاضره دست به هر کاری بزنه که رابطه ایران و غرب مخصوصا رابطه ایران و امریکا هیچوقت خوب نشه و همچنین اسرائیل هم حاضر دست به هر توطه ای بزنه که ایران همیشه منزوی و ادم بده منطقه بشه باشه حالا این وسط یه عده ادم بی عقل کاری میکنند که همیشه بهانه بدست عربستان و اسرائیل بدن اونهایی که به سفارت حمله کردند
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    جنگ مذهب بدترین نوع جنگه،امیدوارم ب اونجا کشیده نشه
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ولی نصر: در اختلاف تهران و ریاض، نظر غرب به ایران نزدیک است.! الان یه سفارت اتش میزنند نظر غرب برگرده..!!
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ههههه ضف آمریکا رو ببینید ضعف اروپایی ها رو ببینید چجوری ترسیدن :D ما عربستان رو ول نمیکنیم مرگ بر آل سعود مرگ بر سلمان الموت سعودی
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    شما با هیچ کجای دنیا دوست نیستید.
  • سامان ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    دوست عزیز دست بلند کردن رو نامحرم حرامه ... بعدشم خواهشا تا وقتی وضع ایشون مشخص نشده از به کار بردن لفظ مرد برای ایشون خودداری کنید .
  • علیرضا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    شما اقایون با این حرفها والفاظی که بکار میبرین قصد تون چی میتونه باشه جز وقتگذرونی تو وب .هر چند ایران پر از مردان بی ادعاس که ارزوی جنگ ندارن اما اماده جنگیدنند .به احتمال زیاد بیشتر شما حتی سربازی هم نرفتید.عزیز برادر از کامنت نویس نمیتونه جنگاور بیرون بیاد. در پناه حق
  • محمد ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    به عینه شاهد دخالت اروپائی ها در سیاست خارجی ما هستیم و سیاست خارجی همچنان چشم به دهانه غربه
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    چیزی که مسلمه اینه که عربستان هیچ کاری را بدون چراغ سبز امریکا انجام نمیده و کلا مجری اوامر امریکاست . اسراییل هم مخفیانه داره خواسته هاشو عملی میکنه . باید دید در اینده چه دستاوردی برای امریکا و اسراییل بدست میاد در یک پروژه ی کاملا ساختگی که ما فقط ببینده ی آن هستیم وگرنه به قول دوستمان مگه سفارت ایران را تو لبنان منفجر نکردن چرا اتفاقی نیفتاد و کسی اعتراضی نکرد
  • توحید احمدی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    باتدابیراندیشمندانه رهبرفرزانه عربستان ازدرون خواهد پوسید
  • مهرآئین ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    از این اردوغان برحذر باشید یک مارمولکیه که دومی نداره یک هفته پیش رفت ریاض و با سعودیها با هماهنگی آمریکا ( والبته مشاوره انگلیسی ها ) برای ضربت زدن به ایران طرح اعدامها را ریخت و حالا که کار از کار گذشته و دست سعودیها توی پوست گردو رفته میگه اعدامها را تأیید نمی کنیم !
  • من ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خودت می دونی که اون خبر کلا طنز بوده .... و دروغ اما نکته مهم این هست که برای ابراز خشم علیه این فرد که حقش هم هست از عباراتی استفاده کردید که عملا توهین به جنسیت زن هست فرض کنید این فرد نیاز به تغییر جنسیت به زنرو داشته باشه ... ایا زن بودن میشه جرم؟ مایه تمسخر؟ یا حق نداره دیگه وزیر باشه.... یکم فکر کنید
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    اگه جنگ بشه يك چاه نفت سالم در عربستان و متحدانش نميمونه .قيمت نفت ميشه هرچي ايران عشقته بگو چي ميشه ها شايد يه بطري نوشابه اي نفت 50 دلار . اون موقع اگه ب- ز ها بزارن تا 1000 سال پشت ايران بسته ميشه.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    تنها دشمن ما وهابیان.
  • حسین ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    اولا غربی برای ایران دل نمی سوزونند برای به خطر افتادن منافع خود که نفت ارزان شاید گران بشود هست دارند حرف می زنند راستی این مردک الجبیر تغییر جنسیت داد و بعد از اون عمل ، شاهزاده های سعودی که انسانهای هوسران و شکم باره ای هستند چه کارها که با او نکردند و برای همین هست که کارهای خارج از کنترل می کنه !
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ولی بازم دم ترکیه گرم با اونهمه اختلاف که بین ترکیه و ایران بود بیشتر میاد که طرف ایران بوده
  • ابراهیم ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    با عنایت خدای متعال ویاری بقیه الله ارواحنا له الفدا که براین کشور اشوب پیروز گردیم وانها را در هم بکوبیم،
  • رضا ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    اگه اقا اجازه بده جنگ با عربستان رو بدن به ما لرها کنترات سه روزه تحویلش میدیم ریاض رو کمپلت از ریشه درمیاریم میاریمش خرم اباد واسه خودمون..
  • افشین تهران ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ناشناس 21.49 روشنفکر صلح طلب امروزی!!!!شما با کی دوست هستی؟با عامل خونهای الوده یا اونایی که هواپیمای مسافربری رو در هوا پودر کردن؟؟در کنار الفاز بالا یادم رفت با غیرت رو هم اضافه کنم.
  • افشین تهران ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    واقعا راست میگی یا از سر نفرت هست؟؟واقعا یک پرنس هست؟؟
  • افشین تهران ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    انوقت کی لبخند کش دار بزنه.
  • افشین تهران ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    خواهیم دید که کی به گدایی میفته.کشوریکه 30درصد از مردمش با وجود فروش 11میلیون بشکه نفت در روز در زاغه ها زندگی میکنن حرف از گدایی میزنه.شاید باور نکنید چون ما جاهای خوب عربستان رو دیدیم .فعلا که حجاج ایرانی نمیان و شما باید تجار خودتون رو به شغل گدایی که برازنده اون هستید بگمارید.اگه در اینه هم روتون کم نشه نفتی برای فروختن ندارید و انوقت بجای گدایی باید کاری دیگه بکنید که نمیشه بگم.ما با نفروختن نفت زیاد غریبه نیستیم اما شما با فروختنش هم 100میلیارد دلار کسری بودجه دارید انوقت ببینید که کی گدا میشه.
  • افشین تهران ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    دقیقا.
  • افشین تهران ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    با اینهمه توهین به ملت ایران باز هم دولت تدبیر فقط نگاه میکند.با تمام انتقادهایی که به دولت قبل دارم اما خداییش عزت و اقتدار ملت رو حفظ کرد.انوفت اقایون اینجوری میخوان به پاس ایرانی ارزش بدن.اگه دولت قبل بود عربستان غلط میگرد که ...
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    «هدف سعودی‌ها از نفس انداختن برجام است و کسانی که به سفارت عربستان در تهران حمله کردند، در دام سعودی‌ها افتادند و به چهره اقتصادی ایران ضربه زدند. ایران تا دیر نشده، علیرغم کارشکنی‌های عربستان سعودی، با استفاده از فرایند رفع تحریم به یک موقعیت عادی در جامعه اقتصادی بین‌المللی دست پیدا بکند، وگرنه این ریاض است که برنده خواهد شد.
  • ناشناس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    دروغ هر روز از مشرق طوع میکند
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    جناب محمد. آقايان جگر داشته باشند و علنا بگويند به نظر آنها حل مشكلات در دستان غرب است. دم از استقلال زدن و گوش به فرمان غرب بودن با هم جمع نمي شود.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    یعنی خاک بر سر عربستان ، کاری کرده که کشورای غیر اسلامی باید بیان بین دو کشور اسلامی آشتی برقرار کنن البته اینم بگم اگه سعودی ها از اسلامشون چیزی مونده باشه!
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    خاک حیفه بریزی رو سر وهابی ها بهتر است نجاست .... بریزید رو سرشون
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ای بابا بازهم غلام سعودی ناراحت شد الان دماغش خراب می شه بگین تایلتد اتاق عمل رو آماده کنه ؟
  • مسعود ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    وهابیت پلیدوصهیونیست غاصب از یک جنسند.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دوست دارم با عربستان وارد جنگ بشیم فقط بذارید بعد امتحانات جنگ بشه :)
  • اکبر از تبریز ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    نه بابااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...!
  • اکبر از تبریز ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دم همه لرها گرررررررررررم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس