وزارت خارجه لیبی، تونس و سودان در بیانیه‌های جداگانه‌، اقدام اخیر در حمله به سفارت و کنسولگری عربستان را محکوم کردند.

 به گزارش مشرق، ‌وزارات خارجه سه کشور آفریقایی لیبی، تونس و سودان در چارچوب هم‌سویی با سیاست‌های عربستان سعودی، حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را محکوم کردند.

پایگاه خبری «الیوم السابع» گزارش داد: وزارت خارجه لیبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی این نوع اقدام‌ها را «وحشیانه» توصیف کرد و آن را مغایر با قوانین عرف بین‌المللی به ویژه کنوانسیون وین 1961 دانست.

وزارت خارجه لیبی در این بیانیه، مسئولان ایرانی را مسئول این اقدامات دانست و افزود: از مقامات ایران انتظار می‌رفت از مقام‌های دیپلماتیک حمایت کنند نه اینکه اقدام به تشویق و تحریک کنند.

وزارت خارجه تونس نیز در بیانیه‌ای با محکومیت این حمله، آن را نقض آشکار قوانین بین المللی مربوط به سفارت‌‌ها و کنسولگری‌ها دانست و از کشورهای منطقه خواست از اقدامات تنش‌زا در منطقه پرهیز کنند.

وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای با اظهار تأسف عمیق این اقدام را محکوم کرد و از مسئولان ایرانی خواست به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و از سفارت‌ها حمایت کنند.

در میان کشورهای شمال آفریقا مغرب موضع میانه‌ای اتخاذ کرد و یکشنبه‌شب وزارت خارجه مغرب با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان، از آن‌ها خواسته بود خویشتن‌داری کنند.

در بیانیه‌های سه کشور آفریقایی، هیچ اشاره‌ای به اعدام 47 نفر در عربستان از جمله اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعی عربستان نشده است.

عربستان در تلاش است با رایزنی‌های خود، کشورهایی منطقه را هم‌سو با سیاست‌های خود کنند تا انظار و افکار جوامع بین‌المللی و منطقه‌ای را از این جنایت منحرف کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    يك مشت كشور جنگ زده فقير بى چيز براى ما احساس تاسف مى كنن! سودان اگر عرضه داشت شمالى جنوبى نمى شد! تونس هنوز دولت سرپايى نداره، ليبى هم همزمان دو تا دولت داره!!! ضمن اينكه داعشيا هم اونجا پايگاه دارن!! يك مشت بيابون و اينهمه وحشى كه كشور نشد.
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    عاقبت عمرالبشیر همان عاقبت قذافی است.
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    برادران خودسر تحویل بگیرند حماقت شان عربستان را از موضع ضعف خارج کرده الان دیگه بحثی از شهادت شیخ نمر نیست همه اش شده آتش زدن سفارت عربستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس