دبیر و اعضای هیئت علمی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و کارنامه علمی ـ فرهنگی آنان معرفی شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، پس از انتخاب دبیر و اعضای هیئت علمی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و ابلاغ احکام آن‌ها توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جشنواره، کار خود را رسما آغاز کرد.
کارنامه علمی دبیر و اعضای هیئت علمی دهمین جشنواره شعر فجر
بر اساس این گزارش، دبیری علمی این دوره از جشنواره را دکتر اسماعیل امینی به عهده دارد و حسین آهی، زکریا اخلاقی، محمدعلی بهمنی، محمدرضا تقی‌دخت، مریم حسینی، جواد محقق، بیوک ملکی و علی‌محمد مؤدب، اعضای هیئت علمی این جشنواره هستند.

روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، کارنامه دبیر و اعضای هیئت علمی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را منتشر می‌کند.

اسماعیل امینی

دکتر اسماعیل امینی، متولد سال 1342 در تهران است؛ زبان و ادبیات فارسی را تا مقطع دکتری ادامه داده است و این روزها هم در کسوت استاد دانشگاه مشغول به فعالیت است و هم دستی بر آتش فعالیت‌های پژوهشی در حوزه ادبیات دارد. این استاد دانشگاه از جمله شاعران و پژوهشگرانی است که با مطبوعات نیز همکاری‌های تنگاتنگ دارد. از جمله آثار منتشر شده این استاد ادبیات می‌توان به «لبخند سعدی»، «شاعر و دلقک دربار»، «لبخند غیرمجاز»، «گزیده شعر طنز از روزگار رودکی تا روزگار خودمان»، «خندمین­تر افسانه»، «دکتر بازی» و... اشاره کرد.

امینی عضو هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی است، دبیریِ علمی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را بر عهده داشته است، ادبیات و هنر را در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس کرده است، در روزنامه جام‌جم و هفته‌نامه کرگدن (ضمیمه روزنامه اعتماد) ستون ثابت دارد. از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه اول بخش تحقیق در جشنواره بین‌المللی طنز به خاطر تالیف کتاب جلوه‌های طنز در مثنوی اشاره کرد.

 حسین آهی

عضو دیگر هیئت علمی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، حسین آهی است. او متولد ۱۳۳۹ در تهران است. آهی شاعر، پژوهشگر و روزنامه‌نگار است و به زبان‌های فارسی، عربی و آلمانی تسلط دارد. از جمله آثار منتشر شده حسین آهی می‌توان به «بحور شعر فارسي»، «فهرست‌ كامل‌ عروضي‌ ديوان‌ ناصر خسرو»، «حواشي‌ و تعليقات‌ و تصحيح‌ المعجم‌ شمس‌ قيس»، «فرهنگ‌ اصطلاحات‌ ادبي»، «فنون‌ شعر فارسي‌»، «تعليمات‌ و حواشي‌ درهِ‌ نجفي»، «تصحيح‌ كامل‌ معيارالاشعار خواجه‌ نصير طوسي»، «فنون‌ ادبي»، «هفتاد قاعده»، «مقدمه‌ و حواشي‌ بر ديوان‌ عمادالدين‌ نسيمي»، «تصحيح‌ و شرح‌ ديوان‌ كامل‌ بيدل» و «تصحيح‌ کامل دیوان شیخ بهايي» اشاره کرد.

آهی از جمله تولیدکنندگان برنامه‌ی «با کاروان شعر و موسیقی» بود. او همچنین تولید برنامه تماشاگه راز در رادیو فرهنگ و برنامه‌های ادبی بسیاری را در شبکه رادیویی پیام را به عهده داشته است.

زکریا اخلاقی

اخلاقی، شاعر 53 ساله یزدی، در شهرستان میبد متولد شد. این شاعر روحانی از چندین سال قبل تا کنون امام جمعه شهرستان میبد است. از اخلاقی کتاب‌های «تبسم­های شرقی» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها نشسته است. او توانسته عنوان شاعر برگزیده 20 سال دفاع مقدس در سال 1379 به خود اختصاص دهد. همچنین در دهمین کنگره شعر و قصه طلاب، عنوان شاعر برتر حوزه را از آن خود کرده. اخلاقی در جشنواره‌های اول تا سومِ فجر نیز به عنوان شاعر برگزیده انتخاب شده است. وی هم‌اکنون مسئولیت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد را به عهده دارد.

محمد علی بهمنی

محمدعلی بهمنی را نه تنها مخاطبان خاص شعر می‌شناسند، بلکه نام او برای تعداد بسیار زیادی از مخاطبان عام شعر نیز آشنا است. این شاعر نام‌آشنا در سال 1327 در بندرعباس متولد شد. وی دارای نشان فرهنگ و هنر از سوی وزارت ارشاد است و ریاست هیئت علمی هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و همچنین عضویت در هیئت علمی هفتمین و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را به عهده داشته است. برخی از آثار استاد محمدعلی بهمنی این مجموعه‌های شعر هستند: «باغ لال»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «دیوژن امانم بده»، «در بیوزنی»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «عامیانه‌ها»، «شاعر شنیدنی است»، «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می­کنم» و...

آثار بهمنی را بسیاری از خوانندگان صاحب‌نام در تصنیف‌ها و ترانه‌ها خوانده‌اند. او با رادیوی جمهوری اسلامی ایران همکاری طولانی مدتی داشته است. مسئولیت چاپخانه دنیای چاپ، مدیریت انتشارات چی‌چی‌کا، دریافت تندیس خورشید مهر به عنوان برترین غزلسرای ایران در سال 1378، دبیری کارگاه‌های پیشرفته شعر، دبیری و داوری در بسیاری از جشنواره‌های معتبر شعر در کشور از دیگر فعالیت‌های این استاد شعر است.

محمدرضا تقی‌دخت

دکتر محمدرضا تقی‌دخت هم‌شهری سهراب سپهری است. او در سال 1354 در کاشان متولد شد؛ دکتری فلسفه غرب دارد و علاوه بر شاعری، به علم نقد نیز تسلط دارد. از او آثار پژوهشی بسیاری منتشر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به «مجموعه 8 جلدی کتاب تعلیم و تربیت»، «اندیشه در فلسفه دکارت»، «فلسفه تحلیلی چیست؟»، «مجلس حُر بن یزید ریاحی» اشاره کرد. این استاد شعر و فلسفه بیش از 270 مقاله در مجلات مختلف فرهنگی و ادبی منتشر کرده است.

تقی‌دخت داوری در نهمین جشنواره بین­المللی شعر فجر و ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی را در کارنامه دارد.

مریم حسینی

دکتر مریم حسینی، از جمله بانوان پژوهشگر کشورمان است که در طول فعالیت‌های ادبی و آکادمیک خود دانشجویان بسیاری را تعلیم داده است. او در سال 1341 متولد شد. مدرک دکتری ادبیات فارسی دارد و استاد دانشگاه و عضو هیئت­علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات، زبان‌ها و تاریخ دانشگاه الزهرا است.

«پیر پرده‌نشین، درباره زندگی، احوال و آثار جنید بغدادی»، «حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه»، «نخستین زنان صوفی»، «ریشه‌های زن‌ستیزی در ادبیات کلاسیک فارسی»، «ثنای سنایی»، «تصحیح کشف‌الاسرار و مکاشفات‌الانوار» تنها بخشی از کتاب‌های پژوهشی وی در حوزه شعر و ادبیات غنیِ فارسی است. گفتنی است کتاب «حدیقه الحقیقه» به تصحیح و مقدمۀ وی تشویقی دورۀ بیست و دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

این بانوی پژوهشگر در هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل­احمد داوری بخش نقد ادبی را به عهده داشت. وی دبیر علمی همایش کارنامۀ صد سال شعر زنان فارسی‌سرا و همچنین دبیر علمی همایش بین‌المللی حکیم سنایی بوده است.

جواد محقق

موسپیدِ شعر و ادبیاتِ کودک و نوجوان، متولد سال ۱۳۳۳ در همدان است. محقق برای بسیاری از کودکان و نوجوانان شاعری نام‌آشناست. او برای مخاطبان خود هم داستان تالیف کرده است، هم مجموعه شعر. وی سال‌ها سردبیری مجلات رشد را نیز بر عهده داشته است. «قصۀ مرد بزرگ پاپتی»، «مردی چو آفتاب»، «با آخرین رسول»، «تاوان عشق، مثل من به انتظار»، «قدر استاد»، «علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان»، «یاد ماندگار 1378»، «معلمان خوب من»، «گزیدۀ شعرها، آن بهار مهربان»، «علی امیر غدیر، امین قافلۀ وحی»، «خواب خوب، در خانۀ ما»، «مرد فردا دوغ و دروغ»، «باران بهانه بود»، «شکفتن در آتش»، «کلمات در خط مقدم»، «هم سرو هم صنوبر» تنها بخشی از تالیفات گسترده جواد محقق برای کودکان و نوجوانان است. محقق مجموعه شعرهایی نیز برای مخاطبان بزرگسال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «در کوچه‌های کرایوا» اشاره کرد.

محقق در جشنواره‌های مختلف کتاب و مطبوعات دبیری و داوری به عهده داشته است. او مسئولیت صفحات مسئولیت صفحات شعر مجلۀ کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای طرح و برنامۀ خانۀ روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیری علمی بیش از 10 جشنوارۀ ملی در حوزۀ شعر، داستان، کتاب و مطبوعات، عضویت هیئت­علمی جایزۀ کتاب فصل، داوری ده‌ها جشنوارۀ انتخاب کتاب و مطبوعات، عضویت در هیئت­مدیره و نایب رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سردبیری ماهنامۀ رشد معلم، سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر»، تأسیس انجمن ادبی میلاد (نخستین انجمن ادبی استانی بعد از انقلاب) و برگزاری ده‌ها شب شعر و کنگرۀ علمی- فرهنگی را در کارنامه فعالیت‌های مستمر خود در حوزه شعر و ادبیات فارسی دارد.

بیوک ملکی

بیوک ملکی، متولد 1339 در روستاي «زرجه بستان» از توابع قزوين است. باسابقه ترین اعضای سردبیری «سروش نوجوان» است و بسیاری از کودکان و نوجوانان دهه شصت با نام این شاعر و نویسنده از طریق مجموعه مجلات سروش آشنا شده‌اند.

برخی از آثار ملکی به این شرح است: «كلاغ‌پر (مجموعة مشترك)»، «آفتاب و مهتاب (مجموعة مشترك)»، «ستاره باران»، «بر بال رنگين كمان»، «پشت يك لبخند»، «كوچة دريچه‌ها»، «از هواي صبح» و «در پياده‌رو».

ملکی در جلسات شعر کیهان بچه‌ها حضوری ثابت و مستمر داشته است. او با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رادیوی جمهوری اسلامی ایران، حوزه هنری، انتشارات سروش و... همکاری داشته است.

علی محمد مودب

علی‌محمد مودب، شاعری خراسانی است که در سال ۱۳۵۵ در شهرستان تربت جام متولد شد. او کارشناسی ارشد پیوسته در رشته الهیات از دانشگاه امام صادق دارد. از جمله آثار وی می‌توان به «عاشقانه­ های پسر نوح»، «مرده­ های حرفه ­ای»، «کهکشان چهره­ ها» و «صفر بمباران» اشاره کرد.

مودب دبیری تحریریه فصلنامه شعر سال­های 1384 تا 1386، مسئولیت صفحه شعر روزنامه ابرار در سال 1382 و همکاری با ماهنامه سوره، روزنامه آتیه نقش، داوری در برخی از جشنواره‌های شعر از جمله جشنواره جوان و کنگره شعر دفاع مقدس، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان تهران را به عهده داشته است. مودب هم‌اکنون مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس