ایران با ٥٤ قایق گشت زنی که به موشک های ضد کشتی مجهز هستند، این کمبود را جبران می کند. با این قایق های گشت زنی که به طور منظم در مانورها دیده می شوند، ایران برتری نامتقارنی در دریا دارد که عربستان سعودی نمی تواند بدون کمک های خارجی با آن مقابله کند.

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در گزارشی به پتانسیل‌های ایران و عربستان برای رویارویی با یکدیگر در منطقه پرداخته است. به گزارش این نشریه، ایران دارای نیروی انسانی عظیمی بوده، اما عربستان سعودی از فن آوری بیشتر و برتری برخوردار است. در یک جنگ عادی و کلاسیک ایران احتمالا در مقابل رقیب خود شکست خواهد خورد. اما در یک جنگ نامتقارن می تواند آن را جبران کند.

این روزنامه آلمانی می‌نویسد: «این اولین بار نیست که ایرانی‌ها به سفارت عربستان سعودی در تهران هجوم برده‌اند. آخرین بار روابط بین پادشاهی سعودی و جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ١٩٨٧، یعنی سال هفتم جنگ بین ایران و عراق که در آن عربستان سعودی از عراق مهاجم حمایت می کرد، به پایین ترین نقطه خود رسیده بود. در آن زمان، بیش از چهار صد زائر ایرانی در ٣١ ژوئیه طی مراسم حج کشته شدند. در ایران از "قتل عام" به دست عربستان سعودی صحبت شد و صبح روز بعد از آن معترضان به سفارت این کشور حمله کردند.»

به گزارش فرانکفورتر «[آیت ا...] خمینی، رهبر انقلاب در آن زمان درباره سلب مجوز و حق خانواده سلطنتی عربستان برای سلطه بر اماکن مقدس اسلامی مکه و مدینه صحبت کرد. او خواستار سرنگونی حکومت سلطنتی به منظور گرفتن انتقام زائران شده بود. همانند ماجرای تهاجم یکشنبه گذشته به سفارت عربستان، در آن زمان نیز ریاض با قطع روابط سیاسی به این سخنان پاسخ داد. این روابط پس از جنگ خلیج فارس در سال ١٩٩١ و بعد از آزادی کویت از دست مهاجمان عراقی، از سر گرفته شد.»

ابراز خشم [آیت ا...] خمینی، بر خاندان آل سعود تأثیر عمیقی گذاشت. زیرا آل سعود مشروعیت حکومت خود را با قیمومیت مکه و مدینه توجیه کرده و رسمیت می بخشد. به همین علت عنوان رسمی پادشاه عربستان "خادم الحرمین الشریفین" می باشد. انقلاب ١٩٧٩ منجر به قطع روابط گردید.

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود

تا زمان انقلاب، وجود دشمنان مشترک باعث همکاری و نزدیکی این دو همسایه در خلیج [فارس] شده بود. به عنوان حکومت های پادشاهی طرفدار غرب و محافظه کار، خاندان آل سعود و خاندان ایرانی پهلوی خود را در معرض خطر از سوی اتحاد جماهیر شوروی و نمایندگان منطقه ای آن، جمال عبدالناصر حاکم بر مصر و حزب بعث حاکم در عراق و سوریه می دیدند. هنگامی که نیروهای انگلیسی در سال ١٩٧١ حضور نظامی خود را از مناطق "شرق سوئز" پس کشیده و آمریکا، قدرت جدید تأمین کننده امنیت این منطقه به ایران و عربستان سعودی تکیه کرده بود، این دو کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شدند. در سال ١٩٧٦ اولین شکاف در اتحاد دو سوی خلیج فارس مشاهده شد: ایران می خواست قیمت نفت را افزایش دهد، اما عربستان سعودی از افزایش قیمت سال ١٩٧٣ راضی بود و می خواست ملاحظه کشورهای صنعتی غربی را داشته باشد.

با انقلاب سال ١٩٧٩ و سپس با حمایت مالی گسترده عربستان سعودی از جنگ صدام حسین عراقی علیه ایران در سال بعد از آن، شکاف بزرگی در این اتحاد به وجود آمد و منجر به از هم گسستن آن شد. عربستان سعودی می خواست سپری در مقابل صدور انقلاب ایران به وجود آورد و در نبرد دوباره برای برتری در منطقه، ایران را سر جای خود بنشاند. اما بار دیگر با اشغال کویت در اوت ١٩٩٠ در مرحله اول و همچنین قصد صدام حسین برای لشکر کشی به عربستان سعودی، این پادشاهی وهابی و جمهوری شیعه دوباره به یکدیگر نزدیک شدند.

تحلیل‌گر نشریه فرانکفورتر در ادامه می‌نویسد: «اکبر هاشمى رفسنجانى که در سال ١٩٨٩ به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد، یخ این روابط را شکست و محمد خاتمى اصلاح طلب که از سال ١٩٩٧ جانشین وی گردید، روابط را تا سطح یک توافقنامه امنیتی دوجانبه افزایش داد. مخاطب وی در عربستان سعودی، شاهزاده عبدالله بود که در عمل وظایف دولتی را به عهده داشت و همچنین به خاطر ملاحظات پان اسلامی خواستار پایان دادن به تنش ها بود.»

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود


سفارش ساخت سلاح هایی به ارزش نود میلیارد و چهارصد میلیون دلار


عصر سردی روابط جدید هنگامی رخ داد که آمریکایی ها در سال ٢٠٠٣ بر خلاف توصیه عربستان، صدام حسین را سرنگون ساختند و ایران رشته امور را در بغداد به دست گرفت. از آن هنگام، ایران به هزینه عربستان سعودی، نفوذ خود را در جهان عرب گسترش و افزایش داده است. هنگامی که محمود احمدی نژاد در سال ٢٠٠٥ به ریاست جمهوری انتخاب شد، شعارهای انقلابی و قصد صدور انقلاب در تهران دوباره شنیده شد. سعودی ها به شدت مراقب و نگران بودند. هر دو کشور هم اکنون نبرد برای برتری را از طریق نمایندگان خود در لبنان و یمن، و سپس عراق و سوریه به پیش می برند.

عربستان سعودی به دو دلیل در مارس ٢٠١٥ وارد جنگ در یمن شد: ایران را قبل از انعقاد توافق هسته ای به لحاظ نظامی مشغول کرده و ارتش مجهز خود را که عملا هیچ تجربه مبارزه ای ندارد، آزمایش کند. ارتش عربستان، ارتشی بسیار مدرن است. اما آخرین مأموریت رزمی آن در سال ١٩٩١ بود، زمانی که این کشور بخشی از ائتلاف بین المللی برای آزادسازی کویت بود. عربستان سعودی نیروهای مسلح خود را طی دو دهه گذشته به شدت نوسازی و بازسازی کرده است، بودجه نظامی این کشور از سال ١٩٩٧ به طور متوسط ده درصد از تولید ناخالص داخلی آن می باشد.

در مقابل آن ایران قرار دارد که گرچه به علت اعمال تحریم ها نمی تواند تکنولوژی غربی وارد کند، اما بر اساس محاسبات آنتونی کوردزمن، کارشناس آمریکایی خاورمیانه کمتر از چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای نیروهای مسلح رسمی و سپاه پاسداران مصرف می کند. بنا به ارزیابی های کوردزمن، عربستان سعودی هزینه ای معادل "چهار یا پنج برابر" ایران صرف مسلح کردن خود می کند. تنها طی سال های ٢٠١٠ تا ٢٠١٤، این کشور سلاح هایی به ارزش نود میلیارد و چهارصد میلیون دلار را به آمریکا و انگلیس سفارش داد. بخش اعظم این مبلغ مربوط به خرید یک نسخه مدرن تر جنگنده F١٥ و هلیکوپتر های نوع جدید آپاچی، بلک هاوک و MD ٣٥٠F می باشد. این سفارشات هم اکنون تحویل داده شده اند.

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود


رقبا همسان و هم تراز نیستند

از سال ٢٠٠٤ تا سال ٢٠١١، ایران از روسیه و چین، تأمین کننده اصلی خود، سلاح هایی به ارزش ٩٠٠ میلیون دلار که به طور عمده موشک های چینی هستند، خریداری کرده است است؛ اما عربستان سعودی در همان زمان از آمریکا و اروپای غربی حدود ٢٣,٤ میلیارد دلار سلاح خریداری کرد. در همان دوران، ایران دو میلیارد دلار، و عربستان سعودی نیز حدود ٧٢.٨ میلیارد دلار به تأمین کنندگان تسلیحاتی خود سفارش دادند.

با نگاهی تنها به آمارهای ابتدایی ممکن است به این نتیجه رسید که دو ارتش تقریباً برابر، در مقابل یکدیگر صف کشیده اند. اما این باور درستی نیست. ایران دو برابر نیروی انسانی و حدود سه برابر تانک های جنگی و تعداد مساوی هواپیماهای جنگی نسبت به عربستان سعودی در اختیار دارد. بر اساس کتاب "موازنه نظامی ٢٠١٥" که از سوی "موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک" انگلیس منتشر شده، نیروهای مسلح ایران "مجهز بوده اما تا حد زیادی قدیمی هستند". ایران نیروی بیشتر دارد، اما عربستان سعودی از فن آوری بهتری برخوردار است.

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود

مقایسه ارتش ها تفاوت های موجود را نشان می دهد. از زمان جنگ علیه عراق که برای ایرانیان به رویدادی ناگوار تبدیل شده، ایران بخش اعظمی از ٤٥٠ هزار نفر سرباز ارتش منظم و سپاه پاسداران انقلاب خود را برای حفظ مرزهای خارجی به کار می برد. آنها ١٦٦٣ تانک جنگی مانند انواع M٦٠A١، T٥٤ و T٥٥در اختیاردارند که بیشتر آنها را آمریکایی ها در دهه شصت و هفتاد میلادی تحویل داده بودند. با این حال، ارتش عربستان که بزرگ ترین ارتش در شبه جزیره عربی به شمار می رود، با تانک های مدرن آبرامز M١A٢ آمریکایی وارد جنگ خواهد شد.


تنگه هرمز به عنوان نقطه مهم و حیاتی؟

نیروهای مسلح دریایی از تفاوت و نابرابری های کمتری برخوردار هستند. اگرچه ایران دارای تفنگداران دریایی بیشتر و سه زیردریایی می باشد که عربستان سعودی قابلیت مقابله با آنها را ندارد؛ اما نیروی دریایی عربستان دو برابر ایران ناوچه، ناوشکن و هلیکوپتر دریایی در اختیار دارد. ایران با ٥٤ قایق گشت زنی که به موشک های ضد کشتی مجهز هستند، این کمبود را جبران می کند. با این قایق های گشت زنی که به طور منظم در مانورها دیده می شوند، ایران برتری نامتقارنی در دریا دارد که عربستان سعودی نمی تواند بدون کمک های خارجی با آن مقابله کند.

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود

از نظر نیروی هوایی نیز عربستان سعودی با ٣١٣ جنگنده آمریکایی مدرن در برابر ٣٣٤ هواپیمای منسوخ ایران، همانند سوخو ٢٤ روسی، برتری فن آوری قطعی دارد. در نتیجه، ایران تلاش می کند با یک برنامه موشکی کم هزینه تر این امر را جبران کند. این موشک ها عبارتند از موشک های ضد کشتی با برد تا ٣٥ کیلومتر و طیف گسترده ای از موشک های بالستیک با نام هایی چون شهاب، سجیل و فجر که بردی تا ٥ هزار کیلومتر دارند.

روایت نشریه آلمانی از توان مقابله ایران با آل‌سعود

در یک جنگ متعارف، نیروهای مسلح با فن آوری قدیمی ایران در برابر عربستان سعودی شکست خواهند خورد. اما در یک جنگ نامتقارن - با انجام اقدامات خرابکارانه و استفاده از دست نشاندگان - ایران می تواند این نقطه ضعف را از بین ببرد. این اقدامات همچنین شامل استفاده از مین های انفجاری برای بستن تنگه هرمز می شود. هر روز حدود ١٧ میلیون بشکه نفت از طریق این تنگه عبور می کند، حدود یک سوم از نفت خامی که از طریق دریاها حمل و نقل  می گردد. از آن نقطه به بعد، درگیری ایران و عربستان یک درگیری جهانی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 185
  • در انتظار بررسی: 91
  • غیر قابل انتشار: 48
  • پويا ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    38 15
    تو رو خدا ببين ايران رو در مقابل يك كشور كه حتي توان استفاده از جنگ افزار رو هم نداره چقدر ذليل جلوه داده...
  • آرش آذر ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    12 25
    پس اینی که ما فکر میکردیم از نظر نظامی از عربستان قویتریم اشتباه بوده و عربستان از نظر جنگ افزار از ما سرتره و کمبود نیروی نظامیش رو هم از طریق مزدوران خارجی تامین میکنه . بی دلیل نیست که سران عربستانی ما رو به حساب نمیارن
  • محمد امین ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    20 18
    چرا فکر میکنیم که توان استفاده از جنگ افزار رو نداره . اگه نداشت که اینهمه برای ما شاخ و شونه نمیکشید
  • احمد ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    20 18
    آقا محمدامین ، شاخ وشونه کشیدن که دلیل قدرت نیست ، مگر صدام ادعا نکرده بود که ظرف یک هفته به تهران می رسه؟!!! در ضمن بنا به نظر کارشناسان نظامی غربب ، عربستان در زمینه آموزش های نظامی وضعیت خوبی نداره ، برای همین هم خیلی نمی تونه از توان جنگ افزارهای خودش استفاده مطلوب کنه ، در ضمن نیروی انسانی متخصص خیلی خیلی کم داره وبیشتر از خارجیا کمک می گیره که این مسئله هم در درازمدت به ضررش خواهد بود.
  • احمد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    20 7
    بعد نه ماه جنگ هنوز نتونستند صنعا را بگیرند ، تنها کاری که کردند کشتار غیرنظامیان وانهدام زیرساخت ها بوده، تازه عربستان کلی هم خسارت دیده، تازه یمنی ها چند پایگاه نظامی وشهر عربستان را تونستند اشغال کنند، سران عربستان توهم دارند وپول زیاد وتسلیحات گرانقیمت ، عقلشونو زائل کرده ، سربازان سعودی نه قدرت جنگاوری دارند ونه حاضرند برای کشورشون ایثار کنند واین نقطه ضعف بزرگیه ، خود غربی ها هم ارتش عربستانو مسخره می کنند.
  • احمد ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    15 5
    به ارتش عربستان می گویند ارتش اجاره ای، در متن گفته شده ایران سه زیردریایی داره ومنظورش زیر در یایی های روسی ایرانه ولی به زیردریایی های کلاس غدیر ایران که کاراییشون بارها اثبات شده اصلاً اشاره ای نکرده ، قدرت نیروی دریایی ارتش هم که به اذعان خود غربی ها در منطقه منحصربه فرده ، نیروی دریایی سپاه هم که قابلیت هاش برای غربی ها هنوز کاملاً روشن نیست وکاملاً مبهمه ، و این مقاله آلمانی خیلی سطحی به این مساله اشاره کرده، ایران در زمینه نوسازی وبازسازی نیروهای نظامی خود به صورت بومی کارهای خیلی بزرگی کرده که این مقاله آلمانی کاملاً اونا را نادیه گرفته وفقط به خریدهای نظامی دوکشور متمرکز شده، در حالیکه عربستان دستاورد نظامی بومی خاصی نداره واین یک نقطه ضعف بزرگه ، در جنگ کویت ، عراقی ها چند ساعته کویت را اشغال کردند در حالیکه کویت در آن زمان از خریداران عمده سلاح در جهان بود وارتش کویت اصلاً سلاح های قدیمی نداشت وکاملاً به روز بود ،واین نشان می دهد صرف خرید سلاح باعث قدرت نمی شود.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    20 0
    از نظر نیروی هوایی انصافا عربستان با توجه به تجربش در یمن سرتره اما از نظر زمینی و دریایی انصافا عددی نیست کشوری که برای جنگ زمینی مزدور جمع میکنه نمیتونه بجنگه...و برای جنگ دریایی حریف ایران نمیشه چون ایران حریفشو در دریا آمریکا گرفته و برای جنگ با آمریکا حاظر شده حالا سعودی ها چی از جنگ دریایی بلدند؟؟؟ خود وزیر دفاع آمریکا اومد تو منطقه به عربها گفت اینقدر در آسمانها سیر نکنید رو زمین ببینید چه کاره اید ؟؟؟
  • احمد ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    7 1
    تجربه نیروی هوایی عربستان در جنگ یمن فقط کشتار زنان وکودکان بی گناه ونابود کردن زیر ساخت های یمنه ویمن هم چون پدافند هوایی قدرتمندی نداره ونیروی هوایی یمن هم که کلاً تعطیله ، نیروی هوایی عربستان هنر خاصی به خرج نداده وتجربه ارزشمندی بدست نیاورده است
  • مجید ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    11 19
    ما امام حسین رو داریم همین کافیه
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    16 2
    مردم یمن بحرین سوریه و عراق هم دارن...امام حسین ترسوی پشت صندلی که اخبار دروغ نشر میده نمی خواد کسی می خواهد که بره این کشورها بجنگنده یا داخل اقتصاد علم و ...کشور بجنگه با فساد حتی به قیمت ترور شدن
  • هومن ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    16 2
    ای بابا هرچه سریع تر سوخو 30 بخرید زبانم مو در آورد .
  • مهدی ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    4 16
    این آلمانیه هم عجب احقی است
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    6 1
    همون که کالین پاول بهشون گفت
  • کریم ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    14 1
    سلام دوستان مغز ایرانیان از قدیم در جنگهای تن به تن خوب کار می کنه و بزرگترین جنگ هوایی در اختیار ایرانه که در آن زمان بزرگترین پایگاه عراق را از پشت زد نگران نباشید اینها یک مشت دروغه ودر ضمن در جنگ سرسری عمل نمیکنند نقشه میکشند ایرانیان از قدیم نقشه جنگی برتری داره
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    6 7
    در مقاله به جنگ افزار های ساخت ایران مانند تانک ذوالفقار بالگرد طوفان 2 بالگرد های پنها و سری شاهد و موشک خلیج فارس .موشک فاتح .....و نفربرها موشک های رهگیر وسیستم های پدافند صیاد و رعد و بسیاری دیگر از تسلیحات که ذکر همگی آنها مثنوی مفصلی است هیچ اشاره ای نشده
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    7 9
    مقایسه توان نظامی ایران که دارای شهر های موشکی بزرگ و صنایع نظامی عظیم و کارآمد است با مشتی بربر سوسمارخور پابرهنه احمقانه است . این مقاله به صورت جانبدارانه توان نظامی ایران بزرگ را با یکسری موجود بی مقدار یکسان و حتی کمتر دانسته که نشان دهنده اغراض یا جهل نویسنده مطلب به توان نظامی ایران است
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    7 3
    ایران برای غلبه بر عربستان نیازی جنگ نامتقارن ندارد ایران با وجود ذخایر عظیم موشکی که برد و دقت بالایی دارند براحتی در نبرد کلاسیک عربستان را به زبونی میکشاند
  • hamed ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    15 3
    سعودیها 500زائر مارو درمنا در خاک خودشون کشتن امادر بحث سفارتشون تو ایران کسی ازاونا زخمی هم نشد
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 10
    وجود موشک های بسیار دقیق مانند فاتح و عماد و همچنین سامانه های پ دافندی مثل مرصاد و صیاد رعد باور ..که هزینه ی عملیاتی پایین تری نسبت به جنگنده ها دارند تاحد زیادی نیاز ایران را به نیروی هوایی بزرگ کاهش میدهد
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    6 1
    ایران از لحاظ فناوری نظامی وصنایع وابسته به آن کاملا بر عربستان برتری دارد . این مسئله درست است که هنوز ایران یک جنگنده پیشرفته رونمایی نکرده است اما متخصصان ایرانی به صورت جهادی برای بدست آوردن فناوری های کلیدی مشغول هستند و بدون شک در آینده نزدیک ارتش ایران دارای ناوگانی بزرگ و پیشرفته از پرنده های بومی خواهد بود
  • علی رضا ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 1
    همه این پیش بینی ها تا موقعی که جنگ نشه فقط حدس و گمانه و تا واقعیت خیلی فاصله هست ولی نتیجه خیلی سنگینی برای هر دو طرف داره که فقط و فقط. به سود شرکت های اسلحه سازی غربی و از نظر سیاسی به نفع اسراییل خواهد بود و اینکه خاور میانه برای سالهای سال عقب مونده تر میشه.
  • علي ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    4 1
    اگه از جنبه ﭘر ليوان نگاه ﮐنيم عربستان به مثابه يﮐ انبار تسليحلاتيست ﮐه سلاح هاي مارو نگه ميداره و انواع و اﮐسام تسليحات زرهي رو در اختيار داره ﮐه جنگجويانش روحيه استفاده از اونا رو ندارند با يه نقشه حساب شده ميتونيم تو خاﮐ عربستان همه اينا رو صاحب بشيم اما اگر عربستان شروع ﮐننده جنگ باشه
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 1
    عربستان که اینقدر از تکنولوژی پیشرفته نظامی برخوردار است چرادر برابریمنیها عقب نشینی میکند وفقط با بمباران هوایی افراد بیگناه را میکشد
  • احمد ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 1
    به نظر شما اون هفت هشت تا ناوچه و تعداد قایل توجه تانک و هلی کوپتری که یمنی ها از بین بردن حساب شده یا نه؟! اگر جنگ بشه ایران کافیه به اندازه یه هفته سلاحی که سعودی که با القاعده و داعش می دن بده یمنی ها و شیعه هی شبه جزیره عربستان. اونوقت خود آمریکا هم نمی تونه نجاتشون بده.
  • اکبر ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 1
    عربستانی که نمی تونه در مقابل شیعیان یمن مبارزه کنه و داره بمب میریزه سر مردم بی دفاع و توان مقابله با دوسه تا موشک یمن رو نداره و دوسه شهرش بدست یمن افتاده حالا فکر می کنید در مقابل ایران چیکار می کنه عربستان رو اگه می خوایم از بین ببیریم فقط پالایشگاه های نفتش رو باید منهدم کنیم و کشورهای به اصطلاح برادرش رو هم تهدید به حمله کنیم تا متحد نشن درضمن تنگه هرمز رو ببندیم با انفجار کشتی و یامین دریایی تا شاهراه نفت دنیا قطع بشه و قدرت دست ما بیفته
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 4
    نگران نباشید دولت کبیر تدبیر و امید با تحویل گرفتن اس سیصد(که یه سریا عرضه نداشتن تحویل بگیرن) و خرید جنگنده همون برتری هوایی اسمی رو هم ازشون میگیره
  • علی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 0
    دردفاع هشت ساله هم خیلی ازکارشناسای خارجی همین گونه پیش بینی هارو از ارتش وسپاهی که هنوز به نیروهای سه گانه دست پیدانکرده بود وضدانقلاب هم دایم درحال اقدامات ضدامنیتی بودومنافقین وگروهکهای وابسته به شرق وغرب هم باترور مسیولین ومردم کوچه وبازاردرحال خوش خدمتی به اربابهاشون بودندو... فرانسه به صدام میراژ میدادکه باموشکهای اگزوست سکوهای نفتی را ازفاصله چندکیلومتری میزدبرزیل تانک میداد.شوروی میگ میدادکه شهرهارا صدام شبانه روزبمباران میکردوضدهوایی مابه اونمی رسید.توپهای فرانسوی ازشلمچه نیروهای مستقردرفاو را میزد. امریکا اطلاعات جابجایی نیروهای ایران درمناطق عملیاتی رابا اواکس وماهواره دریافت وبه صدام میداد.ستون پنجم دشمن هم فعال بودبه جاسوسی و...بمب گزاری وغیره هم بود بعدازجنگ هم از64کشورجهان مزدوراسیر گرفتیم وهمین ملخ خورهاهم تاتوانستند بااردن وکشورچه های حوزه خلیج فارس پول ودلاردادن به صدام افلقی وهزارتاچدزدیگه ازانگلیس وسایرکشورهای اروپایی وصهیونیست جلاد ومستشارهای خارجی دنیاو... بازهم ماباهمین بسیج وسلاحهای موجود چنان درسی را به دشمن دادیم که هنوز انگشت به دهان موندن.تازه تجهیزات امروزی واموزش وتجربه الان رو اونوقتانداشتیم. مردن یه حمله کوچیک بکنن تاچنان درسی بهشان بدیم که سعودملعون ومحمدعبدالوهاب توی گورشان بلرزن.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    5 1
    بعداز گذشت چند سال از جنگ ایران وعراق که هیچ نتیجه ای نداشت هنوز هم که هنوز هست آواری های جنگ و خسارات ناشی از آن رو می بینیم ایران تحمل جنگ مستقیم رو ندارد اگر کمی بدون تعصب نگاه کنیم و منصف باشیم می بینیم که جنگ حتی اگر با هر کشور ضعفیف هم اتفاق بیافتد به ضرر کشور ماست خودمون رو گول نزنیم تحریم های کاغذ پاره کشور رو فلج کرد سرمون رو مثل کبک نکنیم تو برف چرا جنگ ... خدا وقتی انسان رو خلق کرد بجای شاخ عقل بهش داد حالا اگر کسی اصرار دارد از دندانش برای باز کردن قفل استفاد کند حسابش جداس ....
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    5 0
    سوخو در برابر f15 هیچ قدرت مانوری نداره. نمونه آن سرنگونی سوخو به وسیله f16 نیروی هوای ترکیه بود. هواپیماهای سوخو در تمامی کلاس ها قدرت مانور زیادی ندارند. حتی بلاک کت های ایران که در زمان محمدرضا شاه خریداری شد قدرت مانور به مراتب بالاتری در برابر سوخو دارن. این مقاله آلمانی کاملاً دقیق نوشته شده و واقعیت ها را گفته. سخت افزار عربستان در برابر ایران مدرن تر می باشد. الان در یمن جنوب آن از دست نیروهای حوثی خارج شد و عدن کاملاً در اختیار منصور هادی قرار گرفت. بهتر بود ایران تحریم ها و سختی ها را به جان می خرید ولی فن آوری هسته ای را تا آخرین قدم و حتی ساخت بمب اتم پیش می برد. اگر موشک های بالستیک ایران مجهز به کلاهک هسته ای می شد اگر ایران اولین آزمایش اتمی را انجام داده بود مطمئن باشید عربستان جرات شاخ و شونه کشین نداشت. یکی از دلایل جری شدن عربستان اطمینان آنها از ایزوله شدن برنامه هسته ای ایران است. کره شمالی علاوه بر بمب اتم به فن آوری ساخت بمب هیدرژنی دست یافت و شما می بینید که آمریکا در برابر این اقدام مستاصل شده چون تحریم ها را برضد کره تا آخرین حد اجرا کرده و دیگر جای برای تحریم بیشتر نیست و تنها گزینه روی میز اقدام نظامی است. حال سوال اینجاست چس چرا الان از تمامی گزینه های روی میز استفاده نمیکنه آمریکا؟؟؟. جواب: موازنه قدرت نظامی. با بمب هیدرژنی نمیشه شوخی کرد!!!. رهبران ایران با موافقت در زمینه مذاکره برنامه هسته ای اشتباه بزرگی مرتکب شدن و در آینده به آن اعتراف خواهند کرد.
  • مصطفی مکانیک ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 3
    عربستان که هیچ هر چی عربه جمع شه هیچ غلطی نمیکنن .رهبر دستور بفرمان کمتر از یک روز مکه و مدینه رو از وجود وهابی های حرامزاده پاک میکنیم و امیدوارم همین روزها دستور بفرمان
  • خان ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    یادمون باشه که ارتش عربستان یک ارتش اجاره ای هستش حالا با این شرایط ما باید برا بحرین استاندار انتخاب کنیم بعدشم توکل به خدا
  • محمود ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    یکی از مراحل جنگهای کنونی جنگهای روانی و تبلیغاتیه.حرفایی میزنن و تحلیلهای مردم رو راجع به اون رصد میکنن بعد میان تصمیم میگیرن که آیا جنگ و حمله ای صورت بگیره ویا یکی رو برا واسطه گری میانجی کنن.نه تنها عربستان خود آمریکا هم از جنگ گریزانه.درسته در جنگ منافع برای آمریکا از فروش اسلحه بدست میاد ولی حتی یه انفجار در نیویورک ابهت پوشالی اونا رو مبنی بر شکست ناپذیری و عدم نفوذ خواهد شکست.عربستان یه انفجار در ریاض بشه.همه شون فرار خواهند کرد چون اونا چیزی رو برا دفاع کردن ندارند هر آن چیزی که به آن اعتقاد دارند پوله و قابل جابجایی
  • شاهین ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    جنگ بدترین گزینه هستش و به شدت کشور رو عقب میندازه و اقتصاد بیمار مارو بدتر میکنه و زیرساخت کشور رو اسیب میزنه ولی در صورت جنگ ایران این قدرت رو داره که با موشک باران عربستان در گستره پهناور خلیج فارس و حمله از طریق یمن به جنوب عربستان این کشور رو فلج کنه ولی بازهم میگم شاید جنگ رو حتی پیروز هم بشیم ولی سال ها عقب میافتیم ایران باید با روش های غیر مستقیم و جنگ نیابتی عربستان رو به زانو در بیاره
  • جانباز هشت سال دفاع مقدس ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 0
    ما جنگ طلب نیستیم و فریب نقشه امریکا را نمی خوریم که این روزها از جنگ حرف می زنن ولی در هشت سال دفاع مقدس به تمام دنیا ثابت کردیم که برنده هر جنگی هستیم و چون ما با اعتقاد و ایمان به قیام عاشورا زندگی می کنیم الگوی ما همان شب عاشورا است .در بعد نظامی این قدرت را داریم که ابر قدرت جهان در مقابل ما سر تعظیم فرود اورد و تسلیم شهید مهدوی ها شد . اگر خدایی نخواسته جنگی در بگیرد فقط یک گردان از نیروی دریایی سپاه برای عربستان کافی هست یک اسکاتران از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی زیادی عربستان هست . راستی موش اب خورده که این همه بحث نداره با ی کف پوتین لهش می کنیم .این گوی و این میدان . شکر خدا که دگر بار درب شهادت باز خواهد شد .
  • محمد باقر ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    ما درون را بنگریم و حال را. نی برون را بنگریم و قال را. خوب البته عربهارا شاید بتوان تحریک کرد اما ایرانیها سراپا روانشناسی بالایی دارند.ایران خط تولید سلاح دارد و نیاز به خرید از شما و دیگران را ندارد.تا ایران و ایرانی را بخواهید بشناسید هزاران سال زمان می برد...
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    پس اگه خیلی قویه چرا نزدیک یکساله تو یمن داره درجا میزنه اونم با ائتلاف مسخره ای که درست کرده. یه چیز هم بگم چشم و گوشتون وا سه کافیه فقط یه موشک بخوره وسط ریاض پشم همشون میریزه.
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    اینها همش تبلیغاته یمنی ها اگه محکم باشند تو خاک عربستانن.ایران هم بایمن قابل قیاس نیست واگه اتفاقی بیفته به جز اماکن مذهبی عربستان با خاک یکسان میشه مطمن باشین.دولتی که عرضه مدیریت یک حج ونداره برای جنگ ازش چه انتظاری دارین؟؟
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    جنگ ایران و عربستان بسود هیچکدوم از دوکشور نیست و فقط و فقط اسراییل و غرب ازش سود خواهند برد چون باعث تضعیف ایران میشه
  • امين ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    يمن با دست خالي داره ماهي يه ناوچه ائتلاف رو غرق مي‌كنه. حالا نيروي دريايي بزرگ‌تر و مدرن‌تر عربستان در برابر ايران چه فايده‌اي داره؟ تحليلش بيشتر شبيه تحليل بازي‌‌هاي استراتژيك بود!!
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 2
    به محض لغو تحریمها ابتدا باید بخصوص در زمینه هواپیماهای جنگی پیشرفته و سیستمهای پدافندی قوی از روسیه خریدهای فوری بکینم و در مرحله بعد هم در انتقال تکنولوژی نظامی از آن کشور اقدام کنیم...
  • ابراهیم ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    عربستان که مستقیما با ایران وارد جنگ نمیشه... گروههای مزدور داخل ایران را برای خرابکاری تقویت میکنه یک جنگ امنیتی را شروع میکنند و کمک به هرج ومرج یادتان باشه انتخابات نزدیکه اتحادمون را باید حفظ کنیم تا ذلیل نشویم
  • مهدی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    این تحلیل خیلی ابلهانه اس به محض شلیک به طرف ایران از جانب عربستان دیگه نه فرودگاهی برا پرواز دارن نه اسکله ای برای حرکت قایق نه پالایشگاهی برای تولید محصول نفتی نه جاه نفت سالمی نه خط ترانزیت کالا ونفتی برا صادرات و واردات نه نیروگاه برقی نه شبکه توزیع برق نه.... نه..... اینهام تو همین استراژی مشت اوله با حمله موشکی و پهپادی هواپیما فقط میمونه برا پشتیبانی ما دشمنو کم نمیگیریم اما عربستان کلا دشمن استخوان داری نیست به محض برخورد موشک به جده ال سعود ال فرار میشنسیستم حکومتیشون به هم میریزه ناوها و ناوچه هامونم از فاصله 300KMاز سواحل عربستان یعنی تو خاک خودمون این وهابیارو میریزن تو دریا... همین چن وقت پیش میخواستن غلطی بکنن که وزیر دفاع امریکا گفت دس نگه دارین وگرنه میرین دوره قبل از شتر نشینی...! اینا نتونستن یمنو بگیرن حالا درگیری با ایران؟ همه اینا یه طرف تنگه هرمز یه طرف اگه بسته شه قیامت میشه
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    همه می دانند که ایران ابرقدرت اسلامی است .وقدرت نظامی خود را برای رویارویی احتمالی با آمریکا آرایش داده . و به قول خود کارشناسان آمریکایی ایران در صورت درگیری با کشوری مانند عربستان به مدت زمانی که صرف یک ناهار خوردن میشود . رژیم سعودی را نابود خواهد کرد. واخیرا هم کالین پاول ( وزیر دفاع سابق و همچنین وزیر خارجه سابق آمریکا اقرار کرده که در صورت درگیری مستقیم ایران با عربستان سران این رژیم حتی فرصت این را هم نخواهند داشت که از (اربابشان ) آمریکا تلفنی تقاضای کمک کنند.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 1
    بابا کدوم تکنولوژی؟تانک ای۱ام۱ آبرامز با زره واکنشی و اورانیومی که با موشک اندازخای دهه ۷۰ شوروی ،که دست یمنی هاست منفجر میشه یعنی زرشک! اون مونگلی که اینو نوشته هنوز نمیدونه ایران یمن نیست،ایران عمق استراتژیک داره،اون هواپیمای سعودی برای رسیدن به تهران،اصفهان،اراک،و بقیه شهرهای داخل فلات مرکزی باید حداقل یک ساعت پرواز کنه روی ایران،چطور میخاد با پدافندی که پنهانکارترین هواپیمای موجود جهان رو نشوند زمین درگیر بشه؟فاصله ما تا ریاض،با موشکهامون کمتر از ۵ دقیقه است،همه پایگاه های هوایی ظرف ۵ دقیقه غیر قابل استفاده میشن،بعدش میخواهند چه کار کنند؟ گو اینکه به این کارها نیاز نیست،منفجر کردن سد کرخه،کل امارات،بحرین،قطر و میادین نفتی عربستان رو زیر سیل ناشی از سونامی میبره! پاشنه پوتین ما رو گلوی عربهاست،فقط باید کمی فشارش داد.
  • شهاب ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 1
    ما که با عربهای سعودی همکلاس بودیم بیچاره ها از سایه ماهم میترسیدند و همواره از جنگ با ایران بعنوان یک کابوس خطرناک فراری لیکن در خفا وپنهان در صدد تخریب و ضربه زدن به یک شخص ایرانی و تنها امید این بیچاره ها وجود پیمان نظامی با امریکا و انگلیس و فرانسه و همیشه مرعوب از اغاز روابط جمهوری اسلامی با غرب و حل مناقشات موجود که این رفتار شیطان صفتانه همواره در فرایند مذاکرات ایران و 5+1 توسط کشورهایی نظیر عربستان ،امارات،قطر ، کوین و بحرین ملموس و مشهودبود. عربستان با مردمی بدوی و اعرابی غیر قابل مقایسه با سایر اعراب نظیر عراق و مصرواردن با کمترین ضرایب معمول هوش فقط با پول نفت و سایر منابع مالی از ارکان نظامی سخت افزار نرم افزار و مغزافزار از عامل سوم در فقر شدید رنج برده و در رویارویی با عشایر یمن نیز به کامیابی به اهداف مد نظر ناکام مانده و در جنگ احتمالی با ایران که طی سالهای اخیر که جزئیات همه ساختارها و زیر ساختهای نظامی و امنیتی و صنعتی ان از طریق کارکنان خارجی نظیر اتباع یمن، و پاکستان یا سایر کشورها به ارزانی قابل معامله است به اندازه سپاه دوم عراق یا گارد ریاست جمهوری عراق انشاالله با چند لشکر سرباز و بدون نیاز به جنگ مکانیزه و مطابق با تئوری سرهنگ والنر با پشتیبانی موشکهای بومی ساخت ایران قابل حل است چه رسد به اینکه مثلا عموحسن نصرالله یا حاج قاسم هم گوشه چشمی به بخواهند به اولاد ابوسفیان نشان بدهند.
  • amin ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 2
    واقعا سیاست خارجی اصلاح طلبان بسیار قویست که باعث سر بلندی ایرانیان می شوند
  • امین ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    از این زرت و پرتا زیاد میگن اگه زورشون میرسید تو این سی چهل سال یه غلطی میکردن اینا از غزه و یمن بر نمیان ، بعد با ما ..... برن برن پی بازیشون ، تو کار بزرگترها دخالت نکن
  • محمد ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 0
    لطفا احساسات مردم رو در نظر بگیرید بعد خبر چاپ کنید ، عزیزان ، من از جانبازان جنگ تحمیلی هستم هشت سال با اکثر کشورهای دنیا در راس آنها آمریکا جنگ کردیم و به لطف خدا پیروز شدیم نگران نباشید فرزندان ایران زمین همچون گذشته آماده اند .
  • امیر ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    ما خودمون میدونیم سعودیام خودشون میدونن که کی به کیه وگرنه جهان عرب و... راه نمی انداختن دنبال خودشون عربستان طبق نظر همه 30 سال نهایتا سعودی می مونه وگرنه به قول مشاور پادشاهشون البته برعکسش باید بیان ایران گدایی و از بالای برج مکه هنوز خادمین شیطان نظاره گر جهل مردم کشورشون باشن
  • علی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    سلام این نظر کارشناسی بیشتر درون مایه طنز داره ، و در خودش یک حقیقت را بهمراه داره که این کوردلان اطلاع دقیقی از قدرت مادی و معنوی ایران اسلامی ندارن ، یادمون نره تو هشت سال جنگ تحمیلی ما با دنیا جنگیدیم نه عراق ...
  • با نام ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    دوستان منم با محمد امین موافقم نباید احساساتی برخورد کنیم اگه قدرت نداشت این همه کری نمیخوند درسته در برابر ایران هیچه اما اینکه بیاییم بگیم خیلی ضعیفه این یه فکر و خیال واهی است
  • هادی ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    همون چهل پنجاه تا اف چهارده یادگار شاه کفایت میکنه.......
  • فاطیما ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 1
    از لحاظ محاسبات نظامی شاید درست باشد ولی یک نکته مهم از قلم افتاده که مهمترین نکته هست ، ایران حتی بدون داشتن یک اسلحه ساده مردمی دارد که تا پای جان وتا قطره آخر خونشان از وطنشان واعتقاداتشان دفاع میکنندچیزی که عربستان فاقد آن است ، این که فقط عربستان است ، در جنگ هشت ساله نه یک کشور بلکه کل جهان صدام را مسلح کردند وما جز ایمان به خدا واین مردم غیور هیچ نداشتیم وهمه جهان را شکست دادیم ، یدالله فوق ایدیهم
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    محمد امین عزیز،صرف داشتن سلاح های پیشرفته که نشان از قدرتمند بودن نیست.عربستان مثل اسرائیل فقط سلاح داره.خب عرضه ی استفاده از سلاح رو ندارن.قدرت حمله و برنامه ریزی حمله رو ندارن
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    چی همه احمق
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    ببین شما فقط به این عکسها نگاه کن! اینا حتی حالیشون نیس تو یه مانور ساده باید همه کله هاشون به یه سمت باشه!این مال مانور و رژه نظامیشونه.دیگه فکر کن تو بحبوحه جنگ چه هوشمندبازیهایی در بیارن!
  • ایرانی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    جواب این عربهای احمق رو کالین پاول توی برنامه تلویزیونی زنده داد که" اگه جنگی شروع بشه عربستان حتی فرصت نمی کنه گوشي تلفن رو برداره و از ما کمک بخواد" دیگه باباش بهش نصیحت کرد که با دم شیر بازی نکنه
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    اینکه یه هواپیما بلند شه بعد همه جا رو شخم بزنه که نمیشه تحربه. اگه تونست مثل اون یارو سرکرده النصره بود تو سوریه اونو بزنه اون قد نقطه ای حسابه!
  • علی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 1
    کم ترین توان مقابله ی ما با جیبوتی نام کشور: جیبوتی (سومالی لند فرانسه) مساحت: 23200 کیلومتر مربع جمعیت: 818159 نفر در واکنش به حمله به سفارت عربستان، قطع روابط دیپلماتیک با ایران را اعلام کرد. نام کشور: ایران (جمهوری اسلامی ایران) مساحت: 1648195 کیلومتر مربع (بیش از 71 برابر جیبوتی) جمعیت: 78388793 نفر (حدود 96 برابر جیبوتی) اگر هم وطنان عزیز همت کنند نفری یک تُف (متوسط هر تف یک سی سی) در این راه خیر هدیه کنند، میتونیم یک سیل 78388.793 لیتری راه بندازیم خلاصشون کنیم.
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    دوستان انگار توجه ندارن که این رو یه نشریه نوشته نه اون بابا چیزی از مسائل نظامی حالیشه نه الان وقت نوشتن یه مقاله واقع گرایانه. اون فقط الان داره سعی میکنه یه قوت قلبی به خلفای یهودی سعودی صدتا سکته زده بده! خیلی جدی گرفتینا!
  • اسی ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 2
    در این مقاله فقط حدود 30 درصد از قدرت نظامی ایران در نظر گرفته شده نه صحبتی از موشک های بالستیک نقطه زن زیر دریایی کوچک اژدر های فوق سریع تانک های تی 90 خریداری شده گردان های اس سیصد که میتونه کاملا هواپیماهای اف 15 16 18 رو مورد هدف قرار بده رو در نظر نگرفته
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    نیروی نامتقارن فقط می تونه جنگ با ما رو پرهزینه کنه اگه ما ارتش و نیروی درست درمونی داشتیم عربستان .... می خورد ما رو تهدید کنه و شاخ بشه. این تکنیک بزن و دررو برای ایران زیبنده ایران نیست.ما تا اقتصادمون اینه نیروی نظامی مون فقط می تونه با قایق موتوری با هلیکوپتر بجنگه. تانک هامون اهن کهنه های دهه 60 میلادی و جنگدهامون به درد تحقیر می خورن
  • ابوالفضل ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    مگه همه چی به ابزار و تجهیزاته. اصل کار فکر و عقله که عربستان نداره. ایرانیا بشینن فقط فکر کنن بسه
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    جوگیر نشین. نه ایران ایران اول انقلابه که نظام نوپا بود، نه حکام عربستان جسارت صدام دیوانه رو دارند و نه شرایط منطقه و جهان اجازه میده که جنگی در این سطح در بگیره. قبلا هم یه چهار سالی قطع روابط بودیم، یه جا خوندم که اونموقع هم یه حالی به ساختمان سفارتخنشون داده بودند. اگر حرفی برا گفتن داره باید ببینیم از پس فقیرترین کشور عرب که به حساب خودش در منطقه حیات خلوتش هم قرار داره بر میاد؟ تا ببینیم میخواد مقابله ما چه کنه.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    نخونده رأی دادم
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    این عربستان در یمنش مونده چطور به ایران شاخ شونه میکشه شعر گفتی اخوی
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 0
    فعلا که دولت منفعلتون فقط مونده عذرخواهی کنه
  • فلاحی ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    همه این تحلیل و بررسی غربی ها هدفی به جز تحریک دو کشور به جنگ نیست و در این میان غربی ها به فروش صلاح به عربستان به منفعت اقتصادی خود فکر میکنند این تحلیل و بررسی ها جز نقشه شوم غرب برای کشاندن دو طرف به جنگ و تضعیف ایران و عربستان نیست
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    یکی دوسال پیش به گفته ی یکی از شاهزاده های ال سقوط که خبر گزاری فارس منتشر کرده بود گفته بود ایران میتونه 24 ساعته عربستانو بگیره
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    عربستان اینی که زاییده رو بزرگ کنه،بعد اگه تونست از یمن آبرومندانه بیاد بیرون روی ایران هم فکر کنه طرف از دشمن فرضی شکست میخوره،مزدور اجیر کرده،فکر میکنید با کشوری که حداقل ۱۰ برابر اون نیروی نظامی داره و به اندازه جمعیت عربستان، جوون آموزش دیده داره میتونه دووم بیاره؟
  • سعید ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    تو جنگ علاوه ب جنگ افزار عامل اصلی در پیروزی تجربه جنگیدن کما داریم.عربستان از پس یمن بر نیونده یمنی ها الان تو شهرای جنوبی عربستان پیش رفتن.عربستان مال این حرفا نیس ک با ایران بجنگه اونا فقط زنو شکم واسشون مهمه...وی حال جنگیدن دارن
  • حمید ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 1
    شمافکرمی کنیدمادرطول 8 سال جنگ تحمیلی فقط باصدام می جنگیدیم؟ماباچهل کشورغربی وشرقی وعربی می جنگیدیم که یکی ازآنهاعربستان بود.پس آزموده راآزمودن خطاست.ایرانی جماعت درطول تاریخ نشان داده که اگربخواهدتوان هرکاری رادارد واتفاقادلیل دشمنی شیاطین باملت ایران نیزهمین موضوع است که باعث عصبانیت انان شده.
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    تحلیل اینقدر ابکی اگر غرب فکر میکرد قدرت ایران دو برابر عربستان هستش الان به ایران حمله کرده بود اینقدر تحلیل مزخرف ایران مثل شیر رو با این مورچه مقایسه کرده خداااااااا مشرق این مقالات رو بفرست برای شاهزاده های عربستان برای روحیه اونا خوبه
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    جانم داش احمد فدایی داری
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    بابا چی شده که جنگ بشه این جنگ به نفع ترکیه و اسراییل خواهد بود ایران با آرام کردن اوضاع باید یک مدت خود را مخصوصا نیروی هوایی خود را تقویت کند البته این نویسنده از اس 300 هایی که در اختیار ایران هست و رو نمی کنه و پدافند زمین به هوای ایران چیزی نگفته
  • بی سواط ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    برو یه بار دیگه حمله به اچ 3 رو ببین بهترین حمله هوایی دنیا برای بعضی خود کم بین ها خوبه
  • یاور ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    نشریه آلمانی یا آگاهی وشناختی از رزمندگان ایرانی ندارد یا اینکه بنفع عربستان جنگ روانی راه انداخته است. نمیداند یک گردان رزمنده دلیر ایرانی میتواند همه ارتش مدرن عربستان ومزدورانش را نابود کند. ولی در آخر به یک موضوع واقعی اشاره کرده که درگیری این دو کشور باعث جنگ جهانی میشود حقیقت دارد.
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    ان شالله
  • اصغری ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    2 1
    امار نکات ضعف زیادی داره .نیروی انسانی ارتش ایران حدود 450هزار نفر و سپاه حدود 350نفر .تعداد تانکهای موجود کشور هم حدود 1900دستگاه .اما هواپیماهای جنگی کشور فکر میکنم حدود دویست فروند باشه .ان شالله زودتر این نقیصه کم بود تسلیحات پیشرفته حل بشه.البته توان نظامی ما به غیرت نیروهای قدرتمند ارتش و سپاه ما هستش.
  • ناصر ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 2
    بالاخره ما حرف کالین پاول رو باور کنیم یا حرفای این نشریه آلمانی رو
  • هادی مشگان ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    1 1
    از وقتی اورانیوم ایران از کشور خارج شده این شروع به شاخ و شانه کشیدن شده اند
  • یاور ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    عربستان که در برابر ایران عددی نیست وحتی آن کشورهای که با ایران قطع رابطه کردند ویا می خواهند قطع رابطه بکنند بخواهند به عربستان کمک بکنند باز آنها هم شکست میخورند. اما یک کشوری است پنهانی کار میکند واز خباثت از شیطان سبقت گرفته است این کشور مخل اقدامات جنگی ایران میشود .لذا مسئولین بایدهر چه زودتر برد موشکهارا از 5000 کیلومتر بیشتر کنند
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    چقدر تحلیل ابکی و مزخرفی جالبه فن اوری برتر و پیشرفته عربستان نسبت به ایران خیلی خنده داره عربستان فن اوری نظامیش کجاش بود ایران یکی از بزرگترین صنایع نظامی کلاسیک پیشرفته روداره عربستان چی داره مثلا ناوشكن يا زيردريايي ميسازه
  • نادر ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 1
    برادر ابوالفضل میبخشید اشتباهی منفی دادم پوزش می طلبم ولی یک مثبت از من طلب داری
  • hamed ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 2
    کاملا با این نظرت موافقم.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 2
    f14چطور ؟ جرات دارن بیان جلوی f14?
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اصل قضیه اینجاست که اگر ما بطور مطلق هیچی نداشته باشیم، از سلاح و مهمات و فقط چندهزار نفر از ملت ما پیاده به سمت عربستان حرکت کنند، این وهابی ها و کفتارهای ملعون و ترسو لحظه ای قرار را ترجیح نمی دهند و هزیمت می شوند!!!
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    تحلیل آلمانیه که چرت بود این وهابی ها که گنده هاشون صعودی و امارات هستن هنوز نتونستن یمن فقر که واقعا هیچ چیز نداره رو بگیرن حالا چه جور می خان با ما بجنگن - بابا اینقدر بحث نکنید اینا اصلا عددی نیستن اینا تازه می خان 100 سالگی حکومت خودشون رو جشن بگیرن دوستان بیخود عصابتون رو خورد نکنید
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    آی کیو اون یک بمب افکنه تازه از پشت زده بوده ماذا فاذا؟
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    من حمله به سفارت رو قبول ندارم ایران می تونست به شکل دیگه ازش استفاده کنه اما این باعث شد ایران دوست و دشمنشو بشناسه از فلسطینش که .....تا همین ترکیش این اقدامات این کشورها نشون میده که از ایران ترسیدن و ترسشون از اینه که بعد از تواقق ایران قوی تر بشه
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اگه توان داشت شاخ و شونه نمی کشید ، حمله می کرد
  • علی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    با سلام چرا انقدر حرس میخورید یک دقیقه فکر کنید فقط کافیه اول جنگ با موشک فرودگاهاشون و بنادرشونو بزنید بعد نیروی زمینی رو بریزید تو عربستان از اون طرف هم شیعین رو مسلح کنید یک ماهه تمومه
  • مجید ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    قبول دارم ولی من که اخبار نمیگم
  • iman ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    بر فرض محال که جنگنده های سعودی وارد حریم هوایی ایران شوند و چند نقطه را بمباران هم بکنند ولی وقتی فرودگاه و پایگاهی در برگشت وجود نداشته باشد در نهایت با آهن قراضه چه فرقی دارن.
  • مصطفی شکری ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 2
    همه اینها نظرات خوبیه ولی بیه چیز توجه نکردین هیچ کدومتون الان هیچی نشده چند تا کشور از عربستان حمایت کردن و رابطه سیاسی شون رو یا قطع کردن یا به سطح کاردار تنزل دادن مطمعن باشید جنگ بشه ایران زا پنجاه تا کشور مسلمان بجز عراق و سوریه و نصف لبنان باید بجنگه یادتون نره عزیزان
  • آذری از تبریز ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    دوستان اصلا لازم نیست جواب یه مقاله که تهی از دانش نظامیه را بدهیم.برای سرنگون کردن عربستان فقط کافیه آب شیرین کن های اونو بزنیم یه مختصر هم جلوی جریان نفتشو بگیریم اونوقت وزیر خارجه دو جنسه شون که هیچ پسر پادشاهشون میاد سر چهار راه های تهرون برا پاک کردن شیشه ماشینامون
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    به امید روزی که هیچ جنگی در هیچ جای دنیا رخ ندهد . . . انشاالله در هر جنگی که رخ دهد بازنده اصلی انسانیت است . . .
  • بسیجی ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم اگر تمام کفر هم در برابر ما قرار بگیرد. تمام کفر! ما فرزندان عاشورا هستم و محال است که ذلت بپذیریم. آل سعود و سردمدارانش (آمریکا و غرب و اسرائیل) سگ کی باشن. با یک ندای لبیک یا حسین دنیا را می لرزانیم. لبیک یا حسین
  • بسیجی ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم اگر تمام کفر هم در برابر ما قرار بگیرد. تمام کفر! ما فرزندان عاشورا هستم و محال است که ذلت بپذیریم. آل سعود و سردمدارانش (آمریکا و غرب و اسرائیل) سگ کی باشن. با یک ندای لبیک یا حسین دنیا را می لرزانیم. لبیک یا حسین
  • بسیجی ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم اگر تمام کفر هم در برابر ما قرار بگیرد. تمام کفر! ما فرزندان عاشورا هستم و محال است که ذلت بپذیریم. آل سعود و سردمدارانش (آمریکا و غرب و اسرائیل) سگ کی باشن. با یک ندای لبیک یا حسین دنیا را می لرزانیم. لبیک یا حسین
  • ارش ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اطلاعات غلط اون سوخو24 بود ترکیه زد در ضم سوخور نمیتونست از خودش دفاع کنه چون ماموریتش چیز دیگه ای بود واسه خودت چی تحلیل میکنی
  • سفید ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    خیلی باحال بود :)))) بزار فکر کنن توان ما ایرانی ها اندازه عربستان هم نسیت یا برابریم بزار بچه ها خوش باشن خب چی میشه توهوم زدن هم خوبه بعضی مواقع ولی وقتی دست کثیفشونو دراز کنن اونموقع میگیم بهشون کی به کیه (اونوقت مثل ... تو لجن گیر میکنن)
  • محمود ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    احمق نیست عزیز جان !! دلارهای نفتی آل سقوط کور کرش کرده و عزیز جان ما هم ندانسته!!مقاله اش را چاپیده!!
  • سیاوش سامانی ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    (توان) برای وصف این تازی های سوسمار خور کلمه بزرگیِ رودل میکنند! کشوری که هواپیما با خلبان می خره اصلاً از توان و قدرت نظامی میشه استفاده کرد براش؟؟!!!!!!
  • محمدرضا ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    و در ادامه........... موندم عربستان با ارتش اهل بزمش چرا تا حالا نتونسته از پس یمن بربیاد؟!! تا جایی که اربابش اخیرا توصیه کرده بود که هرچه زودتر خودشو از باتلاق یمن بکشه بیرون. دوستان بسیاری از این مقالات گمراه کننده است . یادمون باشه ما همون ملت شهادت طلبی هستیم که هشت سال با دست خالی در برابر تمام دنیا ایستادیم. ملتی که شهادت برای او آرزوست پیروز است.انشاءالله
  • اشکان ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    تحلیل چندان خوبی نبود درسته عربستان سلاح های زیادی داره ولی ایرانم مثل یمن ضعیف نیست و خودش تولید کننده سلاح و مهماته شاید نتونیم تانک و جت بسازیم ولی توان مهندسی بومی ما سه برابر عربستانه و مجهز به انواع موشک بالستیک هستیم و پدافند ما هم از یمن بهتره ما فقط کافیه با جنگنده ها و موشک های ضدهوایی جلوی هجوم هوایی عربستان رو بگیریم و تلفاتشون رو بالا ببریم و در جواب با موشک بالستیک شهرهاشون رو ابکش کنیم
  • مهرداد ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ببین این خارجی ها چطور ما را با ارتش کراییه ای( که هیچ ایمان وعزم راسخی برای دفاع از سرزمینی که فقط حقوق ازش میگیرند) آل میمون مقایسه میکنه ما اون موقعی که سیم خاردار نداشتیم ونمیدادند دیدید که چگونه جلوی شرق وغرب عالم که با صدام بودندن ایستادیم حالا حرف از این کشور بیابونیه ...!!!
  • شاهد ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    هر کی روایت کنه با این سابقت باید خروجی وبگاهت بزاری . چرا شبیه لرزونک داری میلرزی
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    دوست عزیز عمده ی قدرت ما روی صنعت موشکی و پهپاد هامون هست و... که دنیا روشون حساب باز میکنه و اینم خدمت اون دوستمون بگم که عربستان و رژیم صهیونیستی توان استفاده از جنگ افزارشون رو دارن ولی ایران با سرمایه گذاری روی صنعت موشکی توان اون هارو کم ارزش کرده وگرنه از نظر قدرت هوایی و تا حدود کمی زمینی ما توان مقابله ی مستقیم رو نداریم ولی حرف اصلی در جنگ رو نیروی زمینی میزنه که ما با داشتن سربازانی کاری از برتری نسبی برخوردار و پیروز میدانیم
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    دعای امام زمان(عج) مارا بس
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اینو فقط بگو ماجنگجو داریم آنها سربازان اجاره ای چه کنم امام خامنه ای دستوربدن فقط با یک گردان سروته عربستان بهم میاد
  • رضا ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    این تحلیلها را بیخیال، مرد در میدان کارزار مشخص میشه صدام هم با این تحلیل آبکی اینه خر شد و گورش را کند، ضمن احترام به همه اعراب و مردم سعودی اگر با آل‌سعود(آل‌یعود) سوسمار خور روبرو بشیم بجز مکه و مدینه بقیه مناطق را کمتر از یک ساعت از نقشه با توکل به خدا حذف خواهیم کرد، ولی همانطور که آن دوست عزیز گفتند خدا به ما عقل داد و اسلام هم دین رافت و رحمت است، ما به آل‌یعود(آل‌سعود) رحم می‌کنیم و اینکار را انجام نمی‌دهیم، تا چند صباحی دیگر گناه کنند و مشرب به خیکشان ببندند و در هپروت زندگی کنند.
  • ناشناس ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    به نظر بنده اگر جنگ بشه که احتمالش خیلی ضعیفه دو طرف خسارات زیادی متحمل خواهند شد ولی از انجایکه عربستان درگیر جنگ با یمن هست بعید است که یک جنگ دیگر راشروع کنه مگر اینکه کشورهای دیگه نظیر امارات و قطرو...به کمکش بیایند که در اینصورت حزب ا...ودیگر خامیان ایران هم وارد میشوندومسیله خیلی پیچیده میشه وشاید هم جنگ جهانی سوم.
  • میثم ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اگر اعتقاداتمون و اتحادمون مثل زمان جنگ تحمیل باشه هیچ غلطی نمیتونن بکنن. همه ما اگر مجبور بشیم باید بریم تا ضعف های تجهیزاتیمون رو پوشش بدیم
  • محسن ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    این مجله به اصطلاح کارشناس نظامی مگه الان کوره نمیبینه که عربستان و چندین کشور نتونستن در یمن کاری را از پیش ببرن. چه جوری امده عربستان رو با ایران مقایسه میکنه. درسته عربستان از لحاظ جنگ افزار از ایران مدرنتر و قدرتمند تره ولی دلیل نمیشه که بتونه در برابر ایران خود نمایی کنه. چون جنگی اتفاق بیفته اول باید عربستان جلو شیعیان عربستان بگیره مطمنا اونها هم در این جنگ در کنار ایران خواهند بودو از طرفی ایرانیها اب دیده تر شدن ولی عربستانی ها تا حالا جنگ نکردن مثل این میمونه که عربستانی ها اسلحه اسباب بازی خریدن اونم زیاد ولی ایران یه اسلحه واقعی داره
  • امیر ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    من فکر کنم نیروی هوایی رژیمهایی مثل اسرائیل و سعودی در برابر مردم بی پناه و مظلوم و کشورهایی که پدافند درست و درمونی ندارن خوب جولان میدن... صنایع دفاعی ایران با تجربه جنگ تحمیلی و جنگهای برون مرزی دیگه تمرکز بیشتری روی صنایع هوا فضا و پدافندها گذاشته و حتی بنا به قولی شنیدم که سلاح تک تیر انداز آرش رو هم بنوعی برای شکار بالگردها طراحی شده... انوع دوش پرتابها در کنار سپرهای دفاعی موشکی و پدافندها فکر کنم بتونه برای حملات هوایی مشکلات بزرگی ایجاد کنه.. با توجه به اینکه ایران سرزمین پهناوری هست و نیروهای هوایی برای رسیدن باید مسیرهای طولانی تری رو طی کنند و این قطعا براشون خطرناک تره... علاوه بر این مناطق کوهستانی و شهرهای موشکی زیر زمینی و پدافنهای زیر زمینی بدجوری حالشون رو میگیره... اونم عربستانی که از کمبود نیروی انسانی باید از کشورهای آفریقایی و غیره سرباز اجاره کنه... مگه چقدر نفت دارن این بیچاره ها؟
  • فرخانی ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    با این همه تحلیلی که کردی.چرا پس ارتش به این مدرنی عربستان نتونسته از عهده نیروهای حوثی یمن بربیاد.بعد با ایران میتونه.ضمنا نیاز نیست که کشورهای خارجی از قابلیتهای سری نظامی ایران با خبر باشد که آن هم در روز ضرورت به این نیروهای زبده و ورزیده عربستانی!!!!!!!!!!!!!نشان داده خواهد شد.وخارجی ها هیچ موقع جنگ ایران وعراق رو فراموش نکرده اند که عملا ارتش آن موقع عراق از ارتش الان عربستان هم قویتر بود ولی تمامی تحلیلهای کارشناسان غربی نقش بر آب شدونتونستن در برابر ارتش بشدت تضعیف شده ونیروهای مردمی آن موقع ایران کاری از پیش ببرن.
  • ناشناس ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    یکی به این نشریه بگه احمق اگر ایران قدرت نظامی نداشت تا حالا سگ هار امریکا و متحدینش و خود امریکا مثل یک کفتار به ایران حمله می کرد برو خوب چشماتو باز کن
  • اصلاحات ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    عجب مسخره بود بعید بود از سایتی مثل مشرق اید تحلیل رو منتشر کنه . آخه مگه عربستان عراقه که تنگه هرمز براش تعیین کننده باشه ؟ مرد حسابی دور تا دور عربستان دریاست در ثانی نویسنده یه طوری گفته تنها برتری عربستان بر ایران از لحاظ تکنولژیکی است ، انگار یادش رفته با چندتا اف 14 تمام نیروی هوایی و دریایی صدام رو اول جنگ نابود کردیم
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ببين اين نامرداچجوري دوتاكشورو بجون هم ميندازن تاسلاحاشونو بفروشن ونفت اين بدبختاي ازخدابيخبررو بغارت ببرن ملت شريف اسلامم كه قربونشون برم درخواب نازغفلت...
  • علی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ای کاش کمی در مورد جنگ با تفکر قضاوت کنیم عزیزان جنگ شوخی نیست تو دنیا کشورهایی موفق بوده اند که به دور از هیاهوی سیاسی ونظامی مقاصد خود را پیش می برند کشورهایی مانند کره جنوبی وژاپن با اقتصاد صنعتی اقایی دنیا را می کنند جنگ بغیر از کشتار بیگناهان وخرابی چیزی ندارد اما در مقابل تجاوز باید از همه چیز گذشت یقینا"جنگ با عربستانی که دچار غرور وخود بزرگ بینی شده اشتباه است زیرا اولا"دو کشور به اصطلاح اسلامی دچار خسارت شده ودیگران سود می برند دوم اینکه ما اصولا نیازی به رابطه با اعراب نداریم ما چرا باید وقتی می توانیم با دنیای متمدن رابطه داشته باشیم در دام کسانی بیافتیم که در طول تاریخ را اگر منصفانه فکر کنیم خسارت دیده ایم.....
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    خانواده سوخو27 از مانور پذيرترين جنگندهها بحساب مياد
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    البته این نظریه پرداز احتمالا کودکی کم سن وسال است که عقلش کامل نشده
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    نباید دست کم بگیریم
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    تجربه جنگي ايران بيست ميليون بسيجي و غيرت ايراني اسلامي و نفرت عميق از سعودي را نبايد فراموش كرد
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    سعودي ها در جنگ يمن موندن. اصلا با ما قابل مقايسه نيست. نيروي نظامي از كلمبيا اجاره كردن براشون بجنگه!!!!! اينرو بذار در مقابل بيست ميليون بسيجي!!! تنگه هرمز كه بسته بشه چنان حالشون جا مياد كه.... ك . ك . ك
  • یا امام رضا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    من بی صبرانه در انتظارم ببینم این آل سقوط و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس که یار و یاورش هستن چطور میتوانند حتی به مرز ما نزدیک بشن . ما با قدمت کهن برای خاک وطن و شرف ایرانی پوزه تمام شغال ها رو به خاک میمالیم .بقول یکی از دوستان نقش سپاه را در این گزارش نادیده گرفتن با نیروهای زبده و کارآزموده .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    فعلا که حریف یمن هم نشدند.ایران پیشکش
  • نا شناس ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    بابا اینارو بیخیال این کارشناس والا مقام افشین تهران کجاست بیاد یه نظر یه کامل وقطعی بده تا همه خیالشون از بحث راحت بشن واینقد سوال جواب نکنن
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    واقعا از این مقاله نشریه آلمانی جاخوردم چون جنگ نامتقارنمونو گذاشته بودیم با آمریکا نه با آل یهود
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 0
    t90?!! تیپ زرهی شیراز هنوز ذولفقار به خودش ندیده! تی 90 کجا بود مرد مومن، همه نیروزی زرهی ایران باقی موندهی ارتش قدیم و تی 72هاییه که هاشمی از روسیه خرید!
  • مجید ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    عزیزان عربستان و امارات و اسرائیل و ترکیه و... هیچ چیز از خودشون ندارند، تمام تسلیحاتشون رو به لطف تکنولوژی سایر کشورها دارند. ضمن اینکه ترسو هستند و فقط می تونند مردم بی دفاع رو مورد حمله قرار بدهند. شما اسرائیل رو ببینید که در برابر حماس و غزه به اون کوچکی شکست خورد یا عربستان و ائتلاف عربی در یمن و ترکیه در برابر گروه کوچک پ ک ک زاییدن و....از این تسلیحات و امکانتشون هم نترسید چون نمیتونند از آنها استفاده کنند ما با یک استراتژی درست میتونیم همشون رو صاحب بشیم ..همشون واس ماس :)
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    خداوکیلی تو این شرایط این مقاله است که گذاشتی خواستی حس سلحشوری را تقویت کنی !!!!
  • کریم آقا ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    باسلام - به دوستان عزیز اینها (منظورم این مقاله نویس آلمانی) هست ، چقدر احمقند نمیدونن قدرت ما شهادت طلبی و آرمانخواهی مون هست نه این اهن پاره ها - اگر به اون باشه که امریکا ابر ارتش دنیا رو داره - چرا بعد از جنگ با این همه هارت و پورت که میکرد و میگفت همه گزینه ها روی میزه حتی یک بار هم جرات نکرد دیوار صوتی ایران رو توسط هواپیماهاش بشکنه - حمله که پیشکش ! خودتون رو ناراحت نکنید دوستان - اینها این اسلحه ها رو به عربستان فروختن حالا اگر بگن عربستان ضعیفتره که ضایع هست - همش دارن میگن توی جنگ کلاسیک اونها برنده هستن - ارواح ننشون - خوش دارم حمله کنن که این دق دلیمو سرشون خالی کنن - تعجب از بعضی از ترسوهای داخلی هست که حرفهای رسانه های غربی رو باور کردن !!!
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    نویستده کلا بی خبره و تو باغ نیست ، عربستان برای ایران فقط یک چک است
  • حمید ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    دولت عربستان تشکیل شده از چند هزار شاهزاده که تمام عمرشون رو توی حرم سرا سپری کردن, با شلیک اولین موشک به ریاض , تمام این چند هزار شاهزاده عربستان رو ترک میکنن و عملا اثری از دولت سعودی نخواهد موند , عراق و یمن و خلیج فارس که مرزهای ایران با عربستان هست , به قول وزیر اسبق دفاع امریکا در صورت جنگ عربستان با ایران حتی زمان برای تلفن زدن به امریکا و تقاضای کمک هم نخواهند داشت ......
  • جانم فدای رهبر ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    بسم رب الشهدا کسانی که میگویند عربستان وهابی سرتره از ایران یک مشت ترسو وبزدل هستند که تا حالا قدرت جنگی ایران رو ندیدند آهای مردم ایرانی که عاشق غرب و عربستان هستید به خدای بالا سر قسم ایران در هیچ جنگی کم نخواهد آورد کارت ملی های خودتان را گم نکنید ایشالا حج بعدی با کارت ملی ما نیازی به جنگ با عربستان ملخ خور ترسو نداریم چون حاج قاسم سلیمانی ها با ۸۰ سرباز نه عربستان بلکه آمریکا رو میگیرند این رو هم بدونيد ایران چون کشور اسلامی نمیتونه حمله کنه ولی دفاع وبعد حمله میتونه آنهایی که از غرب و تکفیر ترسیدند از ایران برن ما تو ایران ورسمش آدم ترسو راه نمیدیم لبیک یا زینب س ختم کلام نامه ی حاج قاسم روی میز وزیر دفاع آمریکا با آرم سپاه فراموش نشه ایران اسلامی و انقلابی میماند و خواهد ماند با اذن سيدعلي آنهایی که مخالفند چه ایرانی چه خارجی به ولله خونشان را خواهیم ریخت
  • غيرت ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    خاك توسر منفي دهندگان به غيرت
  • محمد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    یکی نیست به این کارشناس نفهم این نشریه بگه بابا ما واسه یه فوتبال 120 هزار نفرمیریم ورزشگاه او نوقت واسه ناموسمون و مملکتمون مطمئن باش که نیازی به موشک ، هواپیما و... برای خراب کردن لانه های شیطان نداریم این لانه ها زیر ضربات پوتین های ارتش 20 میلیونی امام زمان(عج) نابود خواهد شد.
  • محمد ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    هدف نوشتن ای گزارشها ، ایجاد تفرقه وحس بدبینی بین کشورهای منطقه است دقت کنید از ابتدای این به اصطلاح بحران ( بی خردی مطلق)) کشورهای عقب مانده محلی ، صف بندی ،گرو کشی ،قطع ارتباط ، تحریم ، های وهو ،... می کنند وکشورهای پیشرفته مانندآمریکا (غیر مستقیم) ژاپن ، روسیه ، آلمان ،... به صورت مستقیم ، می خواهند میان جیگری کنند .
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    یه کم سواد رسانه ای را بالا ببریم و به هر متن یا عکس و..... زود واکنش نشان ندهیم و باور نکنیم این مقایسه یک المانی قابل اعتماد نیست. زود باور نکنیم که اگر اینگونه بود الان یمن تصرف شده بود.همچنبن قدرت باور در یکفزد شیعه اس و کلی مسایل دیگز
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    آقای محمد امین اگر در توانش بود حمله می کرد و 1 ثانیه هم صبر نمی کرد ، مگه صدام گفت می خوام بزنم یه دفعه دیدیم هواپیماهاش تو آسمان تهران هستند !!!
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    هواپیما های ما قدیمی هستند ولی خود غربی ها هم می دونن با نوسازی ها و به روز رسانی هایی که شدن توان مقابله با هواپیماهای دشمن رو دارن و مهمتر خود خلبانان هستند که در تاریخ جنگ 8 ساله با عراق مطالعه بکنی می بینی چه حماسه هایی آفریده اند که تو دنیا هنوز هم تک هستند
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    پهبادها که مهمترین اونها آر کیو ایرانی هست رو یادت رفت
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ایران اگر توان نظامی کمی داشت که خود غربی ها بازم بهمون حمله می کردن !! اینا روحیه دادن به یه مشت وهابی هستش تا بندازنش جلو مثل صدام
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    احسنت
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    f14 - f5 -f4 -mig29 اینها رو ندیده گرفتی و فقط سوخو رو حساب آوردی ؟؟؟
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    هواپیمای جنگیشون جرات نکرد به هواپیمای باری که برای یمن داشت دارو می برد حمله کنه و حتی خلبان ما هم هیچی به حساب نیاوردش !!! برای اینکه جلوش رو بگیره باند رو زد !!!بعد می خوان با ما بجنگن خخخخخ
  • حسین ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    در معرکه واقعیه که قدرت ایرانیان دلاور رو اثبات میکنیم مثل اثبات8سال جنگ تحمیلی بزارید هر چقد واق واق میکنن بکنن
  • عادل ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    انشاء الله . به امید خدا و به امید اون روز
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    این مقاله قبل از اینکه یه توهین به قدرت نظامی ما باشه ،یه توهین به شعور سیاسی و اجتماعی ما حساب میشه . نظام خودش میدونه کی ،چه جوری و درچه سطحی جواب این وهابیای کثیف روبده . فقط اونچه که باعث ناراحتی منه اینه که خیلیها تو دنیا دوست دارن ایران و عربستان درگیر جنگ بشن. در حالی که جنگ اصلا چیز خوبی نیست.
  • پسر ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ایرانیان با دست خالی هم عربستان میتونن بگیرن نمونش جنگ یمن ولی ایران یمن نیست
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    اين نشريه بسيج با نيروي انساني ٢١ ميليون نفري آموزش ديده و دلاور رو يادش رفته يا نخواسته ذكر كنه، چون كل اروپا هم بيان انقدر نميشن
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 0
    دست کم گرفتن دشمن بسیار اشتباه است.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد امام خمینی تمام
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    شجاعت و ایمان رو نمیشه با امپول از غرب خرید و به سربازان صعودی تزریق کرد این عامل شکست عربستان در اینده نزدیکه
  • رضا ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    1 1
    در جنگ اراده هاست که کارایی داره نه جنگ افزارها اینا اگه عرضه داشتند یمن رو می گرفتن!!
  • رضا ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    در جنگ اراده هاست که کارایی داره نه جنگ افزارها اینا اگه عرضه داشتند یمن رو می گرفتن!! در ضمن ما اصل مخفی کاری در تجهیزات نظامی رو بخوبی رعایت می کنیم.
  • محمد ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    من یک کلام میگم عربستان توان تحمل بارش موشک های ما را نداره
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    باز یه مطلب نظامی گذاشت مشرق و ... مغزهای نادان شروع کردن به تحلیل های فوق فوق تخصصی! همینا موقع عمل که میشه نمیدونن چجوری بند پوتین گره بزنن!
  • خسن ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 1
    دعا کنیدجنگ نشه یادمان باشد عرب ها مسلمانند ما با کافر نمیجنگیم در حقیقت با ناآگاه میخواهیم وارد جنگ بشیم این همون چیزیه که صهیونیست میخواد کم شدن آمار مسلمانان دعا کنید هر چه سریعتر سر عقل بیایند و توبه کنند والا جنگ برادر کشی هیچ پیروزی نداره و در حقیقت هر دو طرف شکست خورده هستند
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    مشرق جان همین جواب مخاطبین رو بفرس واسه این نشریه مزخرف تا دیگه در مورد ایران نظر بیخود نده.همین جوابا بسشه.اینجا ایرانه با چند هزار سال تاریخ و رشادت
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    شهردار بابا استاندار کجا بود یک هفتم هشتم تهرانه جمعیت کلش
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    +100
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    کشور؟! این کشورهایی که میگی میدونی جمعا جمعیتشون چقدره؟! فعلا که میبنی انقد بدبختن که پاکستانم نشد برن!50 تا کشور شمام بهتره اجلاس نم رو یادت نره!
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    کی گفته؟! همیشه حق و باطل در حال جنگ هستن و اتفاقا برنده اصلی انسانیت است. اینهمه آیه قرآن در مورد جهاد رو خوندی؟ نخوندی نظر نده. ما انتظار میکشیم روزی رو که با اینا یه تسویه حساب جانانه کنیم زمین رو از لوث وجودشون پاک کنیم
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    برو بابا اگه جنگی شه تازه اون وقتی میرسه که سعودی تازه بفهمه چطور از داخل پوسیده است! خودش و نوه هاشو و حرمسراش میمونن جلو ما
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    با جنگ ایران و عربستان تنها کسانی که سود میبرند کمپانی های مهمات سازی غربی و روسی و چینی که شروع به فروش اسحله و مهمات به دو طرف جنگ میکنند و این وسط اسرائیل خوشحال بزرگ میدان میشود که مسلمونها به جون هم بیوفتند و همدیگه را از بین ببرنند.....پس هر کسی اقدام به تحریک این منازع بکنه خدمت به استعمار کرده....روی اتیش نفت نمیپاشند...!!
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    دمت گرم دلاور یا علی مدد
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    باشه. میخوای سرراه موقع برگشت چنتا آبرامز صفر کیلومترم بگیرم.
  • سید صدرالله سیدی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    ببخشید چرا تحلیل شما اینقدر ضعیف هست اینجوری که شما تحلیل میکنید اگه جنگ بشه بین ایران عربستان ما شکست میخوریم برادر مشرق شما باید اول اطلاعات نظامی ایران جستجو کنید بعد به تحلیل بزارید واسه مردم اینجوری که شما گفتید ما بازنده جنگ هستیم کدوم کشور دنیا به غیر از چند کشور ابر قدرت توان ساخت موشک بالستیک داره به غیر از ایران کدوم کشور دنیا توان ساخت ناوشکن داره ایران کدوم کشور قدرتمند ترین اژدر دنیا تست کرد ایران اژدر هوت کدوم کشور پر سرعت ترین قایق تند رو جهان نظامی کرد ایران کدوم کشور خودش انواع جنگنده میسازه ایران اسلامی کدوم کشور مهمات لیزری جنگده میسازه بعد از امریکا ایران میسازه کدوم کشور توان اورهال کردن قطعات نظامی داره ایران کدوم کشور توان ساخت سامانه موشکی داره ایران هست امروز رادرهای ما تا قلب اروپا رصد میکنن برادر مشرق یعنی شما فکر میکنید ما نمیتونیم سلاح مدرن از خارج وارد کنیم بله میتونیم ما هرچه بخوایم وارد میکنیم ولی برادران ما توی سپاه ارتش روی تجربه خودشان علم خودشان نیرو خودشان انواع سلاح روز میسازن نیاز به تانک ابراهام ندارن نیاز به جنگنده اف 18 ندارن عربستان وهابی مسلمان کش از خودش چی داره به غیر از مرکز تروریست جهان عربستان نمیتونه ی گلوله بسازه اون وقت میتونه مقابل سپاه قدرتمند ما ارتش نیرومند ما دوام بیاره برادر مشرق خود کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق بوش گفت اگه جنگی بین ایران عربستان پیش بیاد ایران تو نیم ساعت عربستان به قبل از عصر صنعتی باز میگردونه تو اینترنت متنش موجود هست ایران داره خودشو واسه جنگ مقابل امریکا اماده میکنه عربستان که عددی نیست مقابل ایران ما عربستان بدون جنگ تصرف میکنیم پس برادر مشرق این المانی که داره مقایسه میکنه از یک درصد قدرت نظامی ایران خبر نداره برادران که نظر دادن من به اطمینان به شما میگم که ایران سلاح های داره که کشورهای غرب حتی فکرش هم نمیکنن که ایران داره پس زیاد به این تحلیل ها اقای المانی توجه نکنید امریکا که قدرتمند ترین ماهواره های جهان داره هنوز تو قدرت نظامی ما شوکه شده نمیدونه ما چی داریم نمونش همین شهر های موشکی سپاه که توی کل ایران موجود هست ما این قدرت نظامی این امنیت مدیون دستورات مقام معظم رهبری امام خامنه ای هستیم درود بر ایران اسلامی درود بر بچه های مشرق
  • علی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    عزیزان من چندتا ازین مقالات و نظریه هارو خوندم.در همه اینها یک وجه اشتراک وجود داره.اینکه عربستان نیروی هوایی فلان دره .چقدر تجهیزات از غرب خریده و فلان. و پیرو همین موضوع هم در نقطه مقابلش هیچ صحبتی از توانمندیهای ایران در خصوصی ساخت تجهیزات نظامی مثل تانک و جنگنده و سلاح نمیکنه.خوب یک دلیل این موضوع اینه که هیچ وقت اونا نمیان بگن ماست گاو ما ترشه و اصولا باید از برتری تجهیزات خودشون تعریف کنند در غیر این صورت که کلاهشون پسه و بازار بزرگ سلاح رو از طرف اعراب از دست میدن.دلیل دیگش هم میتونه گرفتن روحیه خود باوری ما و تشویق به این موضوع که حتی ما هم در پی ایجاد رابطه به هر قیمتی با اروپا و غرب باشیم و دوباره مثل قبل از انقلاب و مثل اعراب ما هم یه خریدار و مصرف کننده سلاح باشیم.شما مطمئن باشید که اگه ایران جنگنده اف هزار هم بسازه باز هم اونا از برتری تسلیحات خودشون دم میزنند مگر اینکه در یک نبرد واقعی خلافش ثابت بشه.شما ببینید تو این مقاله ها اصلا هیچ اشاره ای حتی کم و پیش پا افتاده به توانایهای ایران در خصوص ساخت پهباد.جنگنده.تانک و ....و خیلی ازین موارد که رسانه ای شده میکنند؟! هرگز.اصلا همچین انتظاری نداشته باشید که اونای بیان و از صنعت ما اون هم صنایع نظامی ما تعریف و تمجید کنند.اما مطمئن باشید که اونا در باطن و در اصل میدونند که ایران چقدر توانایی داره چون به هر حال خودشون این کاره هستند و وقتیکه ایران یه سلاحی رو رونمایی و عملیاتی میکنه خودشون میدونند چی به چیه ولی به روشون نمی تونن بیارن چون اون چیزی رو که سالها درافکار اعراب ساختند بر باد میره چون مطمئن باشید که اگر غیر ازین بود خودشون برای حمله به ایران شک نمیکردن و دست به دامن یه عده وهابی عقب افتاده نمیشدن.پس زیاد به این مقاله ها و اظهار نظرها بها ندید و توجه نکنید.تنها چیزیکه میتونه به ما ضربه بزنه نه آمریکا و نه هواپیماهای سعودی و.... بلکه چیزیکه میتونه به ما و هر ملتی ضربه بزنه عدم وجود اتحاده.کافیه برگردید و به سوریه نگاه کنید.فقط از عدم وجود اتحاد اون هم نه فقط از یک کشور دیگه بلکه خودشون هم به خودشون ضربه زدند و میزنند.پس آگاهی آگاهی آکاهی.بصیرت....
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    امام حسین کسی که پشت صندلی کامپیوتر نشسته شعار میده رو نمی خواد این اسمش نفاق هست بحرین هم از ایران جدا شد ملت ایران مسلمان نبود!؟؟؟ در این دنیا به اهل کار جایزه می دن نه شعار حتی اگر اسراییلی باشن
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    دروغ گویی رو نمیشه ادامه داد
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    آلمان خودش قراره زیر دریایی هسته ای هم برای عربستان بسازه
  • فدایی ولایت ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    چیزی که من در این گزارش نشریه آلمانی دیدم فقط نشان از یک مسئله دارد و آن هم این است که عربستان را تحریک می کنند که وارد جنگ با ایران شود والسلام .
  • محمد مسلم ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    شما تفاوتی بین افکارو رفتار قاتلین سیدالشهدا با این وهابی های تکفیری می بینید توصیفهایی که از سفیانی در روایات ماشده با اینها چه تفاوتی داره مگه تکفیرهای افغانستان وعراق وسوریه را هم اینها به وجود نیاوردن مگه 15 نفر از تکفیریهای سعودی برجهای دوقلو را نزدن همانطور که سلسله هدایت از حضرت ابرهیم تا امام زمان ادامه دارد سلسله جهالت هم از ابوسفیان تا سفیانی وازسامری تا صهیونیسم ادامه داره بر امام حسین یک کربلا گذشته برامام زمان چنتا امام وسط میدان جنگه ما کجا شما یک نکته مثبت در سعودیها نشان بدهید تا من یک نکته مثبت در یزید بن معاویه نشان بدهم حتی اگه شده براساس حقوقه بشر غربی ان کنتم صادقین
  • ایران ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 1
    ایران هراسی یعنی عربستان باز باید نفت بدهد و سلاح ببرد.
  • بیسیمچی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 1
    نبرد با ایران باز کردن درهای جهنم به روی کشور آغاز کننده جنگ است.
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 1
    دشمن نتوان ذليل و بيچاره شمرد شرايط فرق كرده ، از دوران ٨ ساله دفاع مقدس بيش از ٢٠ سال گذشته ، ايران با عربستان مرز زميني نداره و همه جنگ خلاصه مي شه در رزم هوايي و دريايي كه در بخش هوايي ما ضعف شديد داريم . عربستان هم توان موشكي مناسبي داره قابليت موشكي كشور بايد متمركز بشه بر روي مناطق اقتصادي و آب شيرين كن هاي عربستان ، از سوي ديگه فراموش نكنيم كه حرمين شريفين در كجاست و خواسته يا ناخواسته ، بخشي عمده اي از جهان اسلام از عربستان حمايت خواهد كرد
  • عموه صولت ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    1 1
    ما از نظر پرسنل نیروی هوایی خیلی خیلی بهتر از عربستان هستیم ایران از لحاظ زبده بودن نفرات بهتره ولی از نظر امکانات... نیاز به جنگنده های مدرن داریم
  • سید صدرالله سیدی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام ببخشید چرا نظر من ثبت نشد من اعتراض دارم دلیلی نداره نظرم ثبت نشه
  • آ ریا خوشنام ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    2 1
    این المانی احمق غلط زیادی کرده. عربستان اصلا در برابر ایران عدد که چه عرض کنم عدد منفی هم نیستن. اینا تا الان مفت خوردنو خوابیدن تلان میخوان با ایران بجنگن عرب در طول تاریخ به کم جرئتی معروف بوده اینا بهتره برن مفت بخورنو بخوابن. المانی احمق ندسا بالای۳۵۰۰ قایق تدرو ساخت داخل داره در کنار نیروی دریایی قدرتمند ارتش که رتبه پنجم جهانه با حدود ۱۱ ناو و ناوشکن که به انواع سامانه های موشکی ضد کشتی و پدافند هوایی ساخت داخل مجهز هستن. این المانی یا اطلاعات نظامی نادرستی داره یا پول میگیره نطق میکنه. تانکهای نیروی زمینی ارتش شامل تانک ذوالفقار تانک چیفتن تانک صمصام تانک ذوالفقار۳ و تانک تی۷۲ و بزودی هم تانک تی۹۲. پدافند هوایی ارتش هم که توانایی داره به راحتی جنگنده های مدل اف امریکایی رو نابود کنه که تو این مقاله بهش اشاره نشده ایران در سال۲۰۱۱ کاری رو انجام داد که دنیا وبخصوص غرب رو در بهت و حیرت فرو برد شکار پهپاد فوق سرری و فوق پیشرفته امریکایی در اوج تحریمها کری که حتی الان هم روسیه نمیتونه انجام بده. علاوه بر همه اینها ایران یک رهبر شجاع داره. مردم همدل و همزبانی داره که حاضرن برا کشورشون جاان فدا کنن. اینایی که گفتم تازه گوشه ای از توان نظامی ایران بود اینقد پروژه های مخفی و محرمانه داره اجرا میشه که ما حتی روحمونم خبر نداره. زنده باد جمهوری اسلامی ایران
  • سروش ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 1
    محمد امین جان مصداق بارزش یمنی هایی هستند که عربستان به اونها با پیشرفته ترین تجهیزات حمله کرده، یمنی های با موشک های بیست الی سی سال پیش روسی دمار عربستان رو در آوردند یمنی ها با تسلط کامل بر تجیزاتی و ابتکاراتی که دارند مرزهای عربستان را در نوردیدند در حالی که هیچ اعتلافی از اونها حمایت نمی کنه یمنی ها با یک اعتلاف چند ملیتی طرفند ولی کشته های نظامی به مراتب کمتری نسبت به عربستان دارند به طور قطع می توان گفت که فرار از میدان جنگ یمنی ها با تسلط بر ایمان و سلاحی که دارند خیلی کمتره تا فرار عربستانی ها و اعتلافشون از میدان نبرد، مردان ورزیده و مبتکر در صحنه نبرد تعیین کننده نتیجه نبردند تا تکنولوژی وارداتی که تخصصی نسبت به اون نداری، لازم به ذکره که یک شمشیر تیز قدیمی بهتر از یک شمشیر لیزری کار می کنه که حتی توان استفاده از اون و روشن کردن اون شمشیر رو بلد نیستی ،می دونی چرا آمریکا از خرید تجهیزات روسی توسط عربستان می ترسه برای اینکه کاربرد تجهیزات روسی جدای تجریب بالایی که دارند کاربردی به مراتب سهل تر از تجهیزات آمریکایی دارند و وابستگی کمتری به تکنولوژی و الکترونیک دارند و در جنگ کاربردی ترند تا توهمی تر برای همین انتقال دانش استفاده از تجهیزات آمریکایی و غربی به اعراب خیلی خیلی کند تر از سوی امریکا و اروپا انجام میشه نا امنیت فرزند ناخلفشون رژیم اشغالگر قدس حفظ بشه.
  • ميلاد IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    تشكر ميكنم از تمام نظرات دقيق شما كه ازش استفاده كردم براي بالا بردن اطلاعاتم. از نظر هوايي ما جزو معدود كشورهاي سازنده جنگنده هاي سطح جهاني شديم كه حدود ٥ تا٧ سال زمان ميخواييم كه به توليد انبوه برسيم. و بعد از پاكستان دومين كشور مسلمان سازنده و احتمالا صادر كننده جنگنده هاي مافوق صوت جهان ميشويم. اين درحالي هست كه مثل پاكستان شريك بي قيد و شرطي مثه چين نداريم و تلاش خودمون هست. اينم براي تنها نقطه برتري عربستان مقابل ما. كه با برطرف شدن اونم. به قول بعضي از شما عزيزان عربستان و با ما نبايد به هيچ وجه مقايسه كنند. ممنون به اميد تلاش براي فرج منجي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس