کد خبر 518574
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

وزیر خارجه رژیم آل سعود، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی، از کسانی که از ریاض به دلیل اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه، انتقاد می‌کنند خواست که از این رژیم تشکر کنند.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی، در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» به اتهام‌پراکنی علیه ایران و «نمر شیخ النمر»، روحانی عربستانی که چند روز پیش توسط مقامات این کشور به شهادت رسید، پرداخت.

وزیر خارجه رژیم آل سعود در این مصاحبه آیت‌الله «النمر» را به ارتکاب اقدامات تروریستی متهم کرد و گفت: «او همان‌قدر دانشمند مذهبی بود که اسامه بن‌لادن بود.»

«الجبیر»، با متهم کردن ایت‌الله النمر به حمله به نیروهای امنیتی عربستان سعودی، گفت: «سعودی‌ها، متعهد به مقابله با تروریسم هستند.»

او این اظهارات را در حالی بیان کرد که در ماه‌های گذشته، به ویژه بعد از حملات تروریستی پاریس، حتی رسانه‌های غربی، مدارس اصلی وهابی تحت حمایت مالی ریاض را اصلی‌ترین عامل زیربنای تروریسم دانسته‌ و خواستار مقابله با آن شده‌اند. دستگاه‌ اطلاعاتی کشور آلمان نیز در اظهار نظری کم‌سابقه، از تروریسم‌پروری عربستان انتقاد کرد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد محاکمه «عادل الجبیر»، پس از طی فرایندهای قانونی و با رعایت معیارهای بین‌المللی انجام شده است. وی همچنین ادعا کرد رسانه‌ها به جلسات دادرسی افراد محکوم‌شده دسترسی داشته‌اند.

 علی‌رغم این اظهارات وزیر خارجه عربستان، دولت آمریکا به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان این کشور پس از اعدام شیخ‌النمر در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن همواره از سوابق عربستان در زمینه حقوق بشر و طی فرایندهای قانونی در این کشور برای محاکمه متهمان، ابراز نگرانی کرده است.

«عادل الجبیر» از کسانی که در روزهای گذشته اقدامات ضد حقوق بشری این رژیم را مورد سرزنش قرار داده‌اند، خواست که از پادشاهی عربستان سعودی تشکر کنند.

 

او گفت: «باید از پادشاهی عربستان سعودی، به خاطر نشان دادن این عزم و ایستادگی قاطع در برابر کسانی که افراد بی‌گناه را کشتند، تقدیر کرد، نه اینکه آن را به خاطر این اقدام، سرزنش کنیم.»

وی در بخش دیگری از این از این مصاحبه، به موضوع تنش با ایران پرداخت و با بیان اینکه شیخ نمر، شهروند عربستان بوده گفت که دخالت ایران در این موضوع «معمابرانگیز است.»

«جبیر» گفت: «چیزی که برای من خیلی معمابرانگیز است این است که این فرد، یک شهروند سعودی است، در داخل عربستان سعودی، مرتکب جرم شده، در دادگاه‌های سعودی محاکمه شده و مقامات سعودی، این حکم را اجرا کرده‌اند. این به ایران چه ربطی دارد؟»

وی ایران را به اعدام صدها نفر در سال متهم کرد و گفت: «هیچ‌کس چیزی در این باره به آنها نمی‌گوید.»

«جبیر» بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی درباره دخالت ایران در امور داخلی سایر کشورهای منطقه را تکرار و تهران را به دخالت در امور داخلی عربستان نیز متهم کرد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    افتادی به غلط كردم!
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    به این عادل الکپک پیشنهاد می دم تغییر جنیست خودشو از مرد به زن در تایلند پیگیری کنه خودشم خیلی اذیت نکنه پوستش خراب می شه وقتی زن شد اون موقع کسی نمیگیردش
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    کسی تو احمق بودن سعودیها شک نداره
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    غلط کردی که باید ازتون تشکر کنن . وقتی اداره ی یک کشور به دست جوانان شهوترانی مثل وهابیون و خرفت های هرزه ای مثل بن هاتون بیفته دیگه قوه ی تشخیص نداریدببینید فردی رو که کشتید یک عالم بود .
  • جمال ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام نحوه انتخابات در عربستان چطوری است ؟ مردم چقدر نقش در انتخابات دارند؟
  • سامان ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    دوست عزیز نحوه انتخابات تو عربستان رو براتون توضیح میدم : در ابتدا شما کلمه انتخابات را در خاک عربستان به کار می برید بعد بسته به این که این کلمه را با چه لحن و تن صدایی بیان کردید شامل مجازات هایی مانند اعدام ، تبعید و اگر شانس بیارید حبس طولانی مدت میشید . و اگر این کلمه را فقط زیر لب زمزمه کنید و یا اگر از رفتار شما نتیجه شود که دارید به این کلمه فکر می کنید مجازات شما شامل جریمه نقدی حبس و ... خواهد بود .
  • مخالف ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    داره تغییر جنسیت میده عادل نه عادله خانم.خاکبرسرت عادله خانم
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    الان این عادل یا عادله خانم
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    از کی تا حالا تو عربستان به زن ها پست سیاسی میدن ؟
  • مهدی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    راست میگه لاید ازش تشکر کنیم برای اینکه داره ریشه خودشون رو خودشون میکنن!
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    آل سعود احمق هستند . آل سعود به شیعیان در عربستان ظلم می کند و از حقوق مساوی با سایر شهروندان عربستانی برخوردار نیستند.در صورتی که برادران اهل سنت در ایران باشیعیان از حقوق شهروندی یکسانی برخودار هستند و اصلا" در ایران اسلامی شیعه وسنس مطرح نیست. خدالعنت کند خاندان آل سعود را.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    شما که با این تیتر بیشتر ضعف نشان دادید بیخود عربستان گند ش نکنید ایران باید قبل از هرچیز قطع رابط میکرد
  • ناشناس ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    حتما به خاطر اين اقدامتون منتظر جايزه ي صلح نوبل هم باشيد. اعراب جاهل كه گفتن منظور همين هاست.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مدارس دینی عربستان در افغانستان و پاکستان و مدینه و سوریه و عراق و بحرین و امارات و اردن و سرتاسر اروپا باید تعطیل بشه
  • زکریا ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    سلطنتی یه انتخابات ولو فرمایشی هم ندارن شما یه حسن تو این عربا پیدا کردی من هرچی خواستی بت میدم
  • سحر ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق جون عاشقتم عکس سمندرو نذاشتی راستی اسممو میذارم کوکب خانم
  • کوکب خانم ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سمندر جون لطفا اول فکر کن بعد اعلام نظر کن میخوای من ازت تشکر کنم به دلیل ایجاد اختلاف بین مسلمانان ایجاد داعش ایجاد کلی کارهای بد که الان حوصله ندارم بنویسم من کلا ی سوال دارم چرا شما فکر میکنید همه دنیا باید وهابی بشن یا کشته بشن + چرا فکر میکنید خدا کره زمین رو فقط برای وهابیون ساخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس